Een goede verlichting redt levens, zeker op donkere provinciale wegen. Het lukraak plaatsen van lantaarnpalen is echter geen optie: het is weinig efficiënt, duur en soms nutteloos. Om maar te zwijgen van ‘lichtvervuiling’ en steigerende dierenactivisten, omdat het leven van de Gestreepte ransuil, de Coromandeloehoe en de Palestijnse bosuil verstoord wordt. Gelukkig wordt er een alternatief ontwikkeld: LED’jes die op zonne-energie werken.
De ingenieuze dingen zijn van het Britse bedrijf Astucia, dat belooft dat ze het zicht met een factor 10 verbeteren. Deze SolarLite™ LED’s worden door opgeslagen zonne-energie van sap voorzien. Ze zijn pas goedgekeurd door het Britse ministerie van Verkeer en moeten op termijn de traditionele ‘kattenogen‘ gaan vervangen.
Het grote verschil tussen de kattenogen en de nieuwe LEDs is dat de laatsten vanzelf (bij schemering) gaan branden, terwijl een kattenoog het licht van een koplamp nodig heeft om te reflecteren. Astucia belooft een maximum zicht van 900 meter, tegenover 90 meter voor de traditionele methode.
De LED’s zijn getest op ongeveer 120 plekken in het Verenigd Koninkrijk en een aantal autoriteiten hebben volgens het persbericht de nachtelijke ongevallen met 70% zien dalen.
Mochten de SolarLite-lampjes zo goed zijn als de makers ervan beweren, en ingevoerd worden in Nederland zou dat een aardig aantal onnodige schades en verkeersslachtoffers kunnen schelen. In dat geval zou Koos Spee zichzelf op zijn borst kloppen ‘omdat het natuurlijk door de snelheidscontroles komt’, maar dat moeten we maar voor lief nemen (bron: astuca, via autoblog.com).
Persbericht:
BRITISH INVENTION SHOWS WAY AHEAD IN NIGHT-TIME DRIVING
Astucia SolarLite flush road stud uses stored solar power to give a ten-fold improvement in night time road visibility.
Shorter days and longer hours of darkness, along with inclement winter weather place particular emphasis on the need for road delineation, to show the driver where the road goes next. The latest generation of a British-designed “smart” road-stud has just been certified by the Department for Transport and is making a significant improvement to driving safety, with a big boost in visibility compared with the traditional reflective “cats-eye.”
The Astucia SolarLite™ stud stores solar energy during the day, then built-in Light Emitting Diodes automatically illuminate from dusk to dawn, providing drivers with up to 900 metres of visibility. This is ten times greater than the traditional, retro-reflective, passive road stud which relies on being illuminated by the headlight beam of the approaching vehicle. At best it has a useful range of 90 metres.
The increased visibility given by the SolarLite road stud extends driver reaction times from 3.2 to over 30 seconds, when driving at 60mph. The studs are now in use in approximately 120 locations across the UK and a number of Local Authorities have reported reductions in night time accidents of well over 70% since the installation of the SolarLite “smart” road studs.
Research carried out by the Transport Research Laboratory also shows that when the smart studs are used, drivers also significantly less likely to cross the white line in the centre of a road or move out of lane on a dual carriageway. They also brake earlier and more consistently.
The greater number of visual references also means that drivers tend not to speed into the corners. In addition, the flush fitting studs are also safer for cyclist and motorcyclists. All make their contribution to added driving safety.
The latest generation of the SolarLite F Series intelligent road stud has taken advantage of improved solar panel and Light Emitting Diode (LED) technology, along with internal design developments, to allow costs to be dramatically reduced in comparison with earlier units.
The latest Astucia stud reduces casualties on the road and has a projected life of eight to ten years, compared with just one to two years for a conventional retro-reflective stud. Over its lifespan an Astucia “smart” stud will therefore cost no more than a traditional cat’s eye. The units’ efficiency can also allow a reduction in the use of energy- and maintenance-intensive, carbon-inefficient, streetlights.
