Twee Ferrari nieuwtjes voor de prijs van één. Er is zowel nieuws over Leclerc als Sainz.
Het is officieel tijd voor het silly season in de Formule 1. Hoewel het weer in Nederland niet veel weg heeft van klimaatverandering zomer, is het namelijk zomerpauze in de koningsklasse. Vier weken staat het circus stil, waarvan twee weken er verplicht ook vrijwel niks gedaan mag worden door de teams. Behalve natuurlijk nadenken over de toekomst en de coureurs die daar bijpassen.
Doordat de coureurs van de topteams min of meer vastliggen voor 2024, is er echter niet zoveel te bazelen zou je zeggen. Maar goed, als er voor volgend jaar niks verandert, dan kijken journalisten gewoon naar 2025 en daarna. Bij Ferrari bijvoorbeeld loopt na 2024 zowel de huidige deal van Leclerc als die van Sainz af. Vanuit verschillende hoeken komt nu nieuws over beiden. Zodoende hebben we de geruchten maar gebundeld in extra dubbelgebundelde speculaas. Te beginnen met…
Leclerc
De Monegask is al sinds zijn dagen in de opstapklassen de oogappel van Ferrari. Het stijgerende paard loodste Leclerc naar de F3 en daarna ook de F2 titel. Ook het zitje bij Sauber had LEC natuurlijk deels te danken aan Ferrari. Charles lijkt het goede paard te zijn geweest om op te wedden. In zijn eerste jaar bij het grote team, maakte hij direct korte metten met viervoudig kampioen Vettel. Het luidde een vroeg pensioen voor de Duitser in.
Onder de streep heeft Leclerc echter nog maar vijf keer gewonnen in de F1 (voor Ferrari). Een schril contrast met de 20 pole positions die hij behaalde. De meesten schrijven dat toe aan Ferrari. Maar de laatste tijd hoor je ook steeds vaker dat Leclerc ook niet vrijuit gaat. De man is zonder twijfel pijlsnel over één ronde. Maar hij heeft ook de neiging harder te willen dan zijn auto kan, wat leidt tot crashes. En strategisch is LEC ook niet sterk genoeg om zijn team te overrulen, wat soms broodnodig is.
Toch is Leclerc logischerwijs een gewilde man in de koningsklasse. Hij heeft laten zien dat hij kan winnen als de auto echt goed is. Dan kan hij iets meer dan Sainz, terwijl de Spanjaard juist goed is in het maximale halen uit een matige(re) auto. Uiteindelijk is het eerste echter vooral wat je wil als team met aspiraties om de titel te winnen.
Sportune bericht dan ook dat Leclerc heeft gesproken met Mercedes, Aston Martin, Alpine en Red Bull over een nieuwe deal. De gesprekken met Mercedes zouden het meest serieus zijn geworden. Naar verluidt ziet Toto Wolff de Monegask als de beste kandidaat om het op te nemen tegen Verstappen nadat Hamilton met pensioen gaat. Maar uiteindelijk zou Leclerc zijn krabbel hebben gezet onder een nieuwe deal met Ferrari.
Deze deal gaat dus in in 2026 en zou een ‘2+3’ betreffen. Dit wil zeggen dat de deal écht vastligt voor twee jaar en dat er dan opties zijn voor beide partijen om daarna nog drie jaar door te gaan. Als Leclerc de deal helemaal volbrengt tot en met 2030, zou hij van Ferrari 185 miljoen krijgen. Dat is dus 37 miljoen per jaar. Ietsje minder dan Max dus, maar nog steeds genoeg om een 911 ST te kopen. Als dat zou mag van Ferrari.
Sainz
En dan Sainz. Voor de Spanjaard gaat het kennelijk een andere kant op. We hebben Sainz al eerder in verband gebracht met Audi. Volgens het Australische Auto Action zou Sainz nu zelfs een voorcontract hebben getekent met de boksbeugel om daar vanaf 2025 aan de slag te gaan. Dat is opvallend, want het is dan nog een jaar wachten totdat Audi ook écht de F1 binnenstormt. Hoewel de boksbeugel zoals bekend Sauber overneemt, is de planning immers dat zij pas vanaf 2026 onder eigen naam aan de start staan.
