Leclerc is niet gefrustreerd met zijn eigen team. Dat is bijzonder.
Natuurlijk is het voor de Nederlandse successupporter geweldig dat we een nieuwe volksheld hebben. Max Verstappen heeft gisteren tijdens de GP België 2022 een masterclass Formule 1-rijden gegeven aan het gehele veld. Extra zuur voor Charles Leclerc, want hij is de enige serieuze andere titelkandidaat.
Gisteren ging het weer mis voor de Monegask. Hij moest al na vier ronden naar binnen vanwege een tear-off van niemand minder dan Max Verstappen. Dit stukje plastic kwam bij Leclerc in zijn brakeduct. Balen.
Leclerc niet gefrustreerd met Ferrari
Gisteren ging alles weer ouderwets mis voor Leclerc en Ferrari. Wederom ging Ferrari niet helemaal vrijuit. Je zou kunnen verwachten dat Leclerc het helemaal gehad heeft met Ferrari. Maar niets is minder waar, zo laat hij weten aan Autosport:
Ik ben niet gefrustreerd met de strategisten van het team. Het heeft niets met hen te maken. Aan het einde was het vooral frustrerend om te zijn hoe groot het gat met Red Bull is. Daar moeten we aan werken.
Charles Leclerc, is gek genoeg nog steeds niet gefrustreerd met het team.
Mede door de vroege noodzakelijke pitstop was de inhaalrace van Leclerc ietsje minder indrukwekkend, dan die van Verstappen. Tijdens de race was zijn team heerlijk zelfverzekerd: ze vroegen maar aan Leclerc wat hij de fijnste banden vond.
Kans op titel nihil
Aan het einde van de race haalde Ferrari Leclerc naar binnen voor een setje nieuwe banden om de snelste ronde (en een extra punt) te bemachtigen. Uiteraard liep ook dat spaak.
Hij raakte in gevecht met Alonso en kon uiteindelijk de snelste ronde niet pak. Als kers in de appelmoes kreeg Leclerc ook nog eens vijf seconden straf voor een snelheidsovertreding van 1 km/u. Daarmee lijken de kansen voor Leclerc erg klein om nog kampioen te worden in 2022. Dat vindt hij zelf ook.
Red Bull was van een compleet ander niveau. Zij hebben dit weekend iets gevonden, dat ons zorgen gaat baren. Het kampioenschap nu nog winnen is extreem lastig geworden
Charles Leclerc, ziet het niet meer zitten.
Geen speld tussen te krijgen, toch?
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van België 2022!
camber24 zegt
LeClerc zal zich goed ingelezen hebben in voorgaande Ferrari coureurs, en hoe het hen vergaan is bij ongezouten kritiek op de renstal uit Maranello. Prost noemde zijn Ferrari van destijds een niet te besturen auto, reed als een vrachtwagen. Kort daarna stond hij op straat. Daarbij; zeuren helpt als coureur in deze niet (doen de tifosi ook wel voor je), je constructief opstellen en blijven aantonen dat het niet jouw persoonlijke schuld is, wel. Vind die man erg sterk overkomen. Prima kerel.
sportabgasanlage zegt
Je mag best kritisch zijn naar je team, zeker als ze keer op keer (op keer) overduidelijk steken laten vallen. De kunst is om dit eerst binnenskamers te bespreken, en daarna pas -op een constructieve manier- met de pers. Andersom is inderdaad niet slim.
ronnys zegt
Ik ben het niet eens met het feit dat het een grote fout was.
Als je in theori nog kans willen maken op de titel hebben ze echt elke punt nodig.
Als je nu niet gaat voor punten die er misschien zijn weet je 100% zeker dat de titel voorbij is.
Als ze dat puntje wel hadden gehaald was de strijd slechts voor 99% voorbij.
Bovendien op nieuwe sloffen hadden ze Fernando sowieso wel ingehaald. Dus veel risico was er niet. Dan moeten ze er gewoon voor gaan.
