Nee, we hebben het niet over de snelste.
Op dit moment worden sportieve auto’s vaak voorzien van een hybride aandrijving. Op deze manier kan de auto in de WLTP nog enigszins zuinig uit de bus komen. Het nadeel: er worden accu’s gebruikt. Accu’s zijn zwaar en zwaar is per definitie niet sportief. Dus een supersnelle GT, hyper-capabale SUV of monsterlijke sedan: tuurlijk. Maar een lichtgewicht sportwagen?
Nee, dat gaat nog wel even duren voordat de techniek zover is. Tot die tijd moeten we het adagium van Colin Chapman blijven volgen: simplify, then add lightness. Nu zijn er vrij weinig fabrikanten die volgens dat motto werken. Ze knallen een auto vol met accu’s, grote motoren, veel luxe, nog meer elektronica en werken het geheel af met een stripje koolstofvezel.
Gelukkig zijn er fabrikanten die het wél begrijpen. Lotus bestaat gelukkig nog. Maar denk ook aan Toyota (Yaris GR4, 86), Mazda (MX-5) en deze Honda S660, die nu voorzien is van een facelift. De S660 is een moderne interpretatie van de S500, S600 en S800 uit de jaren ’60. Net als die modellen staat de S voor Sport en het getal correspondeert met de cilinderinhoud in kubieke centimeters.
Waarschijnlijk was Honda erg in zijn nopjes met het design van de S660, want er werd niet veel gewijzigd. De grille is anders, de koplampen wijken af en er zijn nieuwe achterlichten. Misschien wel het makkelijkste punt van herkenning: de raamstijl is nu in de carrosseriekleur uitgevoerd, deze was voorheen zwart. Over carrosseriekleuren gesproken: je kan nu keuzen uit de kleuren Active Green Pearl en Alabaster Silver Metallic. Tevens kun je kiezen uit nieuwe velgdesigns.
In technisch opzicht verandert er niet zo veel. Je hebt nog steeds een 660cc sterke driecilinder, goed voor 63 trappelende paarden. Het belangrijkste is dat de motor in het midden is gepositioneerd en dat deze motor de achterwielen aandrijft. Qua transmissie is er een keuze. Er is een CVT-automaat met flippers aan het stuurwiel of, zoals het eigenlijk hoort, een handgeschakelde zesbak. De auto is leverbaar vanaf februari, enkel en alleen in Japan.
Meer lezen? Dit zijn de 17 gaafste Kei-cars op een rij!
donjunior zegt
Kende deze nog niet.. hij doet me ernstig denken aan de Renault Wind eigenlijk..
Niet mijn smaak in ieder geval.. dan vind ik persoonlijk de Mazda toch een pak mooier.
mout zegt
Uiterlijk: “er werd niet veel gewijzigd”
Technisch: “er verandert niet zoveel”
Hij is nog steeds alleen in Japan leverbaar.
Kweenie hoor, maar het ‘nog leuker’ spat er niet echt vanaf.
kle500 zegt
@mout: Precies mijn gedachte
Dutchdriftking zegt
Een CVT met flippers? Klinkt redelijk idioot….
C220AMG zegt
@dutchdriftking: yep, in “manual” zijn er software matig discrete versnellingen gedefinieerd die met de flippers doorlopen worden.
Dutchdriftking zegt
@c220amg: En hoe voelt dit in de praktijk? Net zo fake als uitlaatgeluid over de speakers, of draagt het bij aan het sportieve gevoel?
C220AMG zegt
@dutchdriftking: goede vraag, ik kan je helaas alleen de technieken en het principe uitleggen. Hoe dit in de praktijk aanvoelt weet ik helaas niet, en dat kan ook verschillend zijn per OEM omdat er nog een koppel omvormer/platen koppeling voor zit die al dan niet geopend kan worden tijdens de schakel periode om een “koppel-loos” moment te hebben.
hehe zegt
Volgens mij worden sportieve auto’s niet alleen vanwege de WLTP voorzien van accu’s.
En een hybride aandrijving sluit dan sportiviteit niet uit.
De F1 is hybride
Hypercars zijn al jaren hybride (laFerrari was hybride, de SF90 een plug-in hybrid)
Ik kan mij niet voorstellen dat dat om uitstoot gaat.
Zou het niet zijn dat veel en direct beschikbare torque boven gewicht gesteld wordt bij sportieve auto’s tegenwoordig?
utregcity zegt
Erg geinig ding. Heb hem (haar?) gepast in Tokio en met m’n 1.86 was t ff hannesen, maar paste er uiteindelijk wel in. Heel veel interieurzaken uit de CR-Z gebruikt. Als ie hier leverbaar was, met stuur aan juiste kant, stond er één voor m’n deur! Rijdt als een kart. ?
krankjorem zegt
Kan elke reactie weer met de zelfde letter grote geplaatst worden?
Ik wil alles weer kunnen lezen zonder bril.
Dank U.
AstonMartinDriver zegt
Graag weer foto’s als solide show: over gehannes gesproken ?
skinny058 zegt
Hey, een grasmaaiertje. Wat lief!
red5 zegt
Leuk, de Smart Roadster is gereïncarneerd! Als dit voor € 20k – 25k in de markt gezet zou kunnen worden…