Hoppa, de Monegask bijt van zich af.
We moeten natuurlijk harstikke blij zijn met een volksheld als Max Verstappen. Niet alleen omdat hij zeer getalenteerd is en al veel gepresteerd heeft, maar ook vanwege zijn uitspraken.
Zoals bij veel sporten zien we ook in de Formule 1 veel ‘sprekende poppen’, die eigenlijk niet echt iets te melden hebben. Maar ja, je moet het team en de sponsors tevreden houden en een grote mond zorgt meestal alleen maar voor problemen. Daarbij worden die sporters dusdanig getraind door de PR-afdeling dat er weinig te melden valt. Gelukkig hebben we coureurs als Ricciardo en Raikkonen die af en toe leuk uit de hoek kunnen komen.
En Verstappen natuurlijk. Gisteren werd Verstappen (door Ziggo) gevraagd naar de ontbrekende snelheid van Ferrari, waarop hij antwoordde “Dat krijg je als stopt met vals spelen!”. Hilarisch natuurlijk, maar het schoot bij Charles Leclerc in het verkeerde keelgat. Aan de Spaanse publicatie Marca liet Leclerc weten not amused te zijn met de uitspraken van de Nederlander. Het artikel was uiteraard heel erg zuur, want sinds Verstappen en Marca-lieveling Sainz met elkaar in de clinch lagen, is de krant sceptisch over Verstappen. Alle ruimte voor Leclerc dus om een ouderwetse veeg uit de pan te geven:
Wat Max zegt is een grap. Hij heeft echt geen idee. Wij bij Ferrari weten precies wat we doen. Ik weet niet waarom hij zo praat. Hij weet niets van ons.
Leclerc eindigde op de vierde plaats én scoorde een extra punt voor de snelste ronde. Dat klinkt nog niet eens zo verkeerd, maar de achterstand op de Red Bull van Ferrari was bijna een minuut. Het verschil in snelheid was stuitend, want vóór de ‘reprimande’ van de FIA was Ferrari aanzienlijk sneller. Toch zegt Ferarri van niets te weten. Sterker nog, Ferrari teambaas Mattia Binotto is niet boos, maar nog erger: teleurgesteld.
Ik hoorde de opmerkingen aan het einde van de race. Die verwijten stellen mij zeer teleur. Dit soort verwijten zijn niet goed voor de sport. Men moet voorzichtiger zijn met wat men zegt.
Waarvan akte.
drdre1 zegt
GTST niveau. ‘Nuff said.
antoonniels zegt
Ik hoor niemand van Ferrari zeggen dat het er niet op zat…..
VeniVidiVici zegt
@antoonniels: Sterker nog, toen Jack na afloop van de race aan Leclerc vroeg waarom ze ineens zo langzaam waren stond het omhooggevallen jochie te lachen als een boer met kiespijn en wist het allemaal niet. En Leclerc heeft inderdaad gelijk, “Wij bij Ferrari weten precies wat we doen en Max weet niks van ons”. Precies, maar de cheatgordijntjes moeten wel gesloten blijven, hè Charles…
chrisvis zegt
@venividivici: ah Jack vroeg dat….ik als Belg krijg hoofdpijn van Jack net zoals de rest vande wereld maar geloven jullie die tandartsassistente maar…hey Max gaat zoizo kampioen worden in 2020 hoor.???.
Even terug realistisch… nee lewis harkt zijn 7 de titel binnen zonder problemen volgend jaar en Max met zijn 7 overwinningen op 100 races??? Lewis had er toen 19 en jom aub niet af dat hij de beste wagen had toen he. Waren de jaren dat Seb wk werd
KUYL zegt
@chrisvis: het voorbeeld ging helemaal niet om jack, maar de vraag en het raar/niet antwoorden erop. Je opmerking over het wel of niet geloven van een tandartsassistente slaat daarom ook totaal nergens op. Daarnaast heb je volgens mij ook niet helemaal door hoe jack ligt bij de gemiddelde Nederlander.
