Meer dan eens hebben we ons op Autoblog kritisch uitgelaten over de APK. Zo ben ik persoonlijk van mening dat frequentie van keuren niet gebaseerd moet worden op jaren op de weg, maar op gereden kilometers. In plaats daarvan hobbelen wij braaf elk jaar naar de APK als onze auto een beetje op leeftijd is. Ongeacht of er 200.000 of 500 kilometer mee is gereden. En ik vind het belachelijk dat de APK alleen maar van toepassing is op personenauto’s en niet op (bijvoorbeeld) motoren. Is die APK dan echt alleen maar een melkkoe om de automobilist kaal te plukken? Nee, dat gaat me te ver. Hoewel ik van mening ben dat de overheid in Nederland is doorgeslagen met haar regelgeving vind ik wél dat een bepaalde mate van toezicht op de veiligheid van ’s lands wagenpark op zijn plaats is. Dit om te voorkomen dat je Amerikaanse taferelen krijgt waarbij je op iedere snelweg een iglotent met als onderstel een winkelwagentje en als krachtbron een opgepepte Chevy V8 tegen kunt komen. Periodieke keuringen voorkomen ongelukken en wat dat betreft kan ik het principe dan ook alleen maar toejuichen. Deze week bleek echter maar weer eens wat een slecht functionerend systeem de APK eigenlijk is.
De database van de RDW telt ongeveer 7,4 miljoen personenauto’s op kenteken. Afgelopen donderdag werd een nieuw dieptepunt in het functioneren van de RDW pijnlijk duidelijk: het overheidsorgaan meldde dat er op dit moment 120.000 auto’s zonder APK rondrijden. Daar bovenop is de RDW echter ook nog eens ruim 460.000 auto’s kwijt. Het enige wat men weet is dat er geen APK op zit, maar daarvan “weet men niet zeker” of het auto’s zijn die nog in ons koude kikkerlandje rondrijden, of ze al lang en breed gesloopt zijn óf dat ze in Polen een nieuw leven zijn begonnen. Daarnaast was de RDW vorig jaar al 271.000 wagens kwijt en je hoeft er niet vanuit te gaan dat men die inmiddels heeft gevonden. Maar laten we de auto’s van vorig jaar voor het gemak buiten beschouwing laten, dan nog zijn er dus op dit moment 580.000 auto’s op Nederlands kenteken die zonder APK (al dan niet) rondrijden. Ter informatie: dat aantal kunt u vermenigvuldigen met 75 euro voor de schatkist.
Dit alles houdt in dat waarschijnlijk één op de dertien onder u in het bezit is van een ongekeurde auto en dus moet ik u waarschuwen! De RDW gaat u helemaal kapot maken! Uw vier jaar en twee maanden oude cabrio voor de zonnige weekends is namelijk “levensgevaarlijk” en wellicht vervuilt u zelfs het milieu. Echt waar! En dat is stout! En omdat één keer 580.000 acceptgiro’s printen te moeilijk is gaat men “uitzoeken” of u uw voiture nog gebruikt. Verwacht dus mannen in regenjassen, kranten met uitgeknipte ogen en schoenen met verborgen telefoons in uw nabijheid. Voor het eind van het jaar moet de actie afgerond zijn, dus dat zijn heel wat “Bee één nul nul’s” bij elkaar! Als u uw auto echter goed weet te verstoppen rijdt u de rest van uw leven extragratis! De reden dat men niet gewoon iedereen een boete stuurt is omdat er “veel klachten” binnenkwamen van mensen die de auto al lang niet meer hadden. Tsja, dat zou ik ook zeggen.
Er gaan dus de komende vier maanden 460.000 auto’s nagezocht worden. Dat is ongeveer 3800 auto’s per dag. De extra kosten die daarvoor gemaakt moeten worden durf ik niet eens te schatten, maar reken maar dat de belastingbetaler ervoor opdraait. En dat allemaal omdat de RDW in feite niet functioneert. Hoe is het anders mogelijk dat je zo’n gigantische achterstand oploopt in de voertuiggegevens. Een actieve controle van de verschillende auto’s had dit probleem grotendeels kunnen voorkomen, daar ben ik van overtuigd. Hoe moeilijk is het om bij het uitblijven van keuring een auto na een waarschuwing en een paar boetes gewoon in beslag te nemen? Reken maar dat iedereen plotsklaps braaf op tijd de auto laat keuren. In plaats daarvan rommelt de RDW maar wat aan en moeten ze nu hun stumperige gedrag van de afgelopen jaren compenseren met een massale, dure controle-actie.
