Ja hoor, we hebben er weer een, een aanbieder die kleefboetes gaat uitdelen.
Laadpaalbedrijf Allego introduceerde in maart van dit jaar een connectietarief. Voor elk uur dat je stond te laden moest je OOK € 0,25 betalen. Dit moest er voor zorgen dat je niet langer dan nodig aan een laadpaal zou blijven hangen. Daar was natuurlijk niet iedereen blij mee. Want dit tarief werd 24 uur per dag gehanteerd. Dus ook wanneer je in je bed lag.
Daarnaast was er ook wel wat twijfel over de effectiviteit van deze maatregel, want het betrof natuurlijk ook maar € 0,25 en daarvoor ga je niet je bed uit om de auto te verplaatsen.
Maar nu heeft Allego volgens Laadpastop10 haar beleid gewijzigd. Ze gaan de boete omhoog gooien, maar dan alleen tussen 07.00 en 23.00 uur na 4 uur laden. Concreet zou dit gaan betekenen dat je een ‘kleeftarief’ (laten we het gewoon een boete noemen) gaat betalen wanneer jouw laadsessie langer dan 4 uur duurt. De hoogte van de boete is € 3 per uur (€ 0,05/minuut).
leuke nieuwe woorden kleeftarief, kleefboete
Het vreemde is natuurlijk dat mening het hier niet om snelladers gaat. Dus het is heel goed mogelijk dat jouw auto meer dan 4 uur nodig heeft om vol te laden. Je bezet dan niet onterecht een laadplek, je bent gewoon nog steeds geld aan het uitgeven bij Allego. En voor dat privilege krijg je dan ook nog een boete. Alsof je moet gaan betalen voor het terugleveren van stroom van je zonnepanelen. Oh wacht…
Hoe dan ook. Klinkt niet bijster sympathiek, maar het klinkt wel als de moeite waard om dan op tijd te stoppen met laden. Dus wellicht is de maatregel wel effectief. Of toch niet? Want het grootste probleem op dit moment bij openbaar (snel)laden is dat je niet fysiek kunt zien wat de tarieven wanneer je ergens kunt laden.
Natuurlijk je kunt weer een app openen en even doorklikken om te weten wat het kwh tarief is en wat de bijkomende kosten zijn. Maar het liefst willen mensen natuurlijk die laaddruppel tegen de paal houden en weglopen. Maar de realiteit is dat de verschillende laadpasaanbieders natuurlijk weer moeten gaan kijken of en hoe ze dit door gaan belasten aan hun klanten. Wellicht met een flat fee zoals Shell Recharge doet.
We zeggen het nog maar weer een keer. Laadtarieven in Nederland zijn ondoorzichtig! En dat is eigenlijk niet te verkopen.
Allison Burgers zegt
“Hachmang merkt op dat het tarief niet van toepassing is op Allego-laadpalen die met een openbare aanbesteding zijn geplaatst, zoals in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. In Allego’s Smoov-app moeten gebruikers kunnen zien of het kleeftarief ook voor hen geldt. Bovendien hangt het van de laadpasaanbieder af in hoeverre het tarief wordt doorberekend.”
(Tweakers)
PunicaOase zegt
Kleine moeite om even in de app te kijken wat het kost. Net zoals bij tanken (waar goedkoop) en parkeren.
Trojan zegt
Maar wat is het voordeel precies van die wildgroei? Je wilt je auto gewoon kunnen inpluggen waar je wil. Even tarief vergelijken is 1 ding, maar als je ook nog moet letten op hoe lang je er mag staan, wanneer idle-fees ingaan en hoe hoog ze zijn dan wordt het echt wel snel vermoeiend hoor.
mashell zegt
Het kan dus gebeuren dat je voor parkeren moet betalen, voor de stroom moet betalen en moet betalen omdat het naar smaak van de laadpaalboer te lang duurt. Dit moet echt ophouden, bij de laadpaal betaal je per afgenomen kilowatt die ook gewoon in leesbare tekst op de laadpaal moet staan. Als er al blokkeertarieven moeten gelden dan alleen overdag (9u – 22u) en alleen vanaf een uur nadat de laadsessie is afgelopen.
