Deze les heb ik zelf nooit gehad!
Ik heb leuke herinneringen aan mijn lesperiode. Ik kende de rij-instructeur al, wat natuurlijk helpt. Maar een lesje hard rijden heb ik nooit van hem gehad. Blijkbaar werd deze les overgeslagen, want andere rijscholen doen hier wel aan. In elk geval in Brabant.
Lesauto haalt politie in
Politieagenten waren stomverbaasd toen ze op de snelweg bij Den Bosch werden ingehaald door een lesauto. Dit was geen rij-instructeur met haast op weg naar de volgende leerling. Nee, dit was een leerling die op instructie van de rij-instructeur hard moest rijden. Volgens de politie reed de lesauto een snelheid van 154 km/u. Vanzelfsprekend werd de auto aan de kant gezet. Heeft de leerling meteen nog een les te pakken: hoe stop je voor de politie tijdens een staandehouding.
Eenmaal staande gehouden verklaarde de rij-instructeur tegenover de politie dat de 17-jarige leerling bewust hard liet rijden. De instructeur wilde zo laten zien dat hard rijden nauwelijks tijdswinst opleverde. Een bijzondere verklaring zullen we maar zeggen. Volgens de agenten slingerde de auto en bleef deze ook onnodig links rijden. Daarover bericht Omroep Brabant.
Omdat de rij-instructeur verantwoordelijk is voor het rijgedrag van de leerling moet hij de boetes betalen. De politie schreef een boete uit van 334 euro voor te hard rijden. Ook kwam er nog een prent van 240 euro bovenop voor onnodig links rijden. Een dure les, voor de rij-instructeur dan.
In elk geval een moment voor de leerling om niet te vergeten. Dat brengt ons naar jullie, de Autoblog-lezers. Hebben jullie tijdens je rijles wel eens onorthodoxe handelingen moeten uitvoeren? Laat het weten in de comments!
p406 zegt
Mijn rijleraar droeg nooit een gordel. Hij kon namelijk, volgens eigen zeggen, heel goed anticiperen. Een aantal lessen later zat hij met een nekbrace naast mij hij was van achteren aangereden. Was wel een leuke lesauto een BMW 518i (e34) of een 520i (e34)
Robert zegt
Bij een aanrijding van achteren doet een autogordel ook niet zo heel veel. Veel belangrijker is de stand van de rugleuning en de hoofdsteun.
On topic: ik woon in een wijk vlak bij het CBR en met allemaal gelijkwaardige wegen, dus er rijden dagelijks tientallen rijschoolhouders met hun leerlingen door de wijk. En daar zitten me toch een partij cowboys tussen. Als malloten door de 30 km-zone, foutparkeren, tegen de rijrichting inrijden, I’ve seen it all…
e36thuglife zegt
154 is helemaal niet zo hard en als de skotoe vinden dat het wel heel hard was dan was het dus nodig om links te rijden dus wat lul je met je onnodig links rijden???
Conclusie = naai actie van de skotoe. Ze waren zeker jaloers dat ze zelf pas op hun 18de mochten lessen en max 80 mochten omdat ze reden als een oma.
Loek zegt
@e36thuglife: 100 rijden is een regel en de ‘skotoe’ doet niks anders dan die regels handhaven.
Heeft niks te maken met jaloezie. Is gewoon hun werk.
atrak zegt
Een prent van 334,- betekent dat het in de avond bij 130kmh is gebeurd. Ik vind 24 te hard nog reuze meevallen.
Jens_Roadster zegt
Praat eens normaal joh. 🤣
Tonnie zegt
De gino pietermaai van autoblog
Flutterbear zegt
Obvious troll..
Jurgen zegt
Feit is wel dat er in de rijopleiding best aandacht mag zijn voor rijden met hogere snelheid dan die max. 100, ten eerste mag je in NL van 19:00 – 06:00 vaak al gewoon 130 rijden, maar de grens over mag dat overdag ook gewoon , vaak ook onbeperkt, als je dat in de rijopleiding nooit mee hebt kunnen pakken is het redelijk onverantwoord, auto reageert toch wel wat anders als je 200 rijdt, best goed om dat ergens in de rijopleiding te oefenen, evt. Op circuit, zijn best wat mogelijkheden voor denk ik.
