Als het gaat om keihard genieten, wat is dan de leukste auto voor 30k?
Je moet van het leven genieten zolang het nog kan. Daar kwam Autobloglezer Hans onlangs achter. Hij heeft onlangs een zwaar ongeval gehad op zijn werk en is daar gelukkig goed vanaf gekomen. Het was wel een eye-opener voor hem. Hans boekte meteen een lange vakantie.
Daarnaast wil hij een nieuwe auto, als een soort cadeau voor zichzelf. Hans heeft zich jaren lang uit de naad gewerkt en hij wil niet te lang wachten om ervan te gaan genieten.
Leukste auto voor 30 mille
Daarom is Hans op zoek naar de leukste auto voor 30 mille. Het probleem is dat Hans niet precies weet wat hij wil. Het mag namelijk van alles zijn: een sedan, coupé, roadster: noem het maar op. Het moet in elk geval leuk zijn, 30 mille kosten en op benzine rijden.
Hans gaat er niet al te veel mee rijden, dus op zich maken dingen als onderhoud en verbruik niet uit. Maar ja, zelfs tussen ‘duur onderhoud’ en ‘nog duurder onderhoud’ zijn diverse gradaties. Het moet gewoon een auto zijn waarmee je meteen kunt beginnen met genieten.
Hans is fan van Mercedes (Mercedes-fans haha) en hij zat al te kijken naar een E500. Sterker nog, hij heeft er al mee gereden! Het nadeel: het viel hem nogal tegen qua beleving. Dat is op zich niet gek, zo’n E500 is een geweldige zakenexpress voor mensen met een granieten tankpas, maar niet de beste keuze voor als je pure lol wil beleven.
De wensen en eisen voor de leukste voor 30 mille kun je hieronder lezen
Huidige / vorige auto’s | ’02 BMW X5 & ’19 Skoda Octavia (beide voor werk) en vrouw heeft een ’21 Opel Astra. In het verleden begonnen met een Peugeot 307 2.0l, vervolgens jaren in een ’11 Mercedes E350D gereden |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 25k tot 30k. Er zit wel rek in het budget. |
Jaarkilometrage: | 5.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Tijd voor iets leuks/luxe. |
Gezinssamenstelling: | Getrouwd, 3 kinderen (13, 5 en 2) |
Voorkeursmerken / modellen: | Mercedes E-Klasse / CLS |
No-go merken / modellen: | Japans ben ik geen fan van, maar het is niet dat ik er niet voor open sta. |
Mercedes-Benz CLS 55 AMG (C219)
€ 29.950
2005
65.000 km
Wat is het?
Het snelste model uit de CLS-lijn. De CLS kwam aanvankelijk als 350, 500 en 320 CDI, maar de AMG-versie is het dikst. In technische zin is dit natuurlijk een Mercedes-Benz E55 AMG, maar dan met een ander koetswerk. Dat klopt, maar er komt wel iets meer bij kijken. Ze hebben echt wel hun best gedaan om er iets bijzonders van te maken. Iets dat tegenwoordig minder gebeurt met vierdeurs-coupés.
Hoe rijdt zo’n CLS?
Ongelofelijk. Deze motor is in veel Mercedessen gebruikt, maar nergens was ‘ie meer op zijn plaats dan in de CLS. Het hele plaatje van deze auto klopt gewoon. Het is een stijlvolle manier om enorm snel door Europa te blaffen. Daarbij heeft de V8 vaak flink dorst, waardoor je actieradius op hoge snelheid bijna gelijk is aan die van en matige EV. Daar staat tegenover dat het prestatiepotentieel ongekend is, zonder begrenzer loopt dit met gemak 300 km/u. Dankzij die 700 Newtonmeters is het ook nog eens enorm toegankelijk potentieel, je kan ‘m bijna als een diesel rijden, zoveel trekkracht. In tegenstelling tot een diesel klinkt het geweldig. Om mee te boenderen valt ‘ie niet door de mand, maar je merkt wel dat deze auto vrij groot is en relatief zwaar.
