Feest in den bejaardensoos! Niet omdat hun favoriete vierwieler gisteren wederom werd uitgeroepen tot favoriete vierwieler, maar vanwege het voorstel om de medische keuring pas bij een leeftijd van 75 jaar uit te voeren. Nu ligt die grens nog op 70 jaar, maar VVD & PvdA willen dit veranderen.
Het schijnt dat de regel voor een medische keuring bij een leeftijd van 70 jaar in 1986 in het leven is geroepen. Wie niet fit genoeg was, mocht zijn roze papiertje/pasje inleveren. Maar die leeftijdsgrens is anno 2011 achterhaald, aldus Charlie Aptroot van de VVD. Aangezien we met z’n allen steeds langer blijven ademen, is het ook volgens PvdA-er Dijksma nodig dat we rimpelgespuis op wielen vijf jaar extra de tijd geven.
Een verhoging van deze leeftijdsgrens scheelt het CBR in de toekomst een hoop administratiekosten en ouderen zijn goedkoper uit, aangezien de keuring zelf gelapt dient te worden. De twee partijen hebben verkeerssnoes Melanie Schultz opgeroepen om de regel door te voeren bij het CBR.
Bovendien is de groep automobilisten boven de 75 jaar verantwoordelijk voor al die opmerkelijke nieuwsberichten over spookrijdende bejaarden en dergelijken. En uit een Amerikaans onderozke bleek al eerder dat pas boven de 80 de kans op een fataal ongeval vier keer zo groot werd.
Daveee zegt
Dit is toch juist tegen de verkeersveiligheid zou je denken?
Rik3 zegt
”En uit een Amerikaans onderozke bleek al eerder dat pas boven de 80 de kans op een fataal ongeval vier keer zo groot werd. ”
En tussen de 75 en 80 is de kans op een fataal ongeval slechts een acceptabele 3 keer zo groot?
supertank zegt
Van mij mogen ze die keuring zelfs nog 5 jaar vervroegen. Waarom onnodige gevaren opzoeken. Veel van de ouderen in het verkeer (dus niet alle) zijn rijdende opstakels. Ze rijden vaak te zacht, nemen voorrang en kijken niet goed uit.
barney zegt
Onzinnige aanpassing. Je ziet genoeg bejaarden die niet goed meer meekunnen met het huidige verkeer en daardoor een gevaar vormen. Of die nu 70 of 80 zijn maakt niet uit. Het systeem lekt al zoals het op dit moment is, laat staan als je dit gaat versoepelen.
Citrofiel zegt
Het verschilt natuurlijk van geval tot geval, sommige mensen zou je zo’n keuring al vanaf hun 50e aanraden… Maar je moet niet verzanden in het verminderen van alle risico’s, dan mag je niks meer. Goed idee.
Benjamin1 zegt
Gewoon vanaf 18 iedere 5 jaar afrijden en medische keuring!
NLBUURMAN zegt
@Benjamin1: en waar dachten wij het geld van te halen? om de 10 jaar een medische keuring lijkt me wel goed..
flutterby zegt
@Benjamin1: Om de 10 jaar lijkt me mee redelijk, maar een opnieuw afrijden voor iedereen zou de verkeersveiligheid sterk verbeteren en ook files verminden. Sommige kunnen gewoon echt niet rijden…
NLBUURMAN zegt
mijn opa rijdt al jarenlang, hij heeft vroeger zo’n 50-60 duizend per jaar gereden, en is nog fit op z’n 70jarige leeftijd. toch is hij nog niet voor keuring geweest… traag rijdt hij ook niet, laatst weer een boete voor te hard rijden op de snelweg.
As_long_as_it_is_fast zegt
@NLBUURMAN: Dat is een uitzondering, en dat weet je best. ;)
NLBUURMAN zegt
@As_long_as_it_is_fast: klopt, de meesten kunnen dit inderdaad niet zeggen.:)
Megakix zegt
@NLBUURMAN: …heb nooit grootouders gekend…dus je hebt gelijk…
desjonnies zegt
Och, relativeren die boel :
– 18 tot 23 jarige mannelijke bestuurders zijn veel gevaarlijker
– sommigen leren nooit autorijden
– je wordt zelf -hopelijk- een keertje 75, hoe denk je er dan over ?
– het verkeer wordt steeds drukker, waardoor de gemiddelde snelheid omlaag gaat (kijk nu maar met het aantrekken van de economie)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: Heel goed! Zoiets wilde ik net gaan typen…
;)
Gewoon logisch, niks meer & niks minder…
As_long_as_it_is_fast zegt
@desjonnies: Dus omdat A gevaarlijker is dan B, mogen we B niet aanpakken? Als we zo de ongevallen kunnen terugdringen, dan mogen ze dat best doen van mij, elke 10jaar een test. Maar ze zomaar 5jaar gaan verlaten lijkt me wat ovoorzichtig. Van zodra je een plan hebt voor de roekeloze 18 – 23 jarigen mag je dat laten weten.
desjonnies zegt
@As_long_as_it_is_fast:
Dat plan is er al en het bestond al jaren
In Frankrijk mochten beginnende bestuurders niet harder dan 90 voor minimaal 1 jaar.
’t zal wel verdwenen zijn door de EU kuch*kuch.
Maar een beginnend bestuurder max 100 laten rijden en hem relatief zwaar de pineut laten zijn bij onverantwoordelijk rijgedrag en drank lijkt me wel iets.
