Helaas, helaas. De legendarische Bentley V8 is niet meer onder ons.
Er zijn merken die ‘hun’ motoren hebben. Van die huzarenstukjes waar ze bekend mee zijn geworden. Of waaraan ze hun imago hebben te danken. Denk aan de Mercedes OM 606 of de Nissan RB26DETT.
L380
De Legendarische Bentley V8 L-series motor past ook in dat rijtje. De eerste variant van deze motor, de L380, zag in de jaren ’50 het levenslicht. Toen werd er er voornamelijk mee getest. Leuk feitje: de cilinderinhoud was toen slechts 5,2 liter groot.
L410
In 1959 werd de motor (L410 genaamd) leverbaar in de Bentley S2. Oh ja, en de Rolls-Royce Phantom en Silver Cloud II. Bentley was toen nog een gerebadgede Rolls met een iets sportievere aankleding. Bentley Boy Tim Birkin vond het verschrikkelijk.
L410D
De eerste 6.75 versie van de V8 kwam in 1970, wederom met de L410-motorcode. Een belangrijke toevoeging kwam in 1982 met de L410D. Dat was geen dieselversie, maar eentje met een flinke turbo. Deze maakte zijn debuut in de Bentley Mulsanne.
L410I
In 1986 zag de L410I het levenslicht. Dit was dezelfde 6.75 zonder turbo, maar met brandstofinjectie. Uiteraard vraag je je niet af: waarom hebben ze de turbo en injectie niet gecombineerd? Wat dat betreft had je bij Bentley kunnen werken, want dat dachten zij ook. In 1987 werd de L410TI in gepresenteerd.
L410ITI
Bentley ging langzaam maar zeker door met de ontwikkeling van de motor. In 1991 was het tijd voor de L410ITI, de L410 Intercooled Turbo Injection. Ofwel, met de toevoeging van een intercooler. Deze kon je krijgen in de Bentley Turbo R en de latere Continental coupé’s.
L410MT
In 1997 zagen we nog een L410MT (lage druk turbo) en L410MT/S (hoge druk turbo) varianten van de Legendarische Bentley V8 . Deze werden in de uitloopmodellen geleverd van Continental-reeks.
BMW
Het zag er naar uit dat het einde van de motor in zicht was. In de jaren ’90 waren Volkswagen en BMW aan het stoeien over de voogdij van de Britse merken. Volkswagen had Bentley, BMW had Rolls-Royce. Echter, de Silver Seraph had een BMW V12 en de Arnage een door Cosoworth getunede 4.4 V8. De Bentley V8 leek hierdoor geen toekomst te hebben.
L675
Volkswagen gaf Bentley een lading cash om écht even met die motor aan de gang te kunnen. De motor was ernstig verouderd en kon wel de nodige upgrades gebruiken voor meer vermogen, koppel en efficiency. Het resultaat was de L675, de debuteerde in de Arnage Red Label. Het vermogen was 405 pk met een achterlijk hoog koppel van 875 Nm.
L410HT
De naam van het blok werd overigens snel omgedoopt naar L410. In de daaropvolgende jaren werd de motor af en toe wat fijngeslepen. In 2007 arriveerde de L410TT, een biturbo versie van de motor. De laatste iteratie van de motor is de L410HT. Deze motor debuteerde in de Mulsanne en beschikte over variable nokkenastiming. het resultaat: 1.100 Nm!
Einde verhaal
Na 61 jaar is het dan eindelijk afgelopen met de Legendarische Bentley V8 . De motor kan niet meer aangepast worden om aan de telkens stringenter wordende eisen te voldoen. Misschien nog wel belangrijker is het feit dat de Mulsanne niet meer gebouwd wordt. Sedan-liefhebbers kunnen overstappen naar de Flying Spur.
baklava zegt
Wat komt er voor terug? 1.0 3 cylinder?
rhellema zegt
@baklava: dat zal dan een 6,75 liter 3 cilinder worden.
SimonMc zegt
Nee, wel 3 *cilinder.
petroldrinker zegt
En wat komt er voor terug? wss een of ander 48V downsize blok… zucht
barchettadriver zegt
Wat een joekel van een blok zeg. Da’s wat anders dan de 898cc van de Seicento die je zo optilt.
