Al anderhalf jaar spookt het door ons hoofd: een Italiaanse MX5-concurrent, wat zou dat toch lekker zijn. Vandaag bereikten ons deze renderings van wat hem best eens zou kunnen worden: de Abarth Coupé, op stapel gezet voor 2010. Waarom ik niet zo heel erg enthousiast ben? Om kosten te besparen (uiteraard) staat de Coupé op het platform van de Fiat 500, en dat betekent… Geen achterwielaandrijving.
Kappen nou, Fiat. Keer op keer komen jullie met geinige autootjes en steeds weer boren jullie ons de juiste aandrijving door de neus. De Fiat Coupé en barchetta, de Alfa Spider, GTV en Brera… Allemaal waardeloos. Wanneer dringt het nou eens tot jullie koppige Italiaanse hersentjes door dat je om een echt leuk sportautootje te maken dat hele FWD-idee overboord moet kieperen? En als jullie toch bezig zijn, neem dan de rest van Alfa’s line-up ook even mee, dan kunnen we die auto’s tenminste ook weer eens serieus tegenover de Beiers zetten.
Zo, einde rant, excuses. Want verder ziet dit er natuurlijk apengeil uit. De Abarth Coupé wordt grotendeels opgebouwd uit aluminium en zal rond de 1000 kg wegen. Grote kans dat we onder de motorkap het toergrage molentje uit de 500 Abarth terugvinden: een 1.4 Turbo met 135 pk en 180 Nm. Waarschijnlijk komt er ook een SS-variant met 158 pk en 230 Nm. Zelfs die versie zou nog 1 op 19 moeten kunnen halen. Om alle geweld toch nog een beetje in goede banen te leiden zal de Coupé worden uitgerust met Fiat TTC (Torque Transfer Control), oftewel een elektronisch sperdifferentieel op de voorwielen.
Als de Abarth Coupé echt komt, waarschijnlijk ergens in 2010, zal de prijs in Engeland zo rond de £12.000 uitkomen. Dat is £1.500 minder dan de goedkoopste Smart Roadster destijds kostte. Die auto verkocht voor geen meter, maar wellicht dat de goedkopere Abarth wel kan scoren. Gezien de prijs van de 500 Abarth in Nederland (€21.990) vraag ik me af of we hier net zo’n goede deal krijgen. Het is wel te hopen, want voor minder dan €20.000 denk ik dat er aardig wat mensen in de rij zullen staan voor dit kekke ding. (bron: autoexpress)
Jordey zegt
Zo die is best cool. Alleen mooi??
Giel zegt
Was deze niet gecancelled? Of is dat ook weer een hoax?
jOnas zegt
gimme, gimme, gimme
Senne zegt
Geshopte VW Ecoracer.
Wouterman! zegt
Tsja…
Hij moet eigenlijk toch wel achterwielaandrijving idd…
Als we nou eens een handtekeningenactie houden en het heeeel lief vragen :p
Baztrd zegt
Valt me eigenlijk een beetje tegen… ontwerp komt op mij wat rommelig over, niet lelijk, maar zeker ook niet bijzonder mooi.
En dan geen rwd… tja, is het toch niet helemaal dan, moeten ze volgens mij beter kunnen daar in Italië!
190d zegt
vet bakje, kijk er naar uit
patrick zegt
Dan heb je zon stoere voorkant, plakt je er zon lelijke achterkant aan!
Wouterman! zegt
@Senne,
Wat nou geshopte VW. Ik hoop dat je het alleen over de rendering hebt ;)
Je mist wel een a’tje achteraan, nietwaar…
Todd Koote zegt
grille van een CR-Z, zijkant van een EcoRacer, achterkant….. gewoon mislukt
audi0holic zegt
geile bak, haat mails naar Fiat? dreigbrieven waarin we uitleggen dat FWD zooooo 2008 is en niet meer verkoopt ofzo?
verder zal dit 2de hands wel een aantrekkelijke auto worden, als er tenminste niet van die 90’s gabbers in gaan rijden zoals met die oude Opel Tigra!
jOnas zegt
Ik gok fake?
http://www.weblogsinc.com/common/images/3060000000050018.JPG?0.2654672675053038
zelfde vloer
Jan Rap zegt
Apengeil?
