De komende 9 dagen wil jij niet in de buurt van de A12 komen, want een stuk snelweg is dagenlang dicht.
Vandaag kun je nog vrolijk over de A12 blaffen, maar dat is vanaf vanavond 21:00 voor de komende 9 dagen afgelopen. Althans, het gedeelte tussen Utrecht en knooppunt Oudenrijn en Reeuwijk. Het onderhoud is zo ingrijpend dat Rijkswaterstaat niet simpelweg een rijbaan kan openlaten. Het moet in zijn geheel afgesloten worden voor een langere periode.
Het stuk snelweg is van 27 september (vandaag) om 21:00 dicht tot en met donderdag 7 oktober om 05:00. Het asfalt op de snelweg met een lengte van 4,7 kilometer wordt vervangen. Met het onderhoud krijgt het asfalt een stillere deklaag van dubbellaags zoab. Volgens Rijkswaterstaat heeft een gedeelte van het asfalt tussen Woerden en Reeuwijk het einde van zijn levensduur bereikt.
Je moet er rekening mee houden dat de wegen rondom het afgesloten stuk snelweg de komende 9 dagen een ramp zullen zijn. Dus als je in de buurt woont en je kunt thuiswerken. Doe dat dan ook lekker. Rijkswaterstaat voorspelt vertragingen tot zeker 60 minuten.
Ook automobilisten die niet in de buurt komen van de A12 gaan het verkeershinder toch merken. De omleidingsroute verloopt namelijk via de A27 en A15 in de richting van Rotterdam. Dat betekent dus extra veel verkeer op deze twee snelwegen de komende negen dagen. Nu kun je op een doordeweekse dag al behoorlijk stil komen te staan op de A15, dit extra verkeer zal er nog een schepje bovenop kunnen doen. Kortom, sterkte de komende dagen.
Teerdz zegt
Snap er echt niks van dat ze niet gewoon net als in het buitenland het verkeer in totaal over slechts een richting van de weg verdelen, zoals veel vaker in het buitenland te zien is ook.. Kunnen ze als ze met de ene helft klaar zijn wisselen naar de andere kant, terwijl de weg – weliswaar met wat vertraging, maar toch – gewoon open kan blijven.
Teerdz zegt
@teerdz: een keer buitenland was trouwens genoeg zie ik 😅
bernoulli zegt
Dat is makkelijk als je een snelweg hebt waar de rijbanen naast elkaar liggen. Bij Nieuwerbrug is dat niet het geval. Daar liggen de rijbanen ver uit elkaar, op taluds en met water er tussen.
tinnemans zegt
Het enige wat ik zo snel kan bedenken is dat op deze manier de werkzaamheden klaar zijn voor de wintertijd uitbreekt, maar geen idee of dat de reden is.
Misschien dat AB dit ergens kan navragen?
mashell zegt
Ik denk dat het buitenland, zoals bijvoorbeeld Duitsland, nou een goed voorbeeld is voor de aanpak van wegwerkzaamheden. Ik denk eigenlijk dat er geen land is waar het zo goed is geregeld als in Nederland.
pier zegt
Iedereen weer aan het werk en dan dit uitvoeren. Zal wel een reden voor zijn dat dit niet in de vakantie kon, maar handig is het niet.
Henkie zegt
Dit gebeurt zo vaak. In de Achterhoek laatst ook. De eerste week dat de scholen weer begonnen waren en daarbij ook veel weer aan het werk gingen. Sloten ze dood leuk de N18 af. Met enorme files richting Varsseveld tot gevolg. Kwam ook nog eens bij dat de N330 voor een deel afgesloten was en een gedeelte daardoor ook van de N18 gebruikt maakte. Af en toe snap ik die planningen niet.
mashell zegt
File op weg naar het werk is vervelend, file op weg naar je vakantie bestemming met jengelende kinderen achterin is een hel. Logisch dus dat wegwerkzaamheden niet in de vakantie periode plaatsvinden.
karhengst zegt
Kunnen ze niet meteen een Duitse delegatie uitnodigen om een masterclass te geven?
derx zegt
Ja, want in Duitsland vervangen ze het asfalt van een 2x 5 baans snelweg over die afstand in 9 dagen? Lol…. Eerder 9 maanden.
mashell zegt
Dat is toch waarom het om gaat? De Nederlanders geven een masterclass aan de Duitsers.
5cilinder zegt
@derx: Je kan in Duitsland harder door de baustelle dan hier over de rijksweg.
cloverleaf zegt
@karhengst: de autobahn is een lange baustelle
dirkiii zegt
@karhengst: alseblieft niet die duitsers werken al helemaal niet door aan de baustelles. Gemiddeld duurt een baustelle daar 1,5 jaar.
moosecar zegt
Wel erg onhandig dat de naast liggende N228 ook nog dicht is. Weinig overleg tussen provincie en het Rijk?
5cilinder zegt
@moosecar: Die prima weg moesten ze zo nodig om zeep helpen en naar 60 kmh inrichten.
mercs zegt
Twee weken terug in Duitsland gereden bij een stortbui, aquaplaning tot en met. En dat heb ik nooit in Nederland, met dat ZOAB. Opnieuw weer veel waardering gekregen voor de staat van Neerlands wegdek (behalve dan de A27, wat een hobbelig kreng is dat), dus zo af en toe een offer brengen om het zo te houden lijkt me prima…
karhengst zegt
Helemaal mee eens, echt een fijne uitvinding dat zoab. Ook wat hobbelen betreft overigens. Op de A2 ter hoogte van De Lucht heeft het het Fahren meer weg van varen. Met een jetski.