Welkom bij deze ingelaste editie van de Saabsoap. Van diverse kanten komen er namelijk berichten naar buiten dat het Chinese Youngman volgende week een aanzienlijk bod op de Saab-restanten gaat doen. Goed nieuws, maar zoals altijd zitten er flink wat haken en ogen aan een eventuele verkoop annex doorstart onder leiding van een Chinese autotoko.
Dat Youngman nog steeds in beeld is als de redding van Saab is niet verwonderlijk. In de afgelopen maanden hebben ze immers al tientallen miljoenen in het toen nog ademende merk gepompt. Daar willen ze wat voor terug, maar voormalig Saab-eigenaar General Motors liep hoofdschuddend weg uit de onderhandelingen omdat ze niet van plan waren hun techniek aan De Chinees te slijten. En aangezien GM een dikke vinger in de pap had qua voorkeursaandelen ging de deal niet door, met een failliet Saab als gevolg. Youngman had uiteraard ook geen zin om een merk te kopen waarvan ze de modellen vervolgens niet mogen bouwen.
Nu melden de Saab-watchers van Dagens industri dat er volgende week alsnog een delegatie van Youngman naar Göteborg komt om met de curatoren te onderhandelen. Voor Saab zouden ze ongeveer 5 miljard Zweedse kroon (570 miljoen euro) willen betalen, om er later nog eens een soortgelijke investering tegenaan te gooien voor de ontwikkeling van platforms (voornamelijk het PhoeniX-platform) en modellen.
Is General Motors dan plots van mening veranderd? Niet waarschijnlijk. Youngman zou namelijk een manier hebben gevonden om GM buiten spel te zetten. Ze kopen Saab, en laten de techniek van General Motors vervolgens voor wat het is. Dit betekent onherroepelijk dat de Saab 9-5 en de 9-4X nooit meer onder de Saab-vlag in productie zullen gaan, die barsten immers van de GM-techniek. De 9-3 (enigszins bejaard, maar als Griffin weer redelijk bij de tijd) zou wel GM-vrij gemaakt kunnen worden. “Het nieuwe Saab kan zonder GM overleven.” aldus diezelfde bron.
We hebben zo’n vermoeden dat Youngman voornamelijk op het PhoeniX-platform zit te azen. Hierop zou de volgende 9-3 gebouwd moeten worden en dat platform is al even in ontwikkeling. Victor Muller zei ooit dat er nog voor 10% GM-techniek in dat platform zit, dat zou Youngman dus moeten vervangen om het volledig GM-vrij te krijgen. Maar of ze nou dat PhoeniX-platform gaan oppakken of de 9-3 ingrijpend gaan veranderen, het zijn hoe dan ook twee tijdrovende opties. Dat ze “binnen 15 weken weer beginnen met produceren” zoals sommige bronnen beweren, lijkt haast onmogelijk. Vraag dat maar aan de toeleveranciers die al personeel op straat hebben gezet en sinds april 2011 vrijwel niets meer aan Saab leveren.
En het is nog maar de vraag of Youngman überhaupt de merknaam ‘Saab’ in handen krijgt. De rechten hiervoor liggen bij Saab AB (defensieconcern) en Scania. Met genoeg geld komt je natuurlijk een heel eind, en het lijkt erop dat Youngman met diepe zakken naar Zweden komt. Zoals gebruikelijk in de Saabsaga: wordt vervolgd.
tunefuldjmike zegt
o no not again…
mariodv zegt
@tunefuldjmike: Maak ons maar wakker als er ergens ter wereld weer Saabs gemaakt worden..
meneersander zegt
Die Chinezen die hopen natuurlijk ergens techniek te vinden van GM die ze zijn vergeten op te ruimen, en die vervolgens voor hun lelijke chineze gebakjes te gebruiken.
dawwg zegt
@meneersander: Ik lach me kapot als die Chinezen er wel met GM techniek vandoor gaan. GM heeft Saab uitgeperst, alle techniek gejat en toen laten doodbloeden …
kaasboerin zegt
@dawwg: En terecht.
Freewarefreak zegt
@kaasboerin: Bedoel je zin 1 of zin 2? Want dat is een wezenlijk verschil.. ;)
OT: Ik hoop echt dat ergens een maas in de contracten kan worden gevonden om te herstarten. Ik wil de nieuwe 9-3 zien die Victor ons beloofd heeft. Bovendien is de zilvergrijze Griffin in de link in het artikel een mega-mooie auto, die mag van mij morgen weer in productie. Een maatje van me heeft die ook in het zwart, rijdt super lekker.
kaasboerin zegt
@Freewarefreak: De 2e.
meneersander zegt
@dawwg: Ik ben het helemaal met je eens!
jolig zegt
Ik kan het niet eens allemaal meer lezen.
E34M5Touring zegt
http://www.youtube.com/watch?v=gvHw9EcAfp0
Clear!!!!!!
kliko zegt
@E34M5Touring: :lol:
house zegt
Hopelijk lukt het ze, eerst maar afwachten en zien of het Youngman lukt.
midasracer zegt
Ik begrijp dat gezeur over het platform niet. Chinezen maken alles na, dus ze meten zo’n ding op en brengen het gewoon in productie. Daar hebben ze GM niet voor nodig.
knalfa zegt
@midasracer: Inderdaad, gewoon een stukje reversed engineering wat ze toepassen.
Hupke zegt
@midasracer:
Een platform is te ingewikkeld om na te maken. Daarmee bedoel ik niet dat je het niet gewoon kan opmeten zoals een kubus of een bal en dan namaken maar wel dat je anders geniale dingen aan zo’n ontwerp mist.
Het hoe en waarom van ontwerp beslissingen zijn ook belangrijk anders mis je dingen.
Daarbij bespaar je je een hoop gezever (wel mogen verkopen in de eu bvb.) als je het gewoon koopt en loop je niet het risico dat je fouten maakt bij het reverse engineeren.
midasracer zegt
@Hupke: Ach kom op, de communisten zijn meesters in reverse engineering. Stort ergens een Amerikaans vliegtuig neer, dan zijn ze er als de kippen bij om de stukken over te kopen. Komplete vliegtuigen hebben ze gekopieerd inclusief de motor. Zo’n Phoenix platformpje hebben ze in een middagje door.
wimmm zegt
@midasracer: ach ja, ieder kind leert door zijn ouders na te doen, uiteindelijk kunnen ze t zelf ook wel ;) nog een paar jaartjes… :P
Hupke zegt
@midasracer:
Klopt, al speelt geld in zo’n gevallen geen roll terwijl er hier winst gemaakt moet worden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wellicht nog hoop aan het eind van de tunnel dus! Vind het altijd grappig als er over ‘De Chinees’ gesproken wordt… Alsof ze allemaal hetzelfde zijn! Zijn wij dan ‘De Nederlander’?? Met klompen op de windmolen tulpen aan het bekijken en kaas eten???
ricardo zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: De Chinees, een omvattend woord voor alle Chinese autofabrikanten waar GM doodsbang voor is dat ze Saab overnemen. ;)
fep739 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fep739 zegt
@fep739: ‘k wijs u op een schrijffout , u verbetert dit en dan is dit een nutteloze bijdrage. Goed bezig !
ricardo zegt
@fep739: Nee, sorry, verkeerde tekst gekozen. Reeds gefikst. ;)
fep739 zegt
@ricardo: haha , LOL !
Stender zegt
Dit zou een goede ontwikkeling zijn, ik hoop echt dat se GM buiten spel kunnen zetten. Maargoed dan duurt het alsnog ongeveer 2 jaar voordat er weer auto’s worden geproduceerd? Of gaan ze meteen door met de 9-3?
kliko zegt
Oh nee he…
Is dit de trailer voor seizoen 2? :o
wimmm zegt
@kliko: Haha, nou vind t anders al weer aardig een hele aflevering :P Kickoff van seizoen 2!
VeniVidiVici zegt
Wat een stelletje geiten daar op die berg in Göteborg!
Ik ga weer verder met nuttige zaken, goedemiddag!
robbie zegt
Er is toch niemand die in deze grap trapt? In 15 maanden de productie opstarten zonder GM onderdelen? LOL!
Alleen het vervangen/aanpassen van de motoren gaat al minimaal een (half)jaar duren. Je hangt niet ff zomaar een andere motor erin. Dat moet je uitgebreid testen en vervolgens ook nog overal goed laten keuren.
In 15 weken gaat dat sowieso niet lukken.
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de toeleveranciers niet eens in staat zullen zijn om op zo’n (relatief) korte termijn weer onderdelen te kunnen leveren.
dennisr zegt
@robbie: of ze het kunnen is punt 2 denk ik, punt 1 is: willen ze nog wel leveren aan saab.
Freewarefreak zegt
@robbie: Ik snap je comment niet helemaal.. gaat het nou 15 maanden duren of 15 weken? Lees je eigen tekst even.. want dat vervangen, aanpassen van de motoren in een half jaar past dan toch?
BaRa zegt
@robbie: hangt er van af. Als het de motoren zijn, dan duurt het inderdaad nog wel even. Als het over details zoals bijvoorbeeld de multimedia-units gaan, is het al een heel ander verhaal. Niet vergeten dat het over de 9-3 gaat, die op een platform staat dat door GM zelf niet meer gebruikt wordt – en dat sowieso al begin 2000 zwaar verbouwd werd door Saab, met een heleboel techniek die niet van GM komt. In de huidige 9-3 zit heel wat technologie die door GM afgeschreven is of die in ieder geval minder gevoelig ligt dan wat ze momenteel gebruiken in de 9-4X of de 9-5.
Griffin zegt
Tijd voor een old-school 9-3NG revisited :D
dennisr zegt
ah dus Youngman moet 570 miljoen drugs geld kwijt.. lijkt me de enige reden om het in SAAB te stoppen..
Carreza zegt
Dit is niet goed… Het betekent immers niet de “redding” van Saab maar het definitieve einde!
Al wat ze willen is dat verdomd Phoenix platform. En dan gebruiken om Chinese misbaksels op de wereld te zetten! Doodzonde!
Turkse overheid, where are you???
Stender zegt
@Carreza: Daar heeft het inderdaad meer van weg. Tenzij Scania snel tevreden is.
bentley1969 zegt
(Ik schreef het eerder…)
Let op mijn woorden… Saab komt terug!
robbie zegt
@bentley1969: grappenmaker!
bentley1969 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB …niet ‘hoop’ maar ‘licht’
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bentley1969: ja, zie het nu ook ja! Klopt niet helemaal…
earschot96 zegt
alleen de aero modellen, de rest mag weg.
norge zegt
Ach , de Chinees staat er toch om bekend dat ze de restjes weer hergebruiken?