VeniVidiVici zegt
@kuyl: Jij als NL snapt mijn comment gelukkig. Maar ach, hij is waarschijnlijk nog steeds zuur dat Stoffel exit is en Max een topper is.
donvincenzo zegt
@kuyl: Bovendien is het altijd lente in de ogen van de tandartsassistente.
dwfc zegt
@donvincenzo: Waar zit deze van jou, adres graag, en als het kan even de maten :-)
dwfc zegt
@kuyl: Daar zeg je het, De Gemiddelde NLder … :-)
Hey Kuyl, dit was nu wel echt een mooie voorzet hoor !
wif1 zegt
@chrisvis: “Ik als Belg” en dan die hele tirade vol afgunst… ach gossie, klein complexje wat je dwars zit…
tvr1974 zegt
@chrisvis: Hamilton had op max zijn leeftijd nog 0,0 ervaring in F1..
joost1234 zegt
@venividivici: Het is uitstekend dat Max gewoon zegt waar het op staat
boriske zegt
@antoonniels: Misschien moet je het antwoord van Binotto eens lezen voor je dit neerpent om goedkoper max fans likes te scoren.
antoonniels zegt
@boriske: Ik hoorde de opmerkingen aan het einde van de race. Die verwijten stellen mij zeer teleur. Dit soort verwijten zijn niet goed voor de sport. Men moet voorzichtiger zijn met wat men zegt.
Vertel me even waar het staat dan?
escortje zegt
Verstappen heeft in ieder geval een keuze minder voor de contractonderhandelingen van 2020.
rhellema zegt
@escortje: welnee!
dwfc zegt
@escortje: das vandaag alweer vergeten, zo gaat dat in sport. Politiekers beloven ook alles … realiseren niets en worden door jan met de pet herverkozen ….
Dutchdriftking zegt
“Wij bij Ferrari weten precies wat we doen. Ik weet niet waarom hij zo praat. Hij weet niets van ons.” Het is dus de bedoeling dat ze een minuut(!) achterlopen op de rest?
Erik zegt
@dutchdriftking: precies, “wij bij Ferrari weten precies wat we doen” …. om de boel onzichtbaar te flessen.
flutterby zegt
@dutchdriftking: Max bij Ferrari gaat toch niet gebeuren. Zijn persoonlijkheid plus de mentaliteit daar is geen match.
antoombom2000 zegt
@flutterby: ja inderdaad. Max heeft een team nodig dat hem goed kan managen. Dus ik zie Max alleen voor Red Bull of Mercedes rijden.
pexers zegt
Mocht het wel zo zijn, dat er tussen de meetmomenten van de brandstoftoevoer meer ingespoten kon worden, vind ik het bewonderenswaardig hoe men dat soort dingen kan verzinnen. Voorsprong door techniek wel heel letterlijk genomen.
Breinstein zegt
@pexers: Het verzinnen is geniaal, maar hoe kunnen teams als Mercedes en Red Bull hierachter komen, en zonder iemand te beschuldigen zo’n technisch gerichte vraag aan de FIA stellen zodat Ferrari in de problemen komt.
Ik vind alleen die politieke spelletjes buiten de baan al geniaal.
pexers zegt
@Breinstein: zeker, helemaal eens. De topteams zijn door de wol geverfd en weten de regels altijd wel te omzeilen of net iets anders te interpreteren. Je hoeft ook niet altijd het braafste jongetje van de klas te willen zijn.
flutterby zegt
@pexers: sterker nog, je moet er in de topsport alles aan doen om te winnen en als het niet verboden is mag het.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: Plus heel veel. In de racerij geldt heel vaak dat de beste ‘valsspeler die niet gepakt wordt’ wint. De regels staan op papier, en het is de kunst om ze zo voordelig mogelijk te interpreteren. En zo lang er dan geen verduidelijking van de regels komt die (zoals in dit geval) expliciet een bepaalde interpretatie verbiedt, is dat daar helemaal niks mis mee. Of in dit geval de maas in de regels is gedicht waar Ferrari voordele uit haalde, moet nog blijken. Er zijn wel meer races geweest waar een auto (team) onverwacht totaal de pace niet had.
berlinetta zegt
@breinstein: Zeker, dat is ook wat de F1 gaaf maakt. Alle teams maken zich daar ‘schuldig’ aan.
sportevo zegt
@Breinstein: het schijnt nog verder te gaan. Mercedes en Red Bull zouden de afspraak met Ferrari gemaakt hebben om in ruil voor akkoord op de 2021 regels, geen protest aan te tekenen op dit verhaal.
