• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lekker spul: de Porsche 911 GT3 Cup

Auteur: RubenBaeten, gepost 26 augustus 2009 om 09:43 – 34 Reacties

Afbeelding Lekker spul: de Porsche 911 GT3 CupAfbeelding Lekker spul: de Porsche 911 GT3 CupAfbeelding Lekker spul: de Porsche 911 GT3 CupAfbeelding Lekker spul: de Porsche 911 GT3 CupAfbeelding Lekker spul: de Porsche 911 GT3 CupAfbeelding Lekker spul: de Porsche 911 GT3 Cup

Porsche 911 GT3 Cup facelift

Alle straat-Porsches 911 hebben zo onderhand een update gehad, dus nu zijn de meest extreme aan de beurt. Deze GT3 Cup, de bestverkochte circuitauto aller tijden, is nu niet langer gebaseerd op de 911 GT3, maar op de GT3 RS. Dat betekent een bredere carrosserie aan de achterzijde, en daarmee bredere lappen rubber om al dat vermogen kwijt te kunnen.

Want vermogen is er genoeg: de motor groeide met 0,2 liter tot 3,8 liter inhoud en levert een fijne 30 pk meer, waarmee het totaal op 450 pk komt. De 911 GT3 Cup weegt slechts 1.200 kg, waardoor elke pk slechts 2,67 kg hoeft mee te zeulen. Het traditionele zescilinder boxerblok is gekoppeld aan een sequentiële zesbak. Een speciale raceuitlaat voorzien van een katalysator zorgt er niet alleen voor dat dit circuitmonster lekker klinkt, maar ook dat hij toch nog een beetje groen is.

Ten opzichte van een straatlegale GT3 RS ligt de voorspoiler van de GT3 Cup zo’n 15 mm lager voor meer downforce aan de voorzijde. Aan de achterkant wordt daarvoor gezorgd middels de achterspoiler van de GT3 Cup S, die breder en hoger is. Het onderstel is veelvuldig instelbaar; zo kun je de anti-rollbars op zeven manieren instellen. Standaard is de auto uitgerust met keramische remmen, die bij elkaar 20 kg lichter zijn dan de conventionele exemplaren. De 18″ velgen worden getooid met Michelins en zijn aan de voorkant 9,5″ breed (voorheen 9″), aan de achterkant maar liefst 12″ (voorheen 11″).

Porsche toont de 911 GT3 Cup in Frankfurt voor het eerst aan het publiek. Je kunt de auto alleen in het wit bestellen voor een prijs van €149.850 exclusief BTW. Vanaf eind oktober worden de eerste exemplaren bij klanten afgeleverd. Het komend raceseizoen zullen we ze onder andere in actie zien in de Porsche Mobil1 Supercup, de Porsche Carrera Cups en de GT3 Cup Challenges.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Porsche 992 GT3 Cup maakt zijn opwachting op Zandvoort
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, GT3, iaa-2009, Porsche, Racing, wit

Vorig bericht: « Dit is de Mini Coupe Concept!
Volgend bericht: Chrysler en Daimler ruziën over onderdelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Maikel zegt

    26 augustus 2009 om 09:48

    Die ziet er (wat ikn u zo kan zien) erg lekker uit. Ik vond namelijk die kleur samenstelling van de Porsche GT3 RS een afknapper maar dit ziet er veelbelovend uit (A)

    Login om te reageren
  2. Maikel zegt

    26 augustus 2009 om 09:49

    ow zie net dat er meer foto’s zijn bij gezet, en moet zeggen die taartschep is net een slag te groot, maar ja alles voor downforce ;)

    Login om te reageren
  3. LQDI zegt

    26 augustus 2009 om 10:10

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  4. ferrari599xx zegt

    26 augustus 2009 om 10:17

    idd te grote spoiler

    Login om te reageren
  5. sarcast zegt

    26 augustus 2009 om 10:18

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  6. jurrian zegt

    26 augustus 2009 om 10:19

    waarom heetie dan niet GT3 RS Cup?
    en wat is nu het nut van de normale GT3, want dat is geen GT3 omdat het niet de basis is voor de racewagen, dat moet dan voortaan de porsche 911 RS heten oid.

    Login om te reageren
  7. C6_R zegt

    26 augustus 2009 om 10:29

    Vind het altijd wel leuk als mensen gaan zeuren over een te grote vleugel! :lol: Het gaat er bij racewagens niet om of ze mooi zijn, maar of het werkt…

    Login om te reageren
    • Thoma zegt

      26 augustus 2009 om 10:51

      @C6_R: jij snapt hem

      Login om te reageren
  8. wout1235 zegt

    26 augustus 2009 om 11:05

    kijk ik vind dit weer hetzelfde liedje als bij de gt3rs. die grote spoiler is zo lelijk als ze die nu eens weglaten dan zou die kleine alleen overblijven en dan zou dat veel mooier zijn. ik weet wel dat ie voor de downforce zorgt maar op de gt3rs en deze staat ie tog verschrikkelijk lelijk!

    Login om te reageren
  9. jje003 zegt

    26 augustus 2009 om 11:19

    @ wout 1235:
    Bij racen gaat het toch echt om de prestatie, schoonheidsprijzen bestaan daar niet.

    Als ik op het circuit rondkijk zijn 9 van de 10 auto’s zowieso al lelijk met hun kleurencombinaties. Voor een racewagen vind ik die spoiler wel wat hebben

    Login om te reageren
  10. DonLeo zegt

    26 augustus 2009 om 11:21

    Snap eigenlijk niet echt waarom je dit zou kopen…
    De radical bijvoorbeeld van een paar pagina’s terug is veel sneller en volgens mij ook goedkoper en roadlegal:D

    Login om te reageren
  11. PCCB zegt

    26 augustus 2009 om 11:44

    @DonLeo: Omdat je je Radical wellicht niet in de Le Mans-series mag inschrijven.