Voor Carlos is een overgang naar Audi in zekere zin een beetje een no-brainer/vlucht vooruit. Hoewel de Spanjaard voor de zomerpauze opnieuw bijna eveneveel punten heeft gesprokkeld als zijn net wat hoger aangeschreven teammaat, is hij praktisch gezien de tweede man bij het team. Gedeeltelijk is dat misschien een keuze van Ferrari. Maar begin vorig jaar liet ook zien dat Sainz, als de auto de class of the field is, over het algemeen nét wat minder ruwe snelheid heeft dan Leclerc. Dat wil zeggen dat, mocht Ferrari nog een keer de beste auto bouwen -en dat voordeel langer houdt- normaal gesproken Leclerc kampioen zal worden en niet Sainz.
Bij Audi zou de Spanjaard daarentegen de onbetwiste nummer een zijn. Hij kent Andreas Seidl al vanuit zijn McLaren-dagen. Hij kent het bedrijf Audi al omdat vader Sainz er een jarenlange relatie mee heeft. De magie van Ferrari blijft er natuurlijk ook. Maar voor Sainz is dat een been there, done that. Hij heeft reeds gewonnen met team rood. De titel winnen met Ferrari is dus nog het enige wat hij zou kunnen nastreven. Maar goed, zoals we al hebben genoemd is dat niet erg realistisch naast Leclerc.
Anders gezegd: bij Ferrari moet Sainz hopen dat het team een blepper maakt én dat Leclerc tien keer uitvalt als hij kampioen wil worden. Na een overgang naar Audi, hoeft Sainz alleen te hopen dat Audi een blepper maakt. Hoe groot de kans is dat Ferrari of Audi de beste auto maakt in 2026, is a priori niet te kwantificeren. Tenslotte kan Audi Sainz natuurlijk ook betalen als een eerste man, wat altijd helpt.
Conclusie
Leclerc blijft bij Ferrari, Sainz gaat naar Audi. Eigenlijk heel logisch allemaal. U las het hier het eerst! Waarvan akte.
ericc zegt
Wie wordt vervanger voor Sainz? Even speculeren over deze zit AB?
Allison Burgers zegt
De Rus, eh, Israëlier Robert Shwartzman.
gallardogt zegt
Oscar Piastri
kingdante zegt
Dat ‘waarvan akte’ is ook wel een beetje klaar toch.
jaapiyo zegt
Waarvan akte.
naturalpower zegt
Ik kan me wel voorstellen dat Carlos Sainz wel zin heeft in een avontuur met Audi. Als die in een raceklasse instappen, is dat altijd met ambitie en zullen ze niks aan het toeval overlaten om te kunnen strijden voor zeges en kampioenschappen. En als alle voorwaarden en omstandigheden juist zijn, zou Carlos dat best kunnen leveren. Ik zie in hem echter niet (zoals wel in bv. Alonso, Hamilton, Verstappen) dat hij de doorslaggevende factor kan zijn, dat door zijn komst naar het team ineens alles samenvalt en de zaken gaan lopen. Hij heeft een goede basis nodig om te kunnen presteren en die zou Audi kunnen bieden. Dat heb je niet bij het huidige Ferrari, waar geen enkele coureur het verschil kan maken.
dracae zegt
Beide zijn uitstekende coureurs, maar ik schat Sainz toch echt iets hoger in dan Leclerc.
het lijkt erop dat het vooral aan het team en pech ligt dat hij niet beter heeft gescoord.
Richmond zegt
Carlos wordt ook in verband gebracht met Alpine tot Audi er is
maarteno zegt
Sorry maar ik heb Charles echt nog geen 37 miljoen zien waarmaken…ja hij is snel over een rondje…maar maakt nog veel te veel fouten…..zeker onder een beetje druk.