Vanaf de buitenspiegels naar achter mogen ze wat mij betreft wegflikkeren.
En er een veel grotere auto achterzetten. Anders slaat het nergens op die neus.
Die achterkant is namelijk wel echt serieus lelijk. En het ziet er trouwens ook uit als een auto met minder ruimte dan een Smart Roadster. Misschien leuk voor Japan?
Autojunkje zegt
Mooi nee… maar vet zal hij zeker zijn
Roland zegt
Voorkant is een platte Cayenne, achterkant (met name lichten) is te Japans. Dus niet Italiaans genoeg. Maar toch wel lekker…
The Netherlands For Sure zegt
Kek bakkie. Het zou nog leuker zijn, als ie de 150pk variant, als gewone basis heeft en de 180pk variant voor de SS, van die 1.4 turbo motor. Dat dan voor ongeveer €20.000,= voor de gewone en pak’m beet, €23.000,= voor de SS, daar zijn dan vast wel kopers voor te vinden, als ie tenminste RWD heeft.
vla zegt
Dat dingetje wordt heet en het is helemaal klassiek correct! :D Behalve dan idd van de aandrijving. Btw over de rendering: de voorlichten zijn van een Delta en de achterlichten van een Pontiac. Dit zal het niet zijn. Maar als er één komt, is alles weer goed in de wereld! Mss kan ik dan zelfs dingen doen waar ik nu nog maar over kan lezen, zoals rollen over de motorkap van m’n eigen kleine, snelle coupé’tje! :D Want face it, als je het niet kan hebben, moet je er maar van dromen, mensen! Dit soort wagentjes waren vroeger helemaal de bom, zelfs nu zijn ze dat nog, en zelfs nu zou ik met beide handen grijpen naar zo’n oud diertje! Plus: chicks don’t digg supercars, they digg oldtimers… 8) Iedereen weet dat toch? :P
Citrofiel zegt
Jaja. Rendering. Zóu kunnen worden… Misschien… Een beetje…
Oftewel, dit wordt hem natuurlijk niet. ;)
Mikeee zegt
is zeker wel een mooi auto ze moeten lekker die nieuwe 1.8 die komt er in gooien en dan nog effe een abarth turbootje er op en achterwiel aandrijving en je heb eeen hele geile racer
RenesisHP zegt
Ik kan het niet beter verwoorden dan het artikel. Die voorwielaandrijving verpest het gewoon helemaal voor mij. Wel de looks, niet het rijgedrag.
Erg zonde voor het ontwerp. Dat is immers best geslaagd. ;)
VonStroke zegt
Op zich een leuk concept welk er absoluut mag komen, maar voorwielaandrijving blijft jammer. Kan Fiat geen joint venture aangaan met Mazda? (om het chassis van de MX-5 te gebruiken). De vraag is of Mazda daar happig zou op zijn.
Het ‘design’ van dit ding mag trouwens meteen de prullenmand in. Enkel de Abarth-details maken de auto Italiaan’ish. Verder een alles behalve mooi/Italiaans design.
Jaapschaap zegt
Áls deze komt zal deze zeker een stuk beter gaan verkopen dan de Roadster want die was ook wel een beetje “Tja” :P
RubenBaeten zegt
@Jonas: Daarom staat er ook: rendering.
RenesisHP zegt
Ho even. Veel positieve reacties op een voorwielaangedreven mx5 “concurrent”. Goh, waarom is deze auto niet gay?
LJ zegt
zeker netjes!
Emspot zegt
Wel nais :D
mashell zegt
Ho eens even, omdat BMW op een hopeloos verouderd aandrijvings concept blijft hangen met aandrijfsassen door het interieur, verradelijk weggedrag (overstuur, door BMW met bergen electronica verholpen) moeten Fiat en Alfa daar naar overstappen? Allemaal voor een miniem beetje minder aandrijfreacties in het stuur? Dat is de omgekeerde wereld.
