
Verwacht het onverwachte.
Er komt weer wat warmer weer aan, maar voorlopig doe je er goed aan om de autohoes tegen de vorst nog niet op te bergen. Een gebruikelijke methode om je auto te ontdooien is om de motor alvast te laten lopen, de verwarming alvast lekker warm te stoken en de ruiten schoon te krabben. Als je dit doet, houd je auto dan wel nauwlettend in de gaten!
Het bewijs dat je je auto niet uit het oog moet verliezen terwijl ie warmdraait, komt uit Roosendaal. De politie-eenheid van Zeeland-West-Brabant moest vanochtend uitrukken voor een bijzonder voorval. Een auto [foto ter illustratie] die stond warm te draaien, werd gestolen!
Auto gestolen tijdens warmdraaien
Een 28-jarige autodief zag de auto en hoorde dat de motor liep. Vervolgens zag hij dat de sleutel in het contact zat. Een veel makkelijkere prooi voor een autodiefstal ga je niet vinden. De crimineel stapte in en reed weg.
Gelukkig kwam de rechtmatige eigenaar op tijd achter de diefstal en belde 112. Niet veel later spoorde de politie de gestolen auto op en werd de autodief in de kraag gevat. De Brabantse politie deelt op X dat je beter niet je auto kunt ontdooien door de motor te laten lopen. ”Wees slimmer en gebruik gewoon een krabber zodat je zelf weg kunt rijden en niet iemand anders met jouw auto”, aldus de agenten.
Sowieso niet stationair warmdraaien!
Al bijna 10 jaar geleden riepen we op om vooral niet je auto stationair te laten warmdraaien in de winter. Voor de nieuwste auto’s gaan de argumenten om je auto niet warm te laten draaien niet meer op. Maar heb je een wat oudere wagen, dan kan deze tip nog wel relevant zijn.
Heb jij nog meer tips om je voorruit sneller ijsvrij te krijgen? Deel ze met ons en de rest van de Autoblog Community!
Wat bedoelen jullie met de opmerking dat advies om niet warm te draaien voor de nieuwste auto’s niet meer geldt? Of doelen jullie op EV’s/Hybrides? Het principe aangehaald in jullie artikel geldt nog steeds voor ICE auto’s en die worden nog altijd nieuw verkocht natuurlijk. Of heb ik iets gemist de laatste tien jaar waardoor je een recente ICE auto wel gewoon stationair warm kunt laten draaien?
Vroeger afstandsbediening op de sleutel, nu gewoon met een appje op je mobiel. Al sedert midden de jaren 90 denk ik.
Wat is warmdraaien? Ik start de auto, zet de voorruit (ontwaseming) en achterruit verwarming aan en ga dan krabben. Dat duurt misschien 3/4 minuten met nog wat zijramen erbij en dan rijd ik weg. De motor is dan natuurlijk nog niet op bedrijfstemperatuur. Maar welke gek gaat nu vervolgens een kwartier wachten voordat dat ding helemaal warm is? Ik zie dat nooit iemand doen, is dat een ding of zo?
Jij hebt de heerlijke “beleving” van auto krabben in de uitlaatgassen van je eigen auto.
En ik zie echt wel mensen die hun auto een kwartier lang warm laten lopen, gaan ze weer naar binnen koffie drinken, insta etc.
Daar krijg je in Duitsland een boete voor, wat ook juist is. Gewoon krabben en rijden en dan is binnen 10 minuten je automobiel schoon. Bovendien is dat stationair draaien niet bevorderlijk voor het milieu.
Ok en ik dus niet.
Waar krab jij je auto, bij de uitlaat? Of wil je het superieure EV gevoel graag weer uitdragen.
Klinkt inderdaad alsof die vroeger teveel uitlaatgassen heeft gesnoven en nu een EV rijdt ;-)
Ja, zo deed ik dat ook altijd. Autootje starten, verwarming volle bak aan, afsluiten met de reservesleutel en dan weer naar binnen voor een kop koffie. Kwartiertje of twintig minuten later waren de ruiten ijsvrij en de auto heerlijk warm.
Er zijn eenmaal ook mensen met beleving. Kan van jouw niet gezegd worden met je oeverloos gel*l.
@mashell
Zullen we het de andere kant opgooien?
Ev’s die onnodig stroom gebruiken met de standkachel functie terwijl je dit met gewoon menselijke arbeid gratis kan doen zonder onnodig stroom te verbruiken?
Let op dit is sarcastisch bedoeld he maar je snapt de insteek wel
Mijn overbuurman doet dat dagelijks, minstens 15 minuten laten warmdraaien in zomer en winter… Waarschijnlijk denkt hij dat z’n tüter ook moet warmdraaien.
