Vanaf morgen wordt er grote drukte verwacht bij tankstations. Waarom zou dat nou zijn?
De brandstofprijzen. Zullen we het daar weer eens over hebben? Ja? Fijn. Die zitten de laatste tijd nogal in de lift, zullen we maar zeggen. Op het moment van schrijven zit de prijs van een liter E10 ietsje onder het all-time record van 2,50. Maar met 2,46 euro is het nog altijd schreeuwend duur.
Maar daar komt verandering en wel morgen. Inmiddels weten we dat het hier niet om een 1 aprilgrap gaat, maar dat hare hooghartigheid Sigrid Kaag het heeft behaagd de accijns op een litertje peut met 17 cent te verlagen. Zodat het klootjesvolk weer lekker goedkoop hun Opeltjes kan vullen, moet ze gedacht hebben.
Goedkope benzine = drukke tankstations
Je raadt dus al waar die verwachte drukte vandaan komt en wanneer die zich zal manifesteren. Maar voor de zekerheid zal ik het toch maar even uit de doeken doen. Inderdaad, de Nederlandse pomphouders verwachten vooral morgen een grote toeloop van auto’s bij hun tankstations.
Veel mensen hebben namelijk gewacht met tanken, terwijl ze anders hun tank al hadden volgegooid als het wijzertje nog op de helft van de meter staat. En groot gelijk natuurlijk, want al is de benzine na de prijsverlaging alsnog schreeuwend duur, het is wel iets minder schreeuwend duur.
Volle tank zomaar een tientje goedkoper
De grootste prijsbesparing is voor de automobilist die zijn auto vol gaat gooien met benzine, zoals gezegd daalt de accijns daar met 17 cent per liter. Op een volle tank kan dat je zomaar een tientje schelen. En als je een Range Rover of iets dergelijks rijdt wel het dubbele.
Dieselrijders betalen vanaf morgen 11 cent minder voor een litertje Satanssap en als je gas gebruikt om op te rijden in plaats van om op te koken, scheelt het je 4 cent per liter. En al zijn het niet de meest wereldschokkende bedragen, het is zonde om te laten liggen, niet?
Daarom, dus deze ‘waarschuwing’, heb je een zo goed als lege tank en wil je die morgen voor het werk nog even ‘goedkoop’ volgooien? Vertrek dan iets eerder van huis, nu weet je waarom er grote drukte wordt verwacht bij de Nederlandse tankstations.
At your service!
frank2b zegt
Één april grapje zeker!
aadzor zegt
Ergens maak ik me toch wel een beetje zorgen. Het is natuurlijk niet zo dat van dat belastinggeld niets gedaan wordt.
Vroeg of laat moeten we deze kosten toch gaan betalen.
Vergis je niet, bij Shell weten ze niet waar ze de winsten moeten stoppen. Maar in de basis betalen deze bedrijven altijd al weinig belasting. We betalen nu gewoon voor speculatie en hogere marges.
autogeak zegt
Nee hoor want ze hadden zo een hoge brandstofprijs helemaal niet begroot dus netto krijgen ze alsnog meer geld dan verwacht.
mashell zegt
De belastingen en accijnzen zijn net als de winstmarge van Shell een percentage van de olieprijs dus als die omhoog gaat dan gaan ook de belastinginkomsten omhoog, de korting is dus een sigaar uit eigen vestzak.
Overigens nu Shell niet meer Nederlands is kunnen we ze ook wel eens normaal gaan belasten, bijvoorbeeld door niet Nederlandse ondernemingen geen belastingdeals meer te laten maken en geen buitenlandse verliezen meer laten verrekenen.
diehard zegt
De smerige ratten aka tankstations drijven de prijzen de laatste paar weken weer lekker omhoog zodat die besparing van 17 cent morgen alsnog weinig uit maakt…
Dutchdriftking zegt
@diehard: Opec doet dat maar inderdaad. Het is sinds de bekendmaking 10 cent omhoog gegaan.
oochiewally zegt
Is het al 1 april?..
faalhaas zegt
Toch weer 2 eypo op m’n gastank. Na een jaar hoef ik niet meer te werken zoveel als ik bespaar.
berlinetta zegt
Kijken hoelang het duurt voordat de prijsstijgingen de accijnsverlaging weer teniet hebben gedaan. In België waren hier maar enkele dagen voor nodig.
kniesoor zegt
Het Opeltje van deze klootjesvolker zit nog zo goed als vol, dus zal geen tankstress hebben morgen. Pfoe !
z3cabby zegt
Ben vanmorgen maar alvast gaan tanken bij de onbemande pomp. Dat was vandaag in ieder geval alvast 17 cent goedkoper dan aan de snelweg. Dat voordeel kunnen we sowieso elke dag pakken. Ik begrijp dan ook niet dat er mensen zijn die aan de snelweg bij een tankstation voor 150 Euro volgooien.
