Wat moet je kopen als je een leuke ruime auto voor 2 fietsen zoekt? Nou, we zetten een paar opties op een rijtje.
Hoeveel ruimte kan een mens nodig hebben? Nou, Frits en Charlene kunnen wel wat ruimte gebruiken. Normaal gesproken is dat – in deze rubriek – omdat de aanvragers kinderen hebben. Kinderen zijn een soort mensen, maar dan kleiner. Ondanks dat ze kleiner zijn, maken ze meer geluid. Dat niet alleen, om een of andere reden moet je ook heel veel spullen meenemen om ze in leven te houden. Luiers, Olvarit en enorme stellages.
Leuke ruime auto voor fietsen
Daar hebben Frits en Charlene geen last van. De twee gaan er maar wat graag op uit om leuke dingen te doen, waarbij fietsen hun favoriete bezigheid is. Dat doen ze door heel Europa. Niet op een Piet Pelle, maar op racefietsen. Normaal gesproken gebruikten ze hun oude Zafira OPC hiervoor. Zakelijk heeft Charlene een Peugeot E-208, maar met de Zafira konden ze makkelijk erop trekken. Het probleem is dat de Opel op begint te raken en de Peugeot niet echt handig is voor grote ritten.
Dus er moet iets nieuws komen. Daarbij moet de auto echt ruim zijn. Niet Alfa 159 Sportwagon-ruim of BMW 5 Serie Touring-ruim, maar écht ruim. Ze hebben namelijk geen zin om telkens met een fietsendrager op pad te gaan of een groot dakdrager te moeten plaatsen. Dus een een auto waar alles gewoon mee kan. Voor Frits zou het wel leuk zijn als ‘ie de auto naar wens kan aankleden, zoals hij met zijn Zafira heeft gedaan, vol Steinmetz en Irmscher upgrades. Hopelijk staat die Zafira OPC binnenkort te koop op Marktplaats, want het klinkt als de ideale auto voor het redactiekantoor om frikandellen te halen op vrijdagmiddag.
De wensen voor een leuke ruime auto voor twee fietsen kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Peugeot E-208 (lease) en Opel Zafira OPC |
Koop / Lease: | Koop |
Buget: | € 32.000 |
Jaarkilometrage | 20.000 km ongeveer |
Brandstofvoorkeur | Benzine (en niet met diesels aankomen!) |
Reden aanschaf oto | Zafira is ‘op’ aan het raken |
Gezinssamenstelling | Twee volwassennen met twee racefietsen |
Voorkeursmodellen | Ruim genoeg voor twee fietsen en bagage + een beetje power |
No-go merken/modellen | Premium auto’s, kleine auto’s |
Hoe komen wij aan de cijfers?
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,264 per liter 95
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (WA+, inwoner Utrecht, 24 jaar, 0 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4×4 Sportline (3V)
€ 31.250
2018
95.0000 km
Wat is het?
Zo ongeveer de ruimste stationwagon die je kan krijgen en sowieso de ruimste in zijn klasse. De ruimte is natuurlijk het USP van de auto, je kunt namelijk 660 liter meenemen! Dus een fiets gaat zonder problemen mee en twee lukt ook wel. Het probleem met de Superb is dat de meeste modellen geen sjeu hebben. Dat wordt goed gemaakt met de Sportline-uitvoering. Dit is de sportieve aankleding en de Superb kan dat uitstekend hebben. Sterker nog, hij heeft het wel nodig. Je krijgt automatisch puike sportstoelen mee.
Hoe rijdt het?
Niet zo sportief als je zou verwachten. Het rijdt als een grote Passat die ietsje meer geluid maakt (want dat is het ook). Die 2.0 TSI-motor is een beschaafd beest eigenlijk. Met 280 pk is dit echt een heel erg snelle Skoda, zeker omdat de samenwerking met de DSG-automaat en vierwielaandrijving perfect is. Het leuke is dat het in principe een teruggetunede Golf R-motor is, dus er zit (heel erg veel) marge en potentie in de motor als je een klein beetje meer wil. Qua ophanging is de Sportline wel iets straffer, maar het is nog steeds voldoende comfortabel voor lange ritten.