Het toont maar weer eens aan hoe hypocriet onze regering is. Een typisch voorbeeld van de gevolgen van de “ik kan wel maar ik wil niet”-mentaliteit die binnen onze overheidsinstellingen troef is. Als men keihard wil handhaven moet er gewoon lef getoond worden. Als we morgen allemaal 1000 euro moeten aftikken voor elke kilometer dat we te hard rijden, rijden we nooit meer te hard. Maar de overheid is maar wat blij met al dat boetegeld en houdt de straffen bewust laag opdat wij nog risico durven te nemen en op die manier de staatskas spekken. Hetzelfde geldt voor de APK-plicht: als je weet dat je bij de derde waarschuwing je auto kwijtraakt laat je hem echt wel op tijd keuren. Echter, ook bij die regel geldt: als we allemaal gehoorzamen komen er geen dukaten in de kist. Laag houden die straffen! Alleen heeft dat nu tot een bende geleid die zijn weerga niet kent. 460.000 keer heeft men verzuimd adequaat op te treden bij verzuiming van de APK plicht. Als ik zo vaak in de fout ging had ik geen klant meer over.
Overigens zijn dit niet de eerste boetes voor APK verzuim dit jaar. In januari meldde flitsrakker Spee al dat er in de eerste maanden van dit jaar zo’n 400.000 APK boetes uitgedeeld gingen worden. Schijnbaar heeft hij nog eens 580.000 boetes nodig voor zijn quotum dit jaar. Dat is bij elkaar 980.000 boetes voor verlopen APK’s, samen goed voor een slordige 73,5 miljoen euro. Er zijn dagen dat het niet op mijn bankrekening staat. Ik denk dat meneer Spee zijn bonus wel weer verdient heeft dit jaar…
Paulus zegt
En hoe wil je het aantal kilometers gaan controleren? Om de 10.000 km controleren? Plots zullen een hoop mensen nog maar 500km per jaar rijden en zie je ze 20 jaar niet terug. Moeten ze het aan de kilometerheffing gaan koppelen? Dat wordt leuk… Kilometerstand razzia’s in plaats van snelheidscontroles?
lincoln zegt
begrijp niet dat de overheid niet preventief iedereen een acceptgiro stuurt ..
scheelt toch een hoop uitzoekerij ..
Thijs zegt
De reden dat motoren niet APK gekeurt worden is omdat ze vrijwel niets rijden vergeleken met auto’s. Waar een auto 50 duizend kilometer ingereden moet worden is een motor bij 50 duizend kilometer oud en met 100 duizend sloopwaardig. Nu is de motor vaak nog wel goed, maar je krijgt ze niet meer verkocht. Het grootste deel van de motoren op de weg is ook hobby en rijd misschien 1000 kilometer per jaar.
Daarnaast is het belang van een goed onderhouden motor erg groot, een stuk groter dan bij bijvoorbeeld een auto. Een vastloper met de motor resulteert vrijwel altijd in een valpartij, waar je met een auto rustig uitrolt. Een klapband op een auto geeft een goeie ruk aan het stuur en je zult echt wel even goed moeten opletten om hem aan de kant te zetten, bij een motor is het een garantie op vallen. Zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen waarom ik vind dat het terecht is dat motoren niet gekeurt hoeven te worden.
Naja goed maar dit vind ik regels, en dat neemt niet weg dat Spee en Co naaiers zijn, maar het is niet hetzelfde als tien kilometer te hard over de snelweg op maandagnacht. Zo kunnen we alle regels wel afschaffen.
Rick dos zegt
Ik kan er begrip voor hebben dat ze de criteria op de leeftijd van de auto baseren. Hoe wil je immers anders het controleren? A.d.h.v. km’s is het niet te doen. Dat je dan vervolgens ook de uitzonderingen (weinig km’s) pakt, soit het zij zo.
