Opletten, we gaan iets nieuws beleven in Nederland. De trajectcontrole op een N-weg gaat daadwerkelijk beboeten.
Trajectcontrole werd jaren geleden geïntroduceerd op de Nederlandse snelwegen. Opeens kreeg de overheid het geniale idee om dit ook te gaan toepassen op N-wegen. Tussen het daadwerkelijke plan en de uitvoering heeft een lange tijd gezeten, maar binnenkort is het echt zover. De trajectcontrole op de eerste N-weg van Nederland gaat daadwerkelijk aan. Geen test, maar het echte werk.
Het gaat hier om de N414 bij Bunschoten. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft aangekondigd dat vanaf maandag 24 februari de trajectcontrole op dit stuk in werking treedt. De maximumsnelheid op deze weg bedraagt 80 km/u. Bij een snelheidsoverschrijding licht het systeem onze vrienden in Leeuwarden in. Vervolgens krijg je een wit-paarse envelop op de deurmat met een vriendelijk doch dringend betaalverzoek.
Maar, wacht er is meer! Natuurlijk is de N414 niet de enige N-weg die aan de trajectcontrole gaat. Het OM heeft de passie om het komende jaar nog 19 trajectcontrolesystemen te installeren op N-wegen in ons land. Leuk woord voor galgje trouwens, trajectcontrolesystemen.
Om nog even de werking haarfijn uit te leggen. De trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Het systeem loopt op de N414 tussen Eembrugge en Bunschoten. En mocht je twijfelen: ja, het systeem werkt zowel overdag als ’s nachts.
Nederland kent inmiddels meerdere N-wegen waar trajectcontrole actief is. Echter gaat het in alle gevallen om testsystemen. Mocht je per ongeluk (knipoog) te hard rijden op zo’n teststuk, dan hoef je niet bang te zijn voor een boete. De N414 is echt de allereerste N-weg waar de trajectcontrole daadwerkelijk gaat bekeuren.
Foto: Ferrari 488 tikt de 300 aan
grasvreter zegt
Ai, dat wordt een vervelend ritje als je ’s nachts rijdt.
Kom zelf vaak over de Pleijroute brug langs Arnhem, de N325. Hier hangt al een half jaar trajectcontrole bovenop de brug, maar voor zover ik weet staat die nog niet aan. Krijgen we daar ook een mooie update over?
vonklausenburg zegt
@grasvreter: Volgens het CVOM komt er een week voor activering een bericht en zal er een aankondiging zijn op de borden op de Pleij!
Robert zegt
@grasvreter: opstarten van de trajectcontrole op de Pleijroute staat gepland voor medio april.
In de regionale pers werd recent gemeld dat men de software nog niet op orde krijgt. Zal wel te maken hebben met het feit dat de te meten trajectlengte erg kort is (iets van 800 meter), waardoor de relatieve meetfout vrij lastig is te corrigeren.
Wat mij betreft hadden ze hier beter kunnen kiezen voor die nieuwe camera’s die het gedrag monitoren (m.n. smartphone gebruik achter het stuur); tijdens de spits kún je er bijna niet eens te hard rijden.
kjeld012 zegt
Het beeld dat de overheid petrolheads haat blijkt steeds meer te kloppen. ‘S nachts wanneer je even aan het doortrappen bent op een lege N-weg zit er ook niet meer in…
Alsof ze nog niet genoeg geld binnenkrijgen van ons…
dirkv zegt
@kjeld012: met een bedoel je één zeker?
svdv zegt
Flitsmeister is onze vriend. Sinds ik het in gebruik heb genomen heb ik geen enkele boete meer hoeven ontvangen
mashell zegt
Ik ben er wel fan van. Waar trajectcontrole is, rijdt het verkeer relaxed en allemaal met dezelfde snelheid. Het is de enige manier om de innerlijke Max Verstappen in de Nederlandse bestuurders tot bedaren te brengen. In mijn beleving draagt het dan ook meer bij aan de verkeersveiligheid dan flitsen of bromsnorren in politiewagens.
rutger97 zegt
@mashell: totdat opa op zondag een bord trajectcontrole ziet staan en er dus de weg 60 gereden gaat worden. Daarnaast is in de avond en nacht in mijn ogen de gevaarzetting om even wat harder te rijden, 10-20km bedoel ik dan, niet zo hoog, je ziet tegemoetkomend verkeer van kilometers aankomen, en daar kan je op anticiperen.
Hubert zegt
@rutger97 ,
Dat is het mooie van trajectcontrole. Kun je opa voorbij en wordt je niet gepakt door een flitskast.
Erik zegt
@rutger97: wel fijn dat je het verkeer kilometers van ver ziet aankomen. Alleen dat ree op 3 meter links of rechts zie je dan net niet als je alleen rechtuit focust.
basr32 zegt
@mashell: het zal toch eens niet, Mashell die het eens is met een trajectcontrole. Zijn we niet gewend van hem, dat hij het eens is met dingen die de overheid doet of dingen die auto’s onbetaalbaar maken.