In comparison with the cost and trauma of a fatal road accident of course, the price of any road stud fades into insignificance. According to the latest UK Department for Transport annual statistics, there are on average more than 8 fatal accidents every day, each one costing the country £1.69 million pounds. While only one third of all journeys occur at night, almost half of the serious or fatal accidents occur during the hours of darkness.
In the UK, Astucia road studs are currently installed on roads in Lothian in Scotland, the Vale of Glamorgan in Wales, in Buckinghamshire, Norfolk and Oxfordshire. They are also used in more specialised applications such as demarking cycle lanes in Cambridgeshire and Fast Track bus lanes in Essex.
The smart, safe and sustainable concept that created the Astucia SolarLite studs was conceived in 1989 by Martin Dicks. A former member of the London Fire Brigade, he formed Astucia to develop and market his invention in 1992..
Martin is recognised within the industry as one of the true visionaries in this vital field of road safety, building on the legacy of Percy Shaw, the inventor of the original “cats-eye” in the 1930s. Dicks is the inventor of an entire product range covering solar and hardwired studs, including studs that can warn of impending hazards such as fog, ice and surface water, or stationary traffic ahead
In 2003, Astucia made a significant step forward when John Madejski OBE DL, best known for his ownership of Reading Football Club and, more recently for his charitable work in the arts field supporting the Royal Academy and the V&A museum, acquired a controlling interest in the business. He made further investments to fund the R&D program and has supported the development of the company as a part of the Clearview Traffic Group, which also includes Golden River Traffic, a leader in the field of automated traffic counting and classifying, and Count On Us, the largest UK provider of transportation data collection and analysis services.
“Astucia is shaping the future of traffic safety by providing superior information to drivers about potential hazards direct from the road in their natural field of vision” says Martin Rodgers, sales and marketing director for Clearview Traffic. “The advance information on the road ahead provided to drivers by the Astucia studs is clearly proven to reduce incidents, so we’re delighted to be able to bring to the market this next generation of flush stud, which is also easier and therefore cheaper to install, further justifying a unique British product which is continuing to prevent accidents and save lives.”
mattijn zegt
ziet er ook nog eens mooi uit :P
autogek zegt
cool :D
TheEdge zegt
dit is het betere werk!
Joris HPF zegt
Knappe uitvinding ! :D
henk zegt
haha net een vliegtuigbaan.. :p
DiDi zegt
naaaajs
vla zegt
past goed bij een muziekje
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/13/japanners-maken-muzikaal-asfalt
YK zegt
Ziet er zeker wel mooi uit. Vooral ’s nachts uit de lucht, als je dan naar beneden kijkt en de hele weg ziet kronkelen met die LED’jes.
Zoef zegt
een fantastisch initiatief!
In de Zuidwestelijke States hebben ze geen wegverlichting, enkel erg goeie reflectoren langs de weg en dat is voldoende! Onze reflecterende verf is daar geen partij voor. Deze leds kunnen een hoop wegverlichting overbodig maken want zeg nu zelf, erg natuurlijk is al dat licht snachts niet. Geen probleem in een stedelijke/industriele omgeving, maar …. ok ok ik geef het toe, ik ben een sterrentuurder, ik zet al eens graag een telescoop op en eerlijk, in onze landen kan je nauwelijks enkele honderden sterren zien, en de melkweg is verbleekt tot een nauwelijks zichtbaar strookje, terwijl die in de “vrije natuur” voldoende licht geeft om een boek bij te lezen!
Wouter zegt
Leuk, maar het is natuurlijk veel spannender om over een onverlichte, onbekende B-weg te scheuren. Waar blijft die romantiek… snif.
brada zegt
Dit hebben ze ook al een tijdje in de bochten van de Zeeweg richting Bloemendaal aan Zee.
Juppe zegt
Heel goed! Meteen toepassen dingen! Vooral met regen en slecht wegdek zijn sommige lijnen slecht te zien. Maar ze zullen die dingen natuurlijk alleen op nieuw asfalt plakken he? Ziet er ook wel cool uit trouwens.
Misschien ook iets voor belgie dit? Kan al die verlichting ’s ff uit, en daar heb je ook veel slechte wegen en belijningen.