Kosten Mercedes-Benz CLS55 AMG
- Verbruik: 1 op 5,26
- Brandstofkosten: € 169
- Gewicht: 1.820 kg
- Motorrijtuigenbelasting: 101
- Verzekering: € 270
- Kosten per maand: € 540
Onderhoudsprognose
Ja, je gaat er op leeg lopen. De CLS55 AMG is namelijk en heel erg grote, zware, luxe en complexe auto. De hydraulische vering is belangrijk om in de gaten te houden. Het kan vrij eenvoudig kapot gaan en is duur om te fixen. Maar er is zo veel meer dat kapot kan gaan. Met name qua elektronica moet je alles goed testen of het werkt. Een ander ding waar je gek genoeg op moet letten is roest. Het is met deze CLS al veel minder dan de krokante W210’s van weleer, maar het roest relatief harder dan een vergelijkbare Audi A6. Tenslotte hebben we ook heel erg goed nieuws. De motor en de bak zijn erg betrouwbaar. Sterker nog, qua betrouwbaarheid kun je beter de 5.4 V8 24-klepper hebben met de oude vijftraps automaat, dan de latere 6.2 met 7G-tronic. Progressie is niet altijd vooruitgang.
Afschrijvingsprognose
Op een grote en zware Mercedes waar er heel erg veel van gebouwd zijn, ga je nu eenmaal afschrijven. Dat gezegd hebbende, als je een keurig exemplaar vindt voor 30 mille en die heel erg netjes houd, zal de afschrijving niet enorm zijn. Over een paar jaar krijg je er altijd nog wel 20 tot misschien wel 25 voor. Belangrijk is dat je het onderhoud goed blijft doen en dat de auto origineel blijft. Modificaties doen de restwaarde de das om, zeker als ze zeer smaakgevoelig zijn. Ga modificeren wat je wil, maar kijk uit voordat je een LUMMA CLR RS bodykit monteert.
Ford Focus RS (DA3)
€ 27.500
2009
100.000 km
Wat is het?
Een Focus ST is leuk, maar voor 30 mille kun je ook een RS uitkiezen. Het mooie is, dat kan elke generatie zijn die je maar wilt! Wij opteren voor de Focus RS Mk2, de ‘DA3’. Ja, dat is een voorwielaandrijver, maar soms zijn voorwielaandrijvers gewoon leuker. In dit geval is dat zo. Het leuke aan de Focus RS is dat het een echte ongelikte beer is met karakter. Daar zorgt die vijfcilinder wel voor. Standaard heeft deze al 305 pk dat te veel is, maar er zijn zat Mountune-uitvoeringen met meer power. Heerlijk.
Hoe rijdt zo’n Ford Focus RS?
Nou, minder dramatisch dan dat je denkt. Ja, er is wat torque steer en wielspin. Maar het totaalpakket werkt wel. Het ding maakt kabaal, sist, roffelt en blaast erop los. Ook niet onbelangrijk, de zitpositie van deze generatie is prettiger. Dat betekent dat je minder hoog zit in fijnere stoelen. Nu is dat persoonlijk, dus probeer het even uit. De oude RS doet dingen die de nieuwe niet kan. Zo is de besturing van de Mk2 velen malen prettiger dan de Mk3. En de Mk2 heeft overstuur paraat bij gas los, terwijl je bij de Mk3 echt veel te veel gas moet geven.
Kosten Ford Focus RS
Verbruik: 1 op 8,87
Brandstofkosten: € 100
Gewicht: 1.367 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 69
Verzekering: € 110
Kosten per maand: € 279
Onderhoudsprognose
De Ford Focus RS van deze generatie heeft een issue waar veel Volvo’s, Fords en Mazda’s uit deze periode mee te maken hebben: roest. De Focus RS is niet zo’n auto die altijd buiten staat en waar men 4 ton meegereden heeft. Dus over het algemeen is het minder erg dan bij zijn soortgenoten, maar let er wel op. De motor is van Volvo en behoorlijk sterk. Houd er wel rekening mee dat sommige onderdelen specifiek voor de RS zijn en dus ietsje duurder kunnen uitpakken. Onderstaand advies is voor de ST, maar er zit wel iets overlap tussen die twee:
Afschrijvingsprognose
Hier zit je redelijk safe. De Focus RS is een zeer waardevaste C-segment auto. Het is niet alleen qua prestaties een sportwagen, dat is ‘ie ook qua afschrijving. Uiteraard is het van belang dat je ‘m in goede staat houdt, maar dan kun je er zo een paar jaar tegenaan zonder echt af te schrijven. De vanafprijzen zijn nu al een tijdje rond de 25-35 mille. Dat knalgroene kleurtje waarin ‘ie voorgesteld werd lijkt een pre te zijn voor de waarde. Upgrades zijn meestal niet waardeverhogend, tenzij ze van Mountune zijn.
