Waarom doen ze dit nu weer?
Een belangrijk onderdeel van een automerk is het logo. Aan het logo kun je direct herkennen tot welk merk een bepaald model hoort. Zeker bij de duurdere merken is het een prestige-dingetje.
Waarschijnlijk is dat de reden dat veel Opel Speedsters géén Opel-logo’s meer hebben. In technische zin is alleen de motor van Opel, de rest is puur Lotus. Ondanks dat het echt niet hoeft uit te maken, worden de Opel-logo’s toch erg vaak verwijderd. Bij een Lotus Elise hebben we nog nooit gezien dat iemand het logo of de typeplaatjes verwijderde. Toch is het volgens Lotus tijd voor een nieuw logo.
Normaal gesproken betreft het dan kleine wijzigingen. Iets meer reliëf, een iets andere kleur: gewoon kleine updates om met de tijd mee te kunnen gaan. Dat is in het geval van Lotus nu eens níet het geval. Het logo is namelijk compleet anders geworden. Nog steeds voorzien van de initialen van Lotus-oprichter Anthony Colin Bruce Chapman, maar van reliëf is nul sprake. Ook is er geen kleurschakering of schaduw meer. Het is donkergroen met felgeel. That’s it.
Lotus doet dit natuurlijk om een compleet nieuwe start aan te kondigen. Het merk lanceert binnenkort die niet heel erg ‘Lotus-esque’ Evija, een 2.000 pk sterke elektrische hypercar. De Evija is de eerste Lotus die het nieuwe logo meekrijgt. Volgens Lotus staat het logo voor hetzelfde als waar het merk uit Hethel voor staat: simpel en eenvoudig.
Het Lotus-logo is er al sinds 1948. De grootste wijziging was in 1986, toen er gekozen werd voor gouden letters op een groene achtergrond. In 1987 werden de initialen van Chapman toegevoegd. In 1989 zag men in dat het niet heel erg Lotus was, dus kwam de gele badge weer terug. Deze evolueerde naar het ontwerp wat vandaag geïntroduceerd is.
pielemuis zegt
Als je heel goed kijkt, goed oplet , dan zal je zien dat er toch nog een klein beetje van het oude logo in zit.
Maar je moet wel scherp zijn en een beetje creatieve geest hebben.
Fritskee zegt
@pielemuis: ik zie het allesinds niet..
erce zegt
@pielemuis: ik moest grinniken.
rhellema zegt
@pielemuis: het is gewoon wat je wil zien! Lijkt er helemaal niet op. Jij ziet ook altijd reuzen in wolken zeker?
rob636 zegt
@rhellema: maar sommige wolken zijn echt groot hoor!
Jochen zegt
@rhellema: de wens is de vader van de gedachte
donjunior zegt
Die van 2019 refereert zo te zien het meest naar het origineel door het weglaten van de schreefletter. Prima keuze eigenlijk wel. Ben zelf niet zo’n fan van schreefletters.
Gulli zegt
@donjunior: ik vroeger ook niet, ik schreef het altijd verkeerd
volvonerdy70 zegt
Helemaal niet verkeerd toch? Ik vind de vorige wat sierlijker maar dit is modern dus het is niet raar, zeker als je een hypercar wil introduceren.
Fritskee zegt
@volvonerdy70: Of heel retro… hangt er maar net vanaf hoe je het wilt zien
Calimero zegt
Voor z’n beetje elke nieuwe/andere eigenaar van het merk een nieuw logo ;-)
Logo van 2009 is naar mijn idee het mooist van degenen in het rijtje.
Ik kan mij trouwens niet herinneren wanneer ik in het wild een recent Lotus model heb gezien in Nederland.
Je zag ze wel met regelmaat in de periode van de Elise en Opel zustermodel. En ja later ook nog wel ten tijden van de eerste Tesla (roadster?)
Ze zullen er huis wel zijn maar niet dik gezaaid in ieder geval. Jammer wel voor een merk met een rijke historie en meerdere iconische modellen.
0blivi0uss zegt
Lotius, goeden letters. In het begin zelfs ontbrekende letters. Lekker bezig daar;)
Toe aan de vrimibo? Of toevallig net een voorloop gehad?
tortuga zegt
@0blivi0uss: goeden groen geel en Lotus letters. Laten we zeggen dat het warm is buiten.
0blivi0uss zegt
@tortuga: morgen doen we een proost op afstand;) op het warme weer, de mooie ritten en al het wulpse spul wat we onderweg tegenkomen!
vroaaar zegt
@0blivi0uss: volgens mij is jouw vrimibo al tijdens de lunch begonnen…
camber24 zegt
@vroaaar: volgens mij mis je zijn punt. Hij doelt op de typo’s in het artikel. X klasse artikel had/heeft het ook btw
gregorius zegt
Die van 2010 lijkt op een logo van een auto.
Die van 2019 lijkt op dat logo, maar dan nagemaakt door de 11 jarige zoon van de eigenaar die net een trial periode van photoshop heeft geïnstalleerd.
hehe zegt
Ik vond het schrappen van de kleur in het logo van Alfa Romeo toch meer een revolutie dan dit. Kan mij ook nog herinneren dat Toyota over ging op het logo met de 3 ringen, dat was pas echt een grote wijziging
Dutchdriftking zegt
Haha komkommers op? Eigenlijk was het oude logo wel mooier….
julez zegt
-Edit: Thanks! is inmiddels aangepast.-
On topic: vrijwel alle merken doen dit. Kijk naar Windows, Volkswagen. Het is opeens hip om geen schaduwen, reliëfjes en gradiënts te hebben. Ze gaan gewoon mee met hun tijd.
bertorelli zegt
Toch triest dat de omzet van Lotus koekjes vele malen hoger is dan die van Lotus Cars.
hehe zegt
@bertorelli: ha ha, hoe draait de afdeling wc papier?
E34M5Touring zegt
Het ziet er uit als een imitatie logo van Ali Express. Echt bepaald geen verbetering als je het mij vraagt.
KEV9 zegt
Het is nog steeds de nok… dus prima
lavoro zegt
@soulmaster: Aha! Dat wist ik niet, dank voor de meest informatieve info op de deze pagina!
sportscarwatcher zegt
Bedankt voor het artikel, anders dacht ik dat Lotus niet meer bestond …
z3cabby zegt
Het nieuwe logo ligt het dichtst bij het originele logo van 1848. Alleen de kromming is eruit gehaald en de groentint is donkerder. Gewoon modern en strak zoals het hoort bij onze tijd, maar met respect voor het eigen verleden. Prima toch?
z3cabby zegt
@z3cabby: 1948 bedoel ik natuurlijk.
racerx zegt
Wat is zo’n Esprit V8 toch gaaf… even die brakke Renault versnellingsbak upgraden met een GTO Quaife exemplaar en je bent good to go! Heerlijk zo in t geel, wat een auto!
beast95 zegt
Logo is nu net zoals een logo van een app je op je telefoon. Simplistisch en felle kleuren. Waarom het een trend is om alle logo’s zo aan te passen, werkelijk geen idee…