rob5nismo zegt
@Breinstein: net als in het echte leven de mazen in de wet vinden en als je tegen de lamp loopt doen als of je neus bloed
mlo zegt
@Breinstein: Net als bij de automatische rembalans van Renault een paar races geleden. Een oud medewerker die z’n voormalige werkgever een loer wil draaien
louisvdd76 zegt
@pexers: doet me beetje denken aan Toyota Celica in WRC met hun special turbo intake: https://www.carthrottle.com/post/wqm9665/
pomoek zegt
@pexers: Dit is waarschijnlijk per ongeluk ontdekt. Om de een of andere reden heeft Ferrari een stroomkabeltje langs de FFM neer gelegd. Toen is waarschijnlijk ontdekt dat de FFM onjuiste, te lage, waarden doorgaf. Ferrari dspeelde toen het ouderwetse spelletje: “doen alsof je neus bloedt”. Formeel hebben ze niets fout gedaan. Ze hebben niets aan de FFM gedaan en ook niets aan de motor. Ze hebben ook geen systeem gebouwd dat is ontwikkeld om de FFM actief te storen, ze hebben gewoon een stroomkabeltje verplaatst.
Logisch dat alle techneuten bij RB, MB en andere renstallen vraagtekens gingen stellen bij de hoge snelheden die Ferrari opeens behaalde. Het heeft wel enige tijd geduurd voordat ze er achter kwamen wat er precies door Ferrari is gedaan, maar het lijkt me duidelijk dat ze daadwerkelijk hebben vals gespeeld.
hape zegt
@pomoek: Goed van je dat jij dat weet!
Hoe ben je er achter gekomen, heb je interne mails van Ferrari weten te onderscheppen?
pomoek zegt
@hape: nee, hoor, ik gebruik iets nieuws: het internet:https://www.motorsport.com/f1/news/fuel-flow-clarification-ferrari-red-bull-fia/4591689/
Cabrioot zegt
@pexers: zit er niet tegenwoordig een mannetje met dat brilletje (ben ff naam kwijt) aan de pitmuur bij Ferrari die eerst werkzaam was voor de FIA en de beoogde opvolger zou worden voor charly whyting ? Hij zal er vast meer van hebben geweten hoe of wat dit systeem te omzeilen
gertjan2012 zegt
Mij valt het op dat leclerc het woord grap überhaupt kent.
schoen85 zegt
@gertjan2012: inderdaad zeg, wat een saaie drol!
iphonistvongates zegt
Het is pas vals spelen als je gepakt wordt en het blijkt dat wat je doet/gedaan hebt niet volgens de regels is/was. Anders heet het gewoon ‘spelen’ en dat is de essentie van sportieve strijd.
duckmefaddy zegt
@iphonistvongates: net als dat je pas fout geparkeerd staat als je een boete onder de ruitenwisser krijgt
Design_Driven zegt
@iphonistvongates: Snap niet waarom je geen plusjes krijgt. Het was niet verboden, dit is zoals gebruikelijk bij de F1, tussen de regels door denken en proberen regels ten gunste van jezelf te interpreteren. RB heeft het de FIA voorgelegd en die heeft de regel verduidelijkt. Als ze het zouden blijven doen dan is het vals spelen.
berlinetta zegt
Wat ik vooral opvallend vind, is dat Ferrari er bij de kwalificatie gewoon goed bij zat. Tijdens de race zakken ze opeens door de mand. Dat verschil in kwalificatie-snelheid en race pace is echt heel groot. Iemand een idee hoe dat kan (even los van de vraag of ze nu wel of niet vals spelen)? Heeft dat te maken met hoe de auto met de banden om gaat ofzo?
Breinstein zegt
@berlinetta: De snelheid van Vettel even niet meegerekend: LeCry heeft na de kwalificatie een motorwissel gedaan naar een oudere motor. Zou een mogelijkheid kunnen zijn.
berlinetta zegt
@breinstein: Hmm oke, maar dan vind ik een minuut achterstand alsnog wel erg veel.
quincy zegt
@Breinstein: Motorwissel was tussen FP3 en Q1, niet pas na Q3.
realhustler zegt
@berlinetta: Als je extra vermogen hebt, dan kan je een deel gebruiken om meer snelheid te maken bij het uitkomen van de bocht en op het rechte stuk. En een deel kan je gebruiken om drag te compenseren, dus je kan met meer downforce rijden. Als je dus nu dat vermogensvoordeel niet meer hebt, dan moet je dus met minder downforce rijden, en als je 1 super rondje moet rijden dan lukt dat nog wel, maar in de race, met meer brandstof, als je banden langer mee moeten, dan wreekt dat zich snel.
