We weten het. Bovenstaande foto is van een M4, maar het gaat om specifiek die kleur: San Marino Blauw.
De BMW M2 is een auto zonder nadelen. Natuurlijk: het ding vreet achterbanden en slurpt benzine zoals Paul Gascoigne een fles wodka soldaat maakt. Ook is 100.000 euro niet echt goedkoop. Daarbij is de auto zeldzaam krap achterin en valt het gewicht toch een beetje tegen. Maar dat maakt niet uit: hij is leuk.
Eigenlijk kent de BMW M2 Competition maar één nadeel: er is een zeer beperkte keuze als het gaat om kleuren. Je kan kiezen tussen Alpinweiss III, Sunset Orange, Long Beach Blue, Hockenheim Silver en Saphirschwarz. Maar dan kun je toch naar BMW Individual informeren? Eh, ja, maar dat heeft dus niet zoveel zin. In tegenstelling tot de grotere BMW’s is er geen Individual programma voor de 2 Serie.
Nu zijn wij allemaal bekend met het adagium: “Als je genoeg geld meeneemt, doen ze het echt wel!” Wij waren altijd benieuwd hoeveel geld dat nu precies is. Wel, wij weten het. Het is een hoop. Op een draadje van het onvolprezen Bimmerpost vonden we een screenshot van een BMW M2 Competition in een speciale kleur.
De eigenaar wilde San Marino Blue metallic op zijn auto. Dat is in principe niet mogelijk, maar hij wilde het dermate graag dat BMW het toch heeft gedaan. Op speciale bestelling was het bij hoge uitzondering mogelijk. De meerprijs was 24.480 euro. Voor de goede context, zo ziet de kleur eruit:
Wat dat geintje in Nederland zou kosten, is niet bekend. Voor dat geld heb je waarschijnlijk ook een aardige BMW 214i Active Tourer of een complete set met upgrades van AC Schnitzer.
alcantara zegt
En dan te gierig om 2k extra te lappen voor High Executive
b088y zegt
@alcantara: Soms zijn dat opties die niet passen bij de samenstelling. Bijvoorbeeld stoelverwarming, leder terwijl er M stoelen inzitten.
Als je al een line+exe hebt is vaak de vraag wat high exe toe voegt.
jeroen13 zegt
@alcantara: bestaat niet in de VS
willeme zegt
@alcantara:
Not sure if trolling…
1. High Executive is alleen in Nederland ‘een dingetje’. Heb je nergens anders. Is een door de importeur samengesteld pakket.
2. High Executive is ook in Nederland niet mogelijk op een M2.
cupsport zegt
-edit: u hebt hebt helemaal gelijk! Dank u, is inmiddels gefixt-
Edge zegt
Sorry, maar dat is echt volstrekt belachelijk. Ik snap best dat je zoveel geld betaalt voor een speciale kleur op een peperdure auto, maar je gaat toch niet bijna 25.000 dollar betalen voor een ander kleurtje op een auto van nog geen 60.000 dollar?
sportevo zegt
@Edge: ik vraag me meer af waarom het zoveel moet kosten. Maken ze echt zoveel kosten?
bbjorn zegt
@sportevo: nee
driver28 zegt
@sportevo: ze tikken gewoon een gek bedrag in de calculator en laten het zien in de hoop dat ie toch zo gek is om het te doen ?
C220AMG zegt
@sportevo: Tuurlijk 24k is belachelijk maar het is ergens wel uit te leggen, let wel puur redenatie en geen harde feiten: De 2 serie, en M2 worden gefabriceerd in Leipzig, deze productielijn is volgens mij niet geschikt voor individual lakken. Met andere woorden, de specifieke M2 zou uit de lijn gehaald moeten worden om, getransporteerd te worden naar bv. de fabriek in München om daar tussen de M3/M4 door de lakstraat te gaan. Ik kan mij voorstellen dat dit een behoorlijk impact heeft op de planning van de productie lijnen, nog daargelaten de aanpassingen die gedaan moeten worden aan de spuit robot om de M2 te kunnen spuiten. Maar het staat natuurlijk buiten kijf dat dit absurd duur is.
kniesoor zegt
@c220amg: dit is in grote lijnen inderdaad de reden voor de absurde Aufpreis. Wilde mijn vorige bijwagen ook in een ‘niet op dit model leverbare kleur’. Kon, maar dat zou EUR 20.000 extra gaan kosten. We spreken anno 2008. Dat was wat al te gortig, dus het werd een enigszins vergelijkbare Designo kleur voor een fractie van die Aufpreis. Pakte nog goed uit ook.
willeme zegt
@c220amg: Klopt helemaal! Het is voornamelijk een logistieke reden.
sportevo zegt
@C220AMG: dat is inderdaad een goed verhaal en zeer plausibel.