Nu is het een verloren weekend, en zonder die laatste pitstop was het ook een verloren weekend.
imaginenl zegt
Ik denk dat het team alleen maar succesvol kan zijn als er 100% vertrouwen is van team naar rijder maar ook andersom. Hoe de communicatie bij Ferrari liep tijdens de race kreeg ik niet het idee dat ze over en weer dat vertrouwen hebben.
Volgens mij schuilt hier ook een enorme kracht van Verstappen dat hij het team exact kan vertellen hoe zijn auto beter en sneller wordt.
harrie zegt
Die communicatie sprak boekdelen inderdaad.
Zeg, wat zou je er van denken, als we je tussen nu en een ronde of 10, gaan pitten voor een nieuwe set mediums of hards? Verder nog tips voor de strategie? Plan G misschien? Kijk maar even wat je wil en doet.
acavs zegt
Leclerc zal misschien moeten leren om net als Sainz af en toe een teamorder naast zich neer te leggen. Die laatste pitstop gisteren was veel te risky. Een gat van 1 seconde tot Alonso laat echt te weinig ruimte voor foutjes, en je weet dat bij zo’n actie altijd iets fout kan gaan. Ook de dubbelstack was nodeloos risico nemen. Maar goed, strategie was gisteren inderdaad niet het grootste probleem. De auto’s van Ferrari konden zich gewoon niet meten met die van Red Bull.
sportabgasanlage zegt
Geen enkele andere strategie had gisteren voor een andere uitslag gezorgd. Zelfs al had LEC niet naar binnen gehoeven voor die verstopte brake-duct en zelfs als Ferrari de perfecte strategie had bedacht.
Verstappen in zijn Red Bull was gisteren gewoon onverslaanbaar: in 12 rondes van P14 naar P1.
Zie het resultaat van zijn teamgenoot van P2 naar P2.
Snelste ronde per coureur:
1. VER (op mediums en met een halfvolle tank) 1:49.354
2. LEC (op softs en een bijna lege tank) 1:49.984 (+0.630)
3. PER 1:50.764 (+1.410)
4. RUS 1:50.793 (+1.439)
5. NOR 1:51.678 (+2.324)
6. OCO 1:51.717 (+2.363)
7. SAI 1:51.977 (+2.623)
schuimbekje3 zegt
Ferrari is italiaans en dat is een andere cultuur.
Wanneer Max zou zeggen “die auto doet dit en dit niet goed”, dan gaan Helmut en de zijne er aan werken en doen dat ook nog eens erg goed.
Wanneer Leclerc zou zeggen “waarom haal je me niet 2 ronden eerder naar binnen voor een pitstop tbv de snelste ronde” of “waarom hadden jullie dat niet op de beelden gezien dat er een tear-off naar binnen gezogen werd” of “waarom hadden we niet genoeg banden over voor de race” of “waarom loop je extra risico met pitstops zo snel achter elkaar?” of “waarom haal je me zo snel naar binnen terwijl Max nog x ronden langer kon doorrijden op rode banden” of “waarom vraag je aan mij welke banden ik wil, heb je dat niet in de fabriek laten uitrekenen?” dan krijgt hij een gesprekje op kantoor waarin hem duidelijk gemaakt wordt dat er voor hem 10 anderen zijn die graag in een ‘geweldig ferrari’ willen rijden zonder commentaar te leveren. En ik denk ook dat ze makkelijk 10 mensen kunnen vinden die dat zouden doen.
Robert zegt
Ik denk dat Leclerc z’n ware gevoelens en gedachten voor/over Ferrari pas zal uiten als-ie z’n memoires gaat (laten) schrijven. Of als hij de overstap heeft gemaakt naar een ander team. Maar nu geldt voor hem het credo je spuugt niet in de ruif van waaruit je eet.
