In de auto-industrie wordt de laatste jaren dankbaar gebruik gemaakt van de energiezuinige LED-technologie, maar dan voornamelijk aan de buitenkant van de wagens. Er zijn echter meer toepassingen denkbaar, zoals ín auto’s, als vervanging van de traditionele kabelbomen.
De auto van vandaag heeft nog steeds vele meters aan kabel in zich. Netjes weggewerkt, dat wel, maar ook kwetsbaar, met name als een auto op leeftijd raakt. Mensen die oude auto’s opknappen/restaureren kunnen hierover meepraten. Een mogelijke manier om al deze bekabeling terug te dringen is het zogeheten Visible Light Communication (VLC), waarbij de auto-elektronica via (de lichtsignalen van) LED-jes met elkaar communiceert.
Bij VLC wordt LED-licht (dat een zeer hoge aan-uit frequentie heeft) gecodeerd met data, ongeveer op dezelfde wijze waarop optische kabels met elkaar communiceren. Het verschil is dat bij VLC de data gericht door de lucht naar een sensor wordt gestuurd. Binnen in een auto dringt geen daglicht binnen, waardoor de lichtsignalen geen last hebben van interferentie. Daarnaast stoort VLC ook niet met elektronische apparatuur.
Aangezien algemeen wordt aangenomen dat LED-licht de toekomst heeft, zal de infrastructuur in de auto van de 21ste eeuw al aanwezig zijn. Het is dus alleen een kwestie van de extra mogelijkheden er uit te halen. In theorie dan, want de praktijk is natuurlijk weerbarstiger. Onderzoekers van de Britse Warwick University werken momenteel aan de technologie, en de mogelijke automotive toepassingen hiervan. Met VLC wordt momenteel al geëxperimenteerd als alternatief voor draadloze routers.
De voordelen in het terugdringen van de kabelbomen liggen met name in het terugdringen van de elektronische kwetsbaarheid en in de gewichtsbesparing die het op kan leveren. Daarnaast: als je geen kabels in je auto hebt, hebben ratten en spinnen ook niets te vernielen. Het eerste argument kan natuurlijk ook in het nadeel werken: meer draadloze signalen betekent niet per definitie minder problemen.
Het zal nog wel even duren voordat de technologie zijn weg naar productiemidellen vindt, maar vanuit de ‘less is more’-filosofie klinkt het in ieder geval aantrekkelijk!
Met dank aan sdk16420 en rotorhead voor de tip!
Foto credit: autojunk.nl
Simpson zegt
zou je, qua sensorinformatie, niet genoeg hebben aan een of twee echte glasvezels?
yerrie zegt
@Simpson:
lijkt mij ook, ik zie VLC ook nog geen gebruik maken van multimode en multicolor, met 1 fiber kan je veel meer, is ook niet storings gevoelig, behalve ratten en muizen maar daar heb ik nog nooit last van gehad in de auto en ook niet in IT werk
MARS zegt
Klinkt nog heel ongeloofwaardig, maar dat zal de toekomst uitwijzen..
desoper zegt
@MARS: is het ook. Als je vreemde, onoplosbare storingen wil moet je dit vooral gaan toepassen. Om het aantal kabels terug te dringen wordt al gebruik gemaakt van een CAN-bus. Verder zul je altijd kabels nodig hebben om vermogen te transporteren.
desoper zegt
@MARS: Verder rennen 95% van de auto-monteurs al met de staart tussen de benen weg, als er problemen zijn met de CAN-bus. Laat staan met zoiets.
Over een aantal jaren moet je raketgeleerde zijn om aan een auto te kunnen werken, Of auto’s (auto-delen) worden net zoals veel aziatische producten gewoon wegwerp-artikelen.
renezzzz zegt
@desoper: Vermoedelijk duurt dit nog wel even (als dit ueberhaupt al gebruikt gaat worden). Ik zie echter niet echt een probleem voor automonteurs. Die snappen over het algemeen al niet veel van de complexe autoelectronica. Dus die kunnen gewoon op dezelfde manier storingzoeken: modules wisselen todat het probleem weg is… Misschien wordt het zelfs makkelijker: minder kans op aardlussen.