Honda S2000 (AP1)
€ 29.900
2001
120.000 km
Wat is het?
De ultieme Japanse roadster! Of misschien wel de ultieme roadster. De Honda S2000 is een cadeautje van Honda vóór Honda. En alle Honda-fans, natuurlijk. Het was een showcase om te laten zien wat Honda in zijn mars had. De S2000 is niet zo’n sportieve auto als een Integra Type-R of NSX, maar ook zeker geen relaxte GT. Het leuke van de S2000 is dat het ALTIJD een bijzondere auto is. Bij een BMW Z3 kijk je naar de ///M-badge en bij de Boxster-badge achterop wil je een ’S’-je zien staan. De S2000 is er maar met één motor geweest, met één transmissie en een beperkt aantal opties.
Hoe rijdt het
Als een auto die op twee gedachten hinkt. Het is niet zo’n lekkere gooi- en smijtauto als een MX-5, je moet veel meer je aandacht erbij houden. Maar die motor is het hoogtepunt. Wacht, dat moeten we anders verwoorden: die motor in combinatie met de toeren én het lage gewicht. Dat is geweldig. De besturing is wat vaag en gevoelloos, maar de transmissie is misschien we de beste ooit gebouwd. Voor de 5.000 km die je waarmee wil gaan rijden is het echter geweldig. Het is een enorme beleving, zo’n S2000. Maar je kan eventueel ook nog een toertochtje ermee doen.
Kosten
Verbruik: 1 op 9,83
Brandstofkosten: € 91
Gewicht: 1.220 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 52
Verzekering: € 85
Kosten per maand: € 228
Onderhoudsprognose
Ja, dit is een makkelijke: de S2000 is zeer onderhoudsvriendelijk. De F20-motor is – zeker als je ‘m standaard laat – erg betrouwbaar en ook de rest van de auto kent geen grove issues. Uiteraard is het een Japanner, dus gaat er niets kapot. Waar je echt even rekening mee moet houden: er zijn weinig Honda-dealers en er zijn weinig S2000’s. Onderdelen zijn soms verrassend prijzig en lastig te krijgen. Gelukkig kun je tegenwoordig ook uit de Engeland en Amerika van alles importeren.
Afschrijvingsprognose
Volgens alles verkopers gaat deze auto alleen maar in waarde toenemen. Toegegeven, de auto zat een tijdje in de lift. En ja, sommige zijn 30 mille waard, maar dan heb je wel een keurig onderhouden Nederlandse auto met niet al te veel kilometers. En het is die combinatie is bijzonder en moeilijk te vinden met import. Gezien de aantallen die er gebouwd zijn (meer dan 50.000) zal het geen NSX-esque vormen aannemen, maar tussen de 25-30 kun je ze altijd wel krijgen.
YOLO: Jaguar XKR Coupé (X150)
€ 29.950
2008
145.000 km
Wat is het?
Misschien wel de beste auto ooit gebouwd door Jaguar. Dat is een boud statement, maar niet geheel onterecht. De F-Type is de betere rijdersauto en ook bloedmooi, maar ergens is de tweede generatie XK de perfecte Gran Turismo. Werkelijk alles klopt eraan. De styling is bloedmooi, dankzij de hatchback is de auto zelfs een beetje praktisch en het interieur is sfeervol en luxe. Bijzonder is dat de auto geheel van aluminium is gebouwd en ook echt daadwerkelijk licht is.
Hoe rijdt zo’n Jaguar XKR?
Als een zeer geslaagd compromis. Het gewicht is voor dit type auto erg laag, dus die 420 pk sterke motor is meer dan adequaat voor de XK. Wat heet, dit zijn gewoon heel erg snelle auto’s. Met een gewone 911 Carrera moet je flink je best doen om dit bij bij te houden. Het is Jaguar, dus de bediening is een tikkeltje licht, maar je krijgt voldoende feedback om te weten wat de auto doet. De balans is ook nog eens erg goed voor elkaar. Nadelen? De atmosferische V8 klinkt mooier (smaak) maar is niet zuinig te noemen (subjectief). Oh, en die automaat is ‘prima’, maar wel een beetje te traag.