Kosten
- Verbruik: 1 op 10
- Brandstofkosten: € 378
- Gewicht: 1.550 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 81
- Verzekering: € 110
- Totale kosten per maand: € 569
Onderhoudsprognose
Over het algemeen genomen is dit een degelijk stuk techniek. De 2.0 TSI-motoren zijn niet die van 5 jaar ervoor. Wel is het echt zaak om te checken of het onderhoud correct is uitgevoerd. Rekkende kettingen door falende kettingspanners blijft helaas een dingetje voor veel moderne motoren. Controleer ook of de bak soepel schakelt. Tenslotte zijn er kleine elektronische dingetjes, veelal veroorzaakt door foutieve sensoren.
Afschrijvingsprognose
Grote auto’s zonder premium-badge schrijven hard af. Dus ja, met deze Skoda ga je wel een flinke val maken. Dat gezegd hebbende, is dit wel de versie die je wil hebben (naast de Laurin & Klement). Die PHEV’s zijn op zich ook niet verkeerd, maar deze uitvoering heeft het meeste vermogen en beste tuningspotentieel. Maar ruil ‘m niet te snel in, want dan is de curve het steilst. Verwacht na drie jaar nog ongeveer de helft terug.
Ford S-Max ST-Line (CD539)
€ 22.000
2014
95.000 km
Wat is het?
De leukste MPV ooit? De Ford S-Max is gebaseerd op de Mondeo, maar dan wat ruimer. Je kan het ook zien als een Ford Galaxy, maar dan wat sportiever. Dit is de leukste uitvoering, de ST-Line. Daarmee ziet deze MPV er lekker dik uit. Sowieso had Ford het design goed voor elkaar, want ook anno 2024 oogt deze niet enorm verouderd. Ten opzichte van een de stationwagons heeft de S-Max aanzienlijk meer bagageruimte: 2.020 liter! En de doorlaad-opening is ook vrij groot, met name inde hoogte.
Hoe rijdt het?
Als de brandweer! Die 2.0 EcoBoost motor is eigenlijk een Focus ST-blok. Of in elk geval, in die auto wordt deze ook gebruikt. Zo explosief als in de Focus is het niet, maar voor een MPV is dit een snelle auto. De motor is altijd gekoppeld aan een automaat, net als bij de Skoda. Qua prestaties is de Skoda sneller, maar gek genoeg maak je dat in de bochten goed met deze hogere S-Max. De besturing heeft meer feedback en precisie en de bodycontrole is beter dan de Skoda. Niet omdat de Superb slecht is, maar dat is een Ford-dingetje dat ook de S-Max dus heeft.
Kosten Ford S-Max
- Verbruik: € 402
- Brandstofkosten: 1 op 9,39
- Gewicht: 1.648 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 89
- Verzekering: € 85
- Totale kosten per maand: € 576
Onderhoudsprognose
Voordeel: de 241 pk versie heeft niet een Powershift-transmissie, maar een conventionele automaat met koppelomvormer. Dat is niet de snelste in zijn soort, of de soepelste. Maar het is op zich prima en je hebt er minder omkijken naar. Het grootste issue van de S-Max van deze generatie is de airco. Check even of deze werkt. De poelie ervan gaat snel loszitten. Ook was er een terugroepactie met de bestuurdersairbag. Qua onderhoudskosten is het een Ford, dus dat valt allemaal reuze mee.
Afschrijvingsprognose
Dit gaat niet meevallen. Grote non-premiumauto’s schrijven hard af. Je mag blij zijn als je de helt terugkrijgt na drie jaar en 60.000 km extra. Het is overigens wel zo dat deze auto’s niet meer gemaakt worden omdat nieuw niemand ze kocht. Gebruikt ligt dat toch iets anders, daar zijn grote SUV’s minder in trek en wil men juist zo’n puike stationwagon of MPV. Dus we tasten nog ietsje in het duister, maar het zijn prima gezinsauto’s, ook over een paar jaar.
