Mercedes heeft bekendgemaakt wat de camper te wachten staat. De uitkomst zal niemand verrassen.
Alles gaat elektrisch. Personenauto’s, bedrijfswagens en dus ook de camper. Mercedes heeft bekendgemaakt wat de strategie gaat zijn met elektrificatie op het gebied van de camper.
De eerste elektrische camper van het merk met de Ster zal gebaseerd worden op de EQV. Het Zwitserse Sortimo Walter Rüegg PLC is verantwoordelijk voor de ombouw. De camper bestaat onder meer uit een uitschuifbaar dak, een inklapbaar bed, een modulaire keuken waar ook de ruimte is om bagage te bewaren. Over de opzet en de ruimte is natuurlijk over na gedacht. Mercedes wist met het ontwikkelen van de EQV ook wel dat er een camper variant van ging komen.
De techniek zal dus afstammen van de EQV. Deze elektrische bedrijfswagen is er in twee smaakjes, met een 60 kWh of 90 kWh grote batterij. De actieradius varieert van 326 tot maximaal 363 kilometer. In de praktijk is het altijd even afwachten wat de realiteit is. Zeker met een afgeladen elektrische camper zal de theoretische actieradius niet overeenkomen met de realiteit. De nachten spendeer je dus vooral bij de laadpaal om de volgende ochtend weer met een volle batterij op stap te gaan.
albertjan zegt
Hmm…uit de tekst begrijp ik: 60 kWh = 326 km en 90 kWh = 363 km…37 km verschil. Of ik begrijp het tóch verkeerd?
mp014 zegt
@albertjan: zo lees ik het ook. Of zou die eerste 3 een 4 moeten zijn en kom je tot 463km?
mashell zegt
463km uit 90kW is rijkelijk veel voor een busje. Misschien is het wel 60 kW = 236 km.
marcomanta zegt
@albertjan: verkoop praatje. Bij een EV moet alles meezitten, buitentemperatuur, geen tegenwind, geen extra gewicht etc.
flutterby zegt
Hoewel dit natuurlijk geweldig rijdt worden meestal met campers niet veel gereden op jaarbasis (excl verhuur campers). Elektrische is hooguit duurzaam bij dagelijks gebruik en zelfs dan gebruikt z’n gevaarte enorm veel.
blogie zegt
@flutterby: waarom is elektrisch hooguit duurzaam bij dagelijks gebruik? Verschillende onderzoeken laten toch zien dat het rond de 60-80k km duurzamer wordt dan een ice. Is uiteraard allemaal sterk afhankelijk van de productie en hoe geladen wordt maar toch
flutterby zegt
@blogie: 60-80k km is best veel zonder dagelijks gebruik. Daarnaast is de accu van deze camper een maatje groter en ligt die stand dan ook hoger.
Het is simpelweg zonde om kostbare resources in te zetten voor iets wat nauwelijks gebruikt wordt.
blogie zegt
@flutterby: maar het gaat over z’n looptijd. Dan is 60/80k niet veel. Zijn campers die 100/200/300k of meer rijden. Daarnaast is de accu zeker niet achterlijk groot. Dus ook met niet dagelijks gebruik en een reguliere looptijd van 15/20 jaar is het een veel duurzamer alternatief.
mp014 zegt
Volledig vol geladen de brenner of Stelvio pas over …… en dan 360km range…. Dacht het niet
mp014 zegt
@mp014: en met vol geladen bedoel ik dan niet de accu 😭
flutterby zegt
@mp014: naar beneden krijg je alles weer terug..
mashell zegt
Bijna alles, maar bergen en EV’s zijn inderdaad een goede combinatie. Waar je met een verbrandingsmotor bij de afdaling vooral je motor en remmen opwarmt laadt je met een EV gewoon de batterij.
DeWitteCondor zegt
@mp014: 360 is wel erg weinig inderdaad. Juist bij zo’n busje zou je zeggen prop de hele bodem maar vol met accu’s. Zonnepaneel op het dak erbij.
Wel prettig dat je evt langere tijd op een plek zonder stroompunt kan staan. Je rijdt immers in een batterij.
pignon zegt
Dit is nabije toekomst. Maar ze zijn al beschikbaar bij het Nederlandse Tonke.
tjorque zegt
Nu nog leuke campings met 11kW laadpalen op de staanplaatsen.
marcomanta zegt
@tjorque: dan mag de campingbaas wel een paar dikke aggregaten erbij zetten, want als ik zie hoeveel campers er tegenwoordig zijn met van die kale dikbuiken, dan trekken die aardig wat stroom weg.
tjorque zegt
@marcomanta met slimme laadpalen die aan load balancing doen en een compacte hoogspanningscabine van 630kVa kan je al vlotjes 100 plaatsen van laadpaal voorzien.
Lijkt me niet nodig om dan aggregaten voor te voorzien.
Zal wel een redelijk stevige investering zijn, maar daar dienen leningen voor…
Laserblue zegt
Een lege EQV-300 heeft een range van 320km, dus dat zal als “Marco Polo” nog geen 300km zijn verwacht ik