Geniet nog van de lage brandstofprijzen zolang het kan.
Er zijn heel veel negatieve gevolgen naar aanleiding van de coronacrisis te verzinnen. Als je één positief gevolg kunt noemen zijn het de lage brandstofprijzen. In de randstad kun je al weken voor minder dan 1,40 euro per liter Euro95 (E5) tanken. Er zijn zelfs pompen in Nederland die prijzen om en nabij de 1,35 rekenen.
De reden voor die, voor Nederlandse begrippen, lage brandstofprijzen heeft te maken met de onrust in olieland. Sinds de uitbraak van het coronavirus heeft de olieprijs een duikvlucht gemaakt. En zolang er op dat gebied geen rust is gekomen zullen de brandstofprijzen naar verwachting ook laag blijven.
Voor de oliemarkt is er licht aan het einde van de tunnel. OPEC, Rusland en andere landen waar olie geproduceerd wordt hebben zondag een akkoord bereikt. Er is nu afgesproken dat er maximaal 9,7 miljoen vaten per dag worden geproduceerd. Dat is een drastische vermindering, maar moet de olieprijs gaan drukken. Met rust op de oliemarkt is de verwachting dat de brandstofprijzen weer gaan stijgen. De kans dat de prijzen nog verder gaan dalen is in elk geval zeer klein. Dus grijp je kans voor zover je trouwe twee– of vierwieler nog niet is afgetankt. Het lage prijzencircus kan zomaar voorbij zijn.. (via Reuters)
joejojo2012 zegt
Dat zou pas ingaan per begin mei en geldt voor minstens 2 maanden. Deze week dus ff afvullen en extra jerrycans meenemen naar de pomp?
The group, known as OPEC+, agreed to reduce output by 9.7 million barrels per day for May-June after a compromise with Mexico, two OPEC+ sources said.
flutterby zegt
@joejojo2012: die jerrycans gaat dat verschil niet maken. Na deze aankondiging wordt de toekomstige beperking van productie al ingecalculeerd.
techniekmeneer zegt
@joejojo2012: 2 jerrycans… Dan heb je toch zeker wel een paar euro bespaard!
HZW zegt
Volgens mijn kost het geld, je moet die 2 jerrycans eerst wel kopen als je ze niet hebt.
hassani zegt
Reduce output en niet de totale output
donald4motion zegt
Lijkt eigenlijk gewoon op kartelafspraken maar dan ‘legaal’
Richmond zegt
Eerder gedoogd dan legaal. Niemand durft het tegen de olie landen en bedrijven op te nemen. Niet anders dan de tabak industrie. Kracht van lobbying.
laptom zegt
@benja01: of de wapenlobby. Eigenlijk is dit van de zotte en moeten we zo snel mogelijk zelfsupporting zijn met energie. De laatste 100 jaar wel genoeg
Stefje zegt
@donald4motion: het lijkt niet op, het ís kartel. Zoek maar eens op waar OPEC letterlijk de afkorting van is.
Het is zo illegaal als de pest, maar zij hebben de monopolie en je kan ze niet pakken, dus we hebben er maar mee te dealen.
Rick-dos zegt
Apart is dat toch. De oliemarkt is misschien wel de enige legale markt die zo heftig gemanipuleerd wordt en toch accepteren we dat. Elke andere markt zouden we er schande van spreken maar door onze verslaving aan olie vinden we het goed.
Alleen om die reden al zouden we alternatieve energie moeten omarmen. Amerika wil de olieprijs zo hoog mogelijk hebben anders is het voor hun niet rendabel om schalieolie te winnen. We pretenderen dat SA een bevriende staat is, een staat die niet zo lang geleden een journalist in z’n eigen ambassade heeft geliquideerd en er mee weg is gekomen. Als ze dat al durven te doen dan mag je je hardop afvragen wat ze dan gedaan hebben waar we niet van afweten. En over Rusland hoef ik niet eens te beginnen.
Waarom bestempelen we de drugsmarkt als een louche en illegale markt maar dit is een markt die legaal en in alle openheid mag handelen. Een drugsjunk verachten we of hebben we medelijden mee alleen zien we niet onze eigen verslaving die olie heet.
rulefollower zegt
De rentemarkt, de goudmarkt en de gewone beurs worden net zo hard gemanipuleerd. Voorbeelden te over.
