50 jaar geschiedenis verdwijnt (toch) niet in de prullenbak.
Honda vertelde ons vorig jaar nog dat het de iconische Monkey na 50 jaar uit de productie zou halen, maar dat blijkt inmiddels een loos alarm te zijn geweest. De Japanners brachten vandaag namelijk het nieuws naar buiten dat de motor gewoon terugkeert, en wel beter dan ooit.
Het kleintje uit het land van de rijzende zon behoudt dezelfde kenmerkende aspecten als zijn voorgangers, maar geeft er net even een eigentijdse draai aan om duidelijk te maken dat hij wel degelijk een nieuwe machine is. De Monkey krijgt bijvoorbeeld LED-lampen en digitale tellers. Daarnaast is de fiets voorzien van schijfremmen met ABS en krijgt hij een omgekeerde voorvork.
De Monkey is vanuit zijn oorsprong een speels apparaat. Letterlijk, zelfs, want de motorfiets begon zijn leven ooit als onderdeel van pretparken. Door de jaren heen veranderde de Monkey steeds meer in een ‘echte’ motor, maar het joviale karakter werd grotendeels behouden.
Dit is vooral te danken aan zijn grootte. De Monkey is, net als de Honda Grom, een compacte motor die voor relatief weinig geld bijzonder veel plezier weet te creëren. De Monkey krijgt nu nog meer van die vreugde mee, doordat Honda heeft besloten de 125cc van de Grom ook in de Monkey te leggen. Voorheen beschikte de Monkey slechts over 50cc, dus er is absoluut sprake van een aanzienlijke sprong.
Het is nog niet bekend wat de Monkey moet gaan kosten, of wanneer hij op de markt komt.
ikleesookoverautos zegt
Mooi nieuws. Maar laat Honda aub wat meer autonieuws brengen.
ablogjunk zegt
Gaaf! Altijd een dubbel gevoel gehad bij deze aapjes. Als je ze ziet staan denk je wauw. Als je dan vervolgens iemand ziet rijden lijkt het altijd alsof iemand een aangepast motorvoertuig van een mindervalide heeft gestolen.
Wel een heel groot minpunt dat er geen 50cc meer beschikbaar komt. Nu kun je heen aapje meer rijden zonder motorrijbewijs?
2wheeler zegt
@ablogjunk: hier niet, elders in de wereld wordt 125cc nog niet gezien als motor en kun je daar gewoon zonder rbw mee rijden.
BMW330Ci zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
FieRo zegt
@bmw330ci: meer meters in 1 behuizing?
napo zegt
Beste Autoblog, prijs is wel bekend, 4858 eu incl alle wettelijke bijdrages.
jens28 zegt
@napo: valt me niet eens tegen! Maar toch wacht ik op een leuke occazi
JanJansen zegt
@jens28: zelf importeren loont. Met name als je er meerdere tegelijk importeert. De nieuwprijs in Japan is rond de €3000,
hondafiel zegt
Ik zeg doen…
GH zegt
Voor iemand die 2 jr geleden een Skyteam Monkey (imitatie, 50cc) heeft gekocht, kan dit alleen maar toejuichen. Wel jammer dat je met een 125cc net geen ‘echte’ motor lekker kan bijhouden. Na het behalen van het motorrijbewijs toch maar eens verder oriënteren.
2wheeler zegt
@gh: “net” met 125cc is de koek op rond de 130kph, daar hou je bij lange na geen motor mee bij.
bogaertd zegt
@2wheeler: eerder rond de 105km/h ;)
2wheeler zegt
@bogaertd: dat zal vast met zo’n monkey! De Duke125 en Yamaha R125 van mijn vriendin gingen tot de 130 ongeveer.
bogaertd zegt
@2wheeler: Het gaat hier dan ook over een monkey en niet een yamaha of ktm ;) De nieuwe monkey 125 is hetzelfde blok als een Honda MSX en gaat dus max 105 (rijd vlot 90)
volvo-s60-adept zegt
Hier wordt ik ontzettend hebberig van… Ik heb een ‘bamibakje’, een Jincheng Singa. Fantastisch fietsje, 70cc, handgekoppelde 4bak.
basbasbas zegt
Vroeger alleen maar bezig geweest met de Honda-bende. In deze omgeving was het populair: daxjes, monkeys, c50’s, ss-jes, cd’s. Zo nu en dan een chally als de rdw niet te moeilijk deed.
Het kleine spul had vaak een Chinees imitatie-frame maar ook steeds meer originele
Honda’s kwamen voorbij. In het begin, toen het schouwen net als het kenteken net werden ingevoerd was de rdw heel streng. De jaren erna werd het wat schappelijker. Goede herinneringen!!!
kauwsjotel zegt
Honda ZB wat een legende
poeperman zegt
Jaren terug met een z50a (het kleine broertje van deze monkey, de z50jX, zonder achtervering) op de E40 van Gent naar Brussel gereden. Het enige wat ik had aangepast was het blok: een 86cc jincheng blokje met wat langere slag en 4-bak manueel. Doodsangsten heb ik beleefd. Ik kon nét in de slipstream van de vrachtwagens blijven maar dan moest ik bijna met mijn neus op de bumper, dus dat was ook geen optie…
lacker zegt
De prijzen zijn bekend hoor. In NL € 4.858, incl. In België € 4.099.
JanJansen zegt
@lacker: In japan kost hij 399 600 Japanese yen = 3 004.09 Euros
Verder komt hij ook nog in een cafe racer en scrambler variant op de markt, daar wacht ik nog even op.
henk_he zegt
@lacker: ik werd erg hebberig toen ik ’t las, maar 5000 euro is wel veel geld voor een hebbeding…
bogaertd zegt
Ze zijn NOOIT gestopt met Monkeys maken… tot vorig jaar zijn er nog nieuwe ‘oude’ monkeys gemaakt voor jdm.
Dus betere titel zou zijn -> Nieuw model monkey in productie
JanJansen zegt
@bogaertd: volgens mij stoppen ze ook niet met het maken van de 50cc monkeys. Via diverse importkanalen kan je ze nog kopen, ook met geldig bromfiets kenteken.
bogaertd zegt
@janjansen: Ik kan u met 100% zekerheid zeggen dat ze nietmeer gemaakt worden. Het model dat ze tot vorig jaar nog maakten was dan ook reeds geen monkey gelijk wij hem kennen van vroeger (deze hebben al injectie voor de uitstoot en zien er meer new school uit bv Monkey kumamon). Maar ik kan wel bevestiggen dat je via verzamelaars en winkel nog gemakkelijk nieuwe of er met weinig km kunt vinden. heb je een adres nodig kan u er verschillende wereldwijd geven :)
densk zegt
Tof ding om een drukke binnenstad mee te doorkruisen. En af en toe een leuk buitenweggetje meepakken uiteraard ook niet vergeten. Laast nog zo’n ding zien rijden. Hoor je eerst een leuk en zwaar geluid, kijk je om zie je het ding onderhand niet eens staan.
henk_he zegt
@ikschrijfookoverautos “De 2018 Monkey zal beschikbaar zijn in drie kleuren Banana Yellow/Ross White, Pearl Nebula Red/Ross White, Pearl Shining Black/Ross White en is vanaf juli 2018 bij de Honda dealers verkrijgbaar, voor een introductieprijs van € 4.858,- (incl.BTW, BPM en alle rijklaarmaakkosten)”