Kosten Jaguar XKR
Verbruik: 1 op 8,14
Brandstofkosten: € 109
Gewicht: 1.665 kg
Motorrijtuigenbelasting:€ 93
Verzekering: € 200
Kosten per maand: 402
Onderhoudsprognose
Ja, hier ga je failliet, hoor je iedereen zeggen. Voor een auto van 30 mille is het onderhoud bizar hoog, maar een beetje stijlvolle GT met dik 400 pk kost minimaal het dubbele. Daarbij valt het allemaal nog erg mee in vergelijking met de Maserati GranTurismo, Bentley Continental GT of Mercedes-Benz CL. Sterker nog, eigenlijk overdrijven we schromelijk en valt het best wel mee. Het is redelijk in lijn met de CLS, eigenlijk. Dus flink wat kosten voor een grote beurt (3 mille als het meevalt), maar ook hier zijn de motor en bak behoorlijk sterk.
Afschrijvingsprognose
Houdt rekening met een daling van 10 mille binnen een paar jaar. Het is uiteraard koffiedik kijken, maar dat is wel wat er is gebeurd met de voorgaande Jaguar GT’s, zoals de E-Type, XJ-S en de eerste generatie XK. Ze schrijven behoorlijk ver af. Daarmee worden ze ook interessant voor een andere doelgroep die er ‘sportieve’ dingen mee gaat doen, zoals slecht passende velgen en skippen van het onderhoud.
Conclusie leukste auto voor 30 mille:
Je vraagt om een Mercedes, en met de CLS55 krijg je binnen dit budget een hele mooie Mercedes. De S2000 en Focus zijn een soort auto dat je moet liggen, maar ze bieden wel een hoop lol en kunnen in het geldplaatje nog best aardig uitpakken. Een Jaguar klinkt als een slechter idee dan het met de XK is, al moet je daar geen financiële wonderen mee verwachten.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Johanneke zegt
Poeh de leukste auto. Iedereen heeft een andere definitie van leuk. Voor mij zou het zijn: handbak, voldoende vermogen, achterwielaandrijving, atmosferisch. Die S2000 bijvoorbeeld, of een 350z? Genoeg BMW’s die dat ook doen, maar die kosten ook veel meer in onderhoud. Een Altezza is mooi, maar weinig handbakken. En mag iets meer vermogen hebben. Ga je wel naar turbo’s. Als dat geen probleem is, een Evo of WRX (veel onderhoud wel). Man ik zou niet kunnen kiezen.
mattr zegt
Die CLS55 is prachtig en een toekomstige klassieker. Qua prijs is ook wel de bodem bereikt, maar het enige probleem is dat je nooit een niet afgetrapt en schadevrij exemplaar voor 30k gaat vinden. Daarom zou ik hier toch plan B kiezen en voor de Jaguar gaan
turbotoll zegt
Een nette ga je wrijwel alleen nog vinden als Japan-import, net als deze witte (en die staat al een tijdje).
Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar je moet hem nog wel “domestikeren”. Wagens met deze motor zullen nooit goedkoop worden (misschien wel de beste Mercedes motor ooit) en als de CLS een klassieker wordt wil iedereen deze.
PunicaOase zegt
Bij de S2000 moet je ook echt letten op het dak.. vertoont snel scheurtjes en het cabriodak vervangen is niet goedkoop.. De facelift versie (vanaf 2004) rijdt het beste. Tenslotte kunnen de schokbrekers het nog weleens begeven.. niet extreem prijzig, maar check het even.. Verder geweldige auto!
Who_carez zegt
En natuurlijk olie verbruik. Ik had de mijne 10 jaar geleden amper 3 weken toen bij 7000rpm een zuiger afbrak en door de blok ging. Met genoeg olie in het blok had dat niet gebeurd. En ja, nu kan je zeggen dat je olie verbruik bij vers gekochte 2dehandsjes beter in de gaten moet gehouden worden. Maar dat bij een exemplaar met maar 110 000km na nog geen 1000km de blok al omzeep is, is toch geen goed teken. De F20C uit een S2000 is zeker een prachtige motor. Maar er is zeker een reden waarom er mensen zijn die een K20A in hun S2000 swappen.
wza1979 zegt
En oudere wagens uit de jaren 70-80 en 90 ?
Dan heb je bijvoorbeeld de sl. Toen ze nog gebouwd werden voor de eeuwigheid.