’t meest trieste vind ik wanneer er jonge levens weggerukt worden door verkeersongelukken.
Daarnaast ben ik van mening dat de woorden hoffelijkheid en vriendelijkheid niet meer voor rijscholen bestaan.
Sinds kort rijd ik door een les zone en zelfs de L voertuigen pletteren hem zo maar voor je auto.
Zo creëer je natuurlijk hufters.
En ik zelf? Tuurlijk baal ik als ik weer achter zo’n kruk zit, die mijn lekkere snelle bochtenwerk verknalt.
Maar dan denk ik wel altijd dat ik het ook heb moeten leren en houd ik afstand van zo’n L wagen, om de boel niet onnodig op te naaien.
As_long_as_it_is_fast zegt
@desjonnies: Rijscholen zijn totaal iets anders. Die moet je inderdaad even de ruimte en tijd gunnen die ze nodig hebben. Jongeren en drank is inderdaad een slechte combinatie. Ik rij principieel niet met de auto als ik gedronken heb. Mensen die daarenboven andere mensen vervoeren in dronken toestand kunnen voor mij al helemaal hun rijbewijs afgeven.
Bwlian zegt
Zag gisteren iemand met een wandelstok zn auto in…nouw kruipen…
Dat moet dan een reactievermogen hebben en snel kunnen remmen? Hij kon amper staan.
desjonnies zegt
@Bwlian:
Onzin !
Heb ooit een man ontmoet met twee klompvoeten die je in zijn Toyota Corolla Coupe 16 klepper het snot voor de ogen reed op Spa-Francorchamps.
Man was een lokale Australische held die voor Toyota meereed met het semi-fabrieksteam.
En hij was de snelste van het Toyota team.
barney zegt
@desjonnies: Uitzonderingen daargelaten ;) Het gros van de bejaarde mensen is geen (ex-)coureur natuurlijk.
Bwlian zegt
@desjonnies: Waar weerleg je mijn slechte voorgevoel die ik kreeg bij het zien van de man die instapte?
Ik weet écht wel dat er uitzonderingen zijn maar verdomme wat had ik hem graag een rijvaardigheidstest zien doorstaan…
mightymike zegt
Onder het mom van scheelt werk?!! Haha in ons dorp zie ik steeds meer oudjes rijden van 65 die met een slakke gang rijden, 60 waar 80 mag, geen beslissingen durven nemen of niet goed kunnen anticiperen. Toen je je rijbewijs haalde in 1950 ongeveer was het verkeer totaal anders dan vandaag de dag toch?? Keuring Elke 10 jaar voor iedereen vind ik zelf, maar onze vrienden in den haag worden gereden dus merken zelf niks;)
As_long_as_it_is_fast zegt
@mightymike: Je rijbewijs haalde? Je rijbewijs kreeg, bedoel je. :D
mightymike zegt
@. desjonnies. Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar dan hoeft een keuring of iets dergelijks toch geen probleem te zijn? En zo prijs je het OV nog is aan, 200.000 oudjes met de bus of trein. Worden meer overvallen, politie heeft meer te doen en er is weer vrij baan op de wegen( voor zover dat mogelijk is)
desjonnies zegt
Denken jullie allemaal dat de heren fabrikanten zitten te slapen?
Ze zijn al lang bezig voor de oudere ouderen; de instap van de gemiddelde auto is hoger geworden, (populariteit van de auto’s a la Megane en Picasso en zo) de electronica die de helpende hand biedt zoals b.v ABS, ASR, head-up displays en de verregaande ontwikkeling van de computer gestuurde snelweg (de droom van Koos Spee)
Overheden hebben meer moeite, de toename van vaak nutteloze verkeersborden en het bewust smaller maken van straten of het aanleggen van chicanes.
De tijd dat uw auto op commando 30 km/u zal rijden in een 30 km zone is dichterbij dan u denkt.
We zitten allemaal al op de satelliet via onze navigatie systemen; de volgende stap is controle vanuit de satelliet.
Daarnaast belt o.a de nieuwe Peugeot 508 de hulpdiensten automatisch als de wagen verongelukt of kapot is.
Over 10 jaar jatten mijn katten mijn Alfa om op zoek te gaan naar die zwart witte kater.
straatpiraat zegt
@desjonnies: Daar heb je zeker gelijk in! Met de techniek van tegenwoordig worden de ouderen al heel veel geholpen. Er zijn zoveel hulpmiddelen! Lane department warning, adaptive cruise controle, een systeem die ervoor zorgt op tijd pauze neemt, een systeem die alarm slaat als je inslaapt valt of onwel word, city safety naja noem maar op :P
barney zegt
@desjonnies: Amuserende comment, dat wel :lol: Toch zie ik zelf rijdende auto’s niet zitten. Persoonlijk heb ik behoorlijk wat lol in autorijden. Zou niet willen dat één of andere computer dat van me over nam, eigk.
mashell zegt
Wel een goed idee. Het CBR maakt er (welbekend) een potje van, als ze dat niet op de rit kijgen moeten we de senioren daar niet de dupe van laten worden. Als ik straks in 2050 op 75 jarige leeftijd eindelijk met pensioen mag wil ik wel blijven rijden zonder dat aan dokter Oetker te hoeven vragen.
Cantago zegt
In mijn ogen wordt iedereen boven de 60 al een gevaar op de weg…