Dit is geen Hollywood stunt, dit is een Volkswagen ID.3 lesauto in een straat in Utrecht. Dat was niet helemaal de bedoeling.
Autorijlessen kan, zeker in het begin, best spannend zijn. Als het goed is zit er een instructeur naast je die je op je gemak stelt. Met een handgeschakelde auto is het helemaal even wennen, als je een automaat hebt zou het wat makkelijker moeten zijn. Des te groter zijn de vraagtekens bij deze opvallend geparkeerde Volkswagen ID.3 lesauto.
De rijinstructeur zal niet gevraagd hebben of de leerling de elektrische auto bovenop de Opel kon parkeren. Het incident vond gisteravond rond 19:30 uur plaats in Utrecht. De aspirant automobilist trapte per ongeluk het stroompedaal in. Dat een elektrische auto meteen al het koppel beschikbaar heeft helpt ook niet mee. Nog voordat de rijinstructeur kon ingrijpen was het kwaad al gedaan.
De schade aan de ID.3 lijkt mee te vallen. Datzelfde kunnen we niet zeggen van de Opel. Het gewicht van de Volkswagen (1.794 kg rijklaar) voelt alsof een klein olifantje op een auto is gaan zitten. Achteraf bleek de leerling te willen remmen, maar werd in plaats daarvan het andere pedaal ingetrapt. Dit had wat dat betreft nog veel slechter kunnen aflopen.
Niemand raakte gewond bij het ongeluk. Een berger heeft beide auto’s meegenomen. De rijinstructeur mag met de leerling nog wel wat extra rijlessen boeken.
Fotocredit: Michiel van Beers
mashell zegt
ANWB Rij-Op-Leiding…
ericd zegt
Nice!
bischero zegt
@mashell: duidelijk generatie verschil met 25 jaar geleden, toen was dat met de Golf 3 atmosferische diesel nooit gelukt. In die tien dagen meer plankgas door de stad gereden dan ooit erna.
mashell zegt
Ik zat ietsjes meer dan 25 jaar geleden bij een premium rijschool: Golf 3 TDI met, heel jaren 90, 3 spaaks velgen.
Johanneke zegt
Echt zonde dat het ook een oude cabrio is. Dat lijkt een auto voor plezierritjes. Ook al is zo’n oude opel niks waard.
gabrielo zegt
Duits kenteken, mogelijk een jonge eigenaar met weinig geld, was misschien alleen een weekendje bij moeders op bezoek en had er ook nog mee terug naar Duitsland gemoeten. Vrij kut als het je overkomt.
wimof zegt
Ik ken iemand die wel 30 (?!) Peugeot 306 Cabrio’s staan heeft. Hij koopt er schuren voor om ze kunnen te stallen.
mashell zegt
Slim, want dat is een mooie wagen die een echte klassieker gaat worden.
MarcoM zegt
@mashell: en dat geleufd gij?
MarcoM zegt
@wimof: staan ze mooi binnen, dan zie we die hokken gelukkig niet.
wimof zegt
En ver weg ook, hij heeft 3 schuren gekocht (!) om ze in om te slaan ergens in Frankrijk (hij woont in België maar heeft een huis in het zuiden)
adyton zegt
Dit is toch echt geen ideale lesauto?
Robert zegt
@adyton: volgens mij krijg je dan enkel het automaat rijbewijs (rijbewijs B met code 78). Moet je inderdaad niet willen, lijkt me.
TheMaster zegt
Waarom niet, denk je nog echt dat er over 10 jaar auto’s verkocht worden met een handbak? Natuurlijk niet. Over 25 jaar zijn die uit het straatbeeld verdwenen. MUV van Autoblog lezers natuurlijk, die hebben allemaal een handgeschakelde MX5/M3/R34 in de garage staan die ze nooit zullen wegdoen.
viezefreddyw zegt
@TheMaster: De meeste tieners die nu lessen en zijn/haar rijbewijs haalt, kunnen vaak geen dure auto aanschaffen. De meeste auto’s goedkope auto’s hebben een handbak. En er zal ooit eens een auto gereden moeten worden die geen automaat heeft. Een busje huren omdat je gaat verhuizen ofzo. De meeste busjes hebben een handbak.
tuutertuuter zegt
@viezefreddyw: “goedkope auto”. Een oxymoron in Nederland. Verzekering + mrb + brandstof + parkeerplaats gaat je maandelijks al minstens 500-1000 euro kosten afhankelijk van je kilometers.