Dan heb je ook vaak geen afschrijving meer.
O plaat zegt
Ik ben met een E klasse en 5serie gaan test rijden maar koos toch voor het Amerikaanse alternatief, de Cadillac cts een leuk alternatief als je meer opties wil voor minder geld.
rikus zegt
De Cadillac heb ik ook mee gereden (ik ben Hans), en vond het een heerlijke auto. Alleen het interieur ..
kniesoor zegt
Zoals vaker een mooie gevarieerde lijst aan soorten oto’s, top ! Geloof, dat ik uit dit lijstje de S2000 zou kiezen. Om eens te kijken of de oto z’n legendarische status in de praktijk kan waarmaken.
Verbaas me wel een beetje over het hier vermelde gewicht van de XKR, voor een geheel aluminium oto had ik een lager gewicht verwacht. Mijn vroegere CLK AMG woog hetzelfde. En die was – behalve de voorschermen – van staal. Of is die 1665 kilo, die hier voor de XKR genoemd wordt, het rijklaar- (i.p.v. kenteken-) gewicht ?
pignon zegt
Met de recente ervaring van Hans ben je haast verplicht iets te kiezen met een onmiskenbaar YOLO stempel. In mijn geval zou dat dan een mooie Quattroporte met automaat zijn. Mooi om naar te kijken. Geweldig om naar te luisteren. Heerlijk om te rijden. En je kunt ook nog op zaterdag met een van de kinderen mee om naar de uitwedstrijd te rijden. Zelfs op zondag met het hele gezin lukt nog. Wel een eurootje per KM aan onderhoud reserveren. Maar goed, dat zijn maar kosten.
broekhoest zegt
Een Porsche Cayman? https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/porsche/m1974540915-porsche-cayman-2-7-handbak-6-origineel-nl-nap
Heeft wel zo zijn probleempjes met het IMS lager, maar genoeg specialisten die er wel raad mee weten.
Anders van dit lijstje de Focus RS of de S2000, beiden toekomstige klassiekers.
kappenou zegt
IMS lager is vooral het eerste type boxster 986 en 911 996.
Voor dit geld kan je prima een cayman S halen.
Veel beter dan een S2000
560pkferrari zegt
Onlangs rond dit bedrag een 135i lci gekocht, niet zo speciaal maar toch elke keer een glimlach wanneer je het gaspedaal intrapt. In dit geval zou ik voor de XK gaan
alloallo zegt
Ik zou kiezen voor een Mini Cooper S met veel opties.
Meer heb je niet nodig
Jagris zegt
Misschien een renault megane RS: fabelachtige auto’s als het gaat om fun.
bunnylebowski zegt
CLS. Klaar. Alternatief 640i GC, Z4 coupe, (m)235i.
.
Moet wel lachen om die 1 op 5.26. Zit er een accountant bij jullie dit uit te rekenen. Schijnnauwkeurigheid 😂
por100 zegt
spritmonitor.de
kappenou zegt
Waarom zou je 30k op een S2000 stuk slaan? Leuk een aantal jaren terug voor 12-15k.
rikus zegt
Eigenlijk gaat dat op voor elke auto. Alle auto’s zijn veel duurder als een paar jaar geleden.
MarcoM zegt
Zo een CLS vind ik toch 1 van de mooiere Mercedessen maar dat is mijn mening.
Homer55 zegt
Met een beetje mazzel heb je voor 30K een W124 500E….
pitapita zegt
Als het een Jag moet zijn zou ik een XJR kiezen.
Als het een Mercedes moet zijn een 560 SEL/SEC/SL uit eind jaren 80.
Alpina B10 moet ook lukken.
Porsche 944 kan ook.
rikus zegt
Niets heb ik met BMW, maar een zwak heb ik voor Alpina. Dus ook die stond al op mn favorieten lijstje.
Een jaren 80 Benz is heel gaaf, alleen vond ik het aanbod zeer matig, maar de vraagprijzen zeer hoog. Vandaar dat ik ben gaan kijken naar een wat nieuwere Benz.
shicomm zegt
Iets leuks voor er bij.. ik twijfel dan een beetje of een grote benz wel in die hoek past..
Voor bijna alle opties is absoluut iets te zeggen al zijn de focus en de s2000 wel uitblinkers als het om fun gaat denk ik.
Als een s2000 qua imago niet echt past dan is een abarth 124 misschien nog een optie.
