Met een disclaimer, je kan alleen op deze manier thuis goedkope stroom gebruiken onder een paar voorwaarden…
Stroom is duur. Met deze open deur beginnen we dit artikeltje dat daar in eerste instantie helemaal niets mee te maken had. We kregen namelijk een bericht van leasemaatschappij Mobility Service, zij hadden een slimme manier gevonden om altijd stroom te hebben, zelfs bij werkzaamheden aan het elektriciteitsnet.
Aangezien dit bedrijf zich specialiseert in elektrische auto’s, hadden zij het lumineuze idee opgevat om al hun elektra aan de gekoppelde accus’s van 4 Hyundai’s i-ONIQ 5 te hangen. Daarmee bleef het gehele bedrijf aangesloten aan de stroom, terwijl alle buren door de werkzaamheden stil lagen.
Dat kan vanwege een handigheidje dat die IONIQ’s hebben. Deze auto kan namelijk terugladen door de zogeheten V2L techniek. Dat staat voor Vehicle to Load. Hierdoor gebruikt de auto stroom vanuit de accu om vervolgens door te geven aan elektrische apparaten.
Is niet alleen praktisch als je zoals Mobility Service een kantoor hebt dat tijdelijk zonder stroom zit, maar ook bijvoorbeeld als je een hutje in het bos hebt waar geen elektriciteit bij zit. Of gewoon thuis, kan ook.
Mobility Service wist dit en dankzij hen weten wij dit nu ook…
Maak zelf thuis gebruik van goedkope stroom
En daarmee komen we bij de titel van dit bericht. Namelijk, daarin zeggen we dat jij thuis -onder bepaalde voorwaarden- goedkoop stroom door je leidingen kunt laten stromen. En dat is eigenlijk verrassend simpel. We leggen je het principe even stap voor stap uit. Komt ‘ie.
Stap 1, zorg dat je een baan krijgt die lekker dicht bij huis is.
Stap 2, zorg dat je van je baas een Hyundai IONIQ 5 mag leasen.
Stap 3, zorg dat je gratis je auto mag opladen op je werk.
Stap 4, rij het kleine stukje naar je huis zo zuinig mogelijk, zodat je accu lekker vol zit als je thuiskomt.
Stap 5, sluit de IONIQ 5 aan op je eigen stroomnetwerk.
En voilà, zo heb jij gewoon gratis stroom om je jacuzzi altijd op 40 graden te laten staan of om gewoon in de piekuren de wasmachine en de droger tegelijk te laten draaien. De baas betaalt en jij doet helemaal niks verkeerd.
Zolang hij er niet achter komt tenminste.
Samen helpen wij elkaar
En dat, beste lezer, is een voordeel van elke dag even Autoblog checken. We geven hier van die handige en voordelige tips… Voor je het weet gebruik jij ook goedkope stroom thuis. Je hoeft er alleen maar even bovenstaande stappen voor te volgen. Fluitje van een cent toch?
Graag gedaan!
Brol zegt
Diefstal zonder geweld en zonder braak is strafbaar gesteld door artikel 463 van het Strafwetboek. De aanzetter kan gestraft worden met een gevangenisstraf van drie maanden en met geld boete van duizend euro (te vermeerderen met de opdecimes op de strafrechtelijke geldboeten)
Proficiat !
CYBRTRK zegt
Als jij van je baas je auto gratis mag laden op werk, wat is daar dan diefstal aan?
OT: V2X staat voor Vehicle-to-everything
HelldogBE zegt
In de praktijk komt dit toch overeen met de wagen van je vriend(in) tanken met de tankkaart voor de leaseauto van de zaak… Je baas heeft er vast niks op tegen dat je de koelbox aansluit tijdens je kampeertripje, maar 365 dagen per jaar je huishouden een aantal uur per dag laten lopen op kosten van de zaak is noch de baas, noch de fiscus blij mee.
Allison Burgers zegt
Inderdaad. Idee is leuk, maar de baas zal er vast iets van vinden als je gemiddelde verbruik straks 100 kWh op 100 km is.
Net als dat de baas het zal merken als je elke dag gaat “tanken” met de tankpas om je aggregaat thuis te laten draaien.
rulefollower zegt
Vehicle to Grid
Allison Burgers zegt
Dat is een andere techniek. Loopt nu een proef met een paar omgebouwde IONIQ 5’s in een appartementencomplex, maar de gewone versies zijn daar nog niet geschikt voor.
Overigens is bij de EV6 de benaming Vehicle 2 Load voor modeljaar 2023 gewijzigd in Vehicle 2 Device.
detroitv8 zegt
Ik neem wel eens een pakje post-it’s mee van kantoor. Kan ik deze truc hier ook onder scharen?
MvB zegt
Ik ken het protocol van V2G nog niet exact, maar als je stroom uit de auto trekt, zal het waarschijnlijk zo zijn dat de auto een leveringstarief heeft. Anders krijg je dit soort ongein. De autoleverancier is dan CPO of je sluit een CPO contract af bij bijvoorbeeld E-Flux. Het zelfde als wanneer je, je laadpaal publiek beschikbaar maakt.