Volkswagen T6 Transporter 2.0 TSI L1H1 DSG
€ 19.950 (excl. Btw)
2018
145.000 km
Wat is het?
We gaan een beetje richting de YOLO-categorie. Maar wij kregen helemaal een warm gevoel bij de deze Volkswagen Transporter. Het is een standaard L1H1 in instapuitvoering. Maar je kan er dus een hele dikke bus van maken met het geld dat je over houdt. Qua ruimte zit je dan gebakken, want dit is écht ruim: 5.800 liter bagageruimte! Je kunt met gemak een lading fietsen meenemen. Verder zit je lekker op de bok, te kijken naar een hard plastic dashboard.
Hoe rijdt het?
Als een busje! Gelukkig zijn er heel erg veel upgrades voor te krijgen om de T6 op smaak af te stemmen. Dit is een heel zeldzaam exemplaar met een 2.0 TSI-motor en die hebben iets minder koppel dan de diesels, maar wel aanzienlijk meer topvermogen. Het mooie is dat het gewoon een Golf GTI-blok is, dus je kunt er nog wel wat aan kietelen om het op te peppen. Ze hebben bij JD Engineering of Van Vught Tuning voldoende leuke upgrades om er iets heel erg snels van te maken.
Kosten Volkswagen Transporter
- Verbruik: 1 op 7,75
- Brandstofkosten: € 487
- Gewicht: 1.778 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 70
- Verzekering: € 120
- Totale kosten per maand: € 677
Onderhoudsprognose
Het voordeel van een een model dat lang in productie is, is dat men de kinderziekten eruit kan halen. De T6 is natuurlijk een gefacelifte T5, eigenlijk. Het zijn vrij simpele bedrijfswagens met gelukkig niet te veel issues die opspelen. De meeste issues betroffen de dieselmotoren. Verder zit er niet zo veel op dat kapot kan.
Afschrijvingsprognose
Hier ga je je geld terugverdienen. Transporters zijn namelijk gouden handel. Zeker als je een nette benzineversie hebt. Niet dat er een enorme markt is voor de 2.0 TSI, maar het aanbod is namelijk minimaal. Zelfstandig ondernemers, bedrijvern particulieren: allemaal zoeken ze een bus. Zeker met de wijzigingen die eraan komen voor bedrijfswagens en de strengere milieuregels, is zo’n benzinebus geen slecht idee. Onze inschatting is dat je de komende drie jaar 8-10 mille gaat afschrijven, maar gezien het unieke karakter van de auto kan dat aanzienlijk minder zijn.
YOLO: Land Rover Discovery 5.0 HSE (L319)
€ 31.750
2012
175.000 km
Wat is het?
Een heel erg ruime SUV. In veel gevallen zijn SUV’s en crossovers helemaal niet zo ruim, maar de Land Rover Discovery is een welkome uitzondering. Met de banken en stoelen neer (het is een zevenzitter) heb je namelijk 2.500 liter tot je beschikking! En het is ook heerlijke vierkante ruimte. Alsnog de helft kleiner dan de Transporter T6, maar dit heeft meer stijl en swag. Dit is de laatste versie met benzine V8, iets later kwam de ‘SV6’, met supercharged V6 uit de F-Type. Ook tof.
Hoe rijdt het?
Heel erg machtig. De Land Rover-zitpositie is aanwezig, waardoor je je automatisch verheven voelt ten opzichte van de rest van het klootjesvolk. Die motor is een parel, een atmosferische vijf liter V8 met alle kennis die Jaguar in huis had, minus de supercharger. De motor is soepel en klinkt fantastisch. Tikkeltje dorstig (goh!), maar daar staat een zeer goed gemanierde motor tegenover. De prestaties zijn niet extreem indrukwekkend en dat komt door het hoge gewicht en grote formaat. De Discovery zet daar wel iets tegenover: offroadcapaciteiten. In de blubber kun je een heel eind komen.