Dat heeft wat meer budget nodig maar voor 35k kun je er zeker eentje vinden.
Hoop geld voor zo’n ding maar het is écht een leuke auto en door de mazda roots minder gevoelig voor ellende.
Willy500E zegt
CLS55 AMG is één van de meest onderschatte auto. Het rijdt fantastisch, oogt nog steeds modern en met de juiste opties mis je niks tov de huidige auto’s. onderhoud valt erg mee. Maar kies voor een exemplaar met volledige onderhoud historie en blijf van de Japanse import af. Dan koop je een top auto 👍🏻👌🏻
rikus zegt
@Autoblog Bedankt mannen! De S2000 heb ik zelf helemaal niet aan gedacht. What a shame!
Ik zoek een leuke auto, maar het liefst wel een luxe. Doordeweeks door Europa kachelen in een Octavia, in het weekend genieten van een krachtige, luxe slee.
En de CLS is een prachtige wagen, en er staat een hele mooie te koop bij Classicmaster in Oud Gastel. Enerzijds een saaie configuratie (zover dat kan met een AMG) maar hij is precies goed.
Mannen, bedankt. Ik ga een afspraak maken.
Willy500E zegt
Doe je goed. Overigens, als je er 5000 km per jaar mee rijdt dan is onderhoud en verbruik geen thema lijkt me. Ik rij er zelf ook af en toe in. Altijd met een big smile
maartendeg zegt
De Bmw 6 serie F12 past ook net binnen het budget, zou ik ook zeker overwegen als je in deze categorie zoekt
https://link.marktplaats.nl/m1983830128?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
vincentbaan zegt
Ik denk dan gelijk aan een e46 m3. Misschien wel cabrio. Maar ja, misschien is zo’n luxosaurus benz inderdaad “leuker”
rensso zegt
De cls heeft geen hydraulische vering, maar luchtvering, en deze is normaliter erg betrouwbaar, alleen met hoge km standen niet, maarja dat geld voor elke auto met luchtvering. Verder is de cls vrijwel de enige mercedes van die tijd die GEEN last heeft van roest. Vanwege aluminium panelen.
allesmetturbo zegt
Ik heb een w211 E55 amg als daily en onderhoud valt mij allezins mee. 1 op 8 als je rustig je aan de snelheid houd, 1 op huilen als je lekker doorstampt. Niet veel beleving maar rijdt als een trein. Echt een heerlijke reisauto die ook nog als bonus ongelooflijk snel is. Aanrader!
rikus zegt
Ik zoek regelmatig naar e55’s en e63’s. Dan zou ik een combi nemen. Unieker, en vind het ook een mooie stationwagen. Valt me wel op dat er vaak al van alles vervangen is. Van nokkenassen, kettingen, airmatic tot deurklinken. Alles aan zon auto lijkt te kunnen gaan, en gaat ook kapot. De W211 vind ik een prachtig model, heb dus proefgereden met een E500, stond hier in de buurt te koop. Die viel me wel tegen. Niet de gehoopte duw in de rug, niet het gevoel dat je met een beest op pad bent.
dree16v zegt
Ivm de MB voorkeur zou ik in dit geval gaan voor een SL500. Cruises, cabrio, coupe in één met dikke V8 wat wil je nog meer?
rikus zegt
Heb ik wel aan gedacht, maar hoor en lees net iets teveel horror verhalen over de SL.
Paul58 zegt
Ik heb twee maanden terug voor dit bedrag een rode giulia veloce gekocht. Misschien iets minder extreem qua vermogen met sommige auto’s in dit lijstje, echter wel ongekend veel rij en stuur plezier. En met 5.2 sec naar de 100 ook zeker niet traag. Ben er super blij mee. Uit dit lijstje zou ik trouwens de Honda S2000 pakken. Lijkt me heerlijk om die in z’n toeren te jassen.
rikus zegt
Dat vind ik ook een prachtige auto. Goeie tip, ik had hem niet bij de voorkeuren opgegeven, maar heb er wel een paar keer naar gezocht op internet.
