De terugroepactie van de Porsche Carrera GT lijkt toch meer om het lijf te hebben dan in eerste instantie gedacht.
‘De Porsche Carrera GT is nog gevaarlijker dan gedacht.’ Dat schreven we in april. Waarom? De Carrera GT staat natuurlijk al te boek als een linke auto en nu bleek dat ook de ophanging het kan begeven. De kans dat het mis gaat is waarschijnlijk minimaal, maar Porsche vond het wel nodig om een terugroepactie op touw te zetten.
In eerste instantie ging het alleen om de 489 exemplaren die in de VS geregistreerd staan. Dat blijkt echter nog maar het topje van de ijsberg te zijn. Inmiddels geldt de terugroepactie voor alle 1.300 Carrera GT’s (of wat er nog van over is).
De terugroepactie heeft dus ook betrekking op de Nederlandse Carrera GT’s. Dat zijn er momenteel 11. Volgens de gegevens van Kenteken.tv staat deze terugroepactie voor alle exemplaren nog open. En dat zal misschien nog wel even zo blijven, maar daar komen we zo op.
Wat is het euvel dan precies? In de omschrijving van de RDW staat dat het om de “de langs- en dwarsarmen van de voor- en achteras” gaat. Deze zijn niet goed behandeld tegen corrosie, met als worst-case scenario dat de bevestigingsbouten kunnen afbreken. En dat moet je niet hebben. Het gevolg is namelijk “verliezen van de controle over het voertuig.”
In eerste instantie was er sprake van dat de auto’s eerst gechekt zouden worden. Vervolgens zou bepaald worden of het al dan niet nodig is om onderdelen te vervangen. Vervelend, maar niet onoverkomelijk. Het wordt echter nog een stukje vervelender voor de eigenaren, zo lijkt het.
Carrera GT-eigenaren (waaronder YouTuber TGE) melden namelijk dat de inspectie is komen te vervallen. Dit betekent dat álle Carrera GT’s het advies krijgen om niet meer te rijden tot de onderdelen in kwestie zijn vervangen. En dat zou volgens TGE pas in het derde kwartaal van 2024 het geval zijn.
Nu is het niet zo dat de gemiddelde eigenaar zijn Carrera GT gebruikt voor woon-werkverkeer, maar het zou toch zuur zijn als je een jaar niet met je auto mag rijden. Je denkt misschien: ‘Waarom neem je het risico niet gewoon voor lief?’, maar de verzekering is ook nog een dingetje. Er zijn namelijk verzekeraars die een auto niet verzekeren als de fabrikant adviseert om er niet mee te rijden.
We hebben Porsche Nederland om een reactie gevraagd op dit alles, maar die kan helaas geen uitspraken doen over de terugroepactie. We zijn nog in afwachting van een reactie van het hoofdkwartier van Porsche. Als we meer weten, zullen we dit artikel uiteraard updaten.
Headerfoto: Porsche Centrum Gelderland
kreukelzone zegt
Er staan op het moment volgens RDW open data 13 stuks op kenteken, slechts 2 origineel in Nederland geleverd.
machielvdd zegt
Klopt, maar er staan er ook nog twee tussen die al geëxporteerd zijn
kreukelzone zegt
Scherp, dat had ik niet gezien. Enig idee hoe lang deze kentekens zichtbaar blijven? Ik neem aan dat ze na een tijdje wel uit de database verdwijnen.
Wolflow zegt
👍🏻😉
Hubert zegt
Is dit een vervolgactie van :
https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepactie.aspx?mgpnummer=MGP230188
michaelras zegt
ja dat is de vraag die we ook hebben gesteld. Het is in beginsel die actie, maar er wordt beweerd (door TGE TV), dat Porsche UK/Global aangegeven heeft dat die scan onmogelijk is en de onderdelen bij alle GT’s vervangen moeten worden en dat tot die tijd er niet meer met de GT gereden kan worden.
We hebben vanzelfsprekend Porsche om een reactie gevraagd. NL had die niet voor ons en ze verwezen ons door naar Duitsland, de vraag ligt nu daar…
rollingstoned zegt
Ben benieuwd of jullie een reactie krijgen.
Arno's zegt
Porsche Nederland, is dat niet Pon? Dan wordt garantie nog een dingetje
reactief zegt
Die kennen we ondertussen wel… Gewoon prima voor elkaar hoor.
Edge zegt
Ik neem aan dat Porsche in zo’n geval de onderdelen gewoon gratis afstuurt naar het betreffende service center en de uren verrekent met nog openstaande factuurtjes. Er is Porsche veel te veel aan gelegen om dit soort klanten tevreden te houden en eventuele schades (materieel en letsel) door het stukgaan van die onderdelen te voorkomen.
rwdftw zegt
Ik kan je gerust stellen. Ik weet van één oude 944 (1982-1992 dus) die voor onderhoud naar Porsche Leusden is geweest. De eigenaar kreeg hem terug met een compleet nieuw benzineslangetje over de brandstof rail. Dat was ooit een terugroepactie (brandgevaar), maar dit exemplaar had het memo nooit gelezen.
De actie was alsnog uitgevoerd en het kostte welgeteld 0 euro.
Dutchdriftking zegt
Binnenkort wellicht een update van ome Doug hierover.
heckblende zegt
maakt niet uit, Paul gaat gewoon Walken
Fruitcake zegt
Krijgen de eigenaars nu een buspas van Porsche?
Stefje zegt
Is dit niet precies waarover de Walker-familie een rechtszaak tegen Porsche gevoerd heeft destijds?
Kan een dubbel nasmaakje krijgen dan.
Richmond zegt
Nee dat was iets anders
https://www.expertinstitute.com/resources/insights/lawsuit-filed-against-porsche-over-death-of-paul-walker/
mashell zegt
Hmm. Als Porsche verbiedt om met de auto te rijden heb je dan geen recht op gelijkwaardig vervangend vervoer?