Kosten Land Rover Discovery
- Verbruik: 1 op 6,8
- Brandstofkosten: € 555
- Gewicht: 2.548 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 166
- Verzekering: € 195
- Totale kosten per maand: € 916
Onderhoudsprognose
Het klinkt gek, maar je hebt liever een Jaguar V8 uit 2012, dan een BMW V8. Deze latere edities van de Discovery zijn gek genoeg best betrouwbaar. Zoals met alle grote, zware, luxe premiumauto’s is onderhoud heel erg belangrijk. Als de vorige eigenaar een paar dingen uitstelde, kan dat vrij snel leiden tot een grote rekening. De meeste bekende issues hebben betrekking tot de diesels. Daarbij moeten we wel aantekenen dat er simpelweg minder informatie bekend is over Disco’s met benzinemotor (want die zie je nauwelijks).
Afschrijvingsprognose
Wederom een verrassing, maar hier ga je serieus knaken besparen! Iedereen kocht destijds een diesel. Die hadden toch nog een beetje zuinigheid in de aanbieding en diesel was tien jaar geleden nog goedkoop. Nette benzine Discovery’s zijn heel erg duur en zo’n late al helemaal. Het zijn toch een beetje de Defenders voordat er Defenders waren.
Conclusie leuke ruime auto voor fietstransport:
Wat moet je dan kiezen? Nuchter beschouwd is de nuchtere Skoda de nuchtere keuze. Dat wist je van te voren ook wel. De auto laat nergens een steek vallen, maar is misschien een tikkeltje saai. We raden je absoluut aan om even een blokje om te gaan met de Ford S-Max, dat is misschien wel de fijnste auto in dit overzicht. De Discovery kan heel snel heel erg duur worden. Dus de S-max is de meest interessante, tenzij je grote tuningsplannen hebt met zo’n Transporter. Dat kan ook erg leuk uitpakken.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
William zegt
YOLO: RAM 1500.
DeWitteCondor zegt
Uit dit rijtje zou ik rationeel voor de S max gaan. Ik vind dat eigenlijk stiekem nog de best smoelende auto ook, en het stuurt meer dan prima. Stations lijken me rammend onhandig met fietsen.
Overigens kun je met dit budget ook een pickup overwegen. Met een crew cabin variant kun je 4 man en 4 fietsen makkelijk meenemen. Als je niet Amerikaans wil, wellicht een Hilux of een Amarok?
Johanneke zegt
Een pick-up rijdt als een pick-up. Dat is niks. Ze moeten gewoon die Ford doen. Als je ruimte wilt wil je een MPV. Zonde dat ze nu niet meer gemaakt worden, omdat iedereen zo’n inferieure crossover pakt.
pitapita zegt
Zo’n VW busje is inderdaad perfect (vooral qua afschrijving). Zo’n Discovery met V8 en 2,5 ton gewicht allesbehalve.
menden zegt
Ik heb zelf een skoda superb 4×4 gehad als bedrijfsauto toen ik nog in ons kikkerlandje woonde.
Een hele vlotte, rete praktische wagen die comfortabel is maar elke beleving naar het wegdek of in het rijden zelf mist. Als dat laatste je niets doet is het een geweldige wagen om mee rond te kachelen.
seatleon zegt
Je kan gewoon een Seat Leon ST kopen als je twee racefietsen en bagage erin kwijt wil. Ook als je gaat kamperen. Zeker als je de wielen eruit haalt zijn de mogelijkheden eindeloos qua inpakken. Enige nadeel is de schuin aflopende achterruit, dat maakt stapelen lastiger. Maar dan kan je ook voor een Focus gaan. Die zijn wat dat betreft praktischer. De hier voorgestelde modellen zijn naar mijn mening groter dan noodzakelijk.