Dutchdriftking zegt
@C220AMG: Het is denk makkelijker een blik verf naar Leipzig te brengen dan de BMW naar München? Maar dat zal mijn logistieke achtergrond wel zijn…..
C220AMG zegt
@dutchdriftking: klinkt wellicht makkelijker, maar als de straat er niet op ingericht is, zal ook dat voor problemen zorgen. Het is echt niet zo simpel als even andere verf erin gooien, de hele voorbehandeling wijkt hoogstwaarschijnlijk ook dermate af dat het niet bij een potje blauwe verf blijft.
jeroenwz zegt
@edge: je snapt het niet hè. Sta me toe het uit te leggen. BMW is een priemijum merk. Dat betekent hele kleine sluitnaden van buiten, zachte kunststoffen van binnen en een kale uitvoering voor een dikke prijs. En die dikke prijs kan je dan opkalefateren met allemaal accessoires die je auto nog priemijummer maken! En: laten we eerlijk zijn: iedereen pakt al een M Sport of High Executive uitvoering. Dan kan je 24 inch jetsers eronder knallen, maar dat is zo gevoelig voor stoeprandjes en dat hobbelt zo over de weg, nee, je moet het in de lak zoeken. Dan kan je je nog een beetje onderscheiden…
Dus, daarom
nikk zegt
Dus beter om de auto na aanschaf bij een goede spuiter langs te brengen of mooi te wrappen
Dutchdriftking zegt
@nikk: Exact dit dus. Dan maar niet origineel….
dper4mance zegt
Voor 6 tot 8k heb je hem professioneel overgeblazen in een kleur naar keuze… Als je daar bij BMW 25 voor neerlegt heb je een doktor nodig…
Dutchdriftking zegt
@dper4mance: Is dat zo duur tegenwoordig? Ik dacht voor 3k wel klaar.
jerry zegt
@dutchdriftking: Dan heb je slechts de achterklep en de bumper. (In mijn geval was ik toen 1,5K kwijt met n Polo, nu zal een BMW wel meer vragen)
kennone zegt
@jerry: ligt ook aan de soort lak. Heb mijn bumper over moeten laten spuiten ivm schade en dat was 250,- voor de complete bumper! Erg netjes gedaan en geen kleurverschil
davelepeef zegt
@jerry: dat noemen ze nou genaaid worden.
daniel1975 zegt
@dper4mance: een erkend herstelbedrijf in Spijkenisse vroeg 6k voor overspuiten in originele uni kleur, 8k voor andere uni kleur lak en 10k voor metallic lak. Let wel voor 4/5 deurs C segment auto.
theghost zegt
Er mist een nulletje in “Ook is 100.00 euro niet echt goedkoop. Daarbij is de auto zeldzaam krap achterin en valt het gewicht toch een beetje tegen. Maar dat maakt niet uit: hij is leuk.”
detroitv8 zegt
Haha. Een mooi RAL kleurtje naar keuzen op een bedrijfsauto kost een paar honderd piek.
tjorque zegt
Voor 100,00€ neem ik er 25.
ds3thp zegt
Volgens mij staat er USD 24.480 en geen €
Desalniettemin, een smak geld voor een kleurtje!
autojunkiexl zegt
Ik hou echt wel van een kleurtje op een auto en als ik het budget had voor om een echte M te bestellen zou ik best voor een individual kleur willen kiezen a 2500 euro…Maar een tienvoud hiervan…hell no!
hbk62 zegt
Paul Gascoigne
zeevink zegt
Restwaarde van dit ding is bizar hoog. Aangezien hij de enige waanzinnige is geweest die dit doet. Dus bij verkoop zal die meerprijs van de kleur zich wel terug betalen. Want originele fabrieksverf. ??♂️
davelepeef zegt
@zeevink: rationeel bezien slaat dit natuurlijk helemaal nergens op, want het is een auto die duizenden op de markt geplempt wordt, die kleur maakt het niet ineens een andere wagen. Maar ik ben bang dat je nog gelijk gaat krijgen ook, je ziet wel vaker van dit soort idioterie.
moveyourmind zegt
koopje…
Bij Ford vragen ze rustig ruim 48.000 euro voor praktisch dezelfde blauwe lak…
Doen ze er wel gratis een full options Mondeo Estate ST Line bij…
Maar dan nog, 48 mille voor een liter of twee blauwe lak…
911targa zegt
It’s morally wrong to let stupid people let keep there money.
duderuud zegt
@911targa: their
sudbina zegt
@duderuud: en die laatste “let” eruit.
Ik denk dat ie zn geld moet inleveren.
BaRa zegt
Als het nou nog een kleur was met een pedigree, zoals International Klein Blue…