Het uiterlijk heeft wat weg van een opgeblazen kitcar, maar dat is het in feite ook.
Noble Automotive werd in 1999 opgericht en verraste vriend en vijand met een aantal indrukwekkende creaties. Net als merken als bijvoorbeeld Ascari bedient Noble een geringe markt. De auto’s zijn dus behoorlijk exclusief en de oplagen beperkt.
Lee Noble, de man achter het merk, is qua ambities nog lang niet klaar. De Engelsman heeft een nieuw merk opgericht en de getoonde auto is het eerste model. Het merk gaat auto’s bouwen onder de Specialised Sporting Vehicles-tak en het eerste model luistert naar de naam Exile. Een 500+ pk sterke sportauto dat, net als de modellen van Noble, een Ford V6 onder de kap heeft met twee turbo’s van de F-150. Op dit moment worden er testen uitgevoerd met een prototype en tegen het einde van dit jaar moet het model klaar zijn voor productie, aldus Noble tegenover Autocar.
Er zijn nog geen concrete cijfers bekend, maar Noble mikt op een sprint naar de honderd tussen de 2,4 en de 2,9 seconden. De topsnelheid zal tussen de 290 km/u en de 305 km/u komen te liggen. Ook heeft het nieuwe merk plannen om een record te pakken op de Nordschleife.
De auto moet een voertuig voor op de straat worden met serieuze circuit capaciteiten. Het prijskaartje moet omgerekend uitkomen op zo’n 100.000 euro. Om de prijs interessant te houden wil Noble de auto direct vanuit zijn bedrijf verkopen. Met de tussenkomst van een dealer is de ondernemer bang dat de verkoopprijs bijgeschaafd moet worden met een minder aantrekkelijk plaatje tot resultaat.
Lee Noble is sinds 2009 niet meer werkzaam bij Noble Automotive. Van de Exile hoopt de Brit jaarlijks zo’n 15 tot 20 exemplaren te produceren. De RXC van Radical zal de grootste rivaal zijn van deze nieuwe sportwagen.
Fotocredit: Steve Hole via TKC Mag
potver7 zegt
Mooi ding, de kleurencombi zou ik iets minder schreeuwerig doen (wel two-tone) maar dat hoort ook wel een beetje bij een auto als dit.
Maar het plan om een dealernetwerk uit te sluiten is behoorlijk gedurfd – bang voor al te directe concurrentie van z’n oude merk Noble? Op deze manier beperkt hij de klandizie toch tot een vrij beperkte straal rond de fabriek.
rob5nismo zegt
@potver7: eerder uit het oogpunt kosten besparing want nu is de middelste man er tussen uit
SJ zegt
Bestaat Noble (het merk) eigenlijk nog?
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@SJ: ja hoor, ze zitten nog altijd lekker M600’s te bouwen
w0o0dy zegt
Overigens is dat blauwe buggy ding een side-project omdat hij gefrustreerd raakte met de ontwikkeling van de sportwagen. Got to love Lee Noble, Een maker, doener en een begenadigd sportwagen ontwikkelaar.
w0o0dy zegt
De BugR heet het ding en is gebaseerd op Mondeo componenten. Voor 18.000 pond een grappige kitcar.
Video
https://youtu.be/-WT_L9dzKK4
w0o0dy zegt
@w0o0dy: ok die video stelt niet veel voor maar wel heel wat info.
Hier eentje over de Exile ook vooral info en geen beelden van een rijdende auto, maar gesproken tekst over een serie beelden. Wel minder irritant dan die andere “video”.
https://www.youtube.com/watch?v=v9XG6jr00rQ
Esprit_de_Flandre zegt
@w0o0dy: Leuk ding, dat blauw. Die dingen zouden overal moeten rondrijden…
ruben83 zegt
Ik vind het wel een nobel streven om 15-20 autos te willen produceren. Maar wie weet…
w0o0dy zegt
De Exile zal qua bhp/tonne uitkomen in de buurt van de BAC Mono. 515bhp is best heftig!
w0o0dy zegt
Meer info in dit artikel
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/lee-noble-launch-515bhp-tonne-exile-track-car
peterpann3nkoek zegt
100.000 euro voor eeen auto met die prestaties is niet heel slecht vind ik, en met 15-20 auto’s exclusiever dan sommige ferrari’s of lambo’s. Als het uiteindelijk niks wordt heb je toch relatief weinig betaald voor een exclusieve auto. En er zijn altijd gekken die met heel veel geld gaan smijten als je een auto heb waarvan er maar 10 op de wereld zijn
peterpann3nkoek zegt
@peterpann3nkoek: als de productie stopt bij 10 bedoel ik dan uiteraard
sezz zegt
Heeft imo nogal veel geleend van de Scuderia Glickenhaus.
flatsix010 zegt
Ik dacht dat alle Nobles een motor van een xc90 hadden?
futse zegt
@flatsix010: t is geen Noble he…
papa zegt
@flatsix010: alleen het topmodel had de Yamaha V8 uit de xc90
dondeboer zegt
@flatsix010: volgens mij alleen de M600. De eerdere Nobles hadden de v6 uit de Mondeo met 2 turbo’s.
Daniel073 zegt
@flatsix010: de Noble M600 heeft idd de 4.4 Yamaha V8 uit de xc90 maar dan met 2 turbo’s, de rest van de Noble’s heeft volgens mij een Ford V6
woudloper zegt
Noble m600 heeft toch de V8 uit de Volvo, maar gebouwd door Yamaha?
dieselkameel zegt
@woudloper: Klopt, ik meen met 2 turbo’s er op geknoopt. Hammond reed er in een Top Gear special mee, qua snelheid deed de Noble niks onder voor de Advantador en een andere Supercar van een groot merk.
Prachtige auto’s die echt gemaakt zijn voor het sportieve rijden en mensen die niet alleen naar de badge kijken.
mashell zegt
Normaal gesproken ben ik helemaal van de matte kunststof spatbord randen maar dit is echt “too much”.
cossiekiller zegt
Dit is niet echt mooi te noemen. Vooraan lijkt het wel een beetje op een Gumpert. En dan weer een heel andere styling aan de zijkant en achterkant…
Nee, de M600 staat hier toch op eenzame hoogte boven hoor. Prestaties is niet alles.