De man achter de dominante McLaren MP4/4 van Senna introduceert nu een sportauto voor de straat: de Nichols N1A.
Als een F1-ontwerper zich gaat bemoeien met een straatauto levert dat meestal iets heel bijzonders op. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de McLaren F1, maar meer recent zagen we de Gordon Murray T.50 en de Aston Martin Valkyrie (ontworpen door Adrian Newey). Ook deze auto’s zijn zeer imposante technologische hoogstandjes.
Nu is er nog een gerenommeerd Formule 1-ontwerper die met een straatauto komt. Het gaat om Steve Nichols, die vanaf de jaren ’80 tot 2001 actief was in de Formule 1. Zijn belangrijkste wapenfeit is het ontwerpen van de McLaren MP4/4. Dat is tot op heden de meest dominante F1-auto aller tijden, hoewel de RB19 aardig in de buurt komt.
De beste man is inmiddels 76, maar hij is nog altijd actief als ontwerper. De laatste jaren heeft hij zich bezig gehouden met het ontwerpen van een straatauto: de Nichols N1A. Deze auto is niet geïnspireerd op de MP4/4, maar wel op een andere McLaren.
Steve Nichols heeft zich laten inspireren door de Can-Am-racers van McLaren uit de jaren ’60, in het bijzonder de M1A. De Nichols N1A is dus in feite een old school raceauto voor de straat, en dan met een modern sausje.
De overeenkomsten blijven niet beperkt tot het design: net als het origineel heeft ook deze Nichols N1A een Amerikaanse V8 onder de kap. Het gaat om een dikke 7,0 liter LS3 V8, die in dit geval zo’n 650 pk levert. Geen geavanceerde hoogtoerige V12 dus, maar gewoon een ouderwetse V8, gekoppeld aan een handbak.
Wat deze auto vooral heel interessant maakt is het gewicht. De Nichols N1A weegt slechts 900 kg, ondanks de dikke V8. Er worden nog geen prestatiecijfers genoemd, maar waarschijnlijk zijn deze specificaties genoeg om je Ayrton Senna te wanen. Om te voorkomen dat je ook als Senna eindigt moet je wel even ABS aanvinken, wat optioneel is.
De oplage van de Nichols N1A wordt beperkt tot 100 stuks, als er überhaupt zoveel orders binnengesleept kunnen worden. Wat voor prijskaartje er aan hangt is nog niet bekend.
rollingstoned zegt
Gordon Murray heeft, als technical director, óók een dikke vinger in de pap gehad bij het ontwerpen van de MP4/4 ;-)
basman147 zegt
Dat is een hele interessante discussie waar de beide heren duidelijk van mening over verschillen… to put it mildly
https://www.youtube.com/watch?v=5Mz9nAzsLXU
Aon zegt
Potjandorrie, wat is die lelijk, zeg.
Harald.370 zegt
Er is een filmpje van, mét een prijsindicatie: https://youtu.be/tXGkvJ31uEo
mashell zegt
Prachtige wagen met fantastische vrouwelijke vormen. Dat het hopeloos gedateerd uitziet is mee te leven. Maar die “gezichtsuitdrukking” op het front is wel erg dom.
Murray -> McLaren F1 -> legendarisch maar door de stoel configuratie en het ontbreken van TSC en ABS ook knullig. Newey -> Aston Martin Valkyrie -> goede poging de Multipla te verslaan als lelijkste auto ooit, verder net zo als overbodig als BLØF.
Nichols -> N1A -> mooi maar weinig origineel ontwerp met een idioot ogend front.
Conclusie: F1 ontwerpers, blijf bij je leest, straatauto’s zijn niet jullie ding.
bfvo zegt
De grote mashell schuift een van de meest bezongen auto’s terzijde als knullig. Right…
mashell zegt
Hoeveel liedjes zijn er over de McLaren F1? En je mag ook zelf nadenken he? Die drie stoelen configuratie is vooral onhandig, een kostenbesparing om geen LHD en RHD variant te hoeven maken. En de meest krachtige productie auto ooit zonder tractiecontrole en ABS op de markt brengen in een tijd dat een BMW 3 serie dat standaard heeft, omdat je engineering capaciteit niet hebt dat is gewoon knullig, De McLaren F1 is fantastisch, maar had nog veel beter kunnen zijn.
En psst, als je meent het persoonlijk te moeten maken onderken je daarmee de zwakte van je argumentatie. En echte helden, of het nou de McLaren F1, Mohammed of Pink Floyd is, hoeven geen verdediging, voel je wel daartoe geroepen wordt de zwakte van de held alleen maar meer zichtbaar.
willeme zegt
@mashell:
1. Return of the Mac. Geweldig nummer ;-)
2. Drie stoelen configuratie was voor optimale gewichtsverdeling, maximaal ruimte aanbod én best mogelijke zitpositie.
3. De BMW 3 Serie had in 1992 standaard geen ABS en ASR. ABS was pas standaard halverwege dat jaar en ASR was een optie.
4. Vergeet niet dat die systemen tegenwoordig VEEL beter zijn, in de jaren ’90 was het nogal knaak. Zeker in een toffe hypercar. Het gaat niet zozeer omdat de engineering capaciteit niet toereikend is. Die systemen koop je in bij Siemens, Hitachi of Bosch. Het voegde in 1992 niet zoveel toe.
rollingstoned zegt
Dit! 👍
Daarbij, lekker relevant ook hoeveel liedjes er zijn gemaakt over een bepaalde auto. Als je het daarvan moet hebben snap je het niet helemaal…
Maar goed. Het gaat er toch om hoe een auto rijdt? Iets met driver experience? Bovendien willen puristen doorgaans juist zo min mogelijk driveraids (analoge auto’s FTW), en ook geen rijdend infotainment systeem op wielen, dat rijkelijk voorzien is van kerstverlichting en onveilige touchscreens. ;-)
pomoek zegt
Kan niet in eens de schaduw staan van de MP4/4.
avocado zegt
Dan lijkt me die Nederlandse Silvermine een stuk mooier ontworpen!