Er zijn twijfels.
De zorgen groeien rondom Tesla. Elon Musk ziet er in elk interview meer vermoeid uit en leveranciers zien de autofabrikant als een risicovolle onderneming. De Amerikaanse krant The Wall Street Journal heeft leveranciers van Tesla een vragenlijst laten invullen.
De enquête ging onder meer over het financiële plaatje. Er deden 22 bedrijven mee aan de vragenlijst. 18 van de 22 bedrijven hebben aangegeven Tesla als een financieel riskant bedrijf te zien. Er zijn zorgen dat de Amerikaanse autobouwer een punt bereikt dat leveranciers niet meer kunnen worden betaald.
Meerdere leveranciers die mee hebben gedaan aan de enquête geven aan dat Tesla in het verleden gevraagd heeft om uitstel van betaling, of om geld terug te storten. Hoewel de zorgen groeien heeft Elon Musk al eerder aangegeven dat zijn Tesla niet failliet zal gaan. Of dit een waarheid of een geruststelling jegens bedrijven en investeerders is, is altijd afwachten.
Het goede nieuws is dat de productie van de Model 3 stapje voor stapje verbetert en de productieaantallen toenemen. Dit najaar zal alles op alles gezet worden om in 2019 de focus te leggen op wereldwijde leveringen, waaronder in Nederland.
UPDATE: nee, wellicht loopt de productie toch niet zo goed?
oldebronx zegt
Het lijkt me moeilijk voor een leverancier om de knoop door te hakken om te stoppen met leveren
riddertevoet zegt
Lekker belangrijk wat de boekhouder van Office Depot van Tesla vind.
pivavar zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
evdw zegt
Later zal er geroepen worden, weet je nog vroeger, dat critici zich elke keer afvroegen of Tesla het financieel wel zou gaan halen.
Robert zegt
@evdw: wegbereiders en pioniers trekken wel vaker aan het kostte eind. Wel kunnen we Tesla straks de credits geven voor de grootschalige elektrificatie van ons autopark. Of sommigen dáár blij mee zijn is een tweede, maar die houden er dan tenminste nog een zondebok aan over.
sameshitdifferentday zegt
En tesla gaat failliet olleeee oleeee
ardonjr zegt
@sameshitdifferentday: Ben heel erg benieuwd naar de reden achter deze reactie.
towi1989 zegt
@sameshitdifferentday: ssshhht, zo meteen zakt de koers nóg verder!
allesmetturbo zegt
Vermoeiender = vermoeider of meer vermoeid?
rrvliet zegt
@allesmetturbo: vermoeiender, d.w.z. vermoeiend om maar te kijken.
luxaeterna zegt
Dat Apple of een automotive speler het maar overneemt.
Robert zegt
@luxaeterna: dan krijg je straks de iTesla met een eigen, niet met andere systemen compatibel oplaadstekker, met een absurde meerprijs voor elke passagiersstoel en elk jaar een nieuw model wat 10% duurder is dan het voorgaande model, waarbij de fans in de rij staan om er één te kopen en de rest van de wereld zich afvraagt wát er dan zoveel nieuwer is behalve de kleur en een ander setje velgen.
Nee, dank je wel!.
Rohrl-fan zegt
@RRRobert: Je vergeet nog dat de topsnelheid bij elke update minstens 10 km/u trager zal zijn!
luxaeterna zegt
@rohrl-fan: weer typische afgezaagde reactie van een niet-Apple gebruiker. Next.
Rohrl-fan zegt
@luxaeterna: Nope. Apple user van het eerste uur, maar wel met gevoel voor humor én relativeringsvermogen. ?
racerx zegt
Als ik de gemiddelde Tesla kenner moet geloven maakt het niet uit dat ze failliet gaan, het doel van Musk was immers om overige fabrikanten de ogen te openen als het gaat om mobiliteit. Volgens mij missie geslaagd, toch..?
rhellema zegt
@racerx: volgens de Fansla’s is het verlies wat Tesla draait ook geen echt verlies, we moeten dat zien als een investering.
audirijder zegt
@rhellema: Dan doet tesla ontzettend slechte investeringen als je na je investering genoodzaakt bent om alles af te schrijven. Haha
rhellema zegt
@audirijder: klopt maar als je dat in het verweer brengt dan wordt er gezegd dat je niet snapt hoe Elon denkt (ook zoiets, Fansla’s die menen Musk te kennen en hem Elon noemen….gadverdamme!!!)
