Het coronavirus berokkent ook schade aan een illuster Nederlands raceteam.
Niemand ontsnapt aan de klauwen membraaneiwitten van het coronavirus. Of nou ja, niet iedereen wordt per se ziek, maar als dat je bespaard blijft, dan laat het virus zich wel op een andere manier gelden in je leven. De autosalon van Genève, de NBA, de eredivisie, de F1, je werk, de verjaardag van je schoonmoeder: het gaat allemaal niet door. Althans, voorlopig in ieder geval niet. We weten dat je nog goede hoop hebt dat het laatste evenement later in het jaar overnieuw gepland kan worden. Voor nu is dat echter afwachten geblazen.
We weten inmiddels dat deze tijdelijke aflasting van het leven niet best is voor bepaalde bedrijven. In de F1 bijvoorbeeld wordt al met grote vrezen gevreesd voor de toekomst van Williams. De financiële situatie van het team was toch al niet zo florissant, dus of het deze klap kan hebben is de vraag. Maar ook andere teams uit het middenveld luiden de noodklok. Zowel French Toast van Alpha Tauri als Frédéric Vasseur van Alfa Romeo hebben laten optekenen dat zij alsnog hopen op een kleine 20 races dit jaar. Anders missen de teams ontzettend veel inkomsten.
Het is eigenlijk niet meer dan logisch dat ook een trapje lager op de raceladder de pijn groot is. Zelfs bij een legendarisch team als Frits van Amersfoort Racing is de angst voor een lange ‘pitstop’ groot. Bij RTL GP laat Frits optekenen:
Het grootste deel van onze inkomsten wordt betaald door onze coureurs. Maar ik kan hen nu niet laten betalen, want we kunnen niet racen. We teren op enkele vooruitbetaalde bedragen. We hebben 35 man in vaste dienst. Die moeten we vanzelfsprekend allemaal doorbetalen. Dat lukt nog wel, maar dit moet geen half jaar meer gaan duren.
Frits van Amersfoort, eindbaas van Van Amersfoort Racing
Van Amersfoort is een oude rot in het vak. Al in 1975 richtte Frits het Nederlands raceteam op. Door de jaren heen zaten onder andere talentjes als Jos Verstappen, Max Verstappen, Charles Leclerc en Sophia Flörsch in auto’s van Van Amersfoort Racing. Dit jaar heeft Frits onder andere Red Bull talenten Jonny Edgar en Jak Crawford onder zijn hoede. Normaal gesproken zouden we zeggen dat Max misschien even een tonnetje kan overmaken om Frits uit de brand te helpen. Maar ja…Die Frits was wel heel lovend over Leclerc ten opzichte van onze MV33…
fconderkantlat zegt
please corrigeer mij als ik er naast zit, maar dat racen in de lagere klasses… zijn dat niet meestal organisaties die kneiterveelgeld hebben/hadden en het leuk vonden als bezigheid om te gaan racen? zo ja, ga ik daar niet voor treuren
andere kant, ok 35 banen liggen op het spel … andere kant, als datgene enigzins klopt wat ik hierboven zeg…ja dan ga je toch een tijdje even geen luxe hobby uitoefenen totdat je financieel weer wat gezonder ben en zulke hobbies weer financieel kan dragen?
jaapiyo zegt
Het zijn over het algemeen coureurs die kneiterveel (familie)geld hebben en het leuk vinden om te racen. De teams zijn gewoon bedrijfjes die dat faciliteren.
barry355gtb zegt
@arashrsf: Je hebt het helemaal fout arashrsf. Van Amersfoort Racing is geen speeltje van een rijke organisatie of erg rijk individu. Het raceteam heeft klanten, dat zijn de coureurs die willen racen. Deze betalen het raceteam per wedstrijd die ze racen. Als er geen enkele wedstrijd wordt geraced, dan zijn er ook geen enkele inkomsten. Dat kan een bedrijf die 35 vaste krachten heeft niet zo lang volhouden. Dan is treuren wel terecht in dit geval.