Wat ook kan zijn, is dat de fuelmapping van voor de zomerstop ingeladen is, en dat deze nog niet gefinetuned is voor de huidige auto, ze hebben natuurlijk 6-7 races met de andere map gereden.
berlinetta zegt
@realhustler: Nou, ik heb gelezen dat Binotto zei dat ze juist met meer downforce reden in Austin. Wellicht de verkeerde set up?
Ik vind het in ieder geval opvallend, ook omdat de FIA niet heeft gezegd dat Ferrari de regels heeft overtreden en ook geen sanctie heeft opgelegd.
sollie1984 zegt
@berlinetta: de medium banden passen de Ferrari’s niet zo goed bij koude omstandigheden. Hij verloor ook de meeste tijd in de eerste stint op de mediums. Plus het feit dat Leclerc toch een behoorlijke tik heeft gekregen in bocht 1 denk ik dat het allemaal tegenzat gisteren.
berlinetta zegt
@sollie1984: Maar was het echt zo koud dan? Ik zag de meeste mensen in een korte broek met tshirt lopen.
hape zegt
@berlinetta:
Ferrari heeft nog steeds een probleem met de Pirelli banden, en dan met name op circuits waarvan de bochten verschillende radii hebben. Op één ronde en het extra vermogen in kwalificatie kunnen ze het probleem maskeren. In de race kunnen ze het extra vermogen niet continu gebruiken en als ze de banden teveel forceren vernielen ze die in enkele ronden.
flutterby zegt
Als het een grap is hoef je er niet zo serieus op te reageren..
stfu zegt
Verstappen maakt zichzelf nergens populair. Prima als hij dat ok vindt, maar ik vind hem teveel op zijn vader lijken..
generaalalfa zegt
@stfu:
Nou hij eindigt anders bijna nooit in de grindbak en volgens mij maakt hij ook geen problemen in de privé setting..
Vind het nogal een zwaar vergelijk. Maar misschien kom je met een goede reactie die mijn gedachte kan doen veranderen. Waarom vind jij Max op zijn vader lijken?
pexers zegt
@stfu: iedereen heeft een eigen karakter. Ben het met je eens overigens. Maar Leclerc vinden we een huilerd, net als Vettel 1 of 2 seizoenen geleden. Hamilton wordt niet meer serieus genomen als ie het publiek bedankt of over z’n banden begint. Etc etc.. het hoort er denk ik bij
reactief zegt
@stfu: Dat lijkt als je deze oneliners alleen leest. En die worden eindeloos gekopieerd en herhaald ook nog… Dat snap ik wel, want een beetje stoken en ophef creëren doet het goed in clicks op websites, maar dat is niet de realiteit.
Als je bijvoorbeeld op Youtube voor de race op het F1 kanaal kijkt, dan zie zo’n 20/25 minuten live ‘actie’ op het circuit. Daar zie je dat Max het vaak juist hartstikke goed doet tussen zijn collega’s en dat ze onderling veel lol maken.
rhellema zegt
@stfu: vertel eens, wie heeft hij allemaal geslagen, wat deed Verstappen Sr. wat Verstappen jr. ook doet naast de baan? Ken je ze persoonlijk of is het alleen maar een bepaalde voorstelling welke in je hoofd afspeelt?
toniominestrone zegt
@stfu: de man zegt gewoon waar het op staat, vandaag de dag moet alles met tact en politieke correctheid zijn overgoten.
joost1234 zegt
@stfu: Hij maakt een terechte opmerking..
tttijn zegt
Heerlijk dus, leven in de brouwerij.
sollie1984 zegt
Ooh wat mooi en geweldig allemaal als Max zulke dingen roept, maar owee als iemand de waarheid over Max zegt en hem met de feiten op de neus drukt. Dan is meneertje op zijn teentjes getrapt en dan is iedereen tegen hem. De fans, de andere coureurs, de FIA en de media. Dat hele hypocriete gedoe van die gast moet ophouden. Loopt op de paddock rond alsof het een legende is. Na 100 races maar 7 overwinnen en 1 pole gehaald. Andere kampioenen hadden voor hun 100ste race al wereldkampioenschap(pen) binnen. Beetje bescheidenheid zou die gast wel sieren.
gwnbmw zegt
@sollie1984: beetje bescheidenheid zou die gast wel sieren. Hypocriet.
karaya zegt
@sollie1984: Die andere kampioenen reden minder races in een jaar. Niet zo gek dus.
