Of gewoon als je geen oldtimer hebt, maar benieuwd bent wat er in dit artikel staat. Dat kan natuurlijk ook.
Dit artikel is eigenlijk vooral bedoeld voor onze Belgische lezers. Nu weten wij dat dit er een heleboel zijn, dus we schrijven het niet voor niets. Het gaat dus om oldtimers en de regels daaromtrent. Er is namelijk het een en ander veranderd. Dat komt omdat het 1 november is en dat is een leuke dag voor regelwijzigingen, blijkbaar.
Het gaat om de algemene periodieke keuring van de oude auto’s. In ons land beter bekend als APK. Sinds 2018 moeten oldtimers in België periodiek naar de keuring. Daarmee kwam een einde aan een systeem waarbij auto’s van 25 jaar of ouder eigenlijk alleen gekeurd werden wanneer ze op de O-nummerplaat werden ingeschreven. En die nummerplaat is er dus alleen voor oldtimers.
Keuring van je oldtimer verandert
Dat vonden veel Belgische bezitters van een oldtimer niet zo goed en ze wilden het anders. Nou, dat hebben ze gekregen. Want sinds vandaag moeten auto’s tussen 25 en vijftig jaar oud wanneer ze helemaal in orde blijken te zijn om te twee jaar naar de keuring.
Voor auto’s van meer dan vijftig jaar is dat eens per vijf jaar, mits ze natuurlijk in orde zijn. Mocht dat laatste niet het geval zijn, moet je je oldtimer het jaar erna weer ter keuring aanbieden.
Nog oudere auto’s zijn wel vrijgesteld
Als je echt een heel oude oldtimer hebt, dan heb je mazzel en hoef je niet meer langs de keuring. Het gaat dan om auto’s van voor 1926, oftewel auto’s van -bijna- 100 jaar of ouder. De Belgische instanties gaan er vanuit dat deze auto’s óf in een museum staan, of gewoon in orde zijn omdat er goed voor is gezorgd.
Maar wacht, er is meer. Er is nog een belangrijke verandering. Voortaan zal op de keuring een ‘oldtimerrapport’ opgesteld kunnen worden. Dat dient vooral vervelend gezeur te voorkomen. Die komen namelijk nogal eens voor omdat sommige onderdelen of aanpassingen als ‘niet origineel’ worden bestempeld. En met dat rapport is daar geen sprake meer van.
Goed, dat zijn de belangrijkste veranderingen in een notendop. Wil je nog wat meer lezen, dan raden we je aan om even het uitgebreide artikel op HLN.be aan te klikken. Zo kom je niet voor verrassingen t staan als je een Belgische oldtimer gaat aanschaffen.
Zeker en vast, Amai!
geelbarrel zegt
….. vroeger pasten ze auto’s ook aan, snap het nut van het rapport bij keuring niet. Dogmatisch gelul zometeen over een 123 programmeerbare ontsteking op een ’60 Jaguar? Telescoop dempers op een MGB? Get a life….
faalhaas zegt
Beter geven ze de wegen een APK. Een auto die het daar 25 jaar vol houdt kan beter een medaille krijgen.
wimof zegt
Geen last van, je moest es weten welke 2 wegen naar mijn woning lijden (bewust met ij) en toch volhard mijn T4 518500KM één keer ophangingsrubbers! vervangen.
(KUNNEN ZE BIJ tESLA NIET STELLEN)
(AT Zimmermann)
Robert zegt
@faalhaas: +1
😂
Habanero zegt
Ik kan er maar één ding bij bedenken – de burger krijgt voor alles jaar na jaar nog wat meer regeltjes onder de neus geduwd en mag vooral naast torenhoge belastingen nog wat extra plichten vervullen en… betalen!
rulefollower zegt
Hoe is het tegenwoordig met de wachtrijen bij het keuringsstation?
Ik vond dat de grootste gruwel van het keuren in BE, toen ik daar woonde.
Habanero zegt
Hangt van keuringstation af. Wanneer je op afspraak komt lukt het redelijk. Voor de rest is die zgn ‘keuring’ natuurlijk één totaal wereldvreemde grap,