Turbo S zegt
@z3cabby: allemaal gasten die die volle tank niet zelf hoeven te betalen.
karhengst zegt
Ach ik kan enkel voor mezelf spreken, maar tijd is geld. Omrijden om de zaak een paar centen te sparen is omgerekend naar mijn vrije tijd simpelweg duurder.
En zolang de werkgevers die het toestaan massaal belastingontwijken, is dit natuurlijk het minste wat we kunnen doen ter compensatie ;)
techniekmeneer zegt
Nou nou wat heeft Kaag het toch goed voor met het gepeupel. We mogen in onze handjes wrijven met zo’n topvrouw daar in Den Haag…….
ronaldotour zegt
De accijnsverlaging is ex btw, de prijs zakt dus nog wat meer. Dus diesel geen 11 cent maar 13,3 cent.
hansjeb zegt
Ik geloof er niets van dat de benzine morgen 17 cent goedkoper is dan vandaag. Het grote smoezenboek wordt morgen weer opengetrokken waarom dit niet het geval is. Dollar/Euro, olieprijs, veel voorraad, bla bla bla.
De oliemaatschappijen en pomphouders gaan zeker een paar centen van die 17 cent afromen voor wat extra winst. Ze hebben de laatste tijd al zo geleden… Net als destijds de kappers deden bij de btw verlaging. Voor de consument bleven de prijzen toen gewoon gelijk. Ik denk dat we blij mogen zijn met een cent of 10 minder dan vandaag.
potjak zegt
Wat ik mij afvraag, zijn er echt mensen die de afgelopen dagen hun auto hebben laten staan om morgen te kunnen tanken? Ik verwacht van niet. Mocht het wel zo zijn dan vind ik dat best erg.
mpc007 zegt
Neuh, dat niet. Maar er zullen wél een hoop mensen zijn die na de aankondiging een beetje slim zijn gaan plannen (door slechts halfjes te tanken bijv) zodat ze min of meer nu leeg waren ;) Daar ben ik zelf ook schuldig aan :P
potjak zegt
Na ja “schuldig aan” klinkt alsof je iets fout hebt gedaan. Nee ik begrijp wel dat je de tank niet helemaal vol gooit als je de benzine een dag later goedkoper kunt krijgen. In de blog staat “Veel mensen hebben namelijk gewacht met tanken”, ik kon mij dat niet voorstellen. Als je een auto nodig hebt dan “moet” je toch tanken.
1000bochten zegt
Ik heb de auto niet laten staan ervoor, maar ik heb wel slim gekozen welke auto ik gebruikte in de afgelopen week. Dus de ene auto heb ik eerst leeg gereden, om vervolgens ook de de andere auto leeg te rijden. Dus ja, die eerste auto heb ik even een aantal dagen niet ingezet om de ritten in de laatste dagen met de andere auto te doen. Nu is alles leeg en kan ik een stuk goedkoper twee auto’s voltanken. Scheelt meteen 120 liter x 17 cent + 21% BTW = 25 euro. Ik heb er geen kilometer minder voor hoeven rijden, maar wel even slim gekeken wanneer ik met welke auto vertrok.
potjak zegt
Begrijp ik. Ik rij zelf hier 9 van de 10 keer in het dorp met de auto van mijn vrouw. Een spaarzame auto met een motor van een koffiemolen. Leeg rijden doe ik niet, als tanken nodig was geweest had ik waarschijnlijk net als Maarten alleen de nodige liters getankt.
cossiekiller zegt
Als Emmy Rossum hier aan het tankstation staat, ga ik in alle geval al eens kijken. Heb net getankt, dus dat kan wel een andere keer.
Michel-GR zegt
Moet morgen beide auto’s aftanken. Kan toch weer kleine €20 schelen.
cthijs zegt
Net effe in België wezen tanken ,1,78 €.
1000bochten zegt
Ja, dat verschil is echt bizar. Ik ging vorig weekend motorrijden in België. Net voor de grens ging mijn brandstof lampje branden, maar ik heb het er toch op gewaagd om even te wachten tot de eerste Belgische pomp. Mijn Duc lust graag 98 en dat kostte bij de laatste NL pomp voor de grens € 2,60. Een paar kilometer verderop in BE kon ik diezelfde brandstof erin gooien voor € 1,95. Dat scheelt gewoon € 0,65 per liter! Nu met de accijnsverlaging wordt dat verschil in ieder geval weer wat kleiner.
mashell zegt
Als ik even in mijn glazen bol kijk dan voorspel ik dat binnen een week de brandstofprijs weer 17 cent stijgt vanwege de “voortdurende onzekerheid over de situatie in Oekraïne, Rusland en Lelystad”.