Had je overigens zelf kunnen bedenken.
dwfc zegt
@sollie1984: Ik ben fan van e rijder Max maar begin nu toch wel te twijfelen over zijn IQ level.Op korte tijd communiceert hij nu 2 maal grandioos fout.alst er ni inzit kan het erni uitkomen zeggen we in Vlaanderen. Dan kan hij maar beter zijn ‘muile ‘ houden en ja of nee zeggen. Dit doet zijn imago niet goed.
VeniVidiVici zegt
@dwfc: Een NL is geen bescheiden brave Belg dat weet je toch wel hè…
awesome zegt
Heeft Leclerc zand in haar vagijn?
ghost zegt
Monegaske jochies, altijd verwaand..
schobbejak zegt
In conclusie: een zuur artikel over een zuur artikel
z4rickss zegt
Misselijk ventje die Leclerc.
dwfc zegt
Voila, ipv alle veronderstellingen en gissingen een reply van Ferrari aangaande de terugval in Autosport.uk.
Voor de jongeren die dit blad niet kennen, samen met Auto-Hebdo zijn dit de te lezen magazines over de autosport.
https://www.autosport.com/f1/news/146986/ferrari-explains-reasons-for-austin-top-speed-drop
rhellema zegt
@dwfc: dat is alleen maar een verklaring van Ferrari hè, die proberen het toch mooier te maken of denk je echt dat ze zouden zeggen dat ze de boel een beetje hebben zitten flessen. We gaan het de volgende races zien of Binotto de waarheid spreekt in deze zaak!
dwfc zegt
@rhellema: dat van RB is ook maar een verklaring … die sluiten maar niet aan bij de top. gelukkig is er Max die 0.3 per ronde sneller is dan een doorsnee coureur.
reneole zegt
De waarheid doet pijn Ferrari..Ben meer benieuwd of de FIA nu doorpakt, en de punten behaald na de zomerstop aftrekt
r525 zegt
“Niet alleen omdat hij zeer getalenteerd is en al veel gepresteerd heeft, maar ook vanwege zijn uitspraken.” Dreigen met kopstoten naar journalisten, ja echt iets om trots op te zijn. Verstappen is het schoolvoorbeeld hoe nationalisme mensen totaal ontkoppeld van hun principes.
vroaaaaaaaaaar zegt
@r525: nationalisme ontkoppelt mensen totaal van hun principes? Je bedoelt het soort principes als “eigen volk eerst”, “buitenlanders moeten terug naar hun eigen land”, “koopt nederlandsche waar” enzo?
boriske zegt
Grote voordeel van Max zijn domme uitspraken is dat hij de bruggen met Ferrari aan het verbranden is.
Bij het uitdelen van het racetalent stond hij misschien op de eerste rij maar bij dat van de hersenen stond hij toch laatst.
dawwg zegt
@boriske: Het is helemaal niet dom, het is gewoon de waarheid. Helaas kan tegenwoordig niemand meer niet tegen de waarheid en/of een grapje; te triest voor woorden dat misplaatste SJW-gedrag (doel niet op jou opmerking hoor; maar op die van Ferrari…); zeker nadat ze vele WK-punten ‘gestolen’ hebben gaan ze schijnheilig doen; afbranden die leugenaars !
dwfc zegt
@boriske: Zat echt op de laatste rij in de klas ….
willy01 zegt
Iemand die niet binnen de lijntjes loopt qwa uitspraken en rijgedrag…Ook al heeft de italiaanse renstal niet teveel verkeerd gedaan of net wel…..
Wat hou ik van de arrogantie en nog het meeste van de rijstijl van max!!
MaartenD zegt
Hij is niet het grootste licht op aarde die Max. Kan af en toe beter zijn mond gewoon houden anders blijft er straks geen team meer voor hem over..