MARS zegt
@renezzzz: Ik denk dat problemen straks (lees in de toekomst) gewoon via apps opgelost worden.
desoper zegt
@MARS: nee, dat zou veel te makkelijk zijn. Dan kan iedereen zelf naar storingen gaan zoeken en oplossen, en de fabrikanten willen dat je meteen naar de dealer gaat.
Waarom denk je dat er bij een storing alleen een lampje met motorstoring gaat branden? In iedere auto zit tegenwoordig wel een flink kleurendisplay waarop exact de storing kan worden beschreven, maar daarvoor moet je nog steeds in het bezit zijn van een veel te duur diagnose apparaat.
yerrie zegt
@desoper:
Je heb ook meer aan een IT opleiding tegenwoordig dan autoschool driebergen geloof ik
dappers zegt
@Simpson: Ik denk dat dat wel genoeg is, echter maak je dan slechts het probleem van kwetsbaarheid erger.
Simpson zegt
@dappers: dank voor je reactie, ook al omdat mijn bericht verdwenen lijkt :-)
en wat die kwetsbaarheid betreft, gewoon een kwestie van een dikkere mantel, lijkt me
Hupke zegt
Als ze dan toch willen beginnen met het coderen en decoderen van informatie kan je ook alles via gewoon 1 kabel sturen. Bespaart je ook veel miserie en zit je ook zonder enorme kabelbomen.
smoked zegt
Klinkt interessant maar het zal toch toekomstmuziek blijven.
maru zegt
LED-jes? Geen lazertjes? :( Maar het klinkt wel heel erg gaaf. Voor productieauto’s zal het nog wel even duren voordat we draadloos gaan, maar ik denk dat de racerij wel oren heeft naar deze ontwikkeling. Het is immers toch weer een stukje gewichtsbesparing.
Hubert zegt
Klinkt leuk, maar toch zal ieder componentje aan het einde van de takken van de kabelboom van stroom moeten worden voorzien.
Want een stoel kun je niet verstellen met lichtpulsen. Wel aansturen, maar er blijft stroom nodig voor de beweging.
Hetzelfde geldt voor achterruitverwarming, kofferontsluiting etc.
oversoft zegt
Oftewel: een afstandsbediening…
panzerknacker zegt
Wat een gelul. In mijn Honda van 18 jaar oud heeft zich nog geen kabelgerelateerde storing voor gedaan, dus blijkbaar is dat ‘nadeel’ een verzinsel.
En inderdaad, je heb gewoon stroom nodig dus er zal altijd nog een kabel moeten lopen. Kan je de aansturing ook net zo goed via diezelfde kabel doen via een hoge frequentie signaal ofzo (zoals bij LAN over het lichtnet bijvoorbeeld)lijkt mij.
mout zegt
Ja. En gelukkig is een auto helemaal hol en leeg, en zuiver rechthoekig. Zodoende kan het lichtsignaal zonder verlies en gemakkelijk tot in alle hoeken van de auto doordringen…
Bovendien zijn de sensors en ledjes helemaal zelfvoorzienend, zodat er geen voedingskabel naar toe hoeft. Eigenlijk net als je mobiel. Die kan ook jarenlang functioneren zonder draadje.
panzerknacker zegt
@mout: Je mobiel zonder draadje? Ik moet er toch bijna elke dag een draadje inpluggen hoor, anders houd ie er toch echt mee op :)
mout zegt
@panzerknacker: O? Nou, dan is het misschien toch niet zo’n goed idee, met die lampjes…
j00rs zegt
Er zit voor tientallen kilo’s aan (duur) koper in een gewone auto. Er kan dus enorm op gewicht en kosten bespaard worden door alternatieven zoals bv optical kabels te gebruiken. Uiteraard is er wel nog steeds koper nodig om systemen van stroom te voorzien.
autobart zegt
Disco onder de motorkap!