SpeedGeek zegt
@arashrsf: ik werk bij een bedrijf en wij verhuren onze race auto’s aan de “rijke” gasten. Ja je hebt ook bedrijven waarvan de teammanager tevens de coureurs en de rijke gasten zijn maar wij als bedrijf werken knetterhard om onze race auto’s klaar te zetten voor verhuur en internationale races. Die nu dus allemaal geschrapt zijn.
bikevscar zegt
Mooi speelgoed?
donaldjgarrison zegt
@bikevscar: zou ik um best wel eens tegenaan willen swaffelen idd
Robert zegt
niveautje weer…
toniominestrone zegt
Ik word zo langzamerhand een beetje flauw van de quasi populistische berichtgeving van AB, kunnen jullie niet een keer berichten zonder die schijt lollige ondertoon?
jaapiyo zegt
Nee. Ik schrijf eigenlijk altijd stukjes zonder schijtlollige ondertoon, maar we gebruiken software waardoor de grappen en grollen er automatisch in worden gewoven. Kwestie van verkeerde product aanvinken op de bestelorder. Helaas kunnen we dat nu even niet veranderen, want onze prioriteit ligt bij het oplossen van de problemen met de app.
cloverleaf zegt
@jaapiyo: ???. Als je niet schijtlollige berichtgeving wilt ga je maar naar autoweek
toniominestrone zegt
@cloverleaf: inderdaad, als echt relevante informatie wil vergaren ben bij Autoweek inderdaad beter af.
cloverleaf zegt
@toniominestrone: alle info over je 1.2 3 cylinder turbo in je koreaanse 7 zitter vind je daar inderdaad
wajobaas zegt
@toniominestrone: eens, de eerste twee/drie alinea’s van een gemiddeld artikel zijn tegenwoordig meer een oefening voor de duim dan dat ze lezenswaardig zijn…
barry355gtb zegt
@wajobaas: Dan moest je maar eens een andere site zoeken, die zoveel mogelijk autonieuws brengen en dat zonder er voor te hoeven betalen. Schaam je je niet meer door deze toon aan te slaan? Allemaal gratis en onafhankelijk nieuws en dat is inderdaad de moeite waard.
rfocus zegt
Het is jammer dat iedere leek op autosport gebied denkt dat het altijd een luxe sport is waar altijd veel geld is. Maar er gaat altijd te weinig aandacht naar de teams die het echt van maandelijkse inkomens moeten hebben. En nu zie je dat er door z,n virus zij als eerste om vallen. Sterkte en ik hoop dat er in de toekomst meer aandacht voor jullie is.
stekkerbak zegt
Ik snap dat niet.
Elk bedrijf wat nu gelijk loopt te piepen heeft z’n zaakjes gewoon niet op orde.
Zorg er gewoon voor dat je reserves hebt. Al het geld hoeft toch niet gelijk op?
Of je nou een racebedrijf bent of een rondvaartboot bedrijf…
Dan de DGA maar wat minder bonus of dividend geven aan het eind van het jaar.
pindakoning zegt
@stekkerbak: heeft u wel enige ervaring met bedrijfsvoering?
basman147 zegt
Probleem voor een raceteam is dat de inkomsten en uitgaven niet gelijk verdeeld zijn over het jaar. Veel grote uitgaven gebeuren in de winter (productie of aanschaf van nieuwe auto’s, teamleiding en hospitality aanpassen aan nieuwe sponsors etc, etc), maar de inkomsten volgen pas als er wordt geracet. Dus zoals gebruikelijk zagen veel teams tegen het einde van de winter de bodem van de schatkist weer. Normaal maakt dat niet uit, maar als de verwachte inkomsten vervolgens niet binnenkomen ontstaan er problemen
poes zegt
@stekkerbak: paar maanden zonder inkomsten, dan gaat het rap hoor… Punt is wel dat volgens mij alle instanties (overheid via bijna volledig overnemen van salaris, belastingdienst met uitstel, banken met uitstel betaling van rentes, etc.) nu ontzettend soepel zijn. Dus als je dan alsnog bijna direct omvalt, dan stond het er al niet al te best voor.
Edge zegt
Kan Frits van Amersfoort geen beroep doen op de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging ten behoeve van behoud van Werkgelegenheid (NOW). Aangezien de racerij stilligt en er dus geen inkomsten zijn, zou hij toch ook gewoon in aanmerking moeten komen voor die 90% vergoeding van het salaris van zijn werknemers.
berlinetta zegt
Zou wellicht wel kunnen, maar vergis je niet. Die 90% geldt alleen voor het werknemersdeel van het loon. Er bestaat ook nog een werkgeversdeel van het loon. Daar krijg je geen tegemoetkoming in. Volgens mij heeft een werkgever bij toepassing van NOW een reductie van 60% in de loonkosten, dus 40% betaalt hij nog altijd zelf. Natuurlijk een stuk minder dan 100%, maar die 90% schetst dus niet het volledige beeld.
Dutchdriftking zegt
Het is natuurlijk geen bedrijf waar we niet zonder kunnen, maar wel heel erg vervelend voor de betrokken personen natuurlijk. En nieuw Nederlands race talent is altijd schaars, hierin vervullen ze een prettige rol.