
Goed nieuws voor alle liefhebbers van grote benzineslurpende motoren! Er werd even gevreesd dat de nieuwe Dodge Viper zou gaan ‘downsizen’ tot een V8 (van Ferrari?), maar nu is naar buiten ‘gelekt’ dat het waarschijnlijk toch een V10 gaat worden.
De laatste motor die Dodge gebruikte in de Viper was 8.4 liter groot en de nieuwe Viper (die volgend jaar komt) krijgt naar alle waarschijnlijkheid dus een doorontwikkeling van die motor onder de kap. En om ons extra blij te maken heeft Dodge/Fiat besloten om die motor gewoon ff 0,3 liter groter te maken. “There is no substitute for cubic inches!”
Er was even sprake van dat er een nieuwe blok ontwikkeld worden (met behulp van Ferrari/Maserati), maar dat lijkt dus niet te kloppen. Wel zou het natuurlijk nog zo kunnen zijn dat Dodge gebruik mag maken van technieken die Ferrari gebruikt zoals directe injectie. Ook zou het mij niks verbazen als deze V10 een soort van cylinder on demand systeem krijgt waarbij onder bepaalde omstandigheden de helft van de cilinders wordt uitgeschakeld.
Wanneer deze Viper onthuld gaat worden? Er gingen geruchten dat het volgende maand al zou gebeuren, maar dat lijkt redelijk snel. Wel zitten er eind dit jaar/begin volgend jaar nog twee grote autoshows aan te komen in de VS: LA (17 november) en Detroit (25 januari). We will see. (via: insideline.com)
Oh gelukkig, wat een opluchting!
@bigcar: Ja he, kon er niet van slapen :twisted:
@norge: zo erg is / was het nou ook weer niet :P
Mooi ! bruut :)
eat this groene ridders
8.3 + 2 turbos :) 1000pk prijs 250d € , dan verrast dodge mij pas :D
Graag!
Fantastisch! 8.7 liter. Dat is een 530 blok. Holy cow. Daar blozen heel wat ‘ultieme’ muscle cars van.
He gelukkig ik vond 8.4L ook al wat magertjes.
@E34M5Touring: daarom hebben ze de inhoud van een blikje bier toegevoegd!
OT: WTF? 8,7 liter motorinhoud anno Domini 2011 met linkse-groene-hybride-soaverspreidende-occupy-werkloze-tentenpaupers: HEERLIJK! In your face.
Wat geen downsizing?
http://www.youtube.com/watch?v=RtKtwoqhJ6U
@exotic: Ook te gebruiken als bbq, verwarming of vlammenwerper…
http://www.youtube.com/watch?v=mLyYYazGlx0
Als Dodge de lijn van de Srt-modellen volgt zou dit best consequent zijn. Die kregen er ook een paar honderd cc’s bij.
Goed nieuws! Alleen het gerucht dat met dat cilinder systeem de helft van de cilinders wordt uitgeschakeld lijkt me sterk. Dat zou betekenen dat er nog vijf cilinders overblijven en een Amerikaan houdt niet van 5 cilinders. Dat zag je aan de verkoop cijfers van Volvo toen de eerst vijf cilinder uitkwam in de VS. Amerikanen vonden en vinden 5 een eng getal voor cilinders. Ik verwacht dus dat er 4 of 6 cilinders worden uitgeschakeld met dat systeem ;)
@TimoBac: En het gekke is. De VW 5 cylinder zijn ze wel dol op getuige dat het een tijdlang de standaard motorisering geweest is.
Hoe dan ook breng die nieuwe Viper maar snel!
@TimoBac:
De helft van de cilinders bij een V10 wordt sowieso een probleem, Amerikanen of niet.
Oh en by the way, de VW Jetta wordt in the good old USA uitsluitend verkocht met de 2.5L 5 cilinder.
@carmasterr: klopt inderdaad maar Amerikanen zijn niet zo dol op volkswagen als wij Europeanen. VW in Amerika worden in Mexico gebouwd en daardoor is de kwaliteit slecht. Slecht voor Amerikaanse begrippen!
nu alleen nog die lelijke uitlaten van de zijkant weghalen, en aan de achterkant monteren (liefst rechthoekige). dan is het echt een perfecte wagen. (stel je voor: dat je je moter draaiende hebt, mar nog net ff moet uitstappe, denk niet dat dàt je witte pak, bijvoorbeeld, goed zou doen :) )
@bigcar:
Nadenken over onbenullig praktische zaken bij een Viper…
Je koopt zo´n auto niet omdat ie je Gucci pakkie roetvrij laat, maar voor de looks en de power. De sidepipes horen nou eenmaal op een Viper.