LC zegt
@Wouter; “Waar blijft die romantiek” Over de klif als je even niet op let.
sacha zegt
Palestijnse bosuil… WTF?
dekster zegt
Oké, als ik nog eens ideetje verkondig op autoblog zal ik er ineens een patent op nemen… (ik had dit geloof ik een Jaar geleden al bedacht )
Rick zegt
Moet je oppassen dat er geen vliegtuig op je auto land!
Racer X zegt
Die LEDS liggen al op een bepaald stuk op de provinciale weg tussen Losser en Oldenzaal in Twente. Het werkt zeker erg goed. :)
Georgio zegt
Misschien lukt het de bomenklevertjes nu wel binnen de lijntjes te blijven.
Ralph zegt
Handig zo’n ‘airstrip’ voor laagvliegen
ZaVkE zegt
@Julle:
Bij ons in België hebben ze die ook al hoor. Persoonlijk heb ik ze wel nog maar enkel gezien op meer ‘specialere’ plaatsen. Dus eerder waar de baan splitst of een kleine kronkel maakt om de snelheid te drukken.
Ik heb ze nog nooit zien toegepast worden ter vervanging van de klassieke paaltjes.
@ dekster:
Toch iets sneller zijn, ik ken die dingen toch al enkele jaren ;)
Persoonlijk kan ik dit initiatief enkel maar toejuichen. Echter heb ik er wel enkele bedenkingen bij.
Op de eerste plaats is het vooral het feit dat dergelijke dingen bijna altijd op de grond staan en niet op paaltjes zoals de klassieke oplossingen. Op zich handiger aangezien ze niet zo aanrijdingsgevoelig zijn. Maar langs de andere kant creëer je wel het probleem dat van zodra er redelijk veel junk ligt (bladeren, modder, sneeuw, …) ze quasi niet meer zichtbaar zijn. Dat op zich is imo een redelijk groot nadeel.
Daaraan gelinkt heb je dan weer het probleem dat als er genoeg van die dingen liggen de kans ook relatief groot is dat ze niet voldoende kunnen opladen en dus ook amper zullen zichtbaar zijn.
Een combinatie van de klassieke paaltjes met (deze keer wel) een degelijke reflector en deze dingen lijkt mij eigenlijk ideaal aangezien je dan de nadelen van beide kan opvangen. Het 2 in 1 model ben ik iets minder voor te vinden aangezien je dan nog steeds het omvergereden paaltjes syndroom gaat hebben. Gewoon deze dingen om gewone afstanden van elkaar en met grotere intervallen de paaltje zou ik enorm toejuichen.
Zowiezo is het inderdaad waar dat we hier in België veel te veel verlichting hebben staan. Langs de andere kant moet ik wel toegeven dat ik liever in België s ancht rijd als het regenweer is dan in het buitenland, want dan is het gebrek aan licht gecombineerd met het verblindende licht van de tegenliggers enorm vermoeider dan wat we hier hebben.
Joost zegt
@ brada: inderdaad, op de zeeweg is het in ieder geval al een jaar of 2 aanwezig, als het niet langer is.
vreemd dat dit in de UK nog niet eerder is geadopteerd…
Juppe zegt
@Zavke,
Ik denk dat het met bladeren etc wel mee valt. Die liggen meestal op wegen waar langzaam gereden wordt. Op de snelweg iig niet ;)
Tijdens de regen is die verlichting idd fijn, maar op het zoab wat we steeds meer in Nederland hebben is het ook prima rijden met regen. Dan heb je ook niet zoveel strooilicht van de tegenliggers.
joejojo zegt
Damn!! Dat is wat we in Roemenie nodig zijn. Da’s een superuitvinding. Alleen ben ik wel bang dat al die arme sloebers ze hier uit het asfalt trekken :)
Bol zegt
@ Joost, ze zijn vlak voor de zomer in 2006 aangelegd op de Zeeweg richting strand..
Vind het eigenlijk vreemd dat je ze niet veel vaker ziet
Kyanite zegt
Goede uitvinding.