    Login om te reageren
  12. WRR zegt

    26 augustus 2009 om 11:45

    Die vleugel is nog veel te klein!

    Login om te reageren
    • Maikel zegt

      26 augustus 2009 om 12:00

      @WRR: haha LOL
      maar ik denk dat ze ze niet meer zo graaot maken omdat dat alleen maar afremd. Zie de formule 1 die hebben nu ook van die rare smalle spoilers.

      Login om te reageren
  13. Ollie.j zegt

    26 augustus 2009 om 11:50

    Kwijl! Wat is die update toch geslaagd zeg, helemaal in race uitvoering ziet het er ge-wel-dig uit!

    Login om te reageren
  14. Maikel zegt

    26 augustus 2009 om 12:01

    graaot=groot
    toetsenbord doet raar

    Login om te reageren
  15. midi zegt

    26 augustus 2009 om 12:11

    @Maikel,
    In de F1 is dat vanwege regelgeving van de FIA. Kan me voortstellen dat voor de Le Mans serie soortgelijke regelgeving bestaat.

    Login om te reageren
  16. kuyl zegt

    26 augustus 2009 om 12:12

    Dus alle gasten die hier vinden dat de vleugel te groot is, vinden jullie dat dan ook bij F1 auto`s?

    @DonLeo
    Zijn nog wel meer dingen die goedkoper zijn maar toch sneller, maar wil je daar in rijden. Als je het geld hebt wil je toch in een beetje fatsoenlijke raceauto rijden?

    Login om te reageren
  17. RickB zegt

    26 augustus 2009 om 12:33

    @Maikel.
    Maar vooraan kunnen ze sneeuw schuievn, aangezien ze zo minmogelijk willen doen aan het front, laten ze dat zo en doen ze wat ana de achtererspoiler.
    Het remt wel af maar zorgt voor meer grip, deze wagens zijn bloedsnel en alle wagens hebben het dus voor de concurent hoef je het niet te doen ;)

    Login om te reageren
  18. Jesper zegt

    26 augustus 2009 om 12:43

    @ Maikel:
    Ze hebben die smallere spoilers in de F1 nu juist zodat er minder downforce is, wat de kans op buikschuivers groter maakt en de sport leuker om te kijken.
    Dat heeft niets te maken met luchtweerstand o.i.d., maar puur met kijkcijfers ;)

    OnT;
    Heerlijk, auto’s ontwikkeld uit pure vorm-volgt-functie. :D

    Login om te reageren
  19. Solstice zegt

    26 augustus 2009 om 13:00

    Een circuitauto moet hard gaan, niet mooi zijn. Als hij dat dan toevallig wel is (zoals hier) dan is dat mooi meegenomen. :D

    Login om te reageren
  20. b3nko zegt

    26 augustus 2009 om 13:01

    Hier heb je pas downforce meer
    http://static.autoblog.nl/images/wp2009/extreme_japan_tuning2.jpg

    Login om te reageren
  21. b3nko zegt

    26 augustus 2009 om 13:02

    edit:

    Login om te reageren
  22. Laurens zegt

    26 augustus 2009 om 13:04

    Een 1200 kg straatversie zou ik ook wel leuk vinden. Iets wat als enige luxe zwengelraampjes heeft, verder niets. Een soort van klassieke 911?

    Login om te reageren
  23. Henk zegt

    26 augustus 2009 om 13:23

    ik vind deze persoonlijk vetter http://hessing.awdvoorraad.nl/s26a630aef6bff8658f2303b26ded9e7c/voorraad/details/?sid=1950492

    Login om te reageren
  24. mrB zegt

    26 augustus 2009 om 13:28

    hehe, @ b3nko: niet hopen dat die downforce genereert. Dat ding heeft nooit een windtunnel gezien en haalt waarschijnlijk niet eens een snelheid waarbij downforce significant wordt.

    OT: vette bak, maar wat is uiterlijk nou precies het verschil met de oude? (ik weet het, dit is evolutie, maar toch) Het zal wel weer iets sneller gaan op het circuit

    Login om te reageren
  25. vincent_995 zegt

    26 augustus 2009 om 14:00

    er staat dat je hem alleen in het wit kan bestellen, waarom is die dan op de foto’s grijs??

    Login om te reageren
  26. vinox zegt

    26 augustus 2009 om 14:11

    Mmmmmm lekker ding :drewl: Meteen gewallpaperd, die geparkeerde kont :)

    Login om te reageren
  27. vinox zegt

    26 augustus 2009 om 14:13

    Trouwens iets serieus mis met de layout van dit artikel opeens, mss door die gigantische foto van die andere lekkere Porsche?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      26 augustus 2009 om 14:24

      @vinox: yep, dat kwam daardoor. Heb het even aangepast.
      Probeer anders eens Firefox, maakt het leven veel leuker;)

      Login om te reageren
  28. Foramen zegt

    26 augustus 2009 om 17:20

    Mensen die komen met iets als “te grote spoiler” wat wil je dan met de techniek van porsche….. misschien het motorblok wat meer centreren, dat zou een goede optie zijn.
    Bovendien is het toch voor de racerij bedoeld dus wie kraait er nou naar hoe zo’n ding er uit ziet.

    Login om te reageren
  29. BmwMPower zegt

    27 augustus 2009 om 09:00

    Grote spoilers op auto’s als dit, dat is gewoon lekker!

    Login om te reageren
  30. LH zegt

    27 augustus 2009 om 09:38

    gt 2 is veel beter mooier handiger…

    Login om te reageren
  31. AlwinH zegt

    27 augustus 2009 om 09:40

    @LH: want?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North