Er is weer eens een weeralarm, vanwege wegen die onbegaanbaar zullen zijn.
Het is altijd maar de vraag hoe erg het weer gaat worden met een weeralarm. Althans, dat lijken veel automobilisten te denken. Ondanks dat hen wordt afgeraden om de weg op te gaan is dat precies hetgeen wat ze doen. Ergo: overal ongelukken en bijbehorende files.
Vandaag is het weer zo ver. Het KNMI geeft namelijk Code Oranje af. Dat geldt in eerste instantie voor de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Utrecht. In Limburg is er vanaf 10.00 uur een weeralarm.
Wegen onbegaanbaar
Wat gaat er gebeuren? Nou, een hele hoop sneeuw zal er vallen. Meer dan op de meeste wintersportlocaties. Plaatselijk kan er wel tot 5 centimeter sneeuw vallen, met uitschieters tot 8 centimeter! Nog niet voldoende voor een complete piste, maar het is wel genoeg om het verkeer flink te doen ontregelen.
Vandaag gaan alle mensen die goede argumenten hebben om tóch op kantoor te werken en absoluut geen winterbanden te gebruiken, toch de weg op. Ergo: het gaat heel erg druk worden op de weg.
Volgens het KNMI ontstaan er ‘zeer gevaarlijke’ situaties en voorzien ze ‘aanzienlijke schade’. Maar het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut voorspelt zelfs dat de wegen onbegaanbaar kunnen worden.
Al diverse ongelukken gebeurd
Het gevaar voor gladheid is afgegeven voor het gehele land, behalve de kuststrook plus de Antillen (zou Herman Finkers voor de volledigheid erbij zeggen). Er is al heel erg veel zout gestrooid om gevaarlijke situaties te voorkomen, maar men is er niet zeker van of dat voldoende is.
Overigens zijn er al de nodige ongelukken gebeurd. In Poeldijk, Maasland en Haarlemmermeer gleden auto’s van de weg af, vanwege gladheid. De ANWB vermeldt wel (heel voorzichtig) dat het vrijdag doorgaans iets rustiger is dan op de andere doordeweekse dagen. Maar laat dat geen uitnodiging zijn om toch te gaan rijden, want je glibbert hoe dan ook alle kanten op.
Fotocredits: BMW 735i (E38) in de sneeuw, door @sportspotter13, via Autoblog Spots.
Via: NOS
lekkerlinksrijden zegt
Overdrijven is ook een vak
karhengst zegt
“Vandaag gaan alle mensen die goede argumenten hebben om tóch op kantoor te werken en absoluut geen winterbanden te gebruiken, toch de weg op.”
Treffend. Lekker op je uitgedroogde zomerbandjes met nog net 2 mm profiel de weg op en je verbazen waarom iedereen per se “zo snel” wil zijn, somt de gemiddelde mentaliteit wel op ja.
Richmond zegt
Omdat mensen denken dat zolang banden goed zijn voor de APK ze niet vervangen hoeven te worden. Wanneer ik ze adviseerde om banden te vervangen vanaf de 3 mm keken ze mij aan van dat ik ze banden door hun strot wilde duwde. Ook al vertelde ik ze dat ze op 75% van het originele loopvlak zaten. Dat was toen nieuwe banden nog tussen 8 en 10mm profiel hadden. Tegenwoordig worden ze nieuw al met 6mm geleverd, omdat ze zogenaamd minder snel slijten.
Ot92 zegt
@DarkSchneider Tsja… Mensen blijven mensen, gierig en eigenwijs. Ikzelf vervang me banden bij circa 3mm, want je merkt gewoon op nat wegdek dat er veel minder gebeurd als toen ze nieuw waren op nat wegdek.
Zijn ze tegenwoordig echt 6mm? Dat is oplichting. Ik weet niet welke fabrikant zegt dat ze minder slijten, maar als dat Continental is, dan gaan ze binnenkort minimaal twee keer zoveel omzet draaien.
Robert zegt
@karhengst: ik denk altijd precies het omgekeerde, over deze waarneming: ‘Lekker met m’n winterbanden doen of er niks aan de hand is, wat ik ben nu onkwetsbaar’. En vervolgens lekker bumperkleven alvorens er met een Vmax+20 voorbij te gaan.
Overigens vervang ik m’n zomerbanden al als het profiel 3 mm of minder is, want met alle regen die we in de verlengde herfst voor onze kiezen krijgen, is aquaplaning tegenwoordig een veel groter risico.
karhengst zegt
Die lui zijn in mijn optiek toch wel de uitzondering, maar ze zijn er wel ja. Klevers zijn sowieso knurften.
Maar als over de hele dag gezien 2-5cm sneeuw valt, waar hebben we het dan over? De snelheid is reeds verlaagd naar 100 km/h. Nog langzamer rijden vanwege enkel een witte berm zou op een rijexamen waarschijnlijk tot falen geleid hebben vanwege onzekerheid.
heckblende zegt
knap dat je de profieldiepte op afstand kan meten #knaak
petroldrinker zegt
Zal in de randstad vast niks van te merken zijn helaas, we hebben toch echt wel het meest kutte winter klimaat wat er is, koud, guur en geen sneeuw 😭
hondafiel zegt
Scheelt een hoop rotzooi en zout op de wegen. Vooral dat laatste vreet al mijn speelgoed aan.
Michel-GR zegt
Ik rij inmiddels 32 jaar auto en heb nog geen “sneeuwbanden”(winterbanden bestaan niet) nodig gehad. Gewoon snelheid aanpassen en blijven opletten.
En meteen nog een reden om er een 2e auto bij te hebben zodat je speeltje vrij blijft van dat strooizout!
scrmeagle zegt
De foto’s van de E38 spreken me meer aan. Wat een prachtige auto is dit.
alfa147ti zegt
Klopt toen was de 7 serie nog mooi en dat zeg ik ook als BMW liefhebber.
eaudi zegt
Heerlijk geschreven stukje. Helaas had ik al bedacht thuis te zullen werken maar overweeg om alle afspraken af te zeggen en een snipperdag te nemen om lekker stuk te gaan rijden met mn quattro voorzien van winterbanden. Op zoek naar de maatschappij ontwrichtende 5cm sneeuw. 5 cm!
Richmond zegt
wel metingen verrichten en die data delen!
kennone zegt
Angst zaaien 2.0 👌🏼
raoufff zegt
Dus daarom staken ze bij Arriva, om lekker met je E38 over het terrein te glijden. Lekker man!
T5Power zegt
Ik woon in Duitsland waar winterbanden dus verplicht zijn. Nou ja, je kan ze maar beter hebben zodat je bij een aanrijding geen discussie (lees: al bij voorbaat de schuld) krijgt.
De afgelopen tijd had ik er weinig aan maar deze week ben ik er weer blij mee. Zeker wanneer ik de zoveelste aanrijding zie of het gestuntel van gasten op zomerbandjes. Versleten of nieuw, het maakt allemaal niet uit: glijden maar. En met een natte bilspleet stug volhouden dat je geen zak hebt aan winterbanden, je zonder ook wel ontzettend goed kan rijden etc. Ieder zijn meug zal ik maar zeggen.
anthwan zegt
Ook hier is er zijn de wegen onbegaanbaar, een dikke 5mm gevallen. Man man er vallen weer 3 vlokjes sneeuw we lijken de NS wel.