Richmond zegt
Precies de laadpaal “weet” wanneer de auto vol en kan vanaf dan een boete instellen. Ik begrijp de gedachtegang maar erg praktisch is het niet.. wat als je door het verplaatsen geen parkeerplek meer hebt?
werf76 zegt
Ja en? Daar heb ik als ICE eigenaar ook last van toch?
Trojan zegt
Wat, dat je ook tussentijds je auto moet gaan verplaatsen als je ergens geparkeerd staat?
THSD zegt
@Richmond
Een laadplek is geen parkeerplek dus zelfs een ev die vol is mag er niet blijven staan.
mashell zegt
Ehh. Bij de laadpaal die ik vaak gebruik hangt een blauw bord met een P, dus nadrukkelijk wel een parkeerplek. En er hangt ook een onderbord “opladen elektrische voertuigen”. En dat doe je dus tegelijk, de auto parkeren voor de dag of nacht en tegelijkertijd opladen.
THSD zegt
@mashell
Ik zeg nog “een laadplek is geen parkeerplek” dus met andere woorden: ook al heb je een ev, dan nog mag je er niet staan als je niet aan het laden bent.
racerx zegt
Dan betaal je dus die meerprijs, keuze aan de eigenaar van het voertuig.
Robert zegt
Dit, dus. Het zou een kleine moeite moeten zijn om eens op of bij de laadpaal in een oogopslag duidelijk te maken wat de kosten zijn. Zonder vooraf eerst een app te moeten checken…
Flatsix zegt
Was er maar een vloeistof ofzo die je gewoon mee kon nemen dan had je hier allemaal geen last van.
werf76 zegt
Eehh, deze volg ik niet?
Robert zegt
https://i.postimg.cc/mkKPGwRN/Screenshot-2022-09-18-at-15-13-14.png
mashell zegt
Die is er wel maar daar zitten grote nadelen aan. Die vloeistoffen kopen we van mannen in jurken, geen leuke dragqueens maar boze sjeiks die met het geld dat jij hen geeft islamitisch terrorisme financieren. Ook is de omzetting van die vloeistof in aandrijving niet zuiver, er blijven giftige gassen over. Die gassen zijn gelukkig onzichtbaar dus de mensen om je heen zien niet heel direct dat je ze aan het ziek maken bent. Die omzetting is ook niet erg efficiënt, twee derde van de energie in die vloeistof zit wordt niet omgezet in aandrijving maar in warmte, in vroem vroem geluid en in vibraties. En die laatste eigenschappen zorgen er voor dat het rijden op die vloeistof wel werkt maar lang niet zo lekker is als rijden op elektriciteit.
Trojan zegt
Belachelijk van Allego. Je gaat ‘savonds laat je auto niet meer weghalen en dat gaat vaak ook helemaal niet, want rond dat tijdstip is er in menig woonwijk geen enkele andere parkeerplek meer te vinden. Verder: Als een EV goed leeg is heeft deze met de gebruikelijke laadsnelheden van die palen zomaar 5 uur nodig om weer vol te raken. Ga je de berijder straffen terwijl die de paal gewoon goed gebruikt waar die voor bedoeld is? Ik ben een groot voorstander voor idle-fees maar regel het op zo’n manier dat alleen de echte laadpaalplakkers erdoor worden gepakt. Het werkelijke probleem zijn PHEV-rijders die over het hele weekend lang hun auto er 3 dagen laten staan zodat de EV-rijders hun accu niet kunnen vullen, richt je daarop. Ondertussen geniet ik er nog even extra van dat ik inmiddels thuis kan laden, wat een rust.
werf76 zegt
Dus nu u een eigen laadpaal heeft, ervaart u rust?