Natuurlijk kun je met achterwielaandrijving leuker driften, maar dat heeft op de openbare weg geen plaats. En daarom heeft achterwielaandrijiving eigenlijk geen plaats meer in moderne auto’s. Je ziet het ook alleen nog maar in de conservatieve hoek (grote sloepen en ouderwetse sportwagens, en natuurlijk de beierse conservativo’s) en dan wordt het beteugeld door ESP. Achterwielaandrijving heeft anno 2009 voor normale auto’s en normaal gebruik geen enkel voordeel.
Ferrari Fan zegt
Misschien is er toch nog een kans op achterwiel aandrijving. Immers de 500 gaat als het goed is een 4×4 systeem krijgen, dan kunnen ze dat ook implementeren in de Abarth Coupé, het staat dan immers op hetzelfde platform.
Vinny_93 zegt
Vind dit niet echt een MX5 tegenhanger, maar meer een RX-8 tegenhanger. Blijkbaar hebben we een kenner in ons midden, wat zegt die ervan??
RenesisHP zegt
@mashell.
“Achterwielaandrijving heeft anno 2009 voor normale auto’s en normaal gebruik geen enkel voordeel.”
Echt wel, het rijd lekkerder. ;)
RenesisHP zegt
@Vinny_93.
Sorry vin, Beter je best doen. ;)
Larrs zegt
Best grappige auto en inderdaad dit soort auto’s moeten gewoon achterwiel aandrijving hebben.
Schijnbaar zelfs bij dit model, geld en veiligheid voor rijplezier.
Huin zegt
@Senne: da’s scherp!
Christian Adriaensen zegt
ai laike it veri meutsch
kyanite zegt
Bij deze rendering krijg ik het zelfde gevoel als bij de genoemde Smart Roadster…. afvoeren naar de schroothoop.
Het gaat echt fout in de auto-wereld. Bij Fiat gaan ze mislukte Smart-ontwerpen hergebruiken, bij Renault zitten een paar kinderen de laatste modellen te tekenen, bij BMW zijn ze al een jaartje of 8 de draad kwijt…. waar moet dit heen?
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Ik vind ‘m echt heel mooi!
Maar GVD geen RWD!!!! Waar slaat dat nou op?!
@mashell:
“Achterwielaandrijving heeft anno 2009 voor normale auto’s en normaal gebruik geen enkel voordeel”
Shut the hell up, zekers wel voordelen! Rijdt veel leuker en tegenwoordig heb je tractioncontroll eej, Rijdt veel leuker, je draai-circel is kleiner, Rijdt veel leuker, minder snel je aandrijving (assen en dergelijke) kapot, rijdt veel leuker, én rijdt véél leuker!!!!!!!!
BMWMSERIES zegt
Go Fiat Go Fiat, deze auto moeten ze echt in productie nemen :d
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
O ja, alleen die achterlichten moeten smal en langwerpig zijn want deze zien er niet uit…
Tombnolz zegt
Iets teveel R8 toch wel. Sta overigens wel te springen voor een Abarth coupé, maar niet voor dit.
Mika_Hakkinen zegt
Leuk Leuk Leuk.. en hou op dat ie te veel op de r8 lijkt.. alles lijkt tegenwoordig op een r8 pff
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
R8?? Dat moet iemand toch even uitleggen,
wat precies van deze auto lijkt op de R8??
Ik zie het niet.
Stephan Tast zegt
Stukken spannender dan een Barchetta, maar als ik het goed begrijp maakt dit dus geen schijn van kans tegen de achterwielaangedreven 2-zits mini-coupé die Caterham in 2011 op de markt brengt.
fjc zegt
@Tombnolz waar zie jij hier ook maar een klein stukje R8 in
ik vind het opzich wel een leuk wagentje maar Fiat heeft het weer geflikt door er RWD in te proppen
fjc zegt
ik bedoel niet fiat maar abarth
phantom zegt
Hij is net echt mooi ofzo, die impressie die ik in een autoweek nummer zag was stukker beter….