Romano zegt
Uhm nee, je kan met een adapter gewoon een stekker in je Ioniq steken en het dus gebruiken als stopcontact.
Lijkt me alleen nogal moeilijk om je hele huis aan 1 stopcontact te hangen.. Ook levert ie volgens mij maar Max 3kw
HelldogBE zegt
Dit is eerder V2L ipv V2G, aangezien je lokaal net op dat moment afgeschakeld is van het publieke elektriciteitsnet (anders probeert je wagen gans de straat te voeden). De slimme teller zou dan ook niets meten (afname noch injectie) .
MvB zegt
….de energiestromen traceerbaar zijn en daarmee ook te verrekenen met bijvoorbeeld de eigenaar van de auto….
https://elaad.nl/projecten/v2g-the-power-recycling-car/
AudiRS zegt
Hahaha. Mooi artikel. +1
Jagris zegt
In theorie kan er zoveel, in de praktijk echter…
Wel een grappig artikel
Jagris zegt
In theorie kan er zoveel, in de praktijk echter…
Wel een grappig artikel
koeberg zegt
> Zolang hij er niet achter komt tenminste.
Dat is wel het zwakke punt in dit plan ja.
Carbaseviewer zegt
Ik heb een vast contract die nog een paar jaar doorloopt voor nu met het lage btw tarief voor nog geen 14 cent per kWh. Ik heb ook wel eens gedacht om een laadpaal neer te zetten zodat anderen voor een laag tarief, maar met een leuke opslag voor mij, mijn stroom kunnen gebruiken voor het opladen van hun auto. Zou dat wel legaal zijn? Daar zal mijn energiemaatschappij niet blij van worden.
mat1980 zegt
Kijk dat is denken in mogelijkheden! Ik zeg doen!
xjs678qr zegt
Ik zou dat als baas gewoon toelaten: de werknemer zit met het gedoe, denkt dat ie mij in de zak zat maar eigenlijk zat dat al verrekend in z’n loonpakket. Iedereen blij :-)
tjorque zegt
200 werkdagen per jaar dat je ~14u thuis bent met de wagen aan de woning.
52 weekends dat je in theorie volledig de auto aan je huis zou kunnen laten hangen.
3 kW kan de auto leveren.
-> kan je 15800 kWh van je baas stelen.
Wel ja het biedt mogelijkheden… maar praktisch zal het niet zijn.
Je baas kan dat gemakkelijk controleren bovendien. Gewoon de opgenomen stroom door de kilometerstand delen en vergelijken met de verbruikscijfers…
Eerlijk duurt het langst…
dare2think zegt
Misschien is het juist wel de bedoeling… Als over een paar jaar de hele landelijke leasevloot ’s avonds V2G (vehicle to grid) stroom gaat terugleveren en overdag van 11.00-16.00 staat te laden zijn de twee belangrijkste pieken eruit, de zonnestroom aanbodpiek overdag en de afnamepiek in de avond. Maar ik zeg erbij, de belangrijkste aanjager hiervan is een financiele prikkel en die is momenteel niet aanwezig.
De power van bedrijven is te zien aan het grote aantal bedrijven met een accuinstallatie dat staat te springen om geld te verdienen aan die pieken, maar niet toegelaten kan worden op het stroomnet vanwege capaciteitstekort. Als er maar een financiele prikkel is, dan volgen bedrijven wel. Helaas is er van die clown boven het huidige klimaatministerie weinig visie en sturing te verwachten.
stekkerkoning zegt
Erg relevante opmerking van degene hierboven. Dankzij V2L heb je een buitenstopcontact op een Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6. Het gaat om een adapter voor de reguliere laadaansluiting (type 2) om er een gewone huishoudstekker (schuko) in te kunnen steken. Dat gaat om maximaal 16A of 3,7 kW, terwijl de gemiddelde huisaansluiting 1x35A of 3x25A is. Daar zit een verschil tussen. Af en toe wat elektronica aansluiten is best geinig, maar een heel huishouden van stroom voorzien is ambitieus. Het is eigenlijk aanrommelen als op de camping.
Ik gokte er eigenlijk ook dat het artikel over dynamische energietarieven zou gaan. Dat gaat van een paar euro per kilowattuur bij grote stroomvraag tot geld toe bij overproductie. Als je het kunt opbrengen om de continue stroomprijsschommelingen in de gaten te houden, kan het goedkoop.
mc96 zegt
Onzinnig artikel. Het is amoreel en bovendien welke werknemer zet zijn baan op het spel hiervoor?
juels zegt
In onze Enyaq zit gewoon een 220v aansluiting. Leuk voor een laptopje, maar je kan er geen volwaardige wasmachine op aansluiten 😉
Over gratis stroom gesproken als je geen Enyaq hebt maar een olie slurper; ook hier kun je met een omvormer via de 12v aansluiting toch ook nog 220v krijgen. En met een tankpas van de zaak betekend dat alsnog gratis stroom.