@carmasterr: “Je koopt zo´n auto…voor de looks en de power.”
goed, en dat is nauw net mijn punt, de looks: ik vind die uitlaten aan de zijkant maar niks, en dat de uitlaten rond zijn vind ik al helemaal belachelijk…
maargoed, dat is mijn mening :P
@bigcar:
Ik vind juist dat de sidepipes bijdragen aan de rauwe, agressieve uitstraling die de Viper maakt wat ie is, namelijk een Viper. Een Viper zonder sidepipes is eigenlijk geen echte Viper. En daarom ben ik ook geen fan van de GTS. Geweldige daklijn, fijne ducktail, maar dan loop er omheen en krijg je dit:
En dat hoort gewoon onder een Elise…maar niet hier.
@carmasterr: 2 dingen:

1-) die ‘spoiler’ is echt lelijk…
2-) die uitlaten zijn op die manier lelijk,
zou het liever zo willen zien:
beel je ff in: de uitlaten / de plaats waar die staan, de vormgeving van die uitlaten, bij een dodge viper. :P
dan is het af (volgens mij) :P
@bigcar:
Ja tuurlijk, maak er maar eenheidsworst van…
De Viper is de enige auto die nog met sidepipes af fabriek geleverd wordt. Uniek dus. En de sidepipe is al tientallen jaren het ultieme muscle-symbool. Ga maar na: de Shelby Cobra, de Corvette C2 427, de Dodge Challenger T/A, en de originele Viper. Dat moet je niet vervangen door twee door een A8 W12 `geinspireerde` rechthoekjes..
@carmasterr: maargoed, het is een kwestie van smaak ;)
de één wil het wel zo hebben, en de ander niet…
@bigcar:
Precies, zou het niet anders willen hebben
@bigcar:
als je een wit pak draagt ben je
A een coureur en dan geeft het niet dat je pak vuil word
B een nicht en dan koop je geen Viper
@six-trey: nee, denk het niet. zeg italiaanse maffia je wat??
of deze is ook wel een goede voorbeeld:

je hoeft helemaal geen nicht te zijn als je een witte pak draagt…
@bigcar:
Ik zie een crappy halloween costum en een fashion boy, nicht
(ik wil je hier niet mee beledigen just my 2 cents)
@bigcar: Italiaanse maffia rijdt geen Amerikaanse wagens. Die rijden enkel Lancia Thema…
@Esprit_de_Flandre:
Precies!
@Esprit_de_Flandre: nou nou.. :(
@bigcar:
Sinds wanneer zit de Braziliaanse mooiboy Pitbull bij de Italiaanse maffia?
Pro tip: die jongens houden meer van onopvallende kleuren, dus zwart en grijs.
@carmasterr: nee, dat doet er niet toe. (foto’s heb ik gwn van google: wit pak, weet je) ik neem aan dat de clue duidelijk is?
@bigcar:
ik heb nooit gezegd dat een wit pak gay is. Hell, ik heb er zelf één. Maar Pitbull is gewoon een lame voorbeeld.
Volgende keer een beetje meer research als je de mannelijkheid van witte pakken wil tonen aub :P
@carmasterr: … oke ;)
@bigcar: ik ben er ook geen fan van maar niet omdat mijn pak anders zwart zou worden.. Eerder dat je vrouwtje elke keer bij het instappen een Marilyn Monroe-tje doet.
@audir8v10:
Pluspunt: dan hoeft ze ook niet meer te scheren.
@carmasterr: ik ga toch echt voor kaal of een dun landingsbaantje.
@audir8v10:
Ja? Dus?
Ik bedoel juist dat de hete uitlaatgassen alles wegschroeien, waardoor ze niet meer hoeft te scheren…
@carmasterr: hèhèhè aha ok! Heel goed, dacht heel even dat je van big-bush-lover was…
@carmasterr: hèhèhè aha ok! Heel goed, dacht heel even dat je EEN big-bush-lover was…
@audir8v10:
No thanks… :P
@audir8v10: eindelijk iemand die het hierover eens met mij is :P
8,7l v10. Op een Amerikaans chassis, dat gaat leuk uit de bocht vliegen worden. Zoals bijna elke muscle car.