Dutchdriftking zegt
Heb je een mooie frisse auto, gooi je er vieze fietsen in… doe dan een kleine pick-up. Een Ranger ofzo.
mashell zegt
Je moest eens weten hoeveel mensen smerende kinderen in hun auto vervoeren…
Dutchdriftking zegt
Daar hebben ze leren bekleding voor uitgevonden. Mijn mooie Italiaanse geperforeerde leer is wel wat minder praktisch.
rogerzz zegt
Een Ikea Tiphede kleedje van 120x180cm van maar liefst 10 euro in de auto leggen, 2 mountainbikes er in en de boel blijft onbeschadigd en schoon.
Een VW transporter kopen voor 2 racefietsen is toch belachelijk, in mijn allereerste auto (Audi A3) pasten zelfs 2 mountainbikes (wel met de voorwielen eruit). Ik zou voor de Superb gaan, maar zelfs een A6 of 5-serie is toch al ruim genoeg?
degrotemuis zegt
Kwestie van gemak denk ik? Bij een Transporter schuif je zo de fietsen rechtop erin en heb je bergen ruimte voor bagage. En geen inkijk, wat een geruster gevoel kan geven als je onderweg stopt om te overnachten. Toch zou ik op dit lijstje liever de SMax nemen, dat rijdt gewoon echt briljant voor dit type auto.
Twee MTBs in een A3 is trouwens wel knap, de 2 MTBs hier pasten wel in de CMax, met de voorwielen eruit en de dropperposts in de laagste stand, maar er was niet heel veel ruimte over.
mashell zegt
Is een Insignia geen optie?
timdawg zegt
Nee want Opel
mashell zegt
Inmiddels te premium? Ik bedoel de vraagsteller rijdt nu een Zafira en is daar happy mee dan lijkt me een Insignia geen gekke keus.
mattr zegt
VW Caddy?
tla13 zegt
Rationeel gezien de beste keuze.
Ik heb zelf een Superb en zelfs met 1 fiets is dat niet zo handig. Met beide wielen in de fiets past het net (racefiets) of net niet (gravelfiets). Je wilt een auto waar de fiets rechtop in kan. Bij de S-Max kan dat net wel of net niet (afhankelijk van de hoogte van het zadel)
Misschien een oude lijkwagen of zo’n ambulance op basis van een normale auto.
seatleon zegt
In mijn Leon past de gravelfiets met wielen gewoon. Ik ben dan ook niet zo groot, dus de framemaat is met 56 niet groot. Als je zelf 2m bent kom je denk ik sneller in de problemen.
Habanero zegt
VW Sharan. Lang één gehad, TDi, mechaniek was onverslijtbaar. Van volledige tuinsets tot fietsen, of inboedels zijn versleept geweest met deze auto. Eigenlijk een heel comfortabele reisauto, bovendien zat hij voor kinderen ook nog redelijk lekker achteraan in vergelijking met heel wat dure 2+2 SUV’s van nu en was veel efficiënter om kinderstoeltjes te plaatsen. Verbruik was redelijk maar kon je niet anders verwachten met zo’n groot volume: 7,5l/100km. Eén van de ‘best buys ever’ wat mij betreft. Veel beter dan de Ford Galaxy waarmee ik ook ooit gereden heb, dat was qua problemen een drama-auto met slechte, ondermaatse motor.
pier zegt
Welk bouwjaar was de Galaxy? Want tot 2006 werden de Sharan en Galaxy op hetzelfde platform en in dezelfde fabriek gebouwd.
Johanneke zegt
Wow, MPV’s zijn betere auto’s dan crossovers, wie had dat gedacht. Zonde dat ze niet meer gemaakt worden.
rfocus zegt
Jaguar F type
https://images.app.goo.gl/PGNCRgFER8YAAsrT8
Jurgen zegt
Heb 16 jaar Chrysler Voyager gereden en ben ook redelijk fanatiek in het vervoeren van sportvissen, dat was een ideale combi, daarna iedere auto met trekhaak gekozen zodat ze achterop kunnen, maar in de voyager was toch het lekkerst, ze staan droog, veilig en de auto rijdt gewoon zoals altijd, geen extra weerstand, herrie of twijfel of ze wel goed blijven zitten op de autobahn.
