Wat is er lekkerder dan een dikke BMW dieselbeuker?
Tegenwoordig zijn veel automobielen voorzien van een bijzonder design. Dermate bijzonder dat een tuner c.q. veredelaar zich af moet vragen wat ze in hemelsnaam kunnen toevoegen. Met name bij velgen is dat het geval. Met de drukke designs en het feit dat bicolor de standaard is, zien de patta’s er al heel erg aftermarket uit. Als je die look niet wenst, moet je wenden tot, eh, de aftermarket.
Want dames en heren, dit is de X5 LCI van AC Schnitzer. Al sinds de eerste generatie (de E53) leveren de veredelaars uit Aken upgrades voor de X5. De voetbalmoedertransporter van BMW heeft vorig jaar een facelift gehad en warempel, daar is AC Schnitzer met wat verfraaiingen.
Het begint al goed met de kleur. Veel tuners kiezen voor een zwart of zilver exemplaar. Het zijn natuurlijk ook bedrijven en die moeten de auto’s later ook verkopen. Of ze werken met klantenauto’s en zoals je weet kiezen klanten altijd voor saaie tinten. De naam van deze kleur is ‘Manhattan metallic en is een geweldige tint, zonder dat het te schreeuwerig is.
Exterieurpakket
Het exterieurpakket is het het meest in het oog springende onderdeel van de auto, met een speciale vermelding voor de splitter. Het is een stuk die je op de voorbumper monteert. Van dichtbij lijkt ‘ie iets te druk te zijn qua design, maar van een afstandje ziet het er wel tof uit. Dan zijn er verder nog sideskirts, een achterspoiler en wat emblemen.
Verder vallen de wielen op. Die zijn enorm groot: 22 inch. Alhoewel, enorm groot, daar rolt een Audi RS6 ook al jaren op. Het is geen breedset qua velgen: 10,5 inch rondom. Het is wel een breedset qua banden: 275/35 R22 voor en 315/30 R22 achter. Ook is de ET afwijkend, voor zijn ze ET35,5, achter ET40. Dit betekent dat de achterwielen 5mm verder naar buiten staan, dus je hoeft niet deze look te creëren door te spelen met spacers. Qua banden kun je kiezen uit Michelin (Pilot Sport 4S) of Continental (SportContact7).
Meer vermogen voor deze BMW dieselbeuker!
Dan de motor. Onder de kap van de X5 van AC Schnitzer vinden we de B57D30T3, oftewel de ’40d’, een drieliter biturbodiesel met 352 pk en 720 Nm. Na een digitale massagekuur van AC Schnitzer wordt dat 382 pk en 780 Nm. Nu denk je ‘mijn tuner op de hoek haalt er 450 pk uit en is dus beter!!!!”.
Het is niet helemaal correct die vergelijking te maken, want je krijgt drie jaar garantie. Ook belangrijk: met de module van AC Schnitzer voldoet de auto alsnog aan alle uitstooteisen! Dat laatste is echt bijzonder, want bij de meeste chiptuners stijgt dat namelijk (aanzienlijk).
Alle onderdelen voor deze dikke BMW dieselbeuker zijn vanaf heden te bestellen op de website van AC Schnitzer. Goedkoop zijn de onderdelen niet, maar het is dan wel fabriekskwaliteit wat je krijgt.
Check hier de rijtest met de BMW X5 LCI om te zien wat voor shirt @wouter aan heeft:
Meer lezen? Dit zijn 12 moderne pareltjes van AC Schnitzer!
JJFM71 zegt
Pure liefhebberij. Zo’n beauty koop je met je hart.
Oopelkadet zegt
Ik hoor de liefde voor de dikke diesel in je woorden Willem. Geef nou maar toe dat ook jij nu eindelijk een 340d G21 gaat aanschaffen & koopen.
baardmijt zegt
Jummie!
Het automobiele equivalent van een gewillige blondine van 150 kg, in trainingspak. Nu met extra makeup!
Nee, dank u.
drdre1 zegt
Helemaal eens. Achterkant mwoa. De voorkant is qua design… 🤔 Eh… Welk design? Er zitten meer lijnen in dan je uit het poeder uit de achterbak kan halen!