Zo gaat het nu eenmaal.
De zaken bij Tesla gaan redelijk voorspoedig en dus groeien het bedrijf en alle partijen die aan de Amerikaanse autofabrikant zijn verbonden gezellig door om aan de vraag te kunnen voldoen. In Zuid-Korea heeft dit zich deze week geuit in de vorm van een nieuwe aankoop voor een van de leveranciers van het bedrijf, zo schrijft Automotive News Europe.
De een zijn dood is in dit verhaal vrij letterlijk het brood van de ander, want de aankoop in kwestie is een recentelijk door General Motors gesloten fabriek. De leverancier van Tesla is akkoord gegaan en zal spoedig overgaan tot betalen. Naar verluidt kost de faciliteit krap 100 miljoen dollar. Wanneer de fabriek in handen is van de leverancier, dan zal het nog eens tientallen miljoenen steken in het vernieuwen van het pand om de productie van elektrische voertuigen te kunnen realiseren.
De productie moet in 2021 starten en in dat jaar wil het direct 50.000 voertuigen kunnen produceren. In 2025 moet de productiecapaciteit zijn verdriedubbeld naar 150.000 auto’s per jaar. De auto’s zullen waarschijnlijk geleverd worden aan de Verenigde Staten en landen in Europa.
Hoewel de partij die de fabriek gaat overnemen vooral bekendstaat als leverancier van Tesla, heeft het ook nauwe banden met een automaker uit het eigen land: Hyundai. Vooralsnog is het niet bekend welke van de twee merken de fabriek zal gaan gebruiken. Wel is duidelijk dat het project voor tenminste 900 nieuwe banen zal zorgen.
Beeld: Flickr
bmohnee zegt
Heugelijk nieuws op deze zonnige vrijdag.
rijnounsdoor zegt
@bmohnee: electrifying nieuws inderdaad! Nu nog een V8 die op stroom loopt!
Dutchdriftking zegt
@rijnounsdoor: startmotor?
joejojo2012 zegt
Gaan ze dan de elektrische auto’s van Hyundai en Kia produceren? Huidige wachttijden zijn al vrij lang bij hun eerste creaties. Volgens mij heeft Hyundai (toeleverancier dus) hier op geanticipeerd.
mashell zegt
Alle bijrollen hebben een naam maar de protagonist niet. Waarom wordt de toeleverancier (Myongshin) niet toegelicht, het is nu maar een wazig artikel.
Gulli zegt
@mashell: de Birgit Schuurman van de toeleveranciers. Die werd ook altijd voorgesteld als de zus van.
stationcar zegt
Oké cool, maar over wie gaat het nu eigenlijk??
erce zegt
@stationcar: Dat staat gewoon netjes vermeld in het bericht dat “ikschrijfookoverautos” (maar niet al te best) heeft proberen te vertalen: Myongshin
stationcar zegt
@erce:
Zal zo zijn maar het staat niet in dit artikel.
evdw zegt
De wachttijden op een Model 3 zijn nu al vrij kort dus dat wordt dan misschien alleen nog maar korter.
dare2think zegt
GM heeft dit zelf eerlijk verdiend. Ze doen helemaal niets aan het klimaat, integendeel. Dat past niet in de trend tegenwoordig.
davelepeef zegt
@dare2think: en dat terwijl GM als eerste een elektrische auto in serieproductie had, lang voordat Tesla wat deed ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@davelepeef: Detroit Electric bouwde van 1907 tot 1939 13.000 elektrische auto’s. Klinkt als serieproductie.
Van de EV1 zijn er maar een goeie 1000 gebouwd…
crepito zegt
Vaag artikel. Wie en wat produceren ze precies?
bmohnee zegt
@crepito: mogelijk iets voor Tesla, weten we al waar Elon Musk zijn wc papier koopt? Zou dit graag terugzien op dit kanaal
Esprit_de_Flandre zegt
@bmohnee: “The consortium was in talks with an unidentified global automaker to manufacture electric vehicles at the facility, a source with direct knowledge of the matter earlier told Reuters, adding that it was not Tesla.”
Nutteloze name dropping dus. Maar dat doet het oorspronkelijke artikel ook, want zo krijg je views…
ghost zegt
@crepito: dat weet niemand!
Gulli zegt
@crepito: niet interessant. Wel interessant is dat ze toeleverancier zijn van Tesla. Want die kent iedereen!