Loek zegt
@tuutertuuter: mwoah, ik zit daar nu ver onder en dan hebben we het over 21 jaar en 0 schadevrije jaren. Maar zoals Freddy al zegt, dan een automaat kiezen gaat lastig worden.
Edge zegt
@tuutertuuter: Maandelijks 500-1000 euro? Dan heb je ofwel een relatief dure startersauto voor de deur staan, of je rijdt zoveel kilometers dat je wellicht eens even om een kilometervergoeding of auto van de zaak moet gaan vragen bij je leidinggevende.
sportabgasanlage zegt
500-1000€ per maand? Wat een nonsens. De Yaris Hybrid van mevr. sportabgasanlage kost €42 per maand MRB, Verzekering (All Risk) kost €34 per maand. Ze rijdt er ongeveer 500-700km per maand mee, dus max. ongeveer €65,- brandstofkosten (1:20 à €1,85/L). Parkeren voor de deur is gratis, en overige parkeerkosten maakt ze nauwelijks. Dat is bij elkaar €141,- per maand.
berlinetta zegt
Daar komen wel nog kosten bij he. Denk aan onderhoud en afschrijving.
pakezel zegt
Als ik een Yaris Hybrid wil verzekeren op mijn naam dan ben ik voor alleen WA al 112eu per maand kwijt. Stel ik neem een Peugeot 106 uit 1995 dan ben ik 76eu per maand kwijt voor de verzekering. Oftewel simpelweg onbetaalbaar voor een student als je de bijkomende kosten van een oud barrel erbij moet rekenen.
bischero zegt
@pakezel: dat dus
bischero zegt
@sportabgasanlage: heeft ook geen onderhoud en banden nodig zo’n Yaris natuurlijk.
sportabgasanlage zegt
@bischero ik reageer op @tuutertuuter, die heeft ’t over 500-1000 voor Verzekering + mrb + brandstof + parkeerplaats.
Natuurlijk komt er nog afschrijving en onderhoud bij, maar dan nog kom je niet aan 1000 per maand.
bischero zegt
@sportabgasanlage: snap ik, maar de reden dat ik zo reageer is dat ik mensen zich zo vaak zie verrekenen in de werkelijke kosten van een auto. Rekent met zich rijk aan de restwaarde? Je wil niet weten hoeveel mensen ineens een stuk maand over hebben als er twee bandjes van €85 lek gereden zijn en de auto afgesleept moest worden van de stadsring.
Trust me, ik zit er goed in, ken meer dan gemiddeld de details en reken zelf iedere keer dat een auto aan vervanging toe is wat emotie vs gemak vs financieel de beste balans is. Of het nu de auto van der Mrs. is of mijn leaseauto.
okdoei zegt
@tuutertuuter: als je jong bent en je moet een auto hebben voor weinig koop je toch een C1 of Aygo of iets. Dingen kosten €20 pm aan belasting en verzekering als beginnend bestuurder wellicht €50 pm? Laat het €70 zijn.
Heb je in jouw geval dus nog minimaal €410 over voor brandstof per maand. Die dingen rijden minimaal 1:15 als het niet gunstiger is. Bij brandstofkosten van €1.70 per liter zit je op zo’n 3500 km per maand…
Dat is minimaal 43.000 km per jaar.
Wie van de jonge generatie rijdt zoveel km?
Als ze het al doen zijn ze iets van vertegenwoordiger en hebben ze een auto van de zaak.
bischero zegt
@okdoei: afschrijving? Onderhoud? Banden?
wimof zegt
En ondertussen gooien we onze plastic flessen weg.
baardmijt zegt
@tuutertuuter: Juist. Mijn vorige auto kostte zo’n € 25,- per maand aan MRB en verzekering bij elkaar. Als je de rest van het door jou aangehaalde bedrag aan brandstofkosten wil halen, ben je wel een bikkel hoor. Zeker met een auto in die klasse. Natuurlijk zijn de meeste auto’s (veel) duurder, maar het kan echt wel voordeliger dan jij aangeeft.