Trouwens een lantaarnpaal moet zijn lichtmast, als je dit tegen zo’n kabeltrekker zegt krijg je gelijk een dreun voor je hoofd….
Rick dos zegt
Ach wat schattig al die kleurtjes. Ik word er helemaal vrolijk van. Kunnen we Nederland opfleuren.
Rond kerst, groen en rood. Als de gayparade aan de gang is maken we heel Nederland roze. Als oranje speelt alles oranje.
Ik zie het helemaal voor me, meid! Fantastisch gewoon!
smoke zegt
@Kyanite
Bij een lichtmast moet ik meteen aan een voetbalstadion denken..
Dus ik blijf toch lantaarnpalen zeggen en ga agressieve kabeltrekkers gewoon uit de weg.
Guan zegt
De gestreepte ransuil heet volledig natuurlijk de Rood-gestreepte ransuil…
België is idd een notoire ‘licht-vervuiler’, net als de randstad. Wel eens uit de ruimte genomen foto’s van de aarde bij nacht gezien!? Behoorlijk extreem!
Mooi product dus, snel invoeren.
Overigens, met een zichtbaarheid vanaf 900 meter kunnen we de snelheid ook weer verhogen :D = helaas ook weer meer inkomsten voor Spee :(
Silverarrow zegt
Goed voor het milieu, mooier, veiliger: wat wil een mens nog meer? Hier moeten ze een nodelprijs voor uitreiken :)
@ zaVkE: Die sneeuw lijkt mij ook geen groot probleem, aangezien mensen vaak de neiging hebben om langzamer te gaan rijden als het gesneeuwd heeft, en dus de bochten wel kunnen volgen
David38 zegt
De Gevlekte Zeeuwse Dwergpapagaai is ook erg gevoelig voor lichtvervuiling trouwens.
Zulke leds zitten al een paar maanden in de bochten van een redelijk nieuwe provinciale weg net buiten Renesse (naar Burgh-Haamstede), erg mooi en effectief, maar al een stuk of 5 deden het niet meer toen ik er vorige week langs reed. Dus of ze echt zo lang meegaan……………………….
Maar zeker met Kerst in aantocht leuk om te zien.
raul8711 zegt
Nou LEDs do it! Per direct toepassen op provinciale wegen.
Gideon zegt
Het is inderdaad al op meerdere plekken in NL op de weg geplakt. Maar dat we daarom nou zoveel extra moeten betalen als automobilist vind ik toch wel schandalig.
vince zegt
Dit is nu eens een win win win idee: zero vervuiling, superorigineel en supermooi ook. Het enige nadeel is dat dit weer een jaar of 10 zal duren vooraleer een land als België het gaat door hebben om dit te installeren..
‘k Heb natuurlijk wel liefst dat ze -eerst- de E17 vanaf Rekkem tot Hoogstraten volledig strippen en een nieuwe afsfaltlaag leggen :D
Mikeee zegt
Volgens hun site werd het al getest op onze N513…
http://www.astucia.co.uk/Case-study-Holland-N513.aspx
Mikeee zegt
@ Vince
Allejezus wat zullen ze daar in België een portie MWh-tjes gaan besparen als ze die verlichtingsoverkill inruilen voor deze zonnecel-LEDjes.
Ejay zegt
Ik heb ze mogen testen hier in GB. Het rijdt erg fijn moet ik zeggen. Ik ben er wel fan van.
Snoepie zegt
Jammer maar ik denk dat dit het begin van de Kermis is ?
wim zegt
mooi met de kerst:P
mashell zegt
Overdag opladen op zonneenergie en vanaf de schemering zuinig LED licht.
Ik vind dat ze genomineerd dienen te worden voor de Nobel prijs. Hoewel die sinds Al Gore (je weet wel de man die nadat hij niet het internet heeft uitgevonden en ook geen president werd maar een mega hype van jewelste over een onschuldig gas als CO2 is begonnen en daar helaas wel succesvol in is geworden) veel minder aanzien heeft.
Citrofiel zegt
Het ziet er leuk uit, is veiliger, én is goed voor het milieu (ook heel belangrijk tegenwoordig…). Wat wil een mens nog meer!?
