De komende tien jaar zal Bugatti geen elektrische auto maken en ook geen SUV.
Bijna alle grote merken hebben wel EV’s en SUV’s in huis. Dit komt voornamelijk doordat het een bedrijfsmatige verstandige keuze is. Consumenten kopen ze graag en je weet het, de klant is koning. Ook de duurdere merken stappen in deze markt, denk aan Bentley, Rolls-Royce en Lamborghini die allemaal een SUV aanbieden. Ferrari zal binnenkort een SUV op de markt brengen in de vorm van de Purosangue. Volgens sommige liefhebbers begaan de Italianen hier heiligschennis mee. Bugatti is lekker eigenwijs en doet hier (voorlopig) niet aan mee.
Bugatti EV’s en SUV’s gaan we niet snel zien
De CEO van het bedrijf, Mate Rimac, zegt dat Bugatti voor de middellange termijn voor sportwagens met verbrandingsmotoren gaat. Gewaagde uitspraak, zeker nu we allemaal ‘groener’ moeten worden. Of juist een verfrissende uitspraak?
Het bedrijf heeft een tienjarenplan opgesteld. De CEO heeft in een interview met het Duitse Automobilwoche gezegd dat een SUV hier niet in past. Tevens ziet hij geen ruimte voor een volledig elektrisch aangedreven Bugatti. Binnen tien jaar moet er veel gebeuren. Voornamelijk van onze overheden, die de verbrandingsmotor weg zou willen hebben. Bugatti ziet dit blijkbaar anders, ook in vergelijking met andere fabrikanten die deze weg nu wel op gaan.
Als het vergelijkbaar is, is het geen Bugatti meer
Mate Rimac, CEO Bugatti
Elektrificatie
Geen enkele fabrikant kan er aan ontkomen. Straks is de verbrandingsmotor voor nieuwe auto’s gewoon verboden. Richtlijn in Europa is 2035. Door de steeds strengere emissievoorschriften moet ook Bugatti water bij de wijn doen. De opvolger van de Chiron zal dan ook ‘zwaar geëlektrificeerd’ worden. Dit zei de CEO tijdens het interview.
In 2024 wordt deze opvolger verwacht. Deze zal hoogstwaarschijnlijk met een verkleinde verbrandingsmotor komen met elektrische ondersteuning. Rimac zegt dat het doel is om het elektrische bereik te vergroten naar ten minste 50 kilometer. Lekker stil cruisen in je hypercar dus. Totdat je op de open weg komt en het gaspedaal indrukt.
HzR zegt
De wereld is altijd nog groter als Europa en Bugatti zal zien dat ze nog genoeg auto’s in andere markten kunnen verkopen die graag een benzinemotor hebben.
De rijken der aarde kunnen de auto waarschijnlijk ook buiten de EU op kenteken zetten en dan hier op die platen rondrijden.
pomoek zegt
Kannibaliseert dan ook niet de verkopen van zijn elektrische Rimacjes.
basman147 zegt
Als je minder dan 1000? stuks per jaar in de EU verkoopt geldt het verbod toch niet? Kan het zo gauw niet terugvinden, maar ik dacht dat kleinere fabrikanten daarvan uitgesloten waren?
Door Bugatti los te koppelen van de VAG-groep vallen ze daar nu ruimschoots onder, en zouden ze ook in Europa door kunnen gaan met ICE’s vooral als er een alternatieve e-fuel/viofuels komt voor klassiekers.
osmo zegt
Ik hoop toch dat Bugatti MPV er gaat komen? Heb nu juist voldoende gespaard om de sleutelhanger al te kunnen kopen.
Daremaster Co zegt
Niet veranderen? Dan staan Bugatti’s over 10 jaar alleen nog maar in het museum naast de tevens achterhaalde stoommachines. Die Bugatti’s houden nou al niet de familie sedan Plaid Model S/X bij, dat wordt straks nog erger als de Roadster II uitkomt hehehe.