Tenzij je in één van de zes provincies woont waar het tarief voor wegenbelasting in 2023 hetzelfde blijft.
De titel boven dit artikel is fifty fifty. Niet als je kijkt naar de verdeling van het aantal inwoners in Nederland onder de provincies, maar wel als je naar het aantal provincies kijkt. In namelijk zes van de twaalf provincies ga je in 2023 meer wegenbelasting betalen. In de overige zes provincies zal er niets veranderen. Het ligt er dus maar net aan waar je woont.
Zuid-Holland grootste stijging
Het tarief voor de motorrijtuigenbelasting verschilt per provincie. De Rijksoverheid geeft provincies zelf in enige mate de vrijheid welk tarief ze vragen en of er jaarlijks sprake is van een verhoging of zelfs een verlaging. Dat noemen ze het opcententarief. Voor 2023 is het in elk geval zo dat in zes provincies de tarieven stijgen. Het gaat hier om Zuid-Holland, Limburg, Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Groningen. Daarover bericht het CBS. Inwoners van Zuid-Holland gaan de meeste pijn voelen: automobilisten die in deze provincie wonen gaan 3,9 procent meer wegenbelasting betalen in 2023.
Door de verhogingen verwachten het Rijk en de provincies in 2023 gezamenlijk ruim 6,3 miljard euro te ontvangen. Een stijging van 220 miljoen euro in vergelijking met de begroting van 2022.
Elektrische auto
Automobilisten met een elektrische auto zijn nog altijd vrijgesteld van het betalen van MRB. De vrijstelling geldt tot en met 2024. 2025 is een overgangsjaar met een korting van 75 procent op de wegenbelasting.
Het gewicht van een auto is een belangrijke factor voor het tarief van de MRB. Elektrische auto’s zijn absolute zwaargewichten en zonder korting kan de wegenbelasting fors aantikken. In 2030 volgt er echter een nieuw systeem voor de automobilist in Nederland. De motorrijtuigenbelasting is dan op basis van het aantal kilometers dat je maakt. Oftewel, betalen naar gebruik.
Dutchdriftking zegt
Ik ontspring de dans weer met m’n dieseltje, toch fijn.
petroldrinker zegt
Tuurlijk, vooral de mensen op nog meer kosten jagen, idioten
eMbe zegt
Tijd dat ze MRB op EV’s gaan heffen. Nu betaal ik met mijn relatief lichte auto voor het feit dat een 2 keer zwaardere EV de weg kapot rijdt.
rutgerg zegt
Mrb wordt niet betaald om de weg te repareren…. Mrb is gewoon een belasting op het gebruik vd auto. Geld wat in de algemene pot vd overheid gaat.
Vrachtwagens van 50ton betalen ook bijna geen mrb… dus je theorie gaat sowieso niet op.
racerx zegt
Volgens mij is het vooral belasting op het bezit, belasting op gebruik zit verweven in de accijns (en straks rekeningrijden).
MetalLaires zegt
EV zijn sowieso voor de rijkere, en maar steeds afvragen waarom de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt.
Alles wordt duurder, behalve voor de rijkere mensen.
Vervolgens spotjes op de radio over hoe ik als armer doorsnee persoon geld kan besparen door zuiniger met stroom om te gaan, zodat de elektrische EV van de rijkere zonder probleem kan worden opgeladen.
Ja ja ja ja….
Ik geef heel erg veel melk
Habanero zegt
100% gelijk. Het is haast onaanvaardbaar dat onze overheden die er alles zouden aan moeten doen om het inflatoire te bestrijden, zelf de levenskost nog wat hoger opdrijven met extra belastingen. Ook dat de vals-groene EV’s in vele EU-landen de dans van fiscale druk ontspringen is onvoorstelbaar, neigt naar een auto-xenofobie die asociaal is.
mashell zegt
Die spotjes zijn zodat jij als armer persoon minder aan energiekosten kwijt bent, met mijn EV heeft dat niks te maken. De kloof tussen rijkere en armere wordt helemaal niet groter. De mensen met een lager inkomen worden enorm gepamperd in dit land, huursubsidie hier, toeslag hier, toeslag daar, op vrijdagmiddag naar de voedselbank. Terwijl iemand die wat meer verdiend in het hoogste belastingtarief betaald, geen toeslagen krijgt, niet naar de voedselbank mag en dan ook nog gezeik moet aanhoren over de lage bijtelling op zijn EV (terwijl dat nogal altijd om forse sommen gaat). Die lage bijtelling is met de hypotheekrente aftrek (inmiddels ook niet meer zo interessant) het enige voordeeltje dat zo iemand typisch heeft. Realiseer je wel dat je loopt te klagen over mensen die jouw luxe leventje financieren!
berlinetta zegt
Aangezien jij een Audi e-tron zakelijk kunt leasen via je werk zul je waarschijnlijk ook niet veel te klagen hebben denk ik zo. Tuurlijk heb je geen recht op toeslagen en betaal je veel belasting, maar je zult het nog altijd een stuk beter heben dan Jan Modaal die eveneens geen toeslagen ontvangt, veel belasting betaalt, maar verder maar net kan rondkomen.
horch zegt
-dank u, is inmiddels gefixt-
berrychello zegt
Het artikel klopt niet helemaal: in zes provincies blijven de provinciale opcenten dan wel gelijk, maar het rijkstarief wordt sowieso geïndexeerd met 6,3%. Dus voor alle provincies gaat het tarief omhoog.
Jagris zegt
Precies, ook het rijksdeel gaat omhoog. Deze stijgt mee met de inflatie.
kniesoor zegt
Bummer ! 😖