Wat ik van die hele APK vindt? Aan de ene kant toont dit toch ook weer aan dat dat hele APK gebeuren een wassen neus is. Ik bedoel, als er tussen de 120.000 en 500.000 auto’s rondrijden zonder APK, en het zou zó levensgevaarlijk zijn, hoe kan het dan zo zijn dat we dat niet terugzien in het aantal verkeersongelukken? Is daar überhaupt al onderzoek naar gedaan?
Al met al ben ik ook van mening dat zoals zoveel dingen in Nederland wij ook hier weer veel te rigide zijn als het aankomt op “eisen” aan een auto. Als je dat bijv. vergelijkt met Engeland, waar je toch wel met de meest vreemde creaties de weg op kan en mag, waarom dan hier weer de angstcultuur willen aanpraten?
Alwood zegt
haha, gewoon te veel regeltjes en controletjes enzovoort… allemaal schrappen is denk ik de beste optie. Politie een degelijke wapentraining geven en de macht om op te treden, boetebedragen (voor parkeren e.d.) sterk verlagen behalve voor snelheidsovertredingen in gevaarlijke situaties en voor het direct in gevaar brengen van anderen.
APK is nergens voor nodig, laat de anwb gewoon met ‘schadevrije’-jaren gaan werken en laat er zware straffen op staan als de auto te lang langs de weg blijft staan.
ach, allemaal veel te moeilijk hier… ik ga wel in een mediteraan land wonen (ooit :| ) :P
RobertJ zegt
jee, mijn autootje valt onder de 4-2-…-1 regeling, dus van mij mogen ze hele dikke boetes uitdelen voor niet op tijd APK gekeurd! :P
Alwood zegt
en… uit ervaring kan ik vertellen dat ook auto’s die jaarlijks prima door de apk komen en technisch prima functioneren je best stil komt te staan met kapotte accu, dynamo, waterpomp, waterslang, radiateur, uitlaat en ja zelfs binnenbanden.
Wordt vrijweinig gedaan met zo’n apk dus. Het enige waar ze echt geil op zijn is volgens mij uitstoot (vooral bij diesels). Laat het nu alleen oudere auto’s zijn waarbij die uitstoot vrij weinig uitmaakt. Te veel CO is natuurlijk nooit goed maar schadelijk is alles wat er uit zo’n uitlaat komt en bij 20+ auto’s is het 9/10 keer ook veel wat eruit komt en was daar nog geen normering voor.
DUS! en oldtimers rijden ook nog steeds rond! :P Gewoon schrappen is de beste optie voor een APK, of doe gewoon een globale test eens in de 3 jaar waarbij de constructie en aandrijflijn even wordt bekeken.
Klassiekerrally zegt
Ik proef een complottheorie…
Alwood zegt
@Klassiekerrally
precies! het is ‘ons’ tegen de wereld! ;) de autoliefhebber tegen de maatschappij! en de regering wil alleen maar naaien!
allautomotive.nl zegt
Ik heb al tien jaar twee auto’s geschorst staan, ieder jaar moet ik deze opnieuw schorsen, dit kan niet automatisch met een acceptgiro…. je krijgt uiteraard keurig een herinnering, maar helaas, dit jaar vergeten… krijg na 2 maanden een bekeuring omdat ze niet apk gekeurd zijn. 130 euro per stuk…. voor dat bedrag kun je aardig wat keren 5 – 10 km per uur te hard rijden….
Zonde geld.
Mo zegt
Leuk verhaal, alleen jammer dat je de regering erbij betrekt. Die heeft weinig te maken met het functioneren van de RDW. Zeikerd.
firefly zegt
@Alwood
De APK is ook helemaal niet bedoeld om problemen met de accu, waterpomp, dynamo etc te vinden, maar een minimale veiligheids- en milieueis waaraan een auto moet voldoen. Het gaat daarbij om banden, remmen, verlichting e.d.
Waarom ze niet gewoon alle mensen die een auto met verlopen APK hebben een bon sturen begrijp ik niet. Aan de hand van de bezwaren kan je meteen je bestand opschonen en die mensen hadden het kenteken maar netjes moet schorsen of vrijwaren.
