Vroeger was de Britse motorindustrie gigantisch, maar net als bij de autoindustrie gingen ook vrijwel alle Britse merken op de fles.
Het enige Britse motormerk dat vandaag de dag nog enige rol van betekenis speelt is Triumph, al is ook dat merk al eens failliet gegaan en doorgestart. Datzelfde geldt voor Norton, het merk van Bertus. Het merk werd opgericht in 1898 en groeide al snel uit tot een van de toonaangevende fabrikanten. In de jaren ’60 en ’70 kwam de Japanse motorfiets op en was het gedaan met de dominantie van de Britse motorindustrie. Norton ging in de daaropvolgende decennia meermaals over van eigenaar en stopte in de jaren ’90 met productie van motorfietsen (met wankelmotor!).
Eind 2008 koopt de Britse zakenman Stuart Garner de rechten op het merk en laat hij nieuwe motorfietsen ontwikkelen. De huidige lineup bestaat uit de Commando en Dominator, beide motoren die losjes gebaseerd zijn op vroegere modellen. Daar komt nu een derde model bij, de Norton V4 RR/SS.
Deze superbike met carbon kappen, carbon wielen (alleen SS) en carbon benzinetank heeft een volledig in eigen huis ontwikkelde V4-motor. In tegenstelling tot de Aprilia V4 met een blokhoek van 65 graden, heeft de Norton V4 een blokhoek van 72 graden. 90 graden zou ideaal zijn, aldus ontwerper Skinner, omdat dan geen balansas nodig is, maar daardoor wordt de motor te groot en de geometrie verstoord. Hoewel de Norton V4 1200cc meet, is hij fysiek niet groter dan de 1000cc V4 van Aprilia, aldus de makers. Titanium kleppen en een optioneel race-uitlaatsysteem (+10 pk) maken het plaatje compleet.
Bij het ontwikkelen had men bij Norton geen specifiek vermogen in gedachten, zolang het maar met een 2 begon. Dat is gelukt, al laat de fabrikant nog even in het midden hoeveel meer dan 200 pk de machine levert. Het leeggewicht bedraagt 199 kilo voor de RR, terwijl de lichtere (en bijna dubbel zo dure) SS slechts 179 kilo weegt. Nog altijd iets zwaarder dan de Ducati 1299 Superlegera, maar dat is met 156 kilo dan ook echt een vedergewicht. Uiteraard is de Norton voorzien van Öhlins dempers en veren en Brembo-remmerij.
De Norton V4 RR kost 28.000 pond, de SS vergt een investering van liefst 44.000 pond.
Met dank aan @racerx voor de tip!
mikkeloentje zegt
Beetje te hoog gehalte Agusta/Ducati styling. Had het liever minder Italiaans en meer Brits gezien.
janmetdelangeachternaam zegt
Kocht*
-Edit: of koopt ;)-
janmetdelangeachternaam zegt
@janmetdelangeachternaam: overigens wel echt een hele vette motor, mag ook wel voor het geld dat je neerlegt
ricksmits zegt
Huiliehuile het is geen motorblog.. nee helemaal top! Meer van dit!
ot: geweldig mooie motorfiets!
rossi46audi zegt
@ricksmits: eensch. Meer motoren want er bestaat nog geen fatsoenlijk motorblog vind ik
suheyl zegt
Mooie machine! Leuk speelgoed, helaas is het seizoen voorbij….
mrrallycross zegt
Leuk autoblog dat jullie dit soort nieuws ook meenemen!
Fruitcake zegt
Strafpunten voor de usual motorblog.nl reactie
gregorius zegt
@Dizono: Is er ook informatie over of ze met deze 1200cc (is dit de SG5?) mogen gaan racen (bijv in de TT Isle of Man?).
roadrage zegt
@gregorius: ben ik ook benieuwd naar maar denk het niet 1200cc is te zwaar voor bijv. Isle of Man. 600 – 1000cc is hier ideaal voor.
Dizono zegt
@roadrage @gregorius: volgens mij hebben ze al een dedicated IoM-fiets. Deze V4 RR/SS schijnt wel ontworpen te zijn met de kennis die ze daar hebben opgedaan, maar is wel vanaf een leeg vel ontworpen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Cameron_Donald_on_Bray_Hill.jpg
gregorius zegt
@dizono: ik las dat het 2015 blok een Aprilia V4 is van een MotoGP machine. 1000cc. Dat is het SG4 blok. Over het SG5 blok van de 2016 machine kan ik weinig vinden.
En in de TT mag je maar met een volume tot 1000cc rijden (tenzij dit verandert in 2017?).
Daarom vind ik het opvallend dat een terugkomend merk als Norton, dat dusver maar 1 blok heeft, een racer bouwt met een 1200 cc terwijl ze toch redelijk serieus zijn in het racen, waarbij ze een geleend 1000 cc blok gebruiken.
peug206 zegt
@gregorius: ducati rijd met meer cc’s rond ;)
gregorius zegt
@peug206: Ik kan geen Ducati’s vinden in de startopstellingen van de TT2016.
peug206 zegt
@gregorius: isle of man TT niet, maar Dutch TT wel ;) daarnaast zijn dit lichtere blokken, en de motor dus wendbaarder (al zou je dat niet zeggen kijkend naar motogp) dus zou zeggen dat ze dit blok hebben geleend van de panigale
racerx zegt
@peug206: Ducati heeft minder cilinders in haar Panigale geduwd. Een Superbike is doorgaans geklassificeerd als een 1000cc 4 pitter of een 1200cc twin.
peug206 zegt
@racerx: yes, maar ze komen terug met een blok om te racen, 1200cc, wel heel toevallig niet? Zeker aangezien dat vorige blok ook geleend was van aprilia? Zou me niet verbazen ligt er een ducati blokje in ;)
racerx zegt
@peug206: Toch wordt er duidelijk over een V4 gepraat, we gaan het zien! Ik ben iig enthousiast, erg gave bike en met die 1200cc vast lekker koppelrijk.
apriliarsv zegt
De Aprilia is ook al opgeboord naar 1100cc. De Engelsen lopen wat betreft kennis van zaken al achter bij introductie :)
racerx zegt
@apriliarsv: De 1100 wordt enkel in de Tuono geleverd tbv meer koppel. 1100cc in de RSV4 lepelen zou betekenen dat deelname in WSBK niet meer kan, tenzij ze een aparte special zouden verkopen met 1000cc. Die geen hond koopt. Want het is geen 1100.
apriliarsv zegt
@racerx: dat is juist, maar het blok is qua formaat even groot, dat was mijn punt.
racerx zegt
@apriliarsv: helder
Dutchdriftking zegt
Gaaaaf!
racerx zegt
Tof artikel @dizono, complimenten!
Gulli zegt
Zo’n motorblok en dan toch niet meer dan 29pk… jammer!