In de strijd tegen CO2 moet in iedere hoek naar oplossingen worden gezocht en ook de Formule 1 ontspringt de dans niet. In deze tak van sport draagt men vanaf 2009 verplicht een steentje bij met Kinetic Energy Recovery Systems (KERS). Energie die vrijkomt tijdens het remmen wordt opgevangen en kan bijvoorbeeld weer worden ingezet voor een extra boost tijdens het inhalen. Techniek die nog in de kinderschoenen staat en dus goed getest moet worden en waar getest wordt, gaan dingen mis. Gelukkig maar, want anders zouden we nooit meer testen. Een medewerker van BMW kan je daar alles over vertellen.
Hij raakt de F1 bolide aan direct nadat deze de pitstop was binnengereden en door het afremmen nog even lekker wat power had verzameld. Een stevige stroomstoot zorgen voor lichte verwondingen aan zijn hand en arm. Nog even goed testen dus. Vrijwilligers die willen voelen? Sla mij maar over, want ik vind het al irritant als ik een lullig schokje krijg wanneer ik statisch geladen ben.
Met dank aan iedereen voor de tips!
bramwillemse zegt
da’s ook alweer meer dan een week geleden, maar gelukkig maakt het spectucalaire fimpje veel goed ;)
Davidov zegt
Bzzzt! BMW maakt rijden schokkend :)
SjoerdV zegt
au!
Stefaan zegt
Enorm veel geluk da ze nog niet aan het tanken waren. Klein vonkje en een beetje benzine…
Timmah zegt
Duidelijk een schwalbe….
vla zegt
Dat soort dingen zou ik graag bestuderen als ik ouder ben… Maar dan enkel van F1 auto’s en dergelijke.
C-ad zegt
Goed anti-diefstal systeem
RenesisHP zegt
En nu, een kabeltje naar de grond om aarde te maken of zo?
Geef de auto’s dan ook gelijk een stalen pin die in een sleuf steekt. Die sleuf gaat door de hele baanlengte. En geef paar kinderen de afstandsbediening. :?
Klassiekerrally zegt
Ik begrijp niet helemaal hoe zo’n systeem op plekken rond de cockpit bloot kan liggen?
Neem aan dat er een paar flinke condensatoren in zitten die zich ontlaadden toen de beste man de auto aanraakte?
Hoe wordt de energie weer teruggebracht in de aandrijflijn?
quanti zegt
in de meeste pitstraten zijn rechtstaande strips voorzien om statische ladingen af te leiden. (of ze plaatsen die bij F1 wedstrijden waar dat ik denk dat ze verplicht zijn )
GOD zegt
BMW is gewoon hot ;)
Rotary zegt
@quanti: die plaatsen ze alleen tijdens de wedstrijden van F1, tijdens de trainingen ed liggen ze anders teveel in de weg…
dekster zegt
Dirrect afschaffen die onzin, F1 is toch een sport voor mensen met een afgunst van geitenwollensokjesdragers?
Dus waarom gaan we dan slijmen bij die geitenwollensokjes?
DeViNe zegt
Shocking efficient dynamics, en zo’n rubberstrip kost niet meer dan €4,50 bij Halfords.
Frasker zegt
@ DeViNe
Da’s een kapitaal in de f1 dat weet je toch?
Maurice zegt
Volgens mij hebben ze de regeltjes fout geinterpreteerd… Ze wilde denk ik de mechanics van wat meerpower voorzien zodat de pitsstops nog sneller gaan!
Een betere ontwerper zegt
Laaaa laa lala, laaa laaa can’t touch this
bmwF zegt
haha stel u voor als het onweert… wil ik wel eens zien dat lichtfestijn
GOD zegt
ja ofnie word je geraakt door de bliksem rij je ineens 3x zo hard
Peter zegt
bmw: a shocking experience :P
on-topic… een F1 is geheel gebouwd uit Carbon, en dat is een zeer goede geleider.
Volgens mij zijn er al meerdere teams die er wat problemen mee hadden (toyota en toro rosso dacht ik)
Greg zegt
ja lap eh… en nu ist filmke weer verdwenen :p
iFi® zegt
haha die andere gozers kijken egt zo van he waar heeft die last van? :lol: