De leukst sturende EV is tevens de snelst ladende. Klinkt als een win-win situatie.
Een nieuwe dinsdag, een nieuw automerk. Het is bijna nieuws als er geen nieuw sportautomerk wordt gelanceerd. Of beter nog: het is nieuws als ze het een paar jaar kunnen overleven.
Dat is wellicht ook de eerste gedachte die door jullie hoofd gaat bij het horen van de naam Nyobolt EV. We hebben daar nog nooit van gehoord, dus kan het niets zijn, toch? Nou, niet helemaal waar in dit geval. De Nyobolt EV is een project van Nyobolt, Julian Thomson en Callum Design.
Julian Thomson
De auto zelf is in de basis een Lotus Elise. Het apparaat maakt gebruik van het 111-chassis van Lotus, maar dat is hier wel iets langer en breder dan het origineel. Julian Thomson heeft de auto ontworpen. Nu kun je zeggen dat de Nyobolt EV een kopie is, maar dat mag in dit geval.
Julian Thomson was namelijk ook de designer van het origineel. Overigens heeft Thomson het niet alleen gedaan, Callum Design van Ian Callum heeft ook meegeholpen. Dat zijn niet de minste namen.
De auto is niet de manier voor Nyobolt om geld te verdienen. Nee, het gaat om de accutechnologie. Nyobolt heeft een nieuw type lithium-ion accu ontwikkeld. Het grootste USP hiervan is dat het laden ontzettend veel sneller gaat.
Laden van bijna leeg naar bijna vol duurt namelijk slechts 6 minuten. Er zijn Dodge Ram-eigenaren die langer bij de LPG-pomp staan. Toegegeven, het is niet de grootste accu: 35 kWh. Maar in een kleine, lichte auto wil je ook geen 100 kWh-batterij. Dat verpest de hele beleving.
Volladen in 6 minuten
De actieradius is niet extreem groot. Volgens Nyobolt kun je 250 kilometer ver komen op een volle accu. Maar dat is natuurlijk ook de afweging bij het ontwikkelen van een EV. En dat Mercedes een grote accu toepast op de EQS, is niet vreemd. Dat is immers een reisauto die perfect geschikt is voor lange afstanden. De Nyobolt EV is uiteraard voor maximale fun bedoeld.
Maar als het laden zó snel gaat, dan zullen er vast meer consumenten zijn die oren hebben in minder range in combinatie met snellere laadtijden. Als je 5 tot 10 minuten moet laden, is dat niet heel anders dan tanken. Het nadeel van snelladers is dat de accu’s extra snel degraderen. Volgen Nyobolt hebben ze dat probleem getackeld.
Gewicht leukst sturende EV
Het gewicht van de auto ligt rond de 1.250 kg zo laat Nyobolt weten aan Pistonheads, maar dat proberen ze nog naar beneden te krijgen. Over de motor wordt met geen woord gerept, behalve dat deze elektrisch is en de achterwielen aandrijft. Nu maakt dat niet zoveel uit. De originele Lotus Elise had een 1.8 K-Series motor uit een Rover 618i onder de kap.
De technologie van de batterijen gaat al aan het einde van dit jaar in productie. De auto zelf is echt een concept en dient voornamelijk als showcase voor de accutechnologie.
Maar wie weet, Callum Design is gespecialiseerd in het maken van kleinserie auto’s, dus als we nu met zijn allen heel veel mailtjes naar Nyobolt sturen, willen ze er misschien een paar bouwen.
Meer lezen? Deze 21 auto’s staan allemaal op hetzelfde Elise-platform!
donjunior zegt
“De actieradius is niet extreem groot. Volgens Nyobolt kun je 250 kilometer ver komen op een volle accu. ”
uhu ..als je met een fluwelen voet gaat rijden misschien. Maar deze auto lijkt mij nou precies het type auto waarbij je dus niet zo rustig kán rijden. 35kWh is niet heel veel. Waarschijnlijk dus erg leuk autootje voor op het circuit, kun je elke 2 tot 3 ronden even pauzeren om te laden.
willeme zegt
@donjunior:
Na drie ronden Nordschleife is het voor de bandjes en remmen ook niet erg om even pauze te houden ;-). En na 6 minuten kan je dan weer!
donjunior zegt
..en voor jezelf ook niet. 3 ronden Nordschleife is best heftig..
Dutchdriftking zegt
Gaaf ding! En leuk dat de accu in 6 minuten vol kan, maar zijn er ook laders dit dit kunnen, en kan het netwerk dit aan?
willeme zegt
@dutchdriftking:
Goede vraag! Bij PistonHeads hebben ze het uitgerekend en ze kwamen uit op een laadsnelheid van 350 kW, dat is ongeveer het snelste wat er nu beschikbaar is.
tortuga zegt
De accu is aangepast zodat deze sneller laad op (wat ik vermoed) een gemiddelde laadstation. Anders is het inderdaad handig om te weten of dit mogelijk is ja of nee met de huidige laadpalen.
Joris24 zegt
Van 20% naar 80% in 6 minuten, of van leeg naar vol? En wat is het praktische rijbereik, gewoon bij 130 op de snelweg met een buitentemperatuur van -5? Ik zou een enigszins praktische e-auto nog wel tolereren als je in 6 minuten 300 km rijbereik bijlaadt (tegen een energieprijs/km onder die van een BEV), maar dat gaat toch nog een paar jaar duren denk ik.
koen0373 zegt
Geweldig ding! Elektrische aandrijving er uit, Honda K20a erin, voltanken met peut en knallen maar!