Straks vervangen door een elektromotor van 30 x 30 x 60, die 2 keer het koppel en vermogen levert, met nagenoeg 0 onderhoud.
Overigens, vind ik EV wel weer passen bij Rolls en Bentley; in stijl zoeven.
berlinetta zegt
Qua comfort en rust past het er wel bij, maar qua techniek weer niet vind ik. Een Rolls of Bentley vind ik net als een duur en automatisch horloge. Een batterij is eigenlijk beter, maar de techniek is schitterend en daar koop je het in mijn ogen ook mede voor. Hetzelfde geldt voor een V8 of een V12.
mr27 zegt
@berlinetta: precies dit.
timberleek zegt
Maar ja, in het moderne spul is er niks van die “schitterende techniek” te zien.
Bij de oude dure auto’s was het nog een mooi schouwspel van mechanica, allemaal keurig afgewerkt en dergelijke.
Nu is een anoniem blok met plastic buizen en een grote plastic kap eroverheen.
berlinetta zegt
Dat ben ik dan ook weer met je eens. Zou leuk zijn als de exclusieve fabrikanten weer meer laten zien wat voor kunstwerkje ze hebben gemaakt.
karaya zegt
Snap nooit dat ze zeggen dat het blok niet meer aan te passen is aan de emissie eisen.
Volgens mij bepalen de cilinderkoppen of een blok aan emissie eisen kan voldoen. Lijkt me niet zo moeilijk om een paar moderne koppen te ontwikkelen.
Gelukkig hebben Bentley klanten de middelen om oprekkende kettingen en een exorbitant olieverbruik te bekostigen. En van een beetje gesjoemel zijn ze doorgaans ook niet vies.
willeme zegt
@karaya: op een gegeven moment ben je wel uitontwikkeld met een bepaalde motorarchitectuur. Mmotoren zijn tegenwoordig veel lichter en efficiënter. Op een gegeven moment moet je zoveel aanpassen, dat je beter een nieuwe motor kunt ontwikkelen. Daarbij was de motor ook geen hardloper, dus het loont dan ook niet de moeite om er nog veel meer moeite in te steken. VW heeft motor die BMW al eens eerder om de zelfde reden had afgedankt toch nog 21 jaar in productie weten te houden. Op zich best knap :-D
blo3to3t zegt
@karaya: joh, jij moet bij Bentley gaan werken, met die insteek kunnen ze er nog 60 jaar aan plakken.
karaya zegt
Je bedoelt VAG. Bentley is bij deze ten grave gedragen.
ttr6 zegt
Wat een leuk stukje, @ willeme. En wat een mega groot blok is dat, ongelofelijk. Jammer dat zo’n stukje historie dan toch eindigt. Als we het over heritage hebben…….net als die V12 van Lamborgini. Die heeft ook pas in de Aventador moeten wijken. Is toch voor de beleving super gaaf als je een nakomeling van de Miura in je auto hebt? Zelfde geldt voor Bentley. Ze hadden eigenlijk dit blok gewoon moeten blijven gebruiken en in 1 keer naar elektrisch over moeten gaan….past wel bij Bentley.
Design_Driven zegt
Heerlijk stuk met veel informatie. RIP de L V8, ik denk dat er V48 voor terug komt.
jaapiyo zegt
Jammer jammer. De Mulsanne ga ik ook wel missen. Vooral de versie voor de lift was een karakterbak met die gekke oogjes. Na de lift was de grille helaas verRolls-Royced, wat de brute uitstraling wat minder maakte.
lincoln zegt
Alleen al het formaat van dat blok !!
cappie zegt
Kijk dit waren nog echte motoren niet die nep zooi 1.0 3 cilinders.
jometdebanjo zegt
Echt f*ck dat milieu!!!
tenaci zegt
@jometdebanjo: gokje, je bent 14?
karaya zegt
Kinderen van 14 wordt op school geleerd dat juist niet te zeggen.
cabriohater zegt
Zelf zie ik het toch wel een beetje als de Bentley motor dus jammer dat hij weg gaat.
cossiekiller zegt
Die gele Continental! Prachtig.
Maar dan wel in het donkergroen aub…