Fortuna zegt
Casper heeft er geen kaas van gegeten, zoveel is duidelijk. Stop er toch mee man!
Antonius86 zegt
@firefly
Precies… Het is verder niemand’s probleem als jij langs de weg staat omdat je problemen hebt met je waterpomp, motor, dynamo of accu. De bedoeling van APK is er voor om te zorgen dat een auto minder kans heeft om een ongeluk te veroorzaken of de impact van een ongeluk te verminderen (slecht werkende remmen, verlichting, banden, gordels).
Je zult maar een keer geschept worden door een auto waarvan de remmen niet goed werken, omdat ze al enige jaren niet gecontroleerd zijn…
Pixed zegt
In België hoeven moto’s ook niet naar de keuring.
Totaal onterecht, al is het maar om hun koplamp correct af te stellen, db-gehalte van hun uitlaat te meten (oa Harley’s maken ongelooflijk veel onnoddige herrie), bandenprofiel, enz…
Hun beperkte aantal kilometers is geen excuus, integendeel!
lincoln zegt
@Casper .. tja .. achterstallig onderhoud bij een overheids instelling is tegenwoordig de regelmaat ..
er moet weer een hoop geld van eigenaar wisselen wat uiteindelijk uit de consument zijn zak komt .. zolang dat geld binnen landsgrenzen blijft is het niet heel erg ..
de APK discusie zelf is een lastig verhaal ..
algemene autokennis is niet zo vanzelf sprekend meer .. hoeveel % van de mensen weet bijv. hoe een verbrandingsmotor werkt ??
sinds de auto een vanzelfsprekendheid is en geen luxe meer is het een wegwerp product geworden ..
denk wel dat de apk een goed ding is .. en om dat administratief te verkloten is bijna een prestatie die olympisch goud waardig is ..
lincoln zegt
@Casper .. ik ben geen motorrijder maar gun ze wel apk-vrijstelling ..
@Fortuna .. mooi .. leg jij effe uit hoe het in elkaar steekt ..
w0o0dy zegt
Ondanks het feit dat voor veel auto’s de apk keuring onzin is, is het toch goed dat er een toetsing plaatsvind. Jammer is wel dat de slechte exemplaren vaak door oom Henk, net na de steekproef, door de keuring komen…..
Verder is keuren op basis van het aantal km’s niet goed door te voeren en bovendien…. een auto die 10 jaar lang 7.000km rijdt kan heel goed allerlei mankementen vertonen (uitgedroogde leidingen, uitgedroogde banden, plakkende remmen, residuvorming in de motor en dus veel onvolledige verbranding etc) Misschien moeten de prijzen voor de APK gewoon omhoog.
Nee niet gelijk schieten of mij met pek en veren besmeuren, eerst even verder lezen. Je zou namelijk het extra bedrag kunnen terugstorten bij een goedgekeurde auto… de rotte peren die worden afgekeurd krijgen dan wel forse rekeningen.
Dat zal er als het goed is voor zorgen dat mensen preventief de auto zullen laten opknappen om het afkeuren te voorkomen…… De auto’s die goed zijn en fluitend door de keuring komen (zoals mijn oude mazdaatje) hebben weinig te vrezen. De slechte voertuigen zullen eerder gedumpt(in het buitenland)/gesloopt worden of ze worden opgeknapt…..
Jeffrey zegt
Ik vind de blog artikels hier altijd van een laag niveau! Ongefundeerd en slecht. Pfff altijd dat eeuwige zogenaamde gezeik op motors en de overheid. Uitspraken die gedaan worden zijn totaal niet overdacht.
Auto’s op KM’s controleren he? Is sowiezo al niet te controleren en een lage kilometerstand is geen garantie voor versleten banden of een kapot gordel mechanisme etc etc etc
w0o0dy zegt
@Jeffrey: waarom kom je hier dan? Ga lekker op de site van Autoweek zeuren…..
