De legendarische Singer 964 modellen zijn niet meer te bestellen, helaas.
In de wereld van restomods was Singer een van de eerste. En om heel eerlijk te zijn, ook een van de beste. Dat zijn ze nog steeds. Bij Singer wordt de complete auto subtiel gemoderniseerd qua techniek, terwijl de looks juist klassieker worden. Briljant.
Een G-Klasse die overgespoten is met V8 swap en LED-lampen is geen restomod, natuurlijk. Ook in de Porsche-wereld zijn er maar weinig bedrijven die aan Singer kunnen tippen. Alleen Ruf, eigenlijk.
Singer gaat stoppen met legendarische 964
Maar er is slechts nieuws voor mensen die zo’n gave Singer 911 voor de deur wensen, ze gaan er mee stoppen! Dat is natuurlijk mega-clickbait, dus we zullen het eventjes toelichten. Singer stopt met de configuraties op basis van de 964 Carrera-modellen, de zogenaamde Singer Classics.
In het eerste geval stoppen ze met het aannemen van nieuwe orders voor die auto. Dat meldt CEO Rob Dickinson aan het Britse Top Gear.
Ze hebben de productie van de Singer Classics gelimiteerd op 450 stuks, die orders zijn allemaal binnen. Dat komt niet doordat er te weinig donor-auto’s meer zijn.
Ondanks dat elke restomodder een 964-generatie 911 onder handen neemt, zijn er daar nog genoeg van over, opmerkelijk genoeg.
Dickinson geeft aan dat er tienduizenden exemplaren over zijn. En er zijn zat versleten exemplaren die Singer maar wat graag opbouwt. Maar niet nu.
Focus op de turbo!
Nee, het gaat om hun nieuwste project, de Singer Turbo. Singer is verhuisd naar een grote faciliteit waar alles onder één dak zit. De Singer 911 Turbo zal een compleet andere auto worden.
De eerste Singer met turbo en waarbij de nadruk ligt op luxe, verfijning en comfort. Ook bijzonder is dat de motor nu watergekoeld is, in plaats van luchtgekoeld.
Of het helemaal over en uit is voor de Singer 911 Classic, valt nog te bezien. Volgens Dickinson is het op zich mogelijk dat de auto terugkeert als de productie van de Turbo op gang is.
Wat hij vooral wil duidelijk maken is dat er eigenlijk geen plan is. En dat de Classic nu dus niet meer besteld kan worden. Jammer.
Meer lezen? Dit zijn de Porsche restomodders op een rij!
flatsix010 zegt
Hopelijk zetten ze de orders weer open als ik de Staatsloterij win.
Dutchdriftking zegt
Als ik de loterij win wil ik alle drie hun modellen.
bietje zegt
Aangezien de 930 Turbo een wannahave-project van me is, zeg ik:
Laat die Singer Turbo maar doorkomen 🤗
Richmond zegt
Blijf het jammer vinden die heldere koplampglazen bij restomods. Voor de rest is de 930 turbo een geweldig project van / voor Singer.
Robert zegt
Singer opereert in een prijsklasse waarin men op verzoek best een paar klassieke koplampglazen voor je willen monteren, lijkt me.
Het feit trouwens dat ze voor een watergekoelde motor kiezen, betekent dit dat ze op termijn misschien ook restomods op de nieuwere modellen dan de 964 gaan bouwen? Dat zou de bereikbaarheid (lees: klantenkring) aanzienlijk kunnen vergroten.
mc96 zegt
Persoonlijk vind ik die Singer Turbo nog geslaagder als de originele Singer. Helaas financieeel allemaal volledig buiten bereik 😄
bietje zegt
Tja… da’s wel een dingetje… de prijs
saxoke zegt
Vergis ik me nu, of zit ik er compleet naast, qua uiterlijk zijn de Porsches op foto toch geen 964’s maar wel net een modelletje ouder?
Richmond zegt
Klopt op de foto is een G serie
frederik zegt
Dat is het idee van de restomod, een 964 er uit laten zien als een 65-73 model met de luchtroosters onder de koplampen.
Eduardo Cuvelier zegt
Porsche 964 Singer Selections – Score :
– Gemini Drive : ‘Remember’
– https://www.youtube.com/watch?v=gxQSGdD0MF8