Richmond zegt
Dan koop je een normale Elise eb snap je dit concept niet.
cossiekiller zegt
Snelladen is nog slechter voor het milieu dan met een oude diesel rondrijden.
Je accu gaat er veel sneller op achteruit (behalve dan zogezegd in dit geval én het netwerk moet aanzienlijk zwaarder uitgevoerd worden met gigantisch dikke kabels en cabines
maotje zegt
Wat een onzin.
Snelladen heeft geen enkel negatief efffect op mijn leefomgeving. Op die van jouw ook niet. Rondrijden in een oude diesel wel.
Dus die theorie is gelijk ontkracht.
mashell zegt
Als door snelladen je accu het begeeft en je deze dan in je achtertuin begraaft is dat wel slecht voor het milieu en je leefomgeving. Dat is zo ongeveer de mate van gezochtheid hoe benzinegekkies denken dat ze kunnen verantwoorden door te kunnen tuffen met hun verschrikkelijke inefficiënte warmte en geluid producerende stinkwagens. Dat was ooit normaal, nu hebben we wat beters, nu kunnen en moeten we dus stoppen met verbrandingsmotoren.
kniesoor zegt
We moeten voorlopig helemaal niets. En zeker niet stoppen met verbrandingsmotoren.
petroldrinker zegt
Hahahahaha, je bent ontsnapt uit een gekkentehuis? We hebben wat beters? Hihi bedankt voor mij hardop laten schaterlachen deze namideag
THSD zegt
@mashell
Stevige tik voor stroomslurpers en ook voor laadpalen.Als je dit zo leest dan wordt het plaatsen van laadpalen gestagneerd.
Als het accupakket van een prius vervuilender is dan een hummer…hoeveel hummers zet je dan tegenover het gemiddelde accupakket van een ev?
https://www.telegraaf.nl/financieel/396236874/angst-van-ondernemers-wordt-werkelijkheid-stroomnet-in-grote-delen-van-nederland-op-slot
sizedoesmatter zegt
Warmte producerend; ik wandelde (met amper meetbare uitsoot) deze week langs enkele ev’s die aan de lader stonden. En daar kwam flink wat warmte vanaf! En natuurlijk dat (in een stille woonwijk opvallend goed hoorbare) continue geblaas van de interne koeling.
Viel mij best tegen, zeker op deze warme dagen zou ik liever geen warmteproducerende voertuigen in de straat zien staan.
potjak zegt
Tjsa, hoe je het ook went of keert een auto zal altijd belastend zijn voor het milieu. Eigenlijk zou deze auto naast een vergelijkbare Lotus gezet dienen te worden in vergelijk op uitstoot e.d.
kniesoor zegt
Qua het gewicht van de oto suggereert de eigen website van Nyobolt, dat die ‘dichter bij de één dan de twee ton’ ligt. Over 1250 kilo wordt niet gesproken.
@cossiekiller: Nyobolt stelt (meer dan) 2000 fast charging laadcycli gedaan te hebben ‘zonder noemenswaardige degradatie’ van hun accu(‘s). Zelfs als je bij een enthousiaste rijstijl niet verder dan 150 km op een volle accu zou kunnen komen, kan je dus 300.000 kilometer afleggen zonder dat er van noemenswaardige accudegradatie sprake zou zijn.
Het zijn allemaal claims van Nyobolt zelf, dus misschien met een korreltje zout te genieten. Maar als Nyobolt’s claims ‘maar’ voor 90% waar zouden blijken hebben ze interessante technologie in huis, lijkt me.
mashell zegt
Een door een designer ontworpen showcase voor accu techniek maar dan verder geen details over de accu techniek. Is het dan raar dat ik denk: afleidingsmanoeuvre?
kniesoor zegt
Nyobolt vermeldt niets op hun eigen site over de achtergrond van hun ‘patented’ accutechniek. Dat willen ze dus kennelijk niet delen. De oto is een samenwerkingsverband tussen Nyobolt en Julian Thomson. Met designhulp van Callum. Meneer Thomson heeft tegenwoordig een leidende positie bij een afdeling van General Motors. Niet ondenkbaar, dat de accutechniek van Nyobolt – indien die zich in de praktijk van uitgebreide testcycli bewijst – eerst z’n weg gaat vinden naar GM. En die laatste op dit moment liever niet aan de grote klok gehangen wil zien hoe het Nyobolt-procédé precies werkt.
De tijd zal het leren.
ericc zegt
Eindelijk iemand die het licht heeft gezien. Nu nog betaalbaar zijn…
petroldrinker zegt
Schitterend design, jammer vd aandrijving, snel een swappen met een fatsoenlijke motor erin ALS die ooit uitkomt
maotje zegt
Dan laat je hem waarschijnlijk weer ploffen.
flyerbunch zegt
Leuk karretje, je ziet gelijk dat dit een beetje op het cyberpunk model lijkt van de Lotus Elise. Wat zijn de overige specs dan want er werd enkel over de batterij gesproken hier.. de showstopper blijkbaar.
herve11f zegt
De volgende “wonderblaas”
lecomte zegt
Geinig ding, maar hoe weten we dat dit de leukst sturende EV van 2023 is? Wie hebben er al mee gereden? Het gewicht van +500kg in vergelijking met de originele Elise is een ontzettend groot verschil.
lucblocken zegt
De velgen lijken verdacht veel op het velgendesign van de Belgische Tuner Caractère