België heeft hun trajectcontroles helemaal afgesteld op de goede manier, wat uitkijken geblazen betekent!
Als je naar het zuidwesten moet vanaf Nederland, is de kans vrij groot dat je door België moet. En aangezien de vakantie voor de deur staat, is de kans nog groter dat je er binnenkort door moet. Indien dat het geval is, let op. België is namelijk helemaal verknocht aan hun trajectcontroles.
Trajectcontroles in België
In België zijn er namelijk momenteel 281 trajectcontroles. Die waren tot voor kort nog niet allemaal actief, maar nu kun je er op rekenen dat ze het allemaal doen. Door deze gigantische toename ten opzichte van vorig jaar -er zijn zo’n 100 stuks bijgekomen- kan hardrijden je duur komen te staan.
Dure boetes
Zo zijn er al individuele gevallen waar het uitkijken geblazen echt uitkijken geblazen is. Een man uit Luik heeft binnen één maand zeven boetes gepakt. Een familie maakte het zo bont dat ze drie weken lang elke dag dezelfde trajectcontrole hebben gepakt, omdat ze dachten dat deze niet aan stond. Het totaalbedrag kwam uit op zo’n 6.000 euro aan boetes.
Meedogenloos
De trajectcontroles in België gaan bovendien niet over één nacht ijs. Bij 1 km/u te hard kun je al een boete verwachten. Dat komt dan al uit op 63 euro. Nederlanders hebben het bijkomende probleem dat wij de boete enkel kunnen krijgen middels de post, daar je als Belg kan inloggen op de website van de overheid om je boete te bekijken en betalen. Een beetje zoals het CJIB hier.
Ook moet je goed opletten waar de trajectcontroles in België beginnen en eindigen, want niet voor elk begin en einde is een bord uitbesteed. Het orgaan dat over onder meer verkeersborden gaat, het Agentschap Wegen en Verkeer, vond het anders een gigantische stroom aan borden worden. Al zal vast ook meegespeeld hebben dat mensen die niet doorhebben dat ze in een trajectcontrole rijden dan te hard rijden en de staatskas gespekt kan worden.
Kortom: gebruik een Waze of Flitsmeister in België en houd je aan de snelheid. Voorkomen is beter dan genezen. (via AD)
eulo zegt
Vanaf 1 kilometer te hard klopt niet helemaal, er wordt nog altijd met marges gewerkt. Beneden de 100 gaat er 6 km/u af, boven de 100 gaat er 6% van de snelheid af. Dus 126 rijden op de snelweg waar je 120 mag gaat je nog geen boete opleveren. Wat er veranderd is tegen vroeger dat is dat er vroeger geflitst bij snelheid die hoger lag dan dat je mocht. Bijv. op een weg waar je 90 mocht, stond de radar ingesteld op 110 ofzo.
mjpamsterdam zegt
@eulo : klopt wat jij zegt. Maar wie wil te hard rijden over de karrensporen die zij snelwegen noemen? Is en blijft een chaos bij onze zuiderburen. Dus zo hard mogelijk er doorheen naar Frankrijk. Oh wacht, dit klopt niet.
jensoffbutton zegt
liever karrensporen ipv maar 100 mogen rijden tot 19u op een biljardtapijt in een auto die snel 10.000 meer kost voor hetzelfde model als in België..
Zo weet je direct waar je geld naartoe gaat, maar dan liever naar andere zaken denk ik dan.
Het slechte wegdek is trouwens nu vooral nog in Wallonië, in Vlaanderen is er al veel minder verschil dan vroeger.
faithnomore zegt
De flauwste grap ooit met een realiteit toch wel heel genuanceerd is
tla13 zegt
Filtsmeister werkt erg slecht in België. Begin en einde van trajectcontroles staan vaak verkeerd, verschillende trajectcontroles achter elkaar worden als 1 grote gezien,…
Ook zijn (wij) Belgen blijkbaar gatachterlijk want elke camera wordt als flitspaal aangemeld waar de meeste enkel dienen als bewaking of als tolpoortje voor vrachtwagens.
faithnomore zegt
Waze werkt perfect
humpyourdog zegt
De Coyote app doet het perfect in Belgie. Voor het bedrag van 1 boete per jaar rij je een jaar lang zonder zorgen rond.
luckyluke zegt
Ik kom wekelijks door belgie en al die controles zijn een ramp. Niet te doen. En dan is het me heel vaak ook nog compleet onduidelijk wat de maximum snelheid is ter plekke.
tborre zegt
Is het in nl dan beter ? Als ik de lange trajectcontrole inrij net voor het wissel moment. Het snel mag ik dan op die mooie breder a2 na dat wissel moment ? 100 of 130 ? … het is overal een zooitje…
tiimoo zegt
Ha! Toevallig vorige week uitgetest. Ging om 18:59 een traject in met 130km/u waar je tot 19:00 100km/u mag. Kwam er om 19:01 uit. Ben benieuwd of ik een boete krijg
wimof zegt
Het is zoals spelling, wanneer je het éénmaal begrijpt is het klaar als een klontje.
flyerbunch zegt
Waze.. all day, everyday..
kniesoor zegt
Krijg nou frieten, da’s wel érg straf !
Robert zegt
Amai, gelukkig heb ik goesting van d’n cruise control
😜
kniesoor zegt
🙂
MarcoM zegt
Gaan ze hun wegenstelsel aanpassen met dat geld? Vorige week nog mogen genieten ervan, op de snelweg een afslag naar links richting Luxemburg en dan de kwaliteit van de wegen, het is dan weer een genot om de grens weer te passeren in NL.
Maarten123 zegt
Het is weer eind mei en de eerste berichten over ‘fantastische technieken’ en ‘nu kun je echt niets meer op weg naar Spanje’ steken de kop op. Belgen zijn prutsers als het op techniek aankomt. Laat ze vooral bier en friet maken. Binnenkort stuurt de Gendarmerie de eerste berichten eruit dat in Frankrijk er tevens allemaal waanzinnige nieuwe innovaties zijn ontwikkeld.