Singapore reloaded.
Het rommelt duidelijk binnen het team van Ferrari. Sommigen zagen dat al aankomen vanaf het moment dat Ferrari bekendmaakte dat het Raikkonen voor dit seizoen zou gaan vervangen met Leclerc. Zo’n jonge hond die nog alles te bewijzen heeft, daar zou Vettel nog weleens een probleem mee kunnen krijgen, zo was de gedachte.
Precies dat scenario speelt zich dan ook uit dit jaar. Aanvankelijk kreeg Vettel nog officieel de beste behandeling van het team, maar al bij de race in China was er een momentje dat Leclerc de pitmuur liet weten dat hij het daar niet mee eens was. Bij de derde race van het jaar in Bahrein bleek al dat Leclerc in ieder geval bij vlagen ook veel meer snelheid kan hebben dan Vettel. Maar een klein ‘vormdipje’ bracht de rust weer terug bij het team. Leclerc maakte wat foutjes en verloor zo zijn momentum. Bij de laatste race voor de zomerstop in Hongarije troefde Vettel hem daarnaast in direct gevecht af met betere race pace.
Doch na de zomer is Leclerc ontketend. De inmiddels veel betere Ferrari speelt hem ook enorm in de kaart, want hij kan er zijn sterke punten mee uitnutten. Vooraan kwalificeren en dan wegrijden, dat is waar Leclerc vooral goed in is. De huidige versie van de SF90 stelt hem in staat om exact dat te doen. Tevens is het onderstuur wat uit de auto gesloopt, precies zoals Leclerc dat graag ziet. Hoewel Vettel in het begin van het jaar nog minimaal gelijkwaardig was in de kwalificaties, gingen de afgelopen zeven(!) kwaliduels naar de Monegask.
Een ander neveneffect van de betere Ferrari is dat beide coureurs nu weten dat ze kunnen winnen. In Monza ging het voor het eerst na de zomer ‘mis’. Er was een afspraak dat Vettel Leclerc een tow zou geven voor de eerste run in de kwalificatie en dat Leclerc hem nadien dezelfde dienst zou bewijzen in de tweede run. Dat laatste kwam er echter niet van omdat ook Leclerc wachtte op een tow van iemand anders die er uiteindelijk nooit kwam. Vettel gaf 0.150 seconden toe op de Monegask en stond daarmee vierde, terwijl zijn teammaat op pole stond. De tow was naar verluidt een paar tienden waard…
Een race later in Singapore ging het weer ‘mis’, voor zover je daarvan kan spreken als je een 1-2 scoort als team. Leclerc was compleet over de flos omdat het team Vettel middels een undercut niet alleen voorbij Hamilton loodste, maar ook voorbij hemzelf. En dat brengt ons bij de race van vanmiddag, want op de grid waren de startposities exact hetzelfde als in Singapore. Volgens Leclerc was er ook wederom een plannetje bedacht om er als team voor te zorgen dat het een 1-2 werd in de race in plaats van een 1-3. Leclerc:
We hadden als tactiek om de slipstream aan Sebastian te geven, zodat we eerste en tweede zouden zijn aan het einde van het rechte stuk. Dat gebeurde, maar ik weet niet wat er daarna gebeurde.
Later in de race liet Ferrari Vettel nodeloos lang doorrijden op zijn eerste set banden om Leclerc er middels een undercut weer voorbij te laten. Maar of Leclerc dat al doorzag vlak na de race is niet geheel duidelijk:
Ik blijf altijd vertrouwen houden in het team. Ik moet met het team praten om de situatie beter te begrijpen.
Ironisch genoeg viel Vettel vlak na zijn pitstop uit en veroorzaakte hij daarmee de (virtual) safetycar die Mercedes de winst bezorgde. Leclerc had wel meer snelheid, maar beet zich stuk op Bottas. Misschien had Ferrari in die situatie dan weer liever Vettel achter het stuur gezien, want de Duitser had waarschijnlijk op zijn minst een poging gedaan nog de zege te pakken…
Foramen zegt
Vettel was gewoon lekker bezig, Ferrari verneukt het en verliest daarmee de race.
sollie1984 zegt
@foramen: zonder de VSC hadden ze sowieso wel gewonnen. Alleen de strategie om Leclerc voor Vettel is een vreemde geweest. De Ferrari’s waren ook na hun stops nog steeds de snelste en waren op weg naar Bottas en Hamilton.
boriske zegt
@foramen: Euh, zijn motor was naar de filistijnen…. hoe heeft Ferrari het dan verneukt? De taktiek was perfect bij Ferrari.
Foramen zegt
@boriske: je hebt dat geneuzel aan het begin gemist waar die kleuter z’n plekje terug wilde maar het niet bij kon houden, vervolgens Ferrari in allemaal gekke bochten wringen om toch de switch voor elkaar te krijgen.