@ Rick dos; Dát dus! (zie boven)
Arash zegt
@ citrofiel….hoe jij het zegt, het is GOED VOOR HET MILIEU is het ook niet,
want het milieu gaat er niet op vooruit, het blijft er nog op achteruit gaan,
omdat er een fabriek moet zijn die deze dingen moet gaan maken, of die is
eral, maar dat fabriek zal dus ook wat troep uitstoten…
maar het is hoe jij het dus bedoelt niet milieuvervuilend
Citrofiel zegt
@ Arash; Oke, helemaal goed is het niet, is níets, maar het is op de lange termijn wel beter dan lantaarnpalen. En of het beter is dan de kattenogen… Tsja, die zijn wel simpeler, dus mss is dit wel vervuilender dan kattenogen ja! Maar het is wel weer beter dan als je die LEDs met ‘gewone’ stroom zou voeden… En als ze (de regeringen) dus LEDs willen voor een beter zicht, is dit wel de betere oplossing.
Hoop dat ik het zo goed verwoord heb..
realcar zegt
Ben ook mototrijder, die katteoogjes zijn kleredingen waarop je je grip verliest in de bocht (daarom zie je ze ook bijna niet meer). Volgens het verhaal hebben deze led’s daar geen last van. Moet dat eerst nog zien ….. euh voelen.
Maksimum3 zegt
Sinterklaas is nog niet geweest en ze beginnen al met de kerstspullen..
DAT zegt
Maar er zijn toch ook als LED straat lampen?
De LED katteogen lijken mij erg kwetsbaar.
ZaVkE zegt
@Julle:
True, maar eigenlijk ging mijn opmerking over het ‘vuil’ worden van deze dingen niet over de snelweg. Uiteindelijk zijn deze dingen op de snelweg ook veel minder nodig dan op de secundaire wegen.
En laat dat nu de wegen zijn waarop dat ‘vuil’ net veel minder wordt weggereden ;)
Trouwens, wat is een zoab?
Ik veronderstel dat je hier refereert naar die plastieken dingen die op de scheidingsvangrails staan en het directe licht van de tegenliggers tegenhouden.
Die dingen zijn inderdaad al een enorme verbetering, maar persoonlijk zijn die voor mij niet voldoende, zeker niet bij regenweer. Ik heb spijtig genoeg heel lichtgevoelige ogen waardoor ik s nachts enorm snel verblind wordt (interieurverlichting staat ook steeds op een minimum).
Dus ja ergens ben ik wel een voorstander van de vele verlichting hier. Maar dan eerder om persoonlijke/medische redenen ;)
@Silverarrow:
Uiteindelijk is sneeuw maar 1 van de vele voorbeelden, maar helaas kan ik niet met je akkoord gaan (ok het sneeuwt hier niet zo vaak maar dan nog). Als je over kleinere wegjes moet rijden heb je vaak het probleem dat daar nog niet veel wagens zijn over gereden en je dus quasi geen sporen zijn gevormd (zeker niet s nachts). Dus de kans is echt wel groter dan je denkt dat je echt moeilijkheden hebt om uit te maken hoe breed de weg nu juist is. En met paaltjes heb je nu eenmaal een zeker referentiepunt.
Ik ben nu eenmaal beroepsmatig heel kritisch opgesteld tov techniek en het niet falen ervan. Dus ja, ik ga er steeds van uit dat er een oplossing moet zijn die ook in zeker mate blijft functioneren als de techniek waarop het berust het laat afweten. Daarom dat ik dit zeker toejuich, maar er even hard mijn bedenkingen bij heb als ‘ultieme’ oplossing.
@Realcar:
Afaik gebruiken ze die dingen toch enkel op plaatsen waar de lijnen staan? Heel af en toe (zoals hier op de foto) ook tussen 2 baanvakken in. Dus hoe slaag je er dan in om je grip erop te verliezen in een bocht op die dingen?
Bij ons mag je toch meestal niet inhalen in een bocht en op de lijnen rijden betekent over het algemeen dat je niet goed bezig bent … Dus verklaar je nader aub.