JaxDryke zegt
Ik weet niet in welke villawijk jij woont, maar ik ben geen 500 euro kwijt aan mijn auto incl alles per maand. Ik rijd een ’99 Ford Focus die verrassend genoeg gemiddeld 1 op 15 rijdt (de verhouding stadsverkeer/autosnelweg is ongeveer 90/10). Verzekering kost zo’n 50 euro per maand, de autobelasting kost rond de 40. En ik rijd zo’n 12000km per jaar.
406_v6 zegt
@viezefreddyw: je zult je verbazen hoeveel “busjes” er een automaat in hebben hangen…
Ot92 zegt
@406_v6 Tegenwoordig hebben de meeste (huur) busjes een automaat inderdaad. Men vergeet vaak dat de automaat van tegenwoordig sterker is dan de handbak. Veel geschikter voor het gebruik bij trekken van zware aanhangers enz.
bischero zegt
@TheMaster: volgens jouw redenering gaat de lesser pas over 10 jaar auto rijden en daarom kan het nu geen kwaad om in een automaat te lessen??
Iedere 20’er die ik hier in de buurt ken heeft een 500, Clio, Fiesta, Golf of – ja echt – 911 met handbak. En hoeveel private lease of deelautos zijn er met automaat?
sportabgasanlage zegt
@bischero maar om ’t verhaal compleet te maken. Banden kosten iets van 85 per stuk en gaan zo 50-60dkm mee, dus dat is niks bijzonders. Onderhoud is ook bijna niks. Hooguit €300 per jaar, maar waarschijnlijk minder (want een Toyota)
flatsix010 zegt
@RRRobert: De meeste mensen die dit doen hebben al tevergeefs in een handbak proberen te rijden of zijn soms fysiek of mentaal beperkt waardoor dit niet kan.
Ot92 zegt
@rrrobert Klopt. De eerste 5 jaar (geloof ik) mag je dan niet achter het stuur van een auto zitten waar een manuele schakelpook in zit.
Robert zegt
@Ot92: ik heb het even gegoogeld, maar dat omruilen is niet (meer) mogelijk; je moet gewoon opnieuw rijexamen doen. Er zijn wel EU experimenten gaande om dit rijexamen te vervangen door een geregistreerde training, maar dat is allemaal een beetje stil komen te liggen door de pandemie.
Ot92 zegt
@rrrobert Ah, dat wist ik niet. Zo’n 10 jaar terug was dat nog wel mogelijk.
Eigenlijk is het wel een goede zaak, gezien het rijden met een handgeschakelde versnellingsbak toch echt anders is dan rijden in een automaat.
potver7 zegt
Dat ligt er maar net aan. Als er thuis een EV voor de deur staat dan kan het als leerling-chauffeur geen kwaad om daar aan te wennen.
lars zegt
Niet echt de ideale lesauto, je zou beter kunnen leren rijden in een handbak. Daarna kun je naar een automaat gaan, maar die ID.3 is best duur dus waarom die auto?
flutterby zegt
@lars: lage snelheden, weinig onderhoud en lage energiekosten. Een elektrische auto is perfect voor lessen, behalve dat je niet leert schakelen.
Voor vlieglessen begint elektrische ook steeds populairdere te worden doordat het véél goedkoper kan omdat de betrouwbaarheid hoger ligt en vliegtuigmotoren veel sneller preventief onderhouden worden.
Richmond zegt
ik zag laatst een jaguar f type SUV als lesauto en daarna ook nog een Evoque, snap ik ook niet. Maar blijkbaar zijn er mensen die dat toch doen,
machielvdd zegt
Je zou denken dat jonge bestuurders de symbolen op de pedalen wel begrijpen
berlinetta zegt
Nou de leerling in kwestie is een vrouw van 40. Niet meer zo heel jong ;)
potver7 zegt
Toch wel, meestal zijn het 70-plussers die pedalen verwisselen.
Charles Taycan 4S zegt
Oeps! Zonde van die Duitse Slopel…
snowbird zegt
Sorry… maar ook als je een leerling rijder bent…je moet toch vooraf snappen waar die pedalen voor dienen…?
alfapeter zegt
Misschien moeten maar eens een veiligheidsfunctie inbouwen dat als je gas/stroompedaal volledig indrukt de auto hard remt.
rubend zegt
@alfapeter: sarcasme hoop ik?
alfapeter zegt
Nee hoor, al vaak gelezen dat bij het vergissen van pedaal de chauffeur in een schrikreactie het pedaal verder indrukt ipv te lossen.