Ja z’n motor ging kapot maar de tactiek was echt waardeloos.
boriske zegt
@foramen: Maar jongen toch, dat was op voorhand afgesproken. Dit is een teamsport. Wat denk je dat ze bij Mercedes doen? Valterri please drive 3 seconds slower. Of denk je wanneer albon voor Max rijdt hij geen plaats moet maken?
Foramen zegt
@boriske: maar jongen toch, juist omdat dit op voorhand is afgesproken faalt Ferrari. Na drie ronde hadden ze kunnen zien dat Vettel die dag de betere rijder was en kan je daarop je strategie aanpassen.
toniominestrone zegt
Krijg al de irritante trekjes van een wereldkampioen.
okdoei zegt
@toniominestrone: Ja? En?
zwepp zegt
@okdoei: Ja en? Laat mensen lekker een mening hebben. Leclerc is nou niet echt het boegbeeld van een sportief figuur. Lekker belangrijk verder, maar de ‘ja en?’ reacties zijn altijd zo volkomen kansloos.
karaya zegt
@zwepp: sportief als in loser?
peug206 zegt
@zwepp: het is niet zo dat alle kampioenen sportief zijn… De meesten hebben de directe concurrentie zelfs wel van de baan gerost.
560pk zegt
Als leclerc denkt dat hij de snelste is, moet hij de race gewoon winnen.
De Oude Enzo (bewust met drie kapitalen) had hem er al lang uitgeflikkerd, met Charles’ kritiek op het team na iedere race. Zoals Vettel na Singapore zei: “niemand is belangrijker dan Ferrari”
karaya zegt
@560pk: Als dat laatste waar is had hij z’n auto op een gevaarlijke plek neer moeten zetten, dan was de pacecar naar buiten gekomen en had Leclerc de race gewonnen.
En Enzo is niet echt een graadmeter, die vond aerodynamica iets voor teams die geen motoren konden bouwen.
elemento zegt
Leclerc zo doorgaat en vuile was buiten wilt gaan hangen zal hem niet goed doen. Italiaanse temperement is anders dan Fransen.
cavin zegt
Wat een bullshit teamorder was dit van Ferarri als je het mij vraagt…
Hoe kunnen ze nou van iemand die bij z’n teammaat wegrijd vragen om langzamer te gaan rijden en je in te laten halen… Al zou er 1 rijder nog om het wk kunnen strijden dan snap ik het. Maar je vraagt een spits van een voetbalclub toch ook niet of hij minder wil scoren omdat zijn teamgenoot nu aan de beurt is om een doelpunt te maken? Vettel en Leclerc stonden nagenoeg gelijk in punten vanmorgen (194/200 even uit m’n hoofd)
Rick-dos zegt
In de legendarische woorden van Elsa: “Let it go, let it gooooo”
iphonistvongates zegt
@Rick-dos: De juiste woorden zijn; Let Go Luke….let go, USE THE FORCE (sir Alec Guinness a.k.a. old Obi Wan Kenobi). ;-)
vroaaaaaaaaaar zegt
@iphonistvongates: naar hij heet Charles, niet Luke…
w0o0dy zegt
Vettel had gelijk dat ze eerst een gat moesten slaan naar Mercedes voor ze dmv langzamer rijden de plek aan Leclerc konden schenken. Dat Leclerc dan vervolgens te langzaam is om er bij te blijven dat is zijn probleem. De undercut op Vettel pakte goed uit dus niet zeiken. Dat Leclerc dan de pech heeft dat Mercedes dmv een safety car een betere tacktiek kan uitvoeren dat is pech hebben maar had je na Q2 kunnen bedenken.
Wel erg veel prima Donna gedrag van Charles. Dat is een naar trekje.
Edge zegt
@w0o0dy: Als het op dat soort dingen aankomt kan kunnen de strategen bij Vettel beter maar gewoon luisteren, want om de een of andere onverklaarbare reden heeft Vettel altijd perfect door wat er om hem heen gebeurt en speelt en wat dan de beste tactiek is.
gwnbmw zegt
@Edge: 13 seizoenen aan ervaringen en vele missers door strategie zullen een kleine invloed hebben gehad daarop ;)
daiko zegt
Er zullen wel afspraken zijn geweest maar denk idd dat Leclerc toch minstens meermaals in de DRS had moeten zitten.
alassad zegt
Leclerc wordt nu toch wel een heel naar ventje.
racerx zegt
Heb Leclerc altijd al een arrogant en onsportief prinsesje gevonden, vandaag nog eens bevestigd. Ben allesbehalve een Lewis fan, maar ik ben blij dat hij ‘m gepakt heeft.