Slecht voor her milieu en slecht voor de motor
1 liter water aan kook brengen in waterkoker. In vuilniszak gieten en dat haal je over de ramen heen. Andere hand een handdoek om vocht op te vangen zodat het niet opnieuw bevriest. Werk sneller dan krabben en je buren zijn er ook blij mee dat je om 3:30 geen geluid buiten maakt.
Loop je nou te trollen?
De beste manier om je voorruit kapot te krijgen is met kokend water.
Zekers niet, doe het al jaren.
Ik giet geen kokend water over de ruit heen he! Ik haal de vuilniszak (15l versie) over de ruit heen. Buitenkant van de zak is bij buitenkomst allang niet kokend meer en kan je even met je hand vasthouden.
Dus met zak en al over de ruit heen. Werkt echt perfect.
Een standheizung doet wonderen. Heb je vanaf €55 en je moet niet meer krabben of voorverwarmen
Misschien kunnen ze bij autoblog ook eens de voordelen van een EV benoemen.
Met 1 druk op de knop op mijn smartphone homescreen gaat de verwarming aan, inclusief stoelverwarming en stuurverwarming. Direct warme lucht in verband met warmtepomp. Binnen paar minuten is het al lekker warm. Heerlijk.
In de zomer trouwens ook, lekker de airco aan op afstand. Is geen ICE die dat kan.
Die staat in een verwarmde garage dus die kan dat prima, hoeft die niet eens voor aan ;-)
Ik vind dat ook echt een topfunctie van mijn plug-in
Standverwarming bestaat al langer hoor pipo.
En lekker efficiënt bezig door onnodig stroom te verbruiken.
Door zelf te krabben gebruik je je eigen energie die je geen cent kost dus dat is nog altijd efficiënter dan die standverwarming want ja we zijn efficiënt-geil he
@THSD standverwarming duurt veeeel langer (weet ik uit ervaring, had hem vroeger ook), verwarmd ook niet de stoelen of het stuur, en werkt niet in de zomer als airco. Het is typisch zoiets als elektrische ramen, vond ik ook echt onzin toen ik dat voor het eerst zag, maar als je het eenmaal hebt wil je niet meer zonder.
@audirs3
Gek he dat het niet kan koelen terwijl er in de benaming het woord “verwarming” zit of dacht je dat jouw ketel thuis ook als airco kan dienen?
Efficiënt is het in alle gevallen niet of het nou in een ev of ice zit.
Diesel webasto op volle toeren!
Electrisch gaan rijden… 5-10 min van tevoren met je app aanzetten is voldoende
Gewoon een Tesla nemen. Ik wil morgenochtend om 7 uur weg!
7 uur in de ochtend. Auto vol, ontdooid en warm. Instappen en wegwezen.
Als er druppels zijn vastgevroren waardoor de deurhendel vast zit (it happens) dan is er een knopje in de app wat de deur voor je open doet.
Halfuur voor vertrek batterij verwarming aan.
Kwartiertje voor vertrek de cabine warmtepomp aan.
Bij instappen lekker warm en ontdooide ruiten, EN 600pk beschikbaar zonder nog eens 10-15min warmrijden tijdens de winter. Comfortabel en dikke fun van de eerste meter, wat meer wil je….
Ja maar dat is geen BELEVING en daar is dus geen bal aan.
Nou ik zou ook graag ontdooide spiegels hebben…
Daarna nog ver kunnen rijden zonder permanent op de meter te kijken. Enkel dat dus.
@herve11f beetje overdrijven. Zelfs al zou je het opgegeven rijbereik halveren voor de winter (wat overdreven is, maar toch, leuk voor het voorbeeld), dan nog komen de meeste EV’s dus 250-300km ver op een volle accu. Dat voorverwarmen kost echt 1 of 2 procent, heb je het over 5-6km range. Is echt peanuts. En de gemiddelde forens rijdt 40km ofzo, dus nee je hoeft niet “permanent op de meter te kijken”. Ik vraag me af, geloof je dit nou echt zelf, loop je te stoken of ben je gewoon echt mega naïef?
Jij gaat er vanuit dat iedere EV rijder een eigen laadpaal heeft, niet dus. Komt erbij dat winterse omstandigheden nefast zijn voor gelijk welk voertuig en nog meer voor een BEV. Ik heb zelf ook een EV, dus spreek ik uit ervaring. Als dat hok niet steeds volgeladen is en het winterseizoen treft, dan vermijdt ik de Ioniq5 juist omwille van het wispelturige rijbereik. Die permanente stress hoef ik mezelf echt niet aan te doen. Je weet ook zeer goed dat de ideale wereld niet bestaat en dat de realiteit op een winterse dag gelijk is aan files, ongevallen en andere miserabele omstandigheden. Als jij dat naïviteit noemt, fijn dan ben ik maar naïef in jouw ogen. Waarom zou ik stoken? Wat zou de meerwaarde hievan zijn?
Voor mij is het onvoldoende, simpel. Door zo te reageren ga je in een defensieve modus, waarom?