2wheeler zegt
@rhellema: nou he… mensen bij de naam noemen, gadverdamme!!!!! Het is maar goed dat we het hier altijd hebben over Dhr. Verstappen, Raikkonen, en Hamilton i.p.v. Max, Kimi en Lewis, gadverdamme!!!!
rhellema zegt
@2wheeler: inderdaad al dat Max en Kimi en Lewis…gewoon te walgelijk voor woorden. Alsof iedereen ze persoonlijk kent. Je mag mijn reacties nalopen maar je zal mij er nooit op betrappen om iemand bij zijn voornaam te noemen.
evdw zegt
@racerx: Klopt maar hoe langer Tesla bestaat des te effectiever is het middel om het beoogde doel te bereiken dus de Tesla fans zijn niet blij als Tesla nu op korte termijn failliet gaat. Denk niet dat dat gaat gebeuren overigens.
w0o0dy zegt
Ach ja… Wall street. Alsof er ooit ook maar iemand daar zonder eigen belang handelt…
Nee Tesla gaat niet failliet en ja als Tesla het nodig heeft gaan de leveranciers credits boeken. De belangen zijn groot en een flink aantal van die bedrijven gaat mee kopje onder als Tesla failliet zou gaan. Daarnaast heeft Musk geld, en vrienden/connecties met geld en maken ze eindelijk voldoende voertuigen om winst te gaan maken. Worst possible timing? Ik denk dat dit soort berichtgeving vooral gestuurd wordt door het verlangen van concurrenten en autofabrikanten in het algemeen om Tesla kopje onder te zien gaan. Old world Vs new world stuff..
basjaski zegt
@w0o0dy: lol
bitd zegt
@w0o0dy: enige wat ik uit je verhaal kan halen is dat de “new world” geen notie heeft van de waarde van geld, opgegroeid in een periode waarin geld weinig kost en het oneindig “bijgedrukt” wordt, waarin bedrijven die geen intrinsieke waarde creëren, maar groeien op toekomstige verwachtingen, bejubeld worden omdat het de “toekomst” is. Ik hoop dat je je vermogen in dat soort ondernemingen hebt zitten in de vorm van je pensioen, zodat je begrijpt dat je onderdeel bent van het probleem, helaas zal je dat pas merken als je met 60+ met pensioen probeert te gaan.
gregorius zegt
Er zijn dus 4 leveranciers die Tesla GEEN financieel risicovol bedrijf vinden; dat vind ik bijzonderder.
Wat het verder zegt: niks.
Als je handelt met een risicovolle partner, moet je zelf zien of de risico’s het waar zijn. Niks meer, niks minder.
moveyourmind zegt
Slim van die toeleveranciers om te zeggen dat ze twijfelen dat Tesla ze betaalt…
Nu gaan de toeleveranciers die aan de toeleveranciers van Tesla leveren ook vraagtekens zetten of zij op hun beurt hun geld wel zullen krijgen. En investeerders in die bedrijven ook. Zeker als Tesla een grote klant is voor die toeleveranciers.
rhellema zegt
@moveyourmind: maar als Musk zoiets had geroepen over een bedrijf dan is het ineens een onderdeel van zijn allesomvattende vooropgezette plan om de hele wereld en omstreken te redden.
elemento zegt
Ik ben geen tesla of electrisch fan(ik weet over paar jaar kunnen we niet onderuit)maar toch geweldig wat hij heeft gedaan. Electrische auto die op heden beter range kracht heeft dan die stomme golfjes etc
piedlourd zegt
Het is simpel: eerst de speculanten teruggepakt, dan failliet en vervolgens doorstart met een nieuw bestuur dat het bedrijf na de opstartfase verder kan ontwikkelen of verkopen. Blijft wel het probleem van de gebrekkige bouwkwaliteit en de concurrentie krijgt betere EV technologie (hoop ik)
artje zegt
Lijkt me dat Elon inmiddels niet echt lekkker meer slaapt..
ikleesookoverautos zegt
@artje: die slaapt maar weinig.
evdw zegt
@artje: Met 10 miljard op je bankrekening maakt hij zich niet zo druk denk ik.