Fortuna zegt
In de eerste plaats zou de APK door een onafhankelijk orgaan moeten gebeuren, niet door één of andere APK-boer die er zijn eigen verdiensten aan koppelt. Wie niet tijdig opdaagt voor de APK zou de wijkagent aan de deur moeten krijgen die je een laatste keer aanmaant je in regel te stellen, daarna nog één kans na ’n boete en vanaf dan inbeslagname.
APK kan best – zoals de naam ook zelf zegt – periodiek gebeuren, voor ALLE motorvoertuigen toegelaten op de openbare weg, ongeacht de kilometerstand, aangezien stilstaande voertuigen ook aan slijtage onderhevig zijn (voor sommige onderdelen zelfs meer dan regelmatig gebruikte voertuigen).
Motoren uitsluiten van de keuring is quatsch, let er maar eens goed op in welke staat sommige motoren verkeren, soms zelfs veel erger dan belabberd en toch mogen ze nu nog steeds op de weg.
Superboetes lossen een probleem niet op, in de VS zijn de sancties op overtredingen veel hoger dan bij ons en toch is er daar meer criminaliteit. De overheid neemt in deze zaak haar verantwoordelijkheid door diegenen die de kantjes er vanaf lopen op te sporen en hen aan te zetten tot beter gedrag, net zo goed had de overheid kunnen zeggen, foert, we wachten wel tot ze een ongeluk krijgen en de verzekeraar erachter komt dat er geen geldige APK meer op de wagen zat. Als ik mag kiezen, ik word liever aangereden door iemand die wel helemaal in orde is (het liefst helemaal niet natuurlijk), en daar zorgt de overheid nu net voor. Gewoon een acceptgiro opsturen is geen garantie op succes, echte overtreders leggen dit toch naast zich neer.
Het is nogal gratuit zomaar op de kap van de overheid te zitten als ze gerichte actie onderneemt, ten voordele van iedereen. Dat het dan iedereen wat kost, is maar normaal ook.
Klassiekerrally zegt
@ Jeffrey: gelukkig zijn de reacties altijd wel van hoog niveau. Dat compenseert e.e.a. nog een beetje ;)
lincoln zegt
@Fortuna .. goed betoog .. ben ik helemaal voor .. lekker veel ruimte voor corruptie en een overheid die 3 maasvlaktes vol heeft met andermans bezit ..
en een zwik rechtzaken die ze 5 jaar per jaar bezig houdt ..
en de politie aan de deur .. dat betekend dat ze ook de stoep/straat op moeten .. gaat helemaal werken ..
Timmah zegt
@ Pixed,
Je kan een koplamp niet afregelen bij een motorfiets , een motorfiets heeft namelijk een voorvering die aardig op en neer kan gaan , zodoende is het vrij zinloos om aan dat licht te gaan regelen.
Verder is het vrij zinloos om de volledige keuringsinstellingen te gaan aanpassen voor motorfietsen , als er maar een paar rondrijden in verhouding tot de auto’s.
Beetje jaloers misschien?
Pixed zegt
@Timmah
Men kan op zijn minst het voorlicht niet recht naar voren laten schijnen. Nu wordt je als andere weggebruiker TE vaak verblind door de verlichting van een motorfiets. Dat is gewoon een feit. En dat is heel vaak niet te wijden aan het doorzakken van de vering.
Uw stelling dat het vrij zinloos is houdt geen steek. Een auto krijgt in BE rode kaart als zijn lichten niet goed afgesteld zijn. En daar is men heel streng op.
En nee, ik ben niet jaloers. Ik zie gewoon niet in waarom er discriminatie moet zijn tussen een vierwiel- en een tweewiel aangedreven voertuig, die nota bene beiden gebruik maken van de openbare weg, en dus dienen te voldoen aan bepaalde veiligheidsnormen. Voor u en mijn bestwil.