Rick-dos zegt
Niet op de manier zoals de oliemarkt wordt gemanipuleerd.
bogey zegt
Tuurlijk zien de meeste mensen dat wel. Er is immers al genoeg om de oren geslagen.
Maar je verhaal geldt toch voor alles waar veel geld mee is gemoeid? Als jij denkt dat alternatieve energie echt zo groen is dan dat ze beweren en dat ze echt zo veel om de natuur geven als ze willen laten uitschijnen…
Rick-dos zegt
@bogey Ik hoef geen discussie te hebben of alternatieve energie groen is of niet. Dat is alleen maar een discussie dat afleid en dat gedomineerd wordt door onzinnige links/rechts scheidingslijnen. Het gaat er mij eerder om dat we vol in moeten zetten op alternatieve energie zodat we minder afhankelijk worden van en ons niet meer de les hoeven laten lezen door dit soort staten.
potver7 zegt
@Rick-dos: O, maar als we dan afhankelijk zijn van wat nu nog alternatieve energie heet, dan gaat die markt ook net zo gemanipuleerd worden hoor. Niet op de manier van olieproducerende landen, maar door bedrijven die allerlei creatieve trucs verzinnen om de winst te maximaliseren, en overheden die toch een manier moeten hebben om de staatskas te vullen.
Rick-dos zegt
@potver7 Ik waag het te betwijfelen maar dan nog stel dat dat zo zou zijn, wil je dan niet liever dat je er nog invloed op kan hebben in plaats de voorwaarden je laten dicteren door dit soort regimes?
vonklausenburg zegt
@Rick-dos: Dit allemaal. Openlijke falsificatie omwille van de – in dit geval echt – valse noemer “milieu”. We staan erbij en kijken ernaar.
jacobt zegt
9,7 miljoen vaten minder. Maar andere sites melden 20 miljoen vaten minder. Toch is er steeds nog steeds meer productie dan vraag. En de opslag zit vol.
toyotavenray zegt
Euro 95 is e10 en euro 98 is e5. Het linkje van e5 stuurt je naar een ander artikel waar ook daar de nummers niet kloppen.
Robert zegt
@toyotavenray: klopt, Euro 95 E5 is volgens mij nergens in Nederland te verkrijgen. In tegenstelling tot bij onze oosterburen, waar je bij de meeste tankstations gewoon de keuze hebt tussen euro 95 E5 en E10, naast de super (plus) 98 E5.
Dat hele E10 verhaal gaat straks nog wel een piekdrukte opleveren bij de wegenwacht, als al die thuiswerkers straks na weken van stilstand de auto weer willen starten. Als de accu het al niet begeven heeft, dan zal de E10 benzine in de tank sterk in kwaliteit zijn achteruit gegaan, met alle ellende voor het brandstoffilter, de ontsteking en etc. vandien.
rulefollower zegt
De OPEC+ leden zullen eerst Mexico moeten willen uitkopen. Mexico hedged altijd zijn productie en heeft dus heel 2020 een uitstekende prijs. Mexico zal pas akkoord gaan als ze gecompenseerd wordt. Blijkbaar zijn de zakken van de Saudis niet meer zo diep, of willen ze eigenlijk ook geen deal.
autodidact zegt
@rulefollower: Mexico is ontzien, USA neemt die last op zich want de hoge olieprijs is hen wel wat waard vanwege hun relatief hoge productiekosten.
Richmond zegt
USA wil hoge olieprijs zodat hun lokale olie die dmv fracking wordt opgevangen, goedkoper is dan de traditionele olie.
Robert zegt
USA wil vooral een stabiele olieprijs. Want een te hoge olieprijs leidt tot onvrede aan de benzinepomp en een stijging van de productiekosten, wat slecht is voor respectievelijk de politiek en de economie.
