Rijkswaterstaat verzoekt truckers met klem om niet met lege of licht beladen vrachtwagens de weg op te gaan.
En dat is geen vreemd verzoek. De VID (Verkeers Informatie Dienst) meldt op Twitter dat er inmiddels 15 vrachtwagens zijn omgewaaid en het einde lijkt nog niet in zicht. Onder meer op de A50 bij Vaassen, de A50 bij Ravestein, de A17 bij Moerdijk en de A29 bij de Haringvlietbrug zijn beperkingen door omgewaaide vrachtwagens. In een aantal gevallen gaat het om afgesloten rijstroken, maar er zijn ook plekken waar de weg volledig dicht zit. Als je de deur uit moet doe je er goed aan te checken of er vertraging is op jouw traject.
Naast de gekantelde vrachtwagens zijn er ook veel wegen gedeeltelijk of helemaal afgesloten door omgevallen bomen als gevolg van de storm, die goed is voor code oranje. En niet alleen de automobilist heeft last van het weer, ook op het water, het spoor en op de vliegvelden zijn er vertragingen. Sommige waterkeringen zijn gesloten door de hoge waterstand. Het slechte weer houdt aan tot morgenochtend, zo is de verwachting.
Foto: VID
dennise zegt
Heb nergens last van, maar ik kom als reaguurder mn kamer ook niet uit
diehard zegt
@dennise: ga terug naar dumpert
gop1 zegt
@dennise: Laat dat zielige gedoe op Dumpert a.u.b.
MrSkyline zegt
15 vrachtwagens vind ik nog meevallen, ik waaide in een normale auto al bijna van de snelweg vannochtend.
Dutchdriftking zegt
@MrSkyline: idd, in verhouding tot het aantal trucks valt het wel mee.
baasbas zegt
Waait je combinatie om, dan dikke boete er overheen voor onverantwoord rijgedrag. Nu is het voor de werkgevers een simpele gok die ze bereid zijn om te nemen. Fout gokken moet duurder worden.
lamborgfan zegt
@baasbas: Ja want transporteurs worden al zo weinig genaaid…
baasbas zegt
@lamborgfan: Oh, ja nu heb je me overtuigd. Het is toch wél een goed idee om absurde risico’s te nemen ten koste van anderen….
?
lamborgfan zegt
@baasbas: Banken doen het.. Politiek ook.. Waarom transporteurs niet? De 1 is gelijker dan de ander..
Dutchdriftking zegt
Jups ze adviseren chauffeurs. Alsof die zelf bepalen of ze vandaag wel of niet rijden……
trustmeiamanengineer zegt
Moet bij zulke weersomstandigheden (en een weeralarm) gewoon verboden worden om met dergelijke combinaties de weg op te gaan. Heeft ook niemand er meer wat over te zeggen, transporteur, klant en chauffeur, en zijn dus boeteclausules en dergelijke niet van toepassing.
baasbas zegt
@trustmeiamanengineer: Volgens mij haal je dan op je nek dat we als gemeenschap verantwoordelijk zijn op het stellen van grenzen. Wat is de exacte windsnelheid die als grens telt. Hoe licht moet de combinatie zijn. Dat soort dingen… (denk ik).
Als je de grenzen stelt zijn er altijd gevallen die op of net over de rand vallen. Krijg je daar weer geklaag over. Moeten de grenzen weer aangepast worden en uiteindelijk heb je een compromis-regel die niks meer waard is.
Als je de keuze bij de transporteur legt hoef je niks vast te leggen in regeltjes. Lekker helder.
baasbas zegt
Eh. Bij bovenstaand gekweel ga ik uit van een dikke boete bij het omslaan van een combinatie….
trustmeiamanengineer zegt
@baasbas: De transporteurs hebben wel bewezen dat ze de verantwoordelijkheid niet aankunnen. Ze brengen hun chauffeurs en andere weggebruikers in levensgevaar, en veroorzaken enorme files die grote economische schade tot gevolg hebben. Blijft allemaal wel lastig om te bewijzen, een vrachtwagen kan om allerlei redenen omslaan. Bovendien kun je altijd nog enorme windvlagen hebben, ook bij rustiger weer.
baasbas zegt
@trustmeiamanengineer: Een andere reden voor omslaan is lastig inderdaad. Maar dat zou het enige moeilijke punt zijn. Met een regel dat bepaalde combinaties niet de weg op mogen bij windkracht X zitten meer lastige punten denk ik. Het moet een enorme regel worden om alle gevallen die er wél en niet onder vallen te beschrijven. En daarna is handhaven weer lastig denk ik?
jrk68 zegt
@baasbas:
Je moet zo’n regel ook niet door Links laten bedenken, dan krijg je een wet met 500 uitzonderingen.
Hou het simpel, boven een x windsnelheid die hokken gewoon niet de weg op.
Over die x mogen ze dan een uurtje debateren….
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: Jups, want alle vrachtwagens stil zetten voor een bepaalde tijd zorgt helemaal niet voor economische schade……
trustmeiamanengineer zegt
@dutchdriftking: Beter dan er minstens 15 overdwars op de snelweg leggen. En als je betonnen brugdelen vervoerd of andere zware meuk kun je best blijven rijden. Alleen de trailers met piepschuim dozen moeten even thuis blijven.
huupe zegt
Zie op de foto’s veel van die Duits Poolse combinaties. 7.5 t trekker met even grote trailer. Zoals ook hier op de foto te zien. Waarom zijn die dingen bij de buren zo populair. Ga er van uit dat het met regelgeving te maken heeft maar welke? Kan iemand dat uitleggen?
purepet9000 zegt
@huupe: Belastin op de Autobahn.
mashell zegt
Ahh, fijn minder vrachtwagens op de weg, dan kunnen we eindelijk doorrijden met de caravan, immers Pasen komt er aan en we moeten dringend naar de camping.
desjonnies zegt
Leuk iedereen zeikt over vrachtwagens, maar wees nou gewoon eens een keer eerlijk, we doen allemaal dingen die gewoon niet mogelijk zijn met dit soort weer, vliegtuigen die over landingsbanen zeilen, veerboten die door hun hoogte met pijn en moeite en de nodige sleepboten pas kunnen afmeren, container schepen die vastlopen op de Westerschelde omdat ze uit de koers zijn geraakt door de wind, treinen die vertraagd zijn, we zijn zelf allemaal gestresst en debiel geworden, of blind voor het gevaar omdat we moeten, we moeten en we moeten.
En weet je, we moeten helemaal niets !
RickS zegt
@desjonnies: Tsja, we moeten werken…
jrsmoke zegt
Heb zelf ook de hele dag op de weg gezeten, zo erg was het nou ook weer niet. Heb meer last gehad van die kleine boodschappenautotjes dan van de 40 tonners
miezemiez zegt
Hmmm…. Zou het helpen om met een lage bandenspanning de weg op te gaan?
lamborgfan zegt
@miezemiez: zolang je de spoiler niet omdraait kom je al een heel eind!
mrrallycross zegt
De windstoten zijn ook wel echt hard inderdaad
RickS zegt
Ik stond vandaag op de A27 richting Utrecht, een vrachtwagen over alle rijbanen heen. Al het verkeer 2 uur lang muurvast, waarna de politie iedereen verzocht om te draaien en al spookrijdend de snelweg te verlaten. Ik ben lekker de krant gaan lezen en heb rustig afgewacht.
Vervolgens de auto afgeleverd in Nieuwegein en vanaf Utrecht weer met de trein naar Groningen: bij Hoogeveen moest iedereen de trein verlaten ivm een boom op het spoor. Na anderhalf uur wachten met de bus richting Assen waar natuurlijk een file op de A28 stond ivm met, jawel, een boom op de rijbaan.
Heel Nederland ligt gelijk plat bij flinke woei, eigenlijk zijn we hier niks gewend qua extreme weersomstandigheden en noodweer…
bertuss zegt
Er werden 15 trucks van de weg geblazen … er konden 100 mensen aangehouden worden ….
azenomei zegt
Wanneer gaan ze die hokken eens overdag en met storm van de weg af houden?
silenro zegt
Het lijkt me een goed idee om per direct alle vrachtwagens van de weg af te halen! Want owee als het een keer fout gaat… Ik vind 15 keer wel meevallen, het heeft ook onwijs hard gewaaid en er rijden best wat vrachtwagens over Neerlands autobanen..
neger zegt
Ravenstein*