Nou, dat heb ik ook met een ICE, spontaan tanken wanneer ik wil. Want ik kan en mag geen eigen laadpaal aanleggen.
Allison Burgers zegt
Precies. Zelfde gedoe als met die smartphones. Elke keer weer een oplader zoeken. Vroeger had je gewoon een T65 in de kamer staan en die deed het altijd.
Trojan zegt
Je denkt ik zie die open deur, ik trap ‘m ff in? :) Elektrisch bevalt me zo goed dat ik zaterdag geheel vrijwillig en prive m’n 2e elektrische auto (BMW) heb aangeschaft zonder subsidies, zonder bijtelling(voordelen) terwijl ik net zo goed de brandstofversie had kunnen nemen. Maar als je eenmaal elektrisch hebt gereden voelt dat als teruggaan.
Elke dag op je eigen parkeerplek kunnen staan en ‘sochtends wegrijden met een volle auto geeft zeker rust in plaats van te moeten rondrijden voor een laadplekje en ergeren aan laadpaal plakkers. In jouw geval zou ik ook iets meer terughoudend zijn. Als je niet al teveel rijdt kan je prima volstaan met 1 of 2x laden per week. Als je een veelrijder ben zou ik bij voorbaat ook geen EV nemen als thuisladen niet gaat.
rogerzz zegt
Onpopulaire mening: ik vind het wel prima. Maar dan wel pas na 4 uur en niet in de nacht. Er staan hier toevallig twee XC40’s van bejaarden die na de boodschappen op dinsdagochtend tot vrijdag aan de laadpaal staan, en als je pech hebt doodleuk het hele weekend kleven. Na de boodschappen zal hij vast op 92% staan voordat hij wederom wordt aangeplugd, maar je zorgen maken over je battery-health hoeft op die leeftijd denk ik niet meer.
Het lijkt beter voor het bedrijf, gratis geld, maar het doel is in eerste instantie waarschijnlijk om het gedrag te veranderen van klevers. En het bedrijf loopt simpelweg omzet mis als een kleef-EV 3 dagen de paal bezet houdt.
jaso013 zegt
Het is weer goed geregeld in NL en in de EU. Waarom niet overal dezelfde palen, dezelfde aanbieders of in ieder geval palen die universeel te gebruiken zijn. Overal dezelfde tarieven of in ieder geval landelijk. Nu is het een complete wildgroei aan kosten, tarieven etc.
Allison Burgers zegt
Prijzen moeten transparant zijn, maar kunnen best verschillen. Bij tankstations verschillen de prijzen weer per dag, maar maakt het niet uit met welke betaalpas je komt, Dat is bij een laadpaal weer precies andersom. Wel elke dag hetzelfde tarief, maar dan moet je weer oppassen met welke pas je komt.
Wolflow zegt
Het zou veel beter zijn als er nergens van die ondingen staan
Trojan zegt
Ok boomer
RiKe zegt
Goed geregeld toch, dit hele verhaal rondom EV’s? Gelukkig is de Nederlandse regering en ook de EU heel duidelijk in de regelgeving en het uit te voeren beleid. Even serieus, iedereen die met een normale baan zulke wanprestaties levert bij z’n werkgever zou allang ontslagen zijn
Wolflow zegt
Welk beleid? Tenzij je WANbeleid daar ook toe rekent
RutgerK zegt
Voor een PHEV is het connectietarief bij Allego sowieso een drama. Laden met 3,2 kW per uur max betekent dat iedere kW 8 cent duurder wordt. Je betaalde 57 cent plus 8 cent per kW. Met zo’n 6 kilometer per kW en dus 11 cent per kilometer is er geen economische reden meer om te laden op deze laadpalen.
okdoei zegt
Heb thuis een laadpaal maar door een langdurige verbouwing op een lokaal vakantieparkje gelogeerd voor een paar maanden. Daar hadden ze een laadpaal, zeer prettig.
Er was bijna niemand op t park en er was 1 andere persoon met een EV dus we konden beiden laden in de avond nacht.