Hubert zegt
Wat een mega bullshit om hier 200kmh in de rijopleiding op te nemen omdat in Duitsland hard gereden mag worden.
Ook maar vast een ochtendje linksrijden tijdens de les inplannen voor het geval je op vakantie naar Engeland gaat???
Jurgen zegt
Dat zeg ik ook niet, maar een lesje voertuigbeheersing bij hogere snelheid dan 100 km/h is absoluut geen overbodige luxe getuige de vele aanrijdingen in NL. Overigens heb ik geleerd dat een inhaalactie zo kort mogelijk moet duren en dat je dan gewoon even boven de maximum snelheid moet rijden, is ook niet echt doorgedrongen in NL.
Flutterbear zegt
Prima toch, maar doe die les dan ook in Duitsland..
Loek zegt
@Jurgen: zo heeft elk land zijn gebruiken en “gebreken”, maar je moet voor een Nederlandse opleiding relevant maken wat voor Nederland relevant is.
En het belangrijkste wat je leert tijdens rijlessen is de auto beheersen (tot zo’n niveau dat het een automatisme is en je je aandacht bij het verkeer kan houden) en verkeersinzicht, wanneer je die twee hebt zijn de situaties die je elders tegenkomt best te overzien. Tuurlijk reageert een auto anders bij 200 km/u dan bij 100 km/u, maar de Duitse snelweg en vooral de Duitse etiquette tonen aan dat je prima hard kan rijden, zo lang iedereen maar weet wat de gevaren zijn,
Het gevaarlijkste van de Duitse Autobahn is niet de mensen die 200+ rijden. Het gevaarlijkste is mensen die niet in hun spiegels kijken voordat ze inhalen met 100 km/u. Als je deze ongeschreven regel weet kan je in Duitsland rijden met exact dezelfde kennis als in Nederland.
baardmijt zegt
Op zich natuurlijk helemaal mee eens dat het belangrijk is je spiegels goed te gebruiken voordat je gaat inhalen. Dat geldt in Nederland ook, in Duitsland mogelijk nog meer, omdat de snelheidsverschillen groter zijn.
Dat neemt niet weg dat het gevaar natuurlijk ook kan zitten bij de mensen die 200+ km/u rijden. Sowieso is het niet zo handig om iemand die 100 rijdt in te halen met een dubbele snelheid of meer, zeker niet als diegene achter een voertuig rijdt dat ie mogelijk in gaat halen. Dan kun je roepen dat het mag en dat die ander maar in de spiegels moet kijken, het is gewoon dom en gevaarlijk om zo in te halen. Daar helpen betere remmen je echt niet altijd uit.
Te grote snelheidsverschillen zijn gewoon gevaarlijk. Daarom is het ook gevaarlijker geworden om in Nederland 150 te rijden nu het gros van de verkeersdeelnemers zich aan de 100 km/u houdt. Jammer maar helaas.
Hubert zegt
@Loek,
Weten wat de gevaren zijn ligt bij de hardrijders. Je kunt als normale weggebruiker niet antipiceren op iemand die met 200+km aan komt knallen. Hij moet zelf van het gas als hij een groep auto’s in wil halen. Want je moet er gewoon vanuit gaan dat mensen in kunnen halen op een snelweg.
Flutterbear zegt
Als je enig begrip hebt van natuurwetten dan begrijp je dat 200 km/u wel het probleem is… En als je denkt je zo stoer bent dat jij dat wel kan trap dan (in Duitsland zonder achterliggers) maar een vol in de ankers en tel hoe lang het duurt totdat je 50 rijdt.
Loek zegt
@alle anderen maar vooral @Flutterbear: rijd je ooit op de Duitse autobahn? Als het echt zo gevaarlijk zou zijn als je op papier beschrijft, zou ik volgens mij al 20 keer overleden moeten zijn. Maar de combinatie van weten waar je écht kan trappen en een klein beetje vertrouwen in de andere weggebruikers zorgt ervoor dat je echt prima 200+ kan rijden op de meeste stukken. Toegegeven, tijdens drukte e.d. moet je het echt niet doen, maar de reden dat mensen altijd compleet code rood gaan op 200+ rijden is omdat die snelheid de killer lijkt te zijn.