Geef me dan liever zo een serieus getunde nissan gtr met 1000pk. Doe nemen tenminste een bocht.
@posteldude:
@posteldude:
kijk eens rechts op je beeld er staat daar
relevante artikelen op autoblog
dan het derde fototje Dodge Viper ACR rijdt Nürburgring-record.
Als je niets weet geef geen comments
@six-trey:
Ik denk dat gij serieus fout zijt. Moest gij eens een brein hebben dan zou je weten dat de viper maar de 4de snelste tijd heeft op de nürburgring.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times
2 x radical en de gumpert staan 1ste
bij de niet straat legale zijn zelf de pagani zonda R en ferrari 599xx sneller
Een stock gtr is maar 12S trager. Een volledig getunde gtr vernietigd de viper acr.
@posteldude:
`bij de niet straat legale zijn zelf de pagani zonda R en ferrari 599xx sneller`
Help me even, waarom doet dit ertoe?
`Een stock gtr is maar 12S trager. Een volledig getunde gtr vernietigd de viper acr.`
12 Seconden is een week in de racerij.
En een getunede GTR? Wat bedoel je daar dan mee? We kunnen de ACR ook wel 1200pk geven en kijken hoe het gaat.
Maar wie ben ik, toch?
We weten allemaal dat jij duizend sterk bent, echt waar hoor!
@posteldude: dat jij geen bochten kunt maken wil nog niet zeggen dat dit kanon alleen maar rechtdoor kan, de “oude” versie van de viper heeft nog steeds het record op de nordschleife.
@tuning:
Doe opzoekingswerk voor je iets zegt lul.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N%C3%BCrburgring_Nordschleife_lap_times
@posteldude: kruip alsjeblieft weer onder je steen. Jij verstuurt ook nog telegrammen of wat?
@censored:
Ja naar je hoer van een moeder
@posteldude: krijg een ban ofzo, je leeft sowieso nog met je gedachten in 1966, toen ging een Amerikaanse auto misschien MINDER GOED de bocht om, maar tegenwoordig is het al niet meer zo.. maar ach, je zal nu wel weer met een excuus komen, of je gaat schelden.. sommigen willen ook niet opgroeien..
sterkte ;)
@posteldude:
ik zal niet zeggen dat je te dom ben voor deze site ..
maar misschien is het verstandig om eens verder te kijken op het internet ..
er bestaan vast wel groepjes van jouw allooi ..
mazzel ..
@lincoln: hoe jij dat eigenlijk met bochten ? laat je iemand de achterkant drukken ? lijkt me niet te doen.. :roll:
@posteldude: dan hebben we blijkbaar de zelfde vader ;-)
1000pk? Jongens het is de vs, daar halen ze er misschien net 350pk uit :D
8.7L.. Focking acht komma zeven liter Vee tien!
En een mini-Viper erbij, op basis van de Alfa 4C? Zou ook wel verkopen hoor…
zuinigste motor ooit ..
ik zou iig nooit boven de 800 toeren uit kommen ..
Als ze deze motor nu eens gebruiken voor de nieuwe Maserati GT-S. Of een V10 in een Ferrari?? Hoop wel dat ze deftige remmen in deze nieuwe steken en dat de baanligging in bochten ook iets beter zijn dan het vorige model!
Ben benieuwd wat het eind resultaat is.
De slogan is wel ‘There is no replacement for displacement’
@neal: “There is no substitute for cubic inches” ingegeven bij google en geeft 1.170.000 resultaten…
@SimonMc: Om in je stijl van argumenteren te blijven: Google dan ook even op het origineel (dat 28 mln hits geeft).
En uiteraard is de stelling bullshit: Kijk alleen al naar de F1 in de jaren tachtig, toen de paupers met 3.0’s reden en de snelle jongens met 1.5’s, uiteraard geblazen.
bigger is better. heerlijke bak. kan niet wachten tot hert uit is.
Downsizing, my ass :D
bijna 9L inhoud voor een auto? Daar begint niet alleen menig supercar van te blozen, ook menig vrachtwagen!
Ik hoop wel dat ze het blok hélemaal aanpassen, want dit blok had nog geen 4 kleppen per cilinder en kleppenstoters.