Thibaut zegt
Jullie in Nederland zijn dan misschien 580.000 wagens ‘kwijt’. Hier in België zijn we wel 575.000 mensen ‘kwijt’. En aangezien in België wagens op naam ingeschreven staan, zullen we wel een hele hoop wagens ook ‘kwijt’ zijn.
bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=891VCOM0&ref=front
Thibaut zegt
langer artikel: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=UV1VIOLD
Timmah zegt
@ Pixed,
Een voorlicht bij een motorfiets dient zo te staan dat wanneer men onder normale belasting een goed zicht heeft , echter tijdens accelereren en remmen kan dit nogal sterk variëren. Vooral tijdens accelereren ga je de meeste automobilisten verblinden. Dit is nu eenmaal zo
Ook krijgt een motorfiets veel meer klappen te verwerken , het is dus praktisch onmogelijk om dit goed afgesteld te houden.
Ik denk dat ze beter kunnen investeren in een degelijke keuring voor die 20 tonners die dagelijks op de baan zijn ipv die tweewielers die sporadisch eens bij goed weer buitenkomen.
Daarbij is de keuring een instelling die geld moet maken , net als ieder bedrijf.
De investeringskost om de centra’s te voorzien op motoren krijgt men nooit terugverdiend met die paar motorfietsen die er rondrijden.
Feit is dat de gemiddelde motorrijder meer bezig met het onderhoud van zijn fiets in verhouding tot de autobestuurder zodat de verhouding tussen veilige en onveilige motorfietsen kleiner is dan bij de wagens .
Denk ook niet dat een motorijder die teveel licht voert zo een probleem is , excuus nr 1 bij een aanrijding tussen een auto en een motor is nog steeds : ‘ik had hem niet gezien’
lincoln zegt
@Thibaut .. de realiteit .. daar kan geen mop tegen op ..
Erik zegt
Weet iemand trouwens wat te doen als je apk verlopen is, maar je ivm een probleempje aan je auto (ik wacht op een onderdeel wat lange levertijd heeft) op dit moment niet kan rijden (en dus ook niet door apk zou komen)
Als ze automatisch die bekeuringen gaan versturen zal ik hem dus ook wel krijgen binnenkort. Goed jammer van die 75 euro zou ik zeggen (schorsen lijkt me beetje omslachtig en kost ook geld?) maar wat doen ze hierna, krijg je automatisch iedere maand oid bekeuring of wat ?
lincoln zegt
@Erik .. gewoon effe schorsen .. kost je 16 euro per jaar ofzo ..
anders heb je hooguit per 6 maanden een boete ..
dus .. met je luie cadaver naar het postkantoor .. papieren mee .. en in 3 minuten klaar ..
ripjans zegt
Klinkt wel mooi, hoe ze zomaar een paar 100.000 auto’s kwijtraken. Dat je een paar 1000 kwijt raakt, alright, maar hoe raak je in godsnaam zo een groot percentage van de auto’s kwijt?
jack zegt
Nu we het dan toch over APK hebben.
Iemand enig idee of dat nu door is gegaan dat je bij een nieuwe auto pas in het vierde jaar APK krijgt?
golf gti zegt
4-2-2-1-1 werkt bij Ajax ook al jaren niet, dus geef ik de APK weinig kans. Hoe dan ook het blijft een gegeven dat ‘niet APK-waardige auto’s’ toch APK gekeurd rondrijden. Vraag me niet hoe dit kan, er is immers de steekproef (hint afmelden rond 12.00 uur, ambtenaren moeten ook eten) maar ook die werkt niet altijd. Het is net als zoveel andere verplichtingen in Nederland dwars en niet georganiseerd. Vind het ergens ook zeer apart dat het RDW zoveel auto’s kwijt zijn. Voor zover ik me het kan herinneren is het tenaamstellen van auto’s al geruime tijd elektronisch net als het afmelden van de APK-keuring. Blijft een vreemde zaak.
Alwood zegt
@firefly
jep… zo is het een probleem als de onderste 3mm van je reflector op de achterlichtunit beschadigd is… Ondanks dat de overige 3cm van de reflector nog bruikbaar zijn komt de auto niet door de apk.
Ook wordt streng gecontroleerd op remmen. Het is een ernstig probleem als er een beetje oppervlakkige roest op de remschijven blijkt te zitten omdat je net wat minder hard hebt geremd op de weg naar de apk.