Henkie zegt
Ja handig als je een keer wel gebruik wil maken van de acceleratie mogelijkheid.
alfapeter zegt
Het pedaal één standje terug voor volgas lost dat op.
ps autoblog, stop eens met die kleingeestige “moderatie”
mashell zegt
Als je doel is verwarring te voorkomen is het hebben van een pedaal met twee volstrekt tegenstrijdige functies geen goed idee.
alfapeter zegt
Hebben EV’s al niet vaak een pedaal met dubbele functie, met name one pedal drive? Je zou toch het zo kunnen instellen met een voelbare klik tussen de volgasstand en het volledig intrappen wat blijkbaar vaak in paniek gebeurt. Dit verplicht de chauffeur trouwens ook tot enige controle ipv zomaar intrappen bij zijn keuze om volgas te gaan.
mashell zegt
Je idee van een oplossing voor “onbedoeld gasgeven terwijl je remt omdat je voet op het verkeerde pedaal staat” is zeker het overdenken waard. Op dit moment heeft vol gas een andere functie “kickdown”, maximale power om uit een noodsituatie (bijvoorbeeld een onoplettende invoeger gaat je rammen) weg te komen. Bij elektrische auto’s is er geen versnellingsbak en is er zoveel koppel dat een kickdown niet nodig is. Technisch zou het kunnen, met een duidelijke weerstand en klik. Maar het “gas bij geven om voor een invoeger te komen” scenario moet ook met een lichte paniek blijven werken. Zelf zie ik meer in het inzetten van de camera systemen. Dat als je ergens tegen op dreigt te botsen de wagen het gas dan gewoon weigert. Maar ook daar kun je veiligheidsvragen bij stellen.
One pedal driving is sterk vertragen bij gas los. Zo zeer dat je er mee tot stilstand kunt komen. Zelf rijd ik meestal op de cruise control en vind dan de recuperatie paddels (VAG, Hyundai) aan het stuur veel prettiger, dan kun je zelfs no pedal driving toepassen.
berlinetta zegt
Dus als je volle gas vooruit wil, remt de auto keihard af? Dat lijkt me ook niet bepaald veilig.
soes750 zegt
Leerling stuntman/vrouw/x neem ik dan aan. Iets meer power en op 2 wielen door de straat. Geen slechte eerste poging.
edward330d zegt
De opnames van het nieuwe seizoen van de slechtste chauffeur zijn alweer begonnen zo te zien…
karhengst zegt
“Ah, u kwam voor de accupunctuur!”
blackeye zegt
Ik ben benieuwd wat de dekkingskosten van een ID.3 zijn en hoe het nestje eruit komt te zien..
renskuhh zegt
Zo worden hybrides dus gemaakt
frederik zegt
Tja, vroeger sloeg de motor dan gewoon af.
potver7 zegt
Bij een automaat? Denk het niet hoor…
Vraag maar aan al die opaatjes en omaatjes die al jaaaren met grote regelmaat bij mensen in de woonkamer, in winkels of in de bosjes eindigen omdat ze de pedalen verwisselen.
frederik zegt
@potver7: Klopt, maar rijles deed (?) je toch over het algemeen met een handbak.
jippie zegt
Hoe makkelijker je het autorijden maakt, hoe meer er mis kan gaan. Blijkbaar…
ronaldotour zegt
Ik weet niet wat er gebeurd met een ev wanneer je tegelijk stroom geeft en remt? De instructeur zal wel geprobeerd hebben om te remmen als hij daar de tijd voor had.
Ot92 zegt
@ronaldotour Red je niet. Je geeft nog net volgas en dat ding rijd al 30-40km/h vanwege direct maximaal koppel. Ik betwijfel of Front-assist überhaupt heeft gemekkerd voordat ze botsten.
Ot92 zegt
Niet echt de IDeale les auto zo te zien.
frank2b zegt
Geen ID wat hier is misgegaan …
MarcoM zegt
@frank2b: ik geloof dat die eigenaar op Justin Timber lake.
MarcoM zegt
Wat moet die duutser hier, wij mogen Duitsland niet in zonder schoongrond verklaring, eh coronatest, dus waarom ons besmetten met die Kadett, eh Astra.