Lee Iacocca heeft behoorlijk wat automobiele geschiedenis op zijn naam staan. Hij was de CEO van Chrysler, een bedrijf dat hij in de jaren ’80 heeft doen opkrabbelen en gezond achterliet toen hij met pensioen ging in 1992. Maar hij werkte ook voor Ford, waar hij aan de wieg stond van de Ford Mustang. In 1964 onthulde hij deze auto op de World’s Fair in New York, en nu heeft hij meegewerkt aan Special Edition nummer 6.832: de Iacocca Silver 45th Anniversary Edition Mustang.
Deze speciale Mustang, op basis van een 2009-model, is ontstaan uit een samenwerking tussen Iacocca, ontwerper Michael Leone en het coachbuilding- en ontwerphuis Gaffoglio Family Metalcrafters in Californië. Samen vormen ze een nieuwe business venture genaamd I Legacy. Met de hand maken ze 45 Iacocca Mustangs, die je alleen kunt bestellen bij Galpin Ford, de bestverkopende Ford-dealer ter wereld.
Meer dan 2 jaar heeft I Legacy aan de auto gewerkt. Het resultaat is een auto die eruit ziet als een rijdende conceptcar, met allerlei schitterende maar onpraktische details zoals dichte zijruiten achter en verzonken koplampen. De 20″ velgen zijn uniek, en speciale badges maken nog eens extra duidelijk dat het om een Iacocca ‘Stang gaat. Ook in het interieur zie je het veelvuldig terug: Iacocca Diamond Design-stoelen, Iacocca leren stuurwiel met ‘I’-badge, een plaatje met Iacocca-handtekening op het dashboard…
Je kunt kiezen uit een 4.6 V8 met 320 pk, of dezelfde motor met supercharger, goed voor 400 pk. Er zit altijd een handgeschakelde vijfbak achter, hoewel er misschien ook automaten geleverd zullen gaan worden. De auto’s zijn standaard voorzien van een Ford Racing Handling Package, met stijvere veren en aangepaste schokdempers. Verder kun je opteren voor 14″ remschijven.
De auto wordt eind juli bij Galpin Ford gepresenteerd en is vanaf dat moment te bestellen. De prijs is nog niet bekend.
Forty-five years after he introduced the original Ford Mustang, launched at a dramatic press conference at the 1964 New York World’s Fair, auto industry visionary Lee Iacocca today announced a new version of the famous muscle car – the Iacocca Silver 45th Anniversary Edition Ford Mustang – a breathtaking vehicle that utilizes the latest in Ford performance technology with a style and panache that screams, Mustang fastback. Only 45 “2009½” Iacocca Silver Edition Mustangs – all painted a special “Iacocca” chosen silver hue – will be built.
Nearly two years in the making, the Iacocca Silver Edition Mustang is a collaborative effort by Iacocca, designer Michael Leone, and Gaffoglio Family Metalcrafters, the world-class coachbuilding and Design Company in Fountain Valley, Calif. The new business venture is called I Legacy, and it will be in concert with Galpin Ford, the exclusive Ford dealership to offer these Iacocca Silver 45th Anniversary Edition Ford Mustangs to the public.
In a word, the new Iacocca Silver Edition Mustang is stunning. The lines flow organically from front to rear. The hand-crafted piece of rolling art, with its innovations and impact of the fastback design is truly exceptional in every way. With its sunken headlights, slanted grill and low stance, the car gives you “street attitude.”
“Once in a while a car comes along that changes everything, and that was the original Mustang,” said Iacocca.
The Silver Edition Mustang perpetuates the Iacocca mystique.
The car begins life on a 2009 Mustang platform, which is then uniquely modified and coachbuilt. While the exterior fastback design of the Iacocca Silver Mustang is compelling, the mechanical underpinnings are true American muscle. Two power plant options will be offered, a normally-aspirated 4.6-liter Ford V8 rated at 320 horsepower and an optional supercharged version that delivers a head-snapping 400 horsepower. Both engines are covered by a factory Ford warranty. Drivers will harness the power through a quick-shifting 5-speed manual transmission.
The car’s suspension has been upgraded to keep pace with the power delivery. A Ford Racing Handling Package adds firmer springs and re-valved shock absorbers. A 14-inch Ford Racing Braking Package is optional. All suspension components will be covered under a factory Ford warranty, as well.
Inside the Iacocca Silver Mustang, the interior is resplendent with luxurious touches that highlight the car’s special heritage, including Iacocca Diamond Design leather seats with embroidery stitching, an Iacocca signature dash plaque with serial number, a leather-wrapped steering wheel with “I” badge, and Iacocca-badged aluminum door sill plates.
The cars will initially be revealed and then available at a reception in late July, at Southern California’s Galpin Ford dealership, the world’s largest volume Ford dealer for 19 years, as well as an innovator in the promotion and retail of specialty automobiles. The price is yet to be announced.
The “Father of the Mustang” returns to the legend that started it all.
For more photos, videos and/or information about the Iacocca Silver 45th Anniversary Edition Mustang and I Legacy, please log onto www.ilegacy.com.
For sales inquiries please call Galpin Ford’s Iacocca Mustang specialist, Brandon Boeckmann at 1-800-829-0744.