Crosscabouter zegt
aangezien een fietserdrager niet gewenst is, hou je een hoge MPV over:
Seat Alhambra 2.0TSi (in dld)
Renault Espace Initiale Paris 200 of 220
MB V220 (in Barneveld met 253000 km ;) )
Een VW Caddy of Transporter. Kan er gelijk een mooie vaste demontabele fietsen houder in de bak gemaakt worden.
En mocht je alleen deze lijst mogen gebruiken zou ik de S-Max kiezen. Doe ziet er ook nu nog mooi uit. (Vraagje: heeft deze ook een EcoBoom motor of zijn deze beter?)
pivavar zegt
Voor minder dan de helft een Honda Civic Tourer. Of met de als accessoire beschikbare voorvorksteunen in de kofferbak, maar veel handiger is de voorwielen eruit, achterbank opklappen en de 2 fietsen en beide voorwielen achter de voorstoelen. En dan heb je nog de hele kofferbak (en die is ruim) voor de rest.
Crosscabouter zegt
is die zoveel groter dan de Accord Tourer? Ik ga namelijk met geen mogelijkheid een racefiets in de koffer krijgen in mijn Accord uit 2012…
pivavar zegt
Een Accord Tourer is helemaal niet ruim. Je kunt niet achterin zitten (voeten kun je niet kwijt) en de kofferbak is denk ik net iets meer dan de helft van een Civic. Voordeel van de Civic zijn de magie seats, er passen 2 fietsen dwars achter de voorstoelen. Net als bij een Honda Jazz en de Honda HR-V. Dat is misschien ook nog een optie, de HR-V Turbo.
mark383 zegt
Mercedes R-klasse lijkt me heerlijk om mee te cruisen door Europa. Beetje oud misschien alleen.
randy zegt
Wat is er mis met een fietsendrager op de trekhaak? Kun je toch een stuk leukere auto’s lijkt mij?
Bij ons gaan ook de fietsen op de drager als we ergens een toertocht of marathon fietsen.
Variomatic zegt
Precies dit, ik snap het ook niet
z3cabby zegt
Honda CRV van 2 generaties terug. Daar passen de fietsen gewoon rechtop in. De 2.2 liter benzine rijdt heerlijk, de kwaliteit is oerdegelijk, het comfort top en je tikt een goed exemplaar af voor zo’n 12K. Met de 20K die je dan overhoudt kun je genoeg leuke dingen doen.
Otua zegt
deze kwam ook bij mij op! Toen ik er in een reed was ik echt verbaasd over hoe veel het voelde alsof ik in een bus zat maar hij reed als een degelijke auto
mc96 zegt
Ik zou de skoda pakken. Daar passen prima twee racefieten in zonder dat je er een wiel uit hoeft te halen.
camber24 zegt
Zet je obsessie opzij dat je per se de fietsen in de auto moet meenemen. Hou je echt een hoop treurige bakken van over. Rij je de rest van het jaar met een auto die je een paar keer gebruikt om je smerige fietsen in te gooien. Kromme gedachtengang. Zoals hierboven gezegd, pak een fietsendrager en klaar. Die dingen worden ook steeds handiger/praktischer. Die ellende van vroeger is allang voorbij. Oh, en als ik dan toch een advies mag geven: kies een X3 G01. Al is het alleen maar om die crossover hater hier wat te jennen. Doei!
cossiekiller zegt
Eén van de allerlaatste Mercedes CLS shooting brake, uit 2017 of 18. Een 350 benzine… Heb je een dikke 300pk en er gaan met gemak 2 fietsen en materiaal in. En het ziet er ook nog eens fantastisch uit