
Horacio geeft antwoord op deze en andere vragen.
Pagani, das toch het merk dat ontelbare Zonda’s produceert, zolang de klant er maar naar vraagt? Ja en nee. Dat was inderdaad zo, maar aan dat tijdperk is een einde gekomen. De Italiaanse autobouwer gaf eigenlijk al een voorproefje in Genève, door de allereerste Zonda tentoon te stellen. Nu komt Horacio Pagani met een duidelijkere beschrijving.
In een interview met TopGear laat Pagani weten dat klanten een ‘nee’ krijgen te horen als ze een nieuwe Zonda willen bestellen. Het is dus nu écht over en uit met het legendarische model waar het allemaal mee begon. Wel laat de CEO weten dat het merk op basis van bestaande exemplaren een ombouw uit kan voeren. Mocht het merk in de toekomst met nieuws komen over een ‘nieuwe’ Zonda, dan weet je nu dat dit een reeds geproduceerd exemplaar is.
De volgende logische vraag die naar boven komt is natuurlijk hoe het zit met de Huayra. Zal deze hypercar ook, net als de Zonda, 20 jaar lang tot in de treure voort blijven bestaan middels one-offs en speciale edities. Pagani sluit niet uit dat zijn merk inderdaad een reeks one-offs gaat maken als de klant hier behoefte aan heeft. Horacio zegt echter dat ook bestaande Huayra’s in aanmerking komen voor een make-over, net als de Zonda.
De CEO laat weten dat het merk deze maand nog zo’n make-over Huyara zal terugleveren aan een klant. Deze klant kocht destijds één van de eerste Huayras, maar wilde de auto updaten en opnieuw modificeren door Pagani. Horacio is niet verlegen om bedragen te noemen. Volgens hem kost zo’n aanpassing ‘eerder een miljoen dan enkele honderdduizenden dollars’. Lucratieve business dus.
Knappe prestatie om je als automaker zo te kunnen profileren, met maar twee modellen.
@suzikubelona: daar kan Alfa Romeo inderdaad nog iets van leren…
@stefanvts16v: Victor Muller nog meer. ?
@stefanvts16v: en de rest
@suzikubelona: Klopt zeker. Ik zou willen dat er meer Italiaanse merken dit konden.
Hoe meer Pagani’s op de baan hoe beter, laat maar komen. Nog maar enkel de Huayra BC Roadster met camouflage gespot in het wild, hoop er nog wat tegen te komen!
Wanneer gaan de superrijken in NL en BE eens overschakelen naar dit merk ipv de usual 4?
@dromedaris: omdat deze nog een stuk duurder is dan de usual 4
@jasbelle: zullen niet veel dat gaan doen.
Zo dan, wat een absolute beauty die Huayra op de foto. Helemaal perfect. Niks meer aan doen.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat pagani nu gaat doen met hun V12 motoren die gebouwd worden door Mercedes-AMG. Nu dat MB stopt met hun 65 lijn, wat blijft er dan over voor pagani?
@henkhupelschoten: denk wel dat ze nog exclusief voor Pagani de V12 door blijven produceren..
@henkhupelschoten: gewoon, een voorraadje aangelegd. Desnoods laat je ze op bestelling gieten in Engeland.
@henkhupelschoten: BMW en Ferrari hebben gelukkig nog wel een V12.
Zonde vd Zonda, hadden in mijn optiek de huayra mogen stoppen, ziet er niet uit, en klinkt als een stofzuiger :(
Kijkend naar bovenstaand exemplaar denk ik “Wow, wat een schitterende moordmachine”, en toch blijft de Zonda mij meer imponeren dan de Huayra, ondanks dat de Huayra stiekem mooiere lijnen heeft. Wat het geluid van een auto wel niet met het totaalplaatje doet..
@roberto: Dat heb ik ook. De Huayra vind ik veel mooier dan de Zonda, maar dat geluid van die Zonda is heerlijk (en dat van de Huayra lijkt nergens op). Als ik het geld had, zou ik daarom aankloppen bij Pagani en vragen of ze een Huayra met de motor van de Zonda kunnen bouwen.
Het design van Pagani moet je smaak zijn maar wat ik echt fantastisch vind is het oog voor detail en de afwerking van alles tot letterlijk het kleinste onderdeel. Men voert wel eens de discussie of auto’s kunst kunnen zijn of niet, wat mij betreft is dit dubbel en dwars het geval bij Pagani.
Ik heb het gemekker nooit begrepen over de vele Zonda’s die zijn gemaakt.. Who cares?! Hetzelfde als een heel peloton vol Puck Moonens… Ze zijn schitterend.. Ga zo door Pagani!