SvenskaAeroplanAB zegt
Laten jullie ook even weten als die op de N11 aan gaan? Vrienden?
t1mothys zegt
@svenskaaeroplanab: dit ja haha
kniesoor zegt
@SvenskaAeroplanAB: staat er al trajectcontroleapparatuur langs de N11 ? Op welk gedeelte ?
t1mothys zegt
@amghans: ja staat er al wel vanaf afslag oost tot aan Zoeterwoude als ik mij niet vergis. Staat nog niet aan, maar dat gaat denk ik niet lang meer duren…
SvenskaAeroplanAB zegt
@amghans: ja, tussen afrit Hazerswoude en Zoeterwoude. Stond al aan maar iemand reedt een paal eruit :))) Nu zijn ze weer aan het testen geloof ik
barchettadriver zegt
Geen probleem, cruise control aan, en we tuffen met de toegestane snelheid heel relaxed verder. Hard rijden in NL heeft toch 0 nut. Voor die 2 minuten winst hoef je het ook niet te doen.
onlyporscheman zegt
@barchettadriver: idd. Wel psychologisch nut, voor het rijgenot. Het cruisecontrol rijden is geestdodend.
peug206 zegt
@barchettadriver: voor de concentratie wel. Men moet steeds minder doen in de auto en dan bedenken ze wel andere dingen. Ik laat het wel uit mn hoofd om mn telefoon te pakken in een koekblik van 900kg zonder cruisecontrol op zo’n weg. Dan kan ik niet meer tussen de rest door slalommen om ze te ontwijken terwijl ze de vrouw appen dat ze later komen…
toyotafortuner zegt
De N201 (oa Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn) wordt een van de volgende plekken:
https://www.amstelveenz.nl/nieuws/trajectcontrole-n201-het-gaat-dan-toch-echt-gebeuren.html
Dutchdriftking zegt
Regelmatig te maken met de traject controle op de N201 en N205. Bij beiden staat nog het bordje “testfase” maar we gokken het er toch maar niet op.
barchettadriver zegt
@onlyporscheman: Niet alleen geestdodend, ook zaaddodend. Maar hey, ik geef liever mn geld niet aan paarse brieven stuurders uit. Doe er liever wat leukers mee….
https://youtu.be/jLjTdoFL7aw
marinepower zegt
Hier op de N564 en N275 bij Wieërt staan de palen en camera’s al klaar.
hassani zegt
Bij Brummen zijn er ook van die ellendige palen. Hatelijk gaat dit worden
kniesoor zegt
@SvenskaAeroplanAB: Dank ! ??
butcher zegt
N260 bij Tiburg is eerdaags ook aan de beurt..
pablo1971 zegt
Als iets zeker is, is dat het met 80 kmh (voelt aan als wandeltempo in huidige auto’s) mensen niet meer getriggerd worden om op te letten. Idem op een A4 bij Leiden of een A2 bij Breukelen.
En als we echt iets willen doen aan het aantal verkeersslachtoffers weet ik misschien wel wat betere maatregelen (en ik ben niet geheel onschuldig):
1. Inbeslagname mobiel bij niet handsfree bellen/appen.
2. Afschermen bomen en sloten langs N wegen
3. Helmplicht op elektrische fietsen en snorfietsen
4. Een 0.0 alcoholbeleid.
5. Maak 16+ fietsers en andere verkeersdeelnemers even verantwoordelijk als automobilisten
elemento zegt
@pablo1971: eens met nummer 2.
pablo1971 zegt
Een derde van de verkeersdoden vallen tegen bomen of andere obstakels in de berm (incl. Sloten). Daar moet winst te halen zijn.
hollow zegt
Hier in België al langer trajectcontroles op gewone wegen… steeds meer. Rij nu nog met een gekietelde 330d, maar de fun gaat er steeds meer uit. Toen ik 22 jaar terug m’n rijbewijs haalde, mocht je op de gewone wegen 90. Toen 70 en nu vaak 50 + trajectcontrole. Pffff
grandmasterb zegt
Verschrikkelijk die trajectcontroles! Dat maakt van automobilisten saaie robotten die niet meer kunnen rijden, zie het gedrag van Nederlanders op de snelweg die met 1 km verschil iemand gaan inhalen omdat ze bang zijn een boete te krijgen als ze sneller gaan.
thejodokus zegt
Inderdaad irritant als iemand als een slak gaat inhalen maar ik denk juist als je iemand tijdens een trajectmeetgebied vlot inhaalt dat de gemiddelde snelheid te verwaarlozen is als je paar keer gaat inhalen.Ik ga er wel van uit dat de automobilist die jij gaat inhalen wel langzamer rijdt conform de max. toegestane snelheid, anders word je gemiddelde snelheid wel hoog als je vaak gaat inhalen?
spence zegt
Worden die trajectcontroles aangekondigd met een verkeersbord ?
In België is het zo, al zijn die soms bijzonder klein.