Had een pas bij Shell want dat was voor mij prijstechnisch het handigste (had eerst Coolblue, maar zij zijn er vorig jaar mee gestopt).
Afin, situatie geschetst. Wat doen ze bij Shell? Die voeren een kleeftarief in na 4u laden. Oke prima. Maar dit hadden ze (kwam ik achteraf achter) ergens onderin een email nieuwsbrief die niemand leest gestopt. Daarnaast deden ze het ook nog eens extreem naaiend.
Dit ging per 21/12/2023 in. Waarom 21/12 denk je? En niet per 01/01/2024?
Simpel. Omdat je de rekening van de maand ervoor pas de maand erop krijgt.
Dus ik had 21/12/2023 tot 31/12/2023 een paar dagen “gekleefd” (rij vaak rond 08:00 weg).
Ik laad niet iedere dag want dat is niet nodig.
Die rekening ontving ik eind januari, rond de 21e. Deze was een paar tientjes duurder dus niet in detail bekeken. Misschien een keer extra geladen die maand. Kan.
Eind februari krijg ik ineens een rekening van januari die €100-€150 duurder is.
Ter info: gemiddeld zat ik op €200 totaal de maanden ervoor (woonden sinds begin oktober in t park). Dus gewoon 1,5x duurder!!!
Maar omdat ik dus bijna heel februari ook weer had zitten “kleven” kreeg ik in maart nog zo’n rekening.
Dus lekker €200-€300 meer betaald door die mofo’s die niet goed communiceren en het zo naaiend doen.
Ja, ik had die rekening van december kunnen checken maar dan was nog januari duur geweest. Gewoon schraal en in mijn geval onnodig want er had letterlijk niemand last van.
Ben direct na overgestapt op ANWB. Tarieven minimaal hoger maar geen kleefBS.
Trojan zegt
Herkenbaar, Shell Recharge is echt een rotpartij, ook blij dat ik er weg ben. (zit bij E-flux, werkt ook goed)
werf76 zegt
Daarom moet ELKE parkeerplaats in NL, uitzondering parkeergarages ivm brandgevaar, een laadpaal hebben waar OOK een ICE mag staan. Met een paal waar ALLE tarieven transparant te lezen zijn met de bijzonderheden.
Dan maak het geen reet uit waar je welke auto meer zet.
Ach, utopie.
William zegt
Hadden ze al veel eerder moeten doen en tegen een veel hoger boete-tarief. Aanpakken die aso’s!
pomoek zegt
Eens met @rogerzz: laadpalen zijn nu eenmaal schaars. Uiteraard moeten kosten transparant zijn en zou dit systeem van laafpaalkleven overal moeten worden ingevoerd. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, iemand die zijn auto aan een laadpaal hangt op schiphol kan niet even terug vliegen van zijn vakantie bestemming om zijn auto te verplaatsen.
vetnek zegt
Privé een BEV aanschaffen is een uiterst nobele kruistocht, dan zijn dit soort dingen vast heel hinderlijk.
Dat gezegd hebbende rijdt het gros van de BEV rijders met laadpas van de zaak zal het ze een zorg zijn wat er op de maandelijkse factuur staat die bij de werkgever komt.
schuimbekje3 zegt
alsof je bij de benzinepomp 20 euro extra gaat betalen voor je diesel, omdat je ook een pakje sigaretten, kouwgum of energydrink haalt… methaanstekkerklever…
scrmeagle zegt
Ik betaal hier in Oostenrijk nu na 150 minuten €6 per uur, afgerekend per
Minuut tussen 8.00 en 21.00 plus 0,41KW
schuimbekje3 zegt
maar dat is dan een 50kw+ snellader, niet een 0-11kW paal…
allego doethet dus ook bij een 2kw ladende zoe, imiev, leaf op traag laden, die met ballanceren wel enkele uren nodig hebben..
scrmeagle zegt
Is een DC paal laden duurt minimaal
9 uur