Interessant nieuws vanuit Dunsfold!
Gordon Murray, onder meer verantwoordelijk voor de McLaren F1 en diverse legendarische Formule 1-wagens, is namelijk van plan om een nieuw merk op te zetten genaamd Gordon Murray Automotive. Dit op te zetten bedrijf zou kleine aantallen auto’s gaan bouwen volgens de iStream methode, die eveneens door Murray werd ontwikkeld. Het gaat hierbij echter niet om praktische stadsautootjes als de T25, maar om modellen die in zekere mate op de “engineering principles” van de McLaren F1 worden gebaseerd.
Murray wil tegen de stroom in zwemmen, aangezien auto’s tegenwoordig steeds zwaarder en complexer worden. In plaats daarvan gaat Gordon Murray Automotive terug naar de basis. Inderdaad, net als bij de onlangs gepresenteerde TVR Griffith het geval is, die niet geheel toevallig door Murray werd ontworpen. Ook ligt een link met de Yamaha Sports Ride Concept uit 2015 voor de hand. Dat studiemodel is eveneens een ontwerp van Murray.
Het iStream proces draait grotendeels om stalen buizenframes die worden aangekleed met composiet panelen om de stijfheid te waarborgen. Daardoor worden auto’s lichter en sterker, maar het is ook nog eens een goedkope en milieuvriendelijke productiewijze. We zijn erg benieuwd of dat ook fraaie en snelle sportwagens oplevert, binnenkort wordt ongetwijfeld meer bekend over het nieuwe project van Murray. (via: Autocar)
UPDATE: een eerste teaser van de IGM sportwagen. De naam van dit nieuwe automerk staat voor Ian Gordon Murray.
fmgarcia zegt
Ik heb laatst bier gedronken met zijn neef. Niet boeiend verder, maar ik hoorde van dit project. Ik was alleen tegen lamzijn aan dus heb er verder helaas niets over te melden.
harrie zegt
@fmgarcia: Lekker informatief verhaal. Welk merk bier?
2wheeler zegt
@fmgarcia: gaaf zeg! Kun je dit verhaal even mailen naar [email protected]?
fmgarcia zegt
@2wheeler: Jij bent duidelijk jaloers merk ik. Dat ik wel bier heb gedronken met de neef van Gordon Murray en jij niet!!
2wheeler zegt
@fmgarcia: hahaha, nouja, eigenlijk wel ja!
banaan7 zegt
@fmgarcia: serieus? Das nog niks! Ik heb met hem een glas biologische appelsap gedronken!
mashell zegt
Kun je met een buizenframe überhaupt de anno nu verlangde crashveiligheid geven? Natuurlijk kun je de wagen heel sterk maken (zoals bij een rolkooi) maar dan dissipeert de inzittende al de energie, het is juist de bedoeling dat de crashcronstructie de energie opneemt.
woudloper zegt
@mashell: Ariel bouwt nog al zijn auto’s zo en dat zijn er toch enkele honderd per jaar.
HzR zegt
@mashell: iets met Engeland, single type approval etc.
shalomleon zegt
@faalhaas: zal het thuis eens in de groep gooien. Tnx
Dutchdriftking zegt
Aluminium buizenframe, polyester carrosserie, fijne 5 in lijn turbo, dan krijgen we wat gaafs.
gitaarknul zegt
@dutchdriftking: polyester is heel wat anders als composiet, en aluminium is geen staal, dus je hebt het over een heul andere auto
banaan7 zegt
@faalhaas: moet je niet beginnen met de oven voorverwarmen? Dat duurt bij ons langer dan de 10 minuten van het ontdooien namelijk.
granlusso zegt
Hoezo tegen de trend in? Ik heb het idee dat het gros van de (sport-)auto’s alleen maar lichter wordt de laatste jaren.
Oké, op hier en daar een zwaarlijvige M2 na dan.
coffeecup zegt
Is dit niet een bandje wat iedere 5 jaar opnieuw gedraaid wordt? Een ferme scheet die dwars zit en tot 2022 blijft het weer stil.