Prehistorische technologie dus!
Ik hoop dat het grote (zware) blok niet te veel de wegligging gaat bederven!
Maar van een 9L blok verwacht ik wel minstens 600+pk!!
@Vale46, geen zorgen.. de “oude” had met en displacement van 8,4 liter al 600 pk daar zullen ze ongetwijfeld overheen zitten nu ;)
@Project-America: Ik mag het hopen!
Ik had eigenlijk liever een blower op dat blok gezien (supercharger)
Lekker Amerikaans en het geeft best nog een lekker geluid!
@vale46:
Als je er een blower op mikt is er niet meer mee te rijden.
Kijk maar naar de avonturen van Henessy (al was dat met turbo´s).
@carmasterr: Turbo’s & superchargers niet verwarren hé!
Een supercharger helpt vooral bij de lage toeren. Maan in tegenstelling tegen een turbo die plots ‘aan’ kan slaan komt het vermogen bij een supercharger gelijkmatiger vrij.
Het zou nog steeds gekkenwerk blijven, dat is de huidige motor zonder beademing al, maar het zou beter berijdbaar zijn dan een met dikke turbo’s.
@vale46:
Daar heb je wel weer een punt.
Zijn Ferrari/Maserati beter in het bouwen van blokken dan? Dodge kan er zelf ook wel wat van toch?
@euro95: Een blok bouwen is niet moeilijk. Veel inhoud en super sterk. Maar dan krijg je ook een zwaar blok met relatief weinig pk.
Ferrari haalt hetzelfde vermogen uit de helft van de inhoud en die zijn ongeveer even betrouwbaar denk ik.
Dus ik denk dat Ferrari betere motoren kan bouwen. Ook omdat ze veel meer toeren kunnen draaien dan bvb een Dodge motor.
@vale46:
Bij Ferrari vliegen ze tenminste niet aldoor in de fik!
Oh, wacht.
@carmasterr: Sjah, als ze hun brandstofleidingen niet goed beschermen tegen de hitte dan kan het boeltje gaan fikken.
Wat heeft dat te maken met de eigenschappen van de motor?
@vale46:
T´is maar wat je betrouwbaarheid noemt he.
Als je halve auto opgefikt is heb je meestal niet zoveel meer aan goede motoreigenschappen…
@carmasterr: Feit, maar wederom, heeft met de auto te maken, niks met de motor.
Haha geniaal dit, hier alles steeds kleiner, daar alles groter :P. Lijkt wel of ze willen compenseren voor ons haha
dat er nog zulke mensen bestaan die zo denken , toch donstil en posteldude?
@corvettez06: Zegt iemand met een redneck Z06 in zijn nick
@posteldude: Maar ventie toch, als het zulke achterlijk gedateerde techniek is, waarom rijden de ZR-1 en de Viper ACR dan toch zoveel gerenommeerde supercars het snot voor de ogen?
Leg me dat maar es uit!
@corvettez06:
die lui denken ook dat de aarde plat is ..
niet echt heldere lichtjes ..
@corvettez06: Ach die gasten hebben allemaal het boekje Clichés voor beginners gekregen van oma voor Sinterklaas.
Zou opzich wel stoer zijn als ze er hedendaagse techniek in gaan verwerken, zoals Multi-Air en dat soort dingen.
@jack_abarth: Pff, Multiair.. Laten we eens beginnen met het vervangen van die stoterstangen door bovenliggende nokkenassen en er minstens een paar extra kleppen per cylinder bij te zetten. Inderdaad: De techniek van de jaren negentig is nog niet helemaal aangekomen bij de Viper (of de Corvette).
@bacchus:
En toch heh, gaat het wel redelijk hard…
gelukkig is het geen twee cilinder multi-air motor.
@mazdarx8: opzich, een 2 cylinder multiair met 8.7 liter zal wel een zware roffel geven, of je het blok ook nog toeren knt laten maken is een ander verhaal :D
@Nilo:
loll
kijk, bij Dodge snappen ze het! lekkah V10!
Haha die Amerikanen halen hier net 400 peekaa uit hoor.
Maar wel een koppel om ieder ronddraaiend object aan flarden te raggen als je een zware rechtervoet hebt.
oh gelukkig er is toch nog een merk dat niet aan downsizing doet