Richmond zegt
@racerx: Niks anders dan Hamilton, Schumacher, Senna, Prost, Vettel.
racerx zegt
@benja01: wellicht, maar Leclerc heeft ook nog eens een onuitstaanbaar gezicht.
drdre1 zegt
Tja, ik heb niets tegen LeClerc, maar hij probeert altijd zo enorm correct te blijven, maar ’t lijkt niet gemeend. Boeit mss ook allemaal niet, ’t gaat om ’t racen.
VeniVidiVici zegt
Er zijn 2 mogelijkheden… of Leclerc is zo heilig bij Ferrari dat ze h’m aanbidden en Vettel het zat is zegt, “ik ben weg, de groeten!” óf dat Ferrari tegen het over het paard getilde ventje Leclerc zegt, “en nu je grote muil houden! Gewoon racen en véél leren jochie! Vettel is je mentor!”
Kvgorp zegt
De nieuwe Alonso?
bernoulli zegt
Moet steeds denken aan deze quote van de Oranje Plopkap:
“Dit heb ik op de kartbaan ook gezien van deze jongens. Ik zal het je sterker vertellen: Verstappen heeft Leclerc daar een keer ge-T-boned in de karts, echt vol erin. Toen gingen ze er samen af en zeiden de stewards tegen die kleine mannetjes – het waren net aapies, hè: ‘jullie krijgen allebei straf’. Het verschil tussen Leclerc en Verstappen? Leclerc zei: ‘Ik wil niet achteraan beginnen’. Verstappen zei: ‘Dan win ik wel van achteren’. Typisch, hè? Maar dan heb je het over vijftien jaar geleden, ofzo. Maar dit gaan we nog veel vaker zien, dat geef ik je op een papiertje.”
Yzord zegt
Eenmaal achter Bottas en met drs lukte het hem niet eens. Leclerc heeft gewoon geluk dat hij in een goede auto zit, want het is zeker geen op en top driver (niet dat ik het beter kan hoor).
Maar goed, dit keer vond ik het een koekje van eigen deeg (de safetycar voor Vettel). Waren al via de com aan het spinnen over wanneer men van plek zou swappen en nu hebben ze helemaal niks. Mercedes heeft de boel goed in de gaten gehad en is dus de terechte winnaar.
En over Verstappen. Ik ben echt fan van dat jung, maar het gaat hem helaas niet worden dit jaar en heb er een sterk hoofd in dat het volgend jaar wel gaat lukken. Mercedes en nu ook Ferrari staan zeker een mijl voor. En ook al zal Honda nog meer auto de motor kunnen persen, dat doen de andere partijen ook helaas.
dwfc zegt
https://www.autosport.com/f1/news/146307/binotto-explains-ferrari-prerace-strategy
cthijs zegt
Wat trekt die leclec een charijnige smoel na iedere race zeg.ik zou als baas van ferrari daar niet vrolijk van worden .het is dat hij goede resultaten laat zien
daniel1975 zegt
Persoonlijk vind ik dat je pas zo’n teamorder moet krijgen als je een teamgenoot ophoudt, maar dat was hier niet het geval want Vettel liep langzaam weg en Leclerc kon niet volgen. Ik snap heus dat ze eigenlijk niet vol moesten gaan en dat Vettel daarmee zijn teamgenoot te kakken zet, maar toch leuk om te zien.
grandmasterb zegt
Leclerc krijgt erg veel onverdiende kritiek hier, want wie heeft die inhaalstrategie bedacht? Ik denk de teamleider en niet hij. Dat mercedes uiteindelijk won kwam alleen doordat zij profiteerden van de safetycar die door het stilvallen van Vettel kwam en de klapper daarna, waardoor de mercedessen zonder veel tijdverlies konden pitten, terwijl de ferraris dat juist voor de safetycarperiode hadden gedaan en dat kostte dus veel meer tijd. Leclerc was op het einde duidelijk sneller dan Bottas, maar het snelheidsverschil was niet groot genoeg voor een goede inhaalpoging. Hoewel de teamleider in het begin bij Vettel aandrong om Leclerc te laten passeren, reageerde Leclerc heel professioneel en kalm toen Vettel dat, terecht, niet deed vanwege zijn voorsprong.
Yzord zegt
@grandmasterb: inhaalstrategie is door allen bedacht voor de race. Dat was duidelijk te horen over de com. Wie pole heeft tijdens kwalificatie had ook het meeste recht op de winst, alleen had Vettel een andere strategie toen hij zowat 5sec op Leclerc uitliep. En terecht ook. Dat hij daarmee zijn motor opblies had hij niet voorzien.
steelfighter zegt
Dat blok van Mercedes kan veel meer aan, de rest doet voor spek en bonen mee. Indien nodig voert Mercedes gewoon de turbodruk een beetje op en ze laten anderen gewoon een paar keer winnen om een saai F1 seizoen te vermijden.