Het maakt dus blijkbaar niet uit hoe ze eruit zien; lelijke auto’s verkopen namelijk als een dolle.
Er is al heel veel gezegd, geschreven en in hiërogliefen in muren gekerfd; de meeste moderne BMW’s zijn niet bepaald een toonbeeld van schoonheid. En dat zit hem dan vooral in de enorme grilles die ze erop plakken. En in het geval van de XM voor het hele ontwerp, maar dat terzijde.
Maar dat maakt de kopers blijkbaar geen fluit uit, de lelijke auto’s gaan namelijk als warme broodjes over de toonbank. BMW heeft namelijk enorm veel geld verdiend vorig jaar. Sterker, het is zó veel geld dat onze oortjes een beetje begonnen te klapperen toen we de cijfers onder ogen kregen.
Lelijke auto’s leveren miljarden op
BMW heeft het afgelopen jaar namelijk 23,5 miljard winst gemaakt op de verkoop van lelijke auto’s. Ok, da’s een brutowinst, maar netto blijft er alsnog 18,5 miljard over. Dat is dus 18.500 miljoen. Of in cijfers, 18.500.000.000. En dat is inderdaad schofterig veel geld.
Voor BMW is 2022 ook een flink beter jaar geweest dan 2021, de winst steeg namelijk met bijna 50%. En hoe komt dat nu, zul je denken? Nou, voornamelijk China. BMW heeft daar nu het volledige eigendom gekregen over de BMW Brilliance Automotive Ltd, waar zo’n 5 miljard mee gemoeid was.
Verder spelen ook de hogere prijzen hier een rol. BMW heeft zijn lelijke auto’s gewoon een stukje duurder gemaakt en als je zo bizar veel verkoopt als zij, levert dat vanzelfsprekend ook een hoop geld op. Alhoewel, het waren er ‘maar’ 2,399,632, 5% minder dan in 2021.
Zo zie je maar, als je gewoon vasthoudt aan je eigen koers en je lelijke auto’s wel gewoon goed -en duur- maakt, verkopen ze als pizza’s in Italië. Hard dus…
Well played BMW, well played…
V8Vantage zegt
Dat is dus meer winst in één jaar dan het totale pensioenpotje in NL dat straks herverdeeld gaat worden….Bizar (goed).
Hawkeye72 zegt
Euh, em, euh, in de Nederlandse pensioenpotten zit bij elkaar ongeveer 1300 miljard €. Het is zonder meer knap van BMW, maar toch wel van andere factor.
V8Vantage zegt
Haha ja je hebt gelijk! Einde van een drukke dag ben ik blijkbaar niet meer zo scherp ;-) Blijft wel knap idd
Johanneke zegt
5% minder auto’s verkocht is dan weer niet heel rooskleurig voor de toekomst.
Achja ze zijn spuuglelijk naar onze maatstaven, maar als ze in China meer verkopen omdat mensen daar waarde hechten aan belachelijke in your face styling, wie zijn wij dan om aan hun strategie te twijfelen?
nicolasr zegt
Nou, de cijfers bewijzen dat ze gelijk hebben. Ik twijfel er geen seconde meer aan. En gun het ze van harte, ze hebben het goed gedaan!
Richmond zegt
Ze staan in Nederland in de top 5.. best wel goed voor een duur merk. Ook al is het gros geleased 1 en 2 series..
Johanneke zegt
Misschien praat ik wel dikke onzin, want ik zit totaal niet in de lease (nvt op mijn werkveld), maar rijdt zo’n Kia EV6, Mustang of Model 3 niet een stuk beter dan een driepitter 1 of 2 serie? Waarom dat leasen ipv.
Richmond zegt
Het merk doet veel. Waarom verkoopt Lexus, infinity etc veel minder dan de Duitsers? Waarom is een full options Peugeot van 60-70k te duur, maar een veel minder uitgeruste bmw 3 voor die prijs prima? Of zelfs een 128ti rijden voor die prijs is prima omdat het bmw is. Maar voor minder een 308 gti niet? Waarom drink je liever coca cola dan huismerk Aldi cola?
Johanneke zegt
Je zou je daar maar druk om maken eh. Doen nogal veel mensen, gezien hoe populair Instagram is. Iedereen even laten zien hoe goed het met je gaat. Gekke obsessie.
mc96 zegt
Misschien omdat het gewoon fijnere auto’s zijn dan Peugeots?