En veiligheid is een groots issue! de gordels achter moeten kosten wat het kost voldoen aan de volledige specificatie van de auto in nieuwstaat! een minimale beschadiging midden op de gordel ACHTERIN de auto moet ondanks de onbewoonde achterbank gewoon vervangen worden door een nieuw exemplaar van 250 eurie. Komt omdat tegenwoordig explosieven in de rollers zitten.
wat is de bureaucratie toch een fijn iets :) ( :| :? )
CasperH zegt
Ik besef met terdege dat een keuring gekoppeld aan kilometers lastig is, maar ik denk wel dat het meer hout snijdt dan het huidige systeem. En APK wordt door de overheid aan veiligheid gekoppeld, waarom zou dat dan alleen voor personenwagens moeten gelden en niet voor -bijvoorbeeld- motoren? Ik heb niks tegen motorrijders, maar ik vind dat er gelijke regels moeten gelden voor álle weggebruikers.
Nog vreemder vind ik het dat bij een bepaalde leeftijd de APK weer minder vaak hoeft worden uitgevoerd, terwijl die auto’s in de basis nog onveiliger zijn.
Josef zegt
Mijn auto is APK afgekeurd, want het woord massa op het kentekenbewijs was niet goed meer leesbaar volgens de ambtenaar.
Goede reden…
DennieFR zegt
Keuren moet gewoon blijven zoals het is,nieuwe auto’s de eerste 4 jaar niet [is veranderd voor de wijsneuzen die 3jaar komen beweren].
Nieuw auto’s krijgen hun dealeronderhoud toch wel ivm de garantie die anders vervalt.
Dan moeten ze na 2 jaar nog een gekeurd worden,daarna weer 2 jaar later en na 8 jaar moeten ze ieder jaar gekeurd worden [want ja,dealeronderhoud is er al lang niet meer bij dan].
Ik vind het zoals ik net beschreef het gewoon perfect werkt.
En zo werkt het in NL ook gelukkig,want mensen bezuinigen op de verkeerde dingen..
marcel zegt
@Josef: ambtenaar? Heb jij een garage gevonden waar er keurmeesters in overheidsdienst werken, of had je een steekproef ofzo?
Verder vind ik het alleen al vanwege al die auto’s (ook nieuwe!!!) met verkeerd afgestelde verlichting jammer dat benzine-auto’s nu nog maar 1 keer per 2 jaar gekeurd hoeven te worden. En kom op zeg, het kost bijna niks en echt veel moeite is het ook niet, 1 x per jr naar de garage.
T-nuz zegt
Wat mij het meeste opvalt uit deze column is dat de schrijver vergeet dat het geld dat een garagehouder rekent voor een APK keuring helemaal niet in zijn geheel aan de overheid toekomt!
Voor de afmelding in het systeem van de RDW moet de garagehouder betalen.
Hij draagt echt niet alles af aan de overheid!
Daarom verschillen de tarieven voor een APK keuring nogal
CasperH zegt
@ T-nuz: in de hele column verwijs ik niet eens naar de tarieven die gerekend worden of de prijs bij de garagehouder. Is ook niet van belang verder in dit verhaal. Dus ik begrijp je opmerking niet helemaal…
T-nuz zegt
@Casper: Ik lees het nu voor de derde keer, en inderdaad, je hebt het enkel over de bekeuring, en die gaat natuurlijk wel in de schatkist. Excuus!
Jan C. zegt
In een aantal landen, (Spanje geloof ik, Ierland) wordt de APK gedaan door de overheid. Maar daar hebben vele “vriendjes” bij een keuringsstation en presto. Het ene systeem is niet slechter als het ander.
Misschien moeten ze een systeem als in het VK invoeren, waar de politie een nummerbordenlezer in de auto heeft die automatisch gaat rinkelen als een auto geen
Belasting
Verzekering
of APK heeft.
Overigens “aasgieren” omdat ze die auto’s weer terug willen vinden vind ik nogal een aparte titel. De eisen zijn niet strenger geworden en de APK wordt niet zoals gesuggereerd wordt door de overheid maar door een garagehouder uitgevoerd, dus ik begrijp het niet helemaal. Je bent zelf verantwoordelijk voor een geldige APK. Heb je die niet dan moet je maar een boete betalen.
Als ik te snel rij moet ik ook een boete betalen. Simpel.