Iacocca Silver Edition Mustang – Specifications
Engines
• 4.6-liter V8 with 320 HP (Ford Racing Cold Air – under WARRANTY)
• 4.6-liter V8 with 400HP Supercharger Optional (Ford Racing Supercharger – under WARRANTY)Drivetrain
• 5-speed stick shift transmission (there might be automatics)Suspension
• Ford Racing Handling Package (Ford Racing Package – under WARRANTY)
• 14-inch’ Brakes Optional (Ford Racing Package – under WARRANTY)Wheels & Tires
• Iacocca Design 20″ Chrome wheels with “I” Design center cap
• 20”x 9 ½ ” (F), 20″x 9 ½ ” (R)
• Goodyear Eagle RSA 245 X 45 X R20Interior
• Iacocca Diamond Design Leather Seats with Embroidery Stitching
• Iacocca Signature Dash Plaque with Serial Number
• Iacocca Leather-Wrapped Steering Wheel with “I” badge
• Iacocca Aluminum Door Still Plates
• One-Touch Up/Down power Windows
• Two Power Outlets
• Variable-Speed Windshield Wipers
• Rear Window Defroster
• Air-ConditioningExterior
• Iacocca DESIGN FASTBACK
• Iacocca Design Hood Emblem
• Iacocca Design Trunk Cap “I” Emblem
• Iacocca Design Trunk Lettering
DJD zegt
Ziet er strak uit!
WTUA zegt
Die achterlichten vind ik altijd wat jammer van de Mustang, maar verder dikke bak.
Rouge zegt
Kost die winkel?
-edit: lezen misschien?-
Laue zegt
oef, als ik de centjes toch eens had.
AMGJunk zegt
Achterkant van Pheaton gejat?
Mussie zegt
Die achterkant lijkt inderdaad verdacht veel op die van pheaton. ( hoezo Kopieren alleen de chinezen.)
vla zegt
Dit is hoe een retro Mustang eruit hoort te zien! :o
markieanta zegt
Spuit elf en twaalf zijn ook gearriveerd.
Is de achterkant gejat?
Joh?
Nee echt…
Een Phaeton ziet er toch ietsjes anders uit hoor…
dotternetta zegt
waarom geen led-achterlichten?
Rouge zegt
Nog niet bekend.. (sorry) Maar wil ik het nog steeds weten…
markieanta zegt
ps, sprekend…
(hoop dat het plaatje het doet overigens)
The_12oach zegt
Gods wat een mooie bak. Ga maar eventjes die bank overvallen. Ben zo terug
Bunzing zegt
lijkt het maar zo of zijn die voorwielen (met name de velgen) een stuk groter dan achter?
BG 75 zegt
GEWOON HARTSTIKKE VETTE BAK! Als je hierin rijdt dan heb je zeker weten veel aanspraak!
1NteNSe zegt
Nice!! Dit is hoe een Mustang moet zijn! En @ iedereendiehiereenPhaetoninziet: ik snap niet hoe jullie dat zien hoor… :S
MAKEN!
sab993s zegt
Ik vind hem niet zo mooi, voor- en achterkant strak glad en de zijkant van de auto heeft veel lijnen, niet helemaal in harmonie imo.
Maar ik ben ook niet zo kapot van de Stang in het algemeen.
SummerSky zegt
Ik zeg:
TMNL zegt
Sympathiek gebaar van die kerel: duidelijk symbool van het feit dat een beetje CEO van een autofabrikant petrol door zijn aderen moet hebben stromen.
six-trey zegt
niets pheaton, misschien heeft de pheaton het gejat van mustang dat klinkt beter
het is gewoon de fastback achteruit die in de jaren 60 populair was
Gizzi zegt
Mooi strak bakkie.. Maar ben toch nog steeds verliefd op het orgineel. Vind wel erg netjes dat ze de originele voorkant terug hebben gezet en niet te veel op alles wat na de originele mustang is gekomen, hebben gefocust.
Jesper zegt
Hij kan zo in een eventuele remake van Gone in 60 Seconds :D
(Een 2e remake dus, ná die van Eleanor)
Vetste coachbuild mustang ooit! :)
Wessee zegt
Een vervolg dus :-P
Ik vind hem mooi, vooral de achterkant spreekt me aan. Het straal een simpelheid en strakheid uit wat ik herken in de oude Mustangs.
cardesigner@USA zegt
Volgens mij is dit het 2010 model hoor!
Jorrit zegt
@ cardesigner@USA:
Tik eens “Mustang 2010” in bij Google en kijk dan nog eens goed naar de achterlichten, of de raamlijn bij de portieren, zo u wilt… ;-)
Citrofiel zegt
Voor de voorkant is teruggegrepen op de eerste Mustang, de achterkant is juist heel erg (mooi!) futuristisch, concept-car-ish. Vreemd geheel.
florisw zegt
Errug cool zeg! Superstrak. Niks teveel!
Rob USA zegt
Knap staaltje vakwerk ! Mooie fastback trekjes,strakke lijnen.
Andere supercharger erop en dan minimaal 550pktjes.
bakkerst zegt
lang niet slecht eigenlijk..
hij ziet er behoorlijk strak uit, waarom hebben ze niet alle mustangs gewoon mooi zo gedaan..
Freewarefreak zegt
Hele vette Mustang. Toch vind ik hem… hmm… kan het niet goed uitleggen… iets te kaal… of zo… weet niet…
Heb je de nieuwe Fast & Furious al gezien? Daar zit ook een nieuwe Mustang in die helemaal is aangekleed met een Eleanor kit. En dan knalgeel. Die vind ik toch heel wat vetter als deze…
Wouterman! zegt
Cool!