Turbo S zegt
Een CL63 AMG. Nog wat luxer dan een CLS. Op mobile.de staan genoeg fraaie exemplaren.
rikus zegt
Dat vind ik wel één van de gaafste auto’s. De CL heeft een enorme heb factor. Maar dat is wel een auto waar je echt helemaal op leegloopt. Een vriend van mij heeft er één gehad. Dat ding zuipt als een bezetene, de running costs zijn niet te betalen voor iemand die legaal zijn geld verdient. Hij heeft hem ingeruild op een S63. Ik ben dus gewaarschuwd.
Dutchdriftking zegt
Een SL55 kan wellicht ook?
retsok zegt
Chevrolet Corvette.
por100 zegt
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xf-xfr-5-0-v8-s-c-510-pk-benzine-zilver-4df76bd4-1f35-48d7-a5c5-24e7488120d2?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=1&position=1&search_id=1hn80wlupt9&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=2
Snap niet dat deze niet al weg is. Één van de goedkoopste Nederlandse auto’s met meer dan 450pk van 2010 of jonger. Daarnaast geen betere deal in Europa gezien. En duidelijk van liefhebber, wat je eigenlijk wilt als je in deze prijsklasse/funklasse zoekt.
roberto zegt
Ik zie het artikel nu pas.. maar toch even wat ervaringen als CLS55 AMG bestuurder. Fantastisch auto!
Ik rijdt er mee woon-werk (youngtimer), heb er nu zo’n 50dkm mee gereden, maar geniet er nog elke dag van.
Het geluid, de power.. meer dan genoeg! Buiten om dat er geen bluetooth audio / verse navi heeft, mis ik niets aan mijn 18 jaar oude slee, stoelverwarming / memory- massage stoelen etc zit er allemaal in.
Tuurlijk het zuipt.. maar ik rij voornamelijk snelweg en rijdt gemiddeld 1 op 8 per tank. Kleine afstanden, binnen bebouwde kom lust hij natuurlijk wel een slokje meer, maar in principe vind ik het verbruik mee vallen. Toch in de 2 jaar tijd dat ik hem rijdt wel het 1 en ander moeten sleutelen, vooral alles betreft luchtvering systeem moeten vervangen (fantastisch systeem, maar onderhoud-gevoelig), luchtvering pomp, luchtvering computer, fuseekogels, veerpoten voor.. al met al denk ik in 2 jaar tijd toch bijna 7k aan verspijkert, maar goed dat wil niet zeggen dat alle CLS’en dat zullen hebben, maar informeer er goed naar! Ik breng hem dan ook altijd naar een MB-specialist die er nog 5 van die CLS 55 AMG’s in onderhoud heeft, vind ik wel zo fijn.
Het zwarte exemplaar wat ClassisMaster te koop heeft staan heb ik toen ook naar gekeken (dus staat al minimaal 2 jaar te koop), maar ik had na 1 belletje eigenlijk al genoeg.. kwam arrogant over, en prijs is ook nog eens zonder NL-kenteken, dus komt er allemaal nog op.. plus Japanse import, ene kant mooi door lage kilometerstand en vaak ook nette staat van de auto, maar aan de andere kant denk ik bij zo’n auto dat hij niet teveel moet stil staan en dat dat slechter doet aan de auto (lees luchtvering etc.) dan een auto met iets meer kilometers.
Uiteindelijk ben ik met toeval tegen een origineel NLs exemplaar aangelopen van een jonge uit de buurt. Compleet met onderhoudshistorie, originele staat, zwart zwart met alcantara hemel (zie je niet veel), en net grote beurt en remmen / schijven gehad, alleen nooit gekeken naar de vering en poten etc. Ik had de auto welgeteld 2 minuten op naam en de (wat normaal vrij betrouwbaar is) versnellingsbak loopt in de soep, maar is gelukkig netjes opgelost door de vorige eigenaar.
Ik hoop dat t je meer helpt in de zoektocht. Het is een fantastische auto, maar onderhoudskosten kunnen tegenvallen (maar er valt een hoop vooraf te tackelen). Ieder geval mocht je voor een CLS55 gaan kijken, kijk je niet scheel op wanneer hij grote / kleine / apk beurt heeft gehad, maar kijk meer wanneer de ophanging / vering-systemen zijn aangepakt, en laat desnoods een specialist er naar kijken dmv aankoopkeuring /rapport.
DikkeKees zegt
Serieus 270eu verzekering voor die CLS, ook dat is duurder geworden uiteraard maar 270 is niet mals. Zou je jezelf ook druk moeten maken dat zo’n auto gejat wirdt.., lijkt me niet aan de orde