Niet wetenschappelijk onderbouwd maar wat ik doe is, motor starten, verwarming op koud, airco aan zetten en dan gaan krabben. Mijn gedachtengang is dat de motor zijn warmte die hij zou gebruiken voor de verwarming, beter zelf kan gebruiken om op te warmen. In de auto is het zowizo ook onder 0° dus de koude lucht die de airco vrij meteen blaast (16° ofzo?) is alsnog veel warmer dan de temperatuur in de kabine. En dan eventueel de binnenverluchtings stand op zetten zodat de auto niet steeds koude buitenlucht moet opwarmen.
Om mijn theorie even wat te staven… Als de motor in de zomer begint te overhitten, zet je de verwarming toch ook gelijk op het hoogste? Maar nu doe ik het omgekeerde :)
Waar komt die 16° vandaan?
Qua look & feel van de blogs begint het steeds meer te lijken alsof Bas de miniem gematigdere broer van jaapiyo is. Warmdraaien klinkt me echt als iets uit de begintijd van het gemotoriseerde vervoer van toen het echt nog met horten en stoten vooruit komen was.
Als ik iets mis van mijn eNiro is het wel de geplande voorvervarming, dat was met dit weer echt fantastisch. Misschien dat ik als mijn volgende auto weer een ICE wordt toch eens die standkachel aanvink, dat ben ik nu vergeten.
Voor die paar keer dat de ramen aangevroren zijn EN we de auto nodig hebben…
Hangt er vanaf, ofwel starten krabben en rijden, ofwel starten 5min wachten, nog een beetje krabben en dan rijden.
Dat laatste is niet goed, ik weet het. Maar als dat 3 keer per jaar voorkomt is het veel… dus zo dramatisch is dat ook niet.
Iedere winter kijk ik weer voor achteraf inbouwen van een standkachel. Dat is helaas nog altijd erg prijzig. Maar ik ben gek genoeg om het toch nog een keer te laten doen bij mijn oude diesel.
Vorig jaar in onze Tiguan (bj 2008, diesel) een elektrische standkachel, motorverwarming en accu lader laten inbouwen. Was omgerekend een €1000,- via de dealer. Maar is ook nodig in het Zweeds Lapland klimaat waar de auto zich nu bevindt. Geregeld gehad dat die niet wilde starten bij -25 omdat die gewoon teveel bevroren was.
Nu staat die fijn in de (nog) niet geïsoleerde garage. Daarin wordt het zo’n -10/-15. Maar geen koude wind op de auto en een stopcontact. Hier een slimme hue stekker tussen gezet zodat de motorverwarming iedere ochtend om 4.00 aan gaat tot een 8.50. Zodoende nog geen problemen gehad dit jaar. Op het werk staat die ook continu aan de stroomaansluiting. Dus blijft die lekker op temperatuur.
De standkachel zelf gebruiken we niet zo veel meer. Enkel in uitzonderlijke gevallen. Had achteraf dus eigenlijk niet ingebouwd hoeven te worden.
Nog beter is een webasto standkachel, motorverwarming en accu lader. Die doen het altijd middels programmeren of een druk op de knop. Scheelt een stroomkabel aansluiten.
@kerre: De Webasto oplossing is wat ik zoek. Uiteraard aangesloten op het koelsysteem van de auto zodat de motor ook al lekker opgewarmd is. Zodra de wekker gaat zet je hem aan, en tegen de tijd dat je naar je werk gaat is de auto schoon, warm, en het dieseltje is weer een koude start bespaard. Maar die installatie kost doodleuk meer dan 3.000 euro in Nederland. Maar misschien ben ik ooit toch gek genoeg om het te doen.
€3000,- is wel erg veel geld. Zou ik toch na gaan denken aan de oplossing die ik opperde. Is veel goedkoper maar kost wel elektriciteit.
Als ik eraan denk gooi ik ‘s avonds een kleedje over de voorruit. Dan hoef je alleen maar de zijruiten te doen. Als ik lui ben pak ik een bidon met lauw water en dan is het zo weg. Ff met een trekkertje het water wegvegen en klaar. Overigens is het nu zo lang koud datvde ruiten niet meer opvriezen. De motor start ik nooit ter ontdooiing van de ruit, tenzij het niet anders kan. Ik had laatst het ijs aan de binnenzijde. Dan kan je krabben wat je wil, maar dat werkt ook niet.
Antivries dekentje over de voorruit. Zijruiten meestal minimaal krabben. Starten met ontwaseming en achterruitverwarming aan en wegrijden. Volgende auto met standverwarming, mits in budget past.
Heb een auto met voorruitverwarming en dat vind ik ideaal. Auto starten en die op stand max. Wanneer ik mijn 4 zijruiten gekrabt heb is de voorruit al ontdooit. Ruitenwissers paar keer gebruiken en weg.
Stand kachel aanzetten en alles zo ontdooid en heerlijk warm