En daar wringt het volgens mij ook bij de OPEC. Ruwe olie is een energiebron die zo’n beetje het makkelijkst is om op te slaan als de vraag laag is en te benutten op het moment dat de vraag weer stijgt. Maar afspraken maken over dit soort beleid vergt planning en de durf om ook naar een langere termijn te kijken. Het dempen dan wel stimuleren van de olieprijs zou ook de speculanten buiten de markt kunnen houden, wat de laatste decennia ook een enorm effect op de oliemarkt heeft gehad. Maar het hele oliekartel heeft nog nooit in z’n bestaan het vertrouwen getoond en uitgestraald om dit soort afspraken ook daadwerkelijk na te leven; daarvoor gedragen te veel leden zich als egocentrische opportunisten.
vodgen zegt
Tijdens het olie gedoe onder de OPEC landen is de prijs wel gezakt in Nederland maar in Belgie nog veel meer.
Ik woon vlak aan de grens en heb er 2 weken geleden nog getankt voor 98,7 cent per liter. Nu staat hij op 1.04 per liter. Helaas lukt het nu niet meer om over de grens te tanken ivm het sluiten van de grenzen. Het verschil tuseen NL en BE lag altijd op ca 25 ct per liter maar nu op 40 ct/l. Moet goed, komende week toch maar weer eens de auot’s volgooien.
bartsss zegt
Lees net dar de prijs na de deal 6% is gestegen. Daarna klapte hij alweer vrij snel in. Mooi!! Niet dat ik nu veel diesel of benzine nodig heb trouwens. Zou het alleen mooi vinden als heel de olie markt in zou klappen zodat die baarden daar in Saoedi Arabië op een houtje moeten gaan zitten bijten. Laat de alternatieve brandstoffen maar komen. Iets wat mijn diesel met caravan iig zou kunnen vervangen.
putwater zegt
Ik ben onlangs Euro 95 gaan tanken voor 0,973 euro/liter. *Lacht in het Vlaams*
Enkel spijtig dat ik die brandstof niet op aangename wegen kan oprijden.
chrisvis zegt
Tja maar wat ben je ermee als je niet op mazout verwarmt. Mijn vrouw werkt al een maand van thuis uit en wegrijden zoals anders zit er ook niet in, bijgevolg rijden we nog altijd met de tank diesel die we een maand geleden hebben volgegooid.(andere tijden tanken we 3 keer per maand vol…)
drommedaris zegt
Haha en ik tank nog steeds in België voor net geen euro per liter. Gewoon het juiste moment kiezen om de grens over te steken. Dus de accijnzen in NL zijn nog steeds veel em veel te gortig
RiKe zegt
Pure kartelvorming wat illegaal is bij wet. Oh wacht, aan deze verdienen de overheden veel geld, dan mag het ineens wel. Corrupte ambtenaren in overvloed
Richmond zegt
Net als met tabak.
frank2b zegt
Joh!
Misschien moet je even naar Mexico, de VS, S.A. en de UAE om het ze te vertellen.
We zijn tegen!
Of we sturen Wopke er op af. Dat zal ze leren, de schavuiten ….
pier zegt
Beetje sensationeel artikel. De prijzen dalen alweer na een korte opleving en er zal niet zo snel verbetering komen. Er is nu een dikke 1/3e overproductie weggenomen, maar er is dus nog steeds 2/,3e van de overproductie. Daarom kunnen ze straks mogelijk naar -20 miljoen vaten per dag gaan, maar dat zal minimaal -25 miljoen moeten zijn en misschien dat de vraaguitval naar -30 miljoen vaten gaat. De opslagcapaciteit is beperkt, realistisch gezien zou de prijs nog wel een tijdje laag moeten blijven. Maar misschien heb je gelijk en hebben de hoge heren hebben nog wat in de hoed zitten om toch de begroting van hun land op peil te kunnen houden.
driftje zegt
Juist.
zom_nius zegt
Hey My car! Zuipen doet ie toch wel..
thestino zegt
Ik als Belg heb dus niets gehad aan de lage brandstofprijzen, want ik mag niet zomaar met de auto rijden wegens de coronacrisis.
driftje zegt
Even aanpassen: gaat om vermindering van 9.7 milj vaten per dag voor mei juni. En zo’n vermindering is uiteraard niet om de prijs te drukken, maar hem te stutten.
fernfahrer zegt
Vandaag nog voor 1,08 getankt in mofrika!