“Waarvan akte.”
pomoek zegt
Het gaan voor het puntje voor de snelste ronde op nieuwe banden vlak voor het einde van de race is vind ik ook eigenlijk een beetje flauw. Ik snap dat dit ooit is ingevoerd om nog een beetje spanning in de laatste fase van de race te brengen maar het wordt vaak door middel van een ‘gratis’ pitstop gedaan wat betekend dat het alleen interessant is voor de coureur die toevallig op dat moment 20 seconden of meer voorsprong heeft. Ik zou liever zien dat er punten werden uitgedeeld voor de kwalificatie. Maar goed. Dat is weer een andere discussie.
berlinetta zegt
Waarom zouden punten voor de kwalificatie meer spanning brengen? Nu doet toch ook iedereen z’n best om zo hoog mogelijk te eindigen? Dat gaat niet anders worden als er punten te verdienen vallen.
pomoek zegt
Op zich niet. Maar daar ging het mij ook niet om. Ik vind het nogal arbitrair dat je voor een snelste ronde een punt krijgt maar voor een goede kwalificatie niets.
mashell zegt
Terwijl het juist zo duidelijk is. Het gaat om de race: daarom worden alleen daar de punten verdeeld. De rest is slechts voorspel. Zou je punten krijgen voor pole position dan zou je daar dubbel voordeel van hebben, vooraan starten en punten terwijl kwalificatie niet meer is dan een noodzakelijk kwaad omdat nou eenmaal niet iedereen vooraan kan staan bij de start.
pomoek zegt
Dat Leclerc niet gefrustreerd is, is denk ik ook deels het probleem. De jongen is veel te netjes. Is zeer kritisch op zichzelf, maar zou eens wat meer met de vuist op tafel moeten slaan. Of publiekelijk zijn ongenoegen moeten uiten. Ik weer dat Verstappen regelmatig op zijn donder krijgt in “de media” vanwege zijn gescheld over de radio op zijn team, maar het lijkt wel het juiste effect te hebben.
Ik hoorde laatst ook dat de familie Sainz redelijk veel “politieke” invloed heeft binnen het team en Leclerc veel minder. Wellicht is dat de reden dat hij minder hard durft te zijn naar zijn team toe?
mashell zegt
Precies, richt de frustratie op Red Bull, dat ding ging zo hard… Ofwel die Red Bull wagen is illegaal ofwel Verstappen had speed gesnoven…
sportabgasanlage zegt
Het gerucht gaat dat RBR gisteren al het 6-kg lichtere nieuwe chassis heeft gebruikt bij Max. Zoals je wellicht weet was de RB een van de de zwaarste auto’s op de grid. Maar met 6kg minder ineens niet meer en dat scheelt op een normaal circuit zo 3 tienden. Op Spa dus al gauw 6 tienden. Combineer dat met een verse PU en versnellingsbak, en lekker in je vel en in de auto zitten, et voila. Je bent ruim een seconde sneller dan de rest.
Maar nogmaals, het zijn geruchten.
mashell zegt
Dat zou het Wonder van Spa verklaren. En voorspelt een heel saai 2e helft van het seizoen…
jaapiyo zegt
Ik denk dat de snelheid van de Bulli een deel van de frustratie wegneemt. Na gisteren weet LEC dat zelfs als Ferrari nu niet al die fouten gemaakt had en hij min of meer gelijk had gestaan met VER in het kampioenschap, hij alsnog never nooit kampioen was geworden gezien de snelheid die Red Bull nu aan de dag legt.
Aan het eind van het jaar heeft ‘ie 150 punten achterstand. Dan is het ietsje makkelijker te accepteren dat je geen kampioen bent dan wanneer je 1 punt achterstand hebt en 5 races in het putje gegooid zijn door blunders.
mustang750supersnake zegt
whahaa…niet gefrustreert…geloof maar dat zijn deuren en muren thuis vol deuken en gaten zitten…..en das best triest…..
ferrari heeft het dit seizoen echt voor 90% aan zichzelf te danken…ongelofelijk..en dat met 2 van de beste coureurs van het veld, sainz is echt oerdegelijk aan t worden en leclerc rijdt zich het wit uit de ogen zogauw hij de kans krijgt…echt zonde……en dat zegt iemand die bepaald geen ferrari fan is…