Kyanite zegt
@ZaVkE
ZOAB is Zeer Open Asfalt Beton, dit is asfalt met een zeer open structuur zodat water goed weg kan. Vaak wordt er DAB (Dicht Asfalt Beton) of SMA (SteenMastiek Asfalt) toegepast als toplaag, deze hebben beide een gesloten structuur waardoor er dus geen water door het asfalt kan afwateren maar echt naar de zijkant van de weg.
Misschien is er hier ook een pekboer die meer uitleg kan geven over hoe en wat van asfalt?
Juppe zegt
@Kyanite,
Thanks voor de uitleg ;) Ben geen pekboer, en weet er ook niet meer vanaf dan wat jij zegt. Maar zie net op een site over asfalt dat de hoofreden om zoab te gebruiken, de geluidsreducering is. Vreemd, ik dacht dat het hoofdzakelijk om de goede waterafvoer ging.
Lees hier net wel een heel goed punt: Gladheid voor motorrijders. Ik vind dat dat echt 0,0% een issue moet zijn, anders hoeft het niet.
Dotternetta zegt
Daar gaan we weer. Het produceren van de zonnepanelen en de leds kost meer energie dan 50 jaar gloeilampjes laten branden..of zo iets
Juppe zegt
@Dotternetta,
Idd, daar gaan we weer. Straks ga je ook nog beweren dat het produceren en plaatsen van windmolens meer energie kost dan ze opleveren, dat het produceren van de accu’s van de Prius meer milieuimpact heeft dan het bespaart, en dat het oppompen van aardolie meer energie kost dan we eruit halen. Tuurlijk.
Gelukkig groeien gloeilampjes aan de bomen ;)
bmw6cil4life zegt
goed idee. in nederland ook invoeren op alle provinciaale wegen
Guan zegt
@Juppe; inderdaad, ik heb vorige week nog een nieuw boompje in de tuin gezet. Speciale soort die afhankelijk van de soort voeding die je hem geeft verschillende kleuren kan laten groeien.
Overigens ging er ook zo’n hoax rond m.b.t. kernenergie, dat het delven van plutonium meer energie kost dan er ooit uitkomt.
futura zegt
Is prima idee, verhoogd zichtbaarheid enorm.
Worden in Zwitserland in alle nieuwe tunnels gerbuikt, jaaaaaaaaaa zonder zonne energie, maar toch.
Zijn ook al in Nederland in gebruik tussen Serooskerke en Burgh Haamstede, toch wel even goed van die Zeeuwen!!!!!
SR zegt
aandelen astucia kopen dus :)
mashell zegt
“Zijn ook al in Nederland in gebruik tussen Serooskerke en Burgh Haamstede, toch wel even goed van die Zeeuwen!!!!!”
Sorry maar die is te makkelijk: ons Zeeuwen bint zuunig.
Ben zegt
ZEER goed idee! Denk zeker dat het werkt, maar dan heb je wel weer met “lichtvervuiling” te maken..
GOD zegt
uitvinding is het niet omdat het al wel bestaal, maar dan bij een verkeers eilandje ofzo, en dan volgens mij iet eens op zonne energie
ok dan is het dus toch wel een uitvinding :p
mega vet als je dan s’avonds rijd
met al die kleine lampjes op korte afstand van elkaar, lijkt het net of je poepe hard rijd
of begint Nederland zich stiekem op te maken voor een blitzkrieg ;)
Zorn zegt
@ Guan
door de betere zichtbaarheid nodigt het wel uit tot harder rijden. Helaas controleren ze op de zeeweg (overveen –> bloemendaal aan zee) nogal vaak, toch kan ik iedereen die weg aanraden… :D Nu maar hopen dat die busbaan weer weg is/word gehaald.
Chief_S5 zegt
Ziet er stoer uit. Lijkt net zoals velen zeggen op een landingsbaan. Vanuit een vliegtuig een prachtig uitzicht. Wil het wel eens een keer in het donker bewonderen. Beleggen in het bedrijf?