Ik weet dat de klassieke Clarkson quote “speed isn’t the problem, suddenly becoming stationary is what gets you” eigenlijk cynisch is, maar er zit een kern van waarheid in. Bij de meeste ongevallen op de Autobahn waar iemand op hoge snelheid achterin een andere weggebruiker boort maakt de snelheid de impact van het ongeluk groter, maar dat betekent niet dat de hardrijder dan automatisch fout zat en of degene waar achterop werd gereden niet als een blinde vink gewoon naar de linkerbaan schoof. Op een driebaans stuk de middelste baan gebruiken om vrachtwagens in te halen met 110 km/u is niks mis mee, maar willens en wetens voor geen goede reden de linkerbaan gebruiken zonder in je spiegels te kijken, terwijl je weet dat er iemand langs kan blaffen met torenhoge snelheden, is gewoon levensgevaarlijk. En ja, dat is deels vanwege de hoge snelheid, maar dat weet je van te voren want als je mensen toestaat om zo hard te rijden, wordt er zo hard gereden.
Je moet gewoon er bewust van zijn dat als jij geen hardrijder bent de linkerbaan een grote gevarenzone is, en in 999 van de 1.000 gevallen kun je dat bewustzijn creëren door één keer extra over je schouder te kijken en te dubbelchecken. That’s all.
degrotemuis zegt
Het gevaarlijkste is de combinatie. Als je met 200+100 rijders of vrachtwagens inhaalt op een snelweg met 2 rijstroken per richting ben je niet handig bezig, dan is het snelheidsverschil meer dan de maximum snelheid hier overdag. En dat snelheidsverschil maakt het gevaarlijk. Bij drie rijstroken of meer met niet al te veel verkeer en goede omstandigheden kan 200+ prima, al worden flauwe knikjes in de weg bij snelheden rond de 300 opeens toch wel bochten.
Trouwens wel helemaal eens dat een lesje anticiperen op grotere snelheidsverschillen wel eens handig zou zijn voor de gemiddelde Nederlandse bestuurder. Wellicht iets voor een simulator? Best een aardig deel heeft het inschattingsvermogen van een aardappel. Dat zie je ook bij afslagen en splitsingen op de snelwegen hier als er files zijn, niet alleen op de autobahn.
baardmijt zegt
Ik werd nooit aangespoord te hard te rijden met rijlessen. Wel had ik een instructeur die eigenlijk niets deed. Lette nauwelijks op, gaf geen op- of aanmerkingen. Ben met haar een keer op een lege kruising bewust door rood gereden bij een camera, om te checken of ze zou ingrijpen. Nee dus. Achteraf werd ze wel boos vanwege de boete.
Estate_of_mind zegt
Mijn instructeur vond het nodig om te leren snel op te trekken bij een stoplicht (‘goed voor je ego’) en vlot in te voegen op de snelweg (‘trek maar even volgas door tot 140, dan krijg je hem er wel voor’) en deed dat in een tdi met drie rode letters en een felle chip. Niet superverantwoord, vond ik als jongeling wél leuk. Aan de andere kant heeft hij me ook een keer verboden te rijden omdat ik er niet uitgeslapen genoeg uitzag (studententijd).
Robert zegt
Een ‘assertieve’ rijstijl werd in mijn tijd (eind jaren tachtig) ook nog volop gepropageerd. Niks mis mee, je moet alleen wel de grens weten tussen ‘assertief’ en ‘asociaal’. Het vergt vooral véél en continue ‘vooruit kijken’. Ja, meneer Akkermans uit Hoogland (moge hij rusten in vrede) heeft het er destijds aardig ingeprent.
Flutterbear zegt
Mijn instructeur begon bij 2500 toeren al te zeuren dat ik moest schakelen. Ben blij dat ik na mijn rijexamen uiteindelijk heb geleerd hoe een auto werkt..
drtim zegt
Na mijn eigen rijles nam de volgende leerling een verkeerde afslag op de Berenkuil in Utrecht. Vervolgens zei de instructeur dat ze maar even snel de busbaan over moest steken om een stukkie af te snijden. Laat er nou net een politiewagen achter ons rijden. Hij heeft zich met een mooie smoes richting een waarschuwing weten te lullen.
kareljansen zegt
Mijn lesauto (golf sdi) haalde de net aan de 127, en snelweg was dus altijd volgas.. (in dit tijdperk lang geleden was het overal 120 per uur)