Jesper zegt
Jammer dat het een targa is, en geen roadster… en die FWD natuurlijk he…
Verder, even die achterlichten aanpassen en in productie die kar…
Zegt u maar waar ik kan tekenen meneer Abarth? :D
Stephan zegt
Ben benieuwd of Toyota ooit nog met een opvolger van me huidige auto komt, zou ook een welkome aanvulling zijn in de klasse kleine sportieve auto’s! Met al dat groene rijden enz zijn er weinig nieuwe kleine sportauto’s meer :(
Gioor zegt
is idd een photoshop van de vw ecoracer
topless zegt
@mashell
Dus een Ferrari Scuderia, Porsche gt3 en Lotus Exige zijn ouderwets? Zo te horen ben je een echte kenner. Vijfhonderd pk op de voorwielen zal wel lekker sturen, want dat is modern.
hape zegt
Ach kijk eens roepen om achterwielaandrijving. Stoer!
Van degene die uberhaupt al een rijbewijs hebben kunnen de meeste niet eens driften. Leuk hoor, achterwielaandrijving.
Dirk zegt
Voorwielaandrijving is in een kleine sportieve auto veel leuker dan achterwielaandrijving.
epo zegt
“Het platform van de Fiat 500”, betekent dat niet dat dit gewoon een Panda met snelle kappen is?
RubenBaeten zegt
@Dirk: Nooit in een MX-5 gereden?
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
“Voorwielaandrijving is in een kleine sportieve auto veel leuker dan achterwielaandrijving”
Euhhh nee?
donkeyKONG zegt
1000kg?
158pk?
sperdifferentieel?
1 op 19?
echt geen hoax?
micheloo0 zegt
ik vraag me af hoe snel die gaat .
Nimba zegt
1 op 19!
No way, ik haal met mijn GP 1.4 t-jet gemiddeld 1 op 12. En die heeft 120 pk.
bmw zegt
Wat een gezeur over RWD en FWD. Erg stoer, dat wel, maar geef gewoon toe dat voor dagelijks gebruik FWD handiger en veiliger is.
Guido zegt
Mooie wagentje:D alleen 1000 kg, 135 pk.. daar raakt men haar niet van in de war :P
Guido zegt
@ mashell
Als je een kleeeeein beetje kan rijden heb je alleen voordeel van achterwiel aandrijving..
Robert B zegt
Al dat gezeur over achterwielaandrijving; heeft er hier iemand wel eens een barchetta gereden? Toegegeven, je kunt er niet mee driften, maar ondanks dat het een voorwielaandrijver is, kun je dat ding onbeschoft hard de hoek om gooien, en er en passant ook nog een dosis overstuur bij cadeau krijgen… Zo goed kunnen voorwielaandrijvers zijn.
Roaldus zegt
Zet mij maar op de lijst.
johnny t-jet zegt
1 op 12 ? 1op 14 is zat te doen ….
leonvanwoerkom zegt
@ Mashell
Ik hoor het al… We hebben hier te maken met een echte kenner :lol:
:roll:
hape zegt
@ leonvanwoekom
En dus is bv audi per definitie de mindere van mercedes en bmw?
Scorso zegt
Vind de achterkant er wel zeer braaf uitzien in tegenstelling met de voorkant. WAAROM maken alle constructeurs zo’n lelijke achterkant voor hun auto’s?
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ hape:
Nee, dat zeker niet, niet qua comfort, niet qua qualititeit, alleen wel qua rijplezier!
rider zegt
gaaf ding, al vind ik het een kruising van Honda S2000, BMW Z4 en een VW prototype coupe van een paar jaar terug. wel jammer dat er geen achterwiel aandrijving op komt. maar ik vind hem wel stoer. als ze daar dan die 180pk 1.4 tjet inhangen en het gewicht op minder dan 1100kg weten te houden dan zou dat wel eens een heel leuk gooi en smijt karretje gaan worden.
hape zegt
Maar dan zeg je dus dat een voorwielaandrijver geen rijplezier kan geven? Nou kan een 316, 318 of 320 bijvoorbeeld alleen maar oversturen als het sneeuwt of ijzelt. Voor echt driftwerk is het vermogen ruim ontoereikend. Dus dat punt geldt niet echt voor dit soort auto’s.
En zoals gezegd, echt driften (bijv. 10% van hetgeen paul vlasblom hier op AB heeft laten zien) kunnen er hier maar heel weinig. En met dergelijk driftwerk op de openbare weg is voor mij volkomen duidelijk dat het rijbewijs voor langere tijd in genomen moet worden.
Dus naar mijn idee kun je voor een klein sportwagentje als deze prima met voorwielaandrijving uit de voeten.
The Honda Spirit zegt
wanneer komt de CR-Z ?
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ hape:
Blijkbaar heb jij nog nooit een 316, 318 of 320 gereden, met die dingen is het echt niet al te moelijk om te driften. Ik heb een e30 320 met compressor, maar ik heb ook een weleens e30 318 gehad en daar zette ik al makkelijk lange drifts mee hoor en dat maar met +-102pk. Én okay Paul Vlasblom is natuurlijk wel één van de Nederlandse toppers in driften en zal lang duren voordat ik zijn kunne ook zo goed kan.
hape zegt
Oh jawel hoor, ik heb zeker in een 320 en 325 e46/e92 gereden. Geen e30. Maar veel meer dan een “parkeerplaatsdrift” door de koppeling bruusk op te laten komen kun je daarmee echt niet als de weg droog is. De achterkant van die modellen hebben eenvoudig teveel grip.
Kun je dat wel dan wordt het tijd fatsoenlijke banden te monteren.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Of je kan het gewoon simpelweg niet… Niet lullig bedoelt hoor, maar ik vind het echt niet moeilijk om te doen. En ja m’n banden zijn nog prima.
Maar ja ik heb nog nooit een poging gewaagd om te driften met een e36 dus het zou daaraan kunnen liggen :)
hape zegt
Aan m’n kunnen ligt het echt niet…. ik heb een 3 daagse rallycursus (nee geen standaard slipcursus) gehaden ook een paar jaar gecrosst. Ik kan met genoemde auto’s ook heus wel driften. Alleen op een met zand bestrooid stuk circuit. Nogmaals, op een droge weg krijg je die kont wel om maar niet op hogere snelheid. Daarvoor ontbreekt je toch echt domweg vermogen.
Maar goed, jij kunt het blijkbaar wel met een e30.
simoens zegt
Ja fiat kan het gewoon,italiaans bloed en temperament,mooi om te dromen,rond de 12.000 pond,laat ons niet te lang wachten,rij nu fiat coupé 1800.
Bino zegt
ik heb zelf 2 Fiat Coupé’s, en achterwiel andrijving mis ik alleen bij een stoplichtsprintje. (al het vermogen op de voorwielen is inderdaad wat veel) en dan over dit…ding… nee, niet mijn smaak. gelukkig is hier niets definitief aan en wacht ik rustig verder af :)
Aaargh zegt
“Kappen nou, Fiat. Keer op keer komen jullie met geinige autootjes en steeds weer boren jullie ons de juiste aandrijving door de neus. De Fiat Coupé en barchetta, de Alfa Spider, GTV en Brera… Allemaal waardeloos.”
[sarcasme]Tja, want iedereen die in een roadstertje rijdt is 8 jaar oud, drift door elke bocht en rijdt met gierende banden weg…[/sarcasme] Je zou ook kunnen concluderen dat zo’n italiaanse roadster niet voor jouw geschikt is en blijkbaar wel voor vele anderen…
odin zegt
Ik vindt sommige kommentaar waardeloos,niet de fiat’s,fiat is heel goed bezig en samen met alfa enz..zijn ze meer up dan down,niet afgezaagd als duitsers en japanners of franse mietjesbakken.Ik rij nu al een coupÈ met 200.000 op de teller en nog altijd even plezant