Johanneke zegt
I dunno, voor 40k (wat de 218i gran coupe handgeschakeld kost) rij je ook in een veel snellere 308 hybrid.
Golf eTSI kost hetzelfde.
Civic met 185pk kost 37k
Qua lease rij volgensmij ook weg in een EV6 bijvoorbeeld.
Ik zou niet in een driepitter bmw gaan zitten voor dat geld in ieder geval.
mc96 zegt
De 1 en 2 serie verkoopt in NL lang niet zo hard als de 3 serie en de (i)X3
marh zegt
Dat maakt voor bmw niet uit en als ze zelf de lease doen verdienen ze er zelfs nog meer aan.
schreute01 zegt
Je kan ook concluderen: Lelijke auto’s verkopen 5% minder maar de mensen die graag lelijke auto’s willen zijn bereid er meer voor te betalen.
nicolasr zegt
Ik vind ruim 2,3 miljoen lelijke auto’s per jaar nog steeds heel erg veel hoor…
Vehicle zegt
EDIT: Verrek! je hebt helemaal gelijk. Kejje nagaan hoe enorm veel het is! ;-)
ttr6 zegt
OK, hier dan een comment van iemand die heeft bijgedragen aan die hoge winst, Met de koop van een I4. Ja ook met zo’n mega gril en weet je wat….die zie je na een tijdje niet meer. ook al omdat er zo’n gele nummerplaat dwars in het midden op staat. Wordt die mega gril gelijk weer een stukkie kleiner.
Waar ik mij aan ergerde toen ik de auto samenstelde (als ondernemer dus niet als auto vd baas….) was hoe BMW de prijslijst had samengesteld. Voor een kleurtje moest je starten met het M-pakket wat een heleboel onzin opleverde zoals carbon stripjes en zo. Die prijslijsten zitten heel slim in elkaar en daar verdienen ze mega mee. Knap gedaan, dat dan weer wel.
Johanneke zegt
Heb je ook zo’n zwarte hoekige achterbumper? Dit zeg maar:
https://www.topgear.com/sites/default/files/2022/01/5-BMW-i4.jpg
Je hebt wel gelijk, die voorkant went. De achterkant daarentegen, holy moly wat is die verneukt zeg.
iphonistvongates zegt
De chinezen hebben (ook) hier een gezegde voor;
Beauty is in the eye of the beholder.
560pk zegt
Laat die XM in China nou helemaal NIET verkopen. 1684 stuks afgelopen jaar, tegen 316000 Tesla’s Y en 125000 Tesla’s 3. De grote markten voor BMW zijn Europa en de VS. onbegrijpelijk dat ze toch blijven ontwerpen met als focus China. Maar blijkbaar accepteren de Amerikanen en Europeanen (ik ook trouwens) de designblunders omdat de auto’s zo verdomd lekker rijden
mashell zegt
En wanneer was die XM in China beschikbaar? Was dat op 1 januari of was het eind december?
En wat wil je zeggen met die Model Y? Dat Chinezen echt wel van lelijke auto’s houden?
BMW zit met haar topmodel (de XM is het BMW topmodel) natuurlijk wel in een andere markt segment als de Model Y.
Vehicle zegt
Dit zijn wel de BMW Groep cijfers, dus naast BMW (auto’s en motoren) ook inclusief Mini en Rolls-Royce. Blijft wel een bizar goede prestatie met alle economische invloeden, maar kennelijk heeft de wereld nog genoeg te besteden.
CYBRTRK zegt
Was wel handig geweest als ze dat er bij gezet hadden, nu lijkt het of die cijfers alleen over BMW personenauto’s gaan
jensoffbutton zegt
tjah, en de auto industrie maar janken dat de transitie zo zwaar is naar groene auto’s en daardoor subsidies nodig hebben..
Kom zeg.
PunicaOase zegt
Hoe zo lelijk? Die XM is heftig, maar ik vind em gaaf. En de 1, 3, 5, 8, X1, X3, X5 en Z4 zien er toch gewoon prima uit.. en dat zijn degene die je ook het meeste ziet (op de 